Dräktig tik! Hur mycket motion? kalktabletter?

T

thereseSvensson

hej alla!
Har en tik som är dräktig i 6:e veckan nu, hur mycket motion behöver hon ha??
Hon tycker det mesta är jobbigt just nu, pga av jättemagen.. ;)

Och sen en fråga om "kalktabletter".
Fick såna till min tik, men har nu glömt bort hur många hon skulle få om dagen.. :crazy:
Hon jag fick dom av har flyttat....
Någon som vet??

Tacksam för svar!

Mvh Therese och tjocka divah
 
Det är bra om hon rör sig ordentligt men du skall inte tvinga henne.
Kalktabletter beror på storlek på hund vilka tabl o vad hon får för foder. Ofta står det någon rek på burken.
PL
 
Jag har aldrig tidigare givit kalktabletter till mina dräktiga tikar, men på Skrållans tredje kull tänkte jag att jag skulle vara duktig. Hon gick under dräktigheten på Hills, och fick den mängd tabletter det stod på burken.
Lite innan valparna blev 3 veckor så fick hon Eklampsi (mjölkkramp, dödligt om man inte kommer till veterinären), och väl hos veterinären kalk rätt in i blodådrorna.
Hon stabiliserades under dagen, jag fick hem henne, men med TOTALT diförbud under 24 timmar. Och efter det fick hon fortfarande lättare anfall då och då, så de valparna fick inte dia sin mamma efter det. Flaskuppfödning och panikavvänjning på 6 hungriga små knyten och ALDRIG mer kalktabletter till tikarna.
Hon har haft en kull till efter det, men ingen Eklampsi.... och heller ingen kalk.
Prata med din veterinär innan du ger kalk, berätta vad du ger för foder och vilka näringsämnen och mängd det innehåller innan du ens funderar i de banorna....
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: starcastle
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 091
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Sandora
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp