Dräktiga ston 2020/2021

Ja jag undrar om hon tänker föla snart. Dygn 315 idag. Snälla Krax, håll dig ett par dagar till. Visa bifogad fil 71797

Tycker att det är relativt vanligt (hos oss iaf, har en eller ett par varje år) att de blir 2-3 veckor tidiga när de är beräknade att föla såpass sent som din är. Fölen brukar komma ut och var helt färdiga. Håller tummarna för att din också bara snabbar sig på en aning för att hon tycker att det börjar bli en smula sent på säsongen🤞

Lycka till!
 
Hej alla!
Jag har ett sto som konstaterades tom (rektalt) för några månader sen.. Men nu börjar jag bli lite fundersam.. Vad tänker ni när ni ser den här magen? Betäcktes sent, 15 augusti sista gången.

20210617_162534.jpg



Hon fyllde även juver för några veckor sen en sväng, försvunnit nu typ. Men jag antog att det hade med gräset att göra? Har bara haft henne ett år så vet inte hur hon reagerar på betessläpp.. kan ju vara supertjock också bara, men hon var defintivt inte så där tjock förra året :confused: Hade ju inte koll på hennes juver förra året, men reagerade inte iaf vilket jag gjorde den här gången.. Aja.. den som lever får se :D
 
Hej alla!
Jag har ett sto som konstaterades tom (rektalt) för några månader sen.. Men nu börjar jag bli lite fundersam.. Vad tänker ni när ni ser den här magen? Betäcktes sent, 15 augusti sista gången.

Visa bifogad fil 72042


Hon fyllde även juver för några veckor sen en sväng, försvunnit nu typ. Men jag antog att det hade med gräset att göra? Har bara haft henne ett år så vet inte hur hon reagerar på betessläpp.. kan ju vara supertjock också bara, men hon var defintivt inte så där tjock förra året :confused: Hade ju inte koll på hennes juver förra året, men reagerade inte iaf vilket jag gjorde den här gången.. Aja.. den som lever får se :D
Det ser ut på juvret som att hon börjat fylla i det lite? Är bilden ny?
Det är inte så vanligt att man missar ett 7-8 månaders foster i magen när man rektalundersöker men de kan, vid vissa tidpunkter, ligga djupt i buken och det kan vara svårt att känna.
Skulle också säga att det spelar stor roll om det är en veterinär som är van att känna på ston eller ej.
 
Det ser ut på juvret som att hon börjat fylla i det lite? Är bilden ny?
Det är inte så vanligt att man missar ett 7-8 månaders foster i magen när man rektalundersöker men de kan, vid vissa tidpunkter, ligga djupt i buken och det kan vara svårt att känna.
Skulle också säga att det spelar stor roll om det är en veterinär som är van att känna på ston eller ej.
Bilden är någon dag gammal. Var precis ut nu och idag ser hon ut så här:

20210619_150019.jpg


Jag kan känna revbenen men inte supertydligt. Hon har antydan till ränna på ryggen. Men känns inte svampig..
 
Så här ser juvret ut idag. Nåååågot ifyllt. Iaf jämfört med mitt andra sto. men som sagt hade inte koll på hur juvret såg ut förra sommaren då hon inte var betäckt då, så vet inte om hon brukar se ut så där.

20210619_145422.jpg
 
Så här ser juvret ut idag. Nåååågot ifyllt. Iaf jämfört med mitt andra sto. men som sagt hade inte koll på hur juvret såg ut förra sommaren då hon inte var betäckt då, så vet inte om hon brukar se ut så där.

Visa bifogad fil 72053
Svårt att veta när man som du säger inte vet hur det ser ut annars men jag skulle nog be en veterinär komma ut. Skulle inte bli förvånad om hon är dräktig.
 
Svårt att veta när man som du säger inte vet hur det ser ut annars men jag skulle nog be en veterinär komma ut. Skulle inte bli förvånad om hon är dräktig.
Ja lite så jag tänker också.. Väldigt mycket.. å andra sidan... men å andra sidan :P Ska kolla runt lite och se om det finns någon annan veterinär som kan kolla.. Eller om man kanske ska ta blodprov.. Men det har jag hört kan vara opålitligt också..
 
Ja lite så jag tänker också.. Väldigt mycket.. å andra sidan... men å andra sidan :P Ska kolla runt lite och se om det finns någon annan veterinär som kan kolla.. Eller om man kanske ska ta blodprov.. Men det har jag hört kan vara opålitligt också..
Om jag inte är helt ute och cyklar ska väl blodprov (för eCG) tas i början av dräktigheten? Men man kanske kan testa för nåt annat sen?
 
Jag tror du har rätt, är dock heller inte helt säker. Vi använder aldrig det. Det enklaste är nog att ta ut en (helst semin-) veterinär som stoppar in en arm och känner.
Det var min tanke också.. men eftersom jag redan gjort det så blir man ju lite fundersam... har aldrig fått felbesked tidigare när vi gjort rektal undersökning. Men brukar normalt göra det runt 90 dagar och inte runt 250 som vi gjorde nu (dubbelkollning)..
 
Det var min tanke också.. men eftersom jag redan gjort det så blir man ju lite fundersam... har aldrig fått felbesked tidigare när vi gjort rektal undersökning. Men brukar normalt göra det runt 90 dagar och inte runt 250 som vi gjorde nu (dubbelkollning)..
Samma dilemma som mej. Hon börjar bli rund och har mjölk i spenarna utan att ha fyllt juvret men svullen ovanför/framför.
 
Ja hoppas kan vi ju 😃
Hon har aldrig sett ut så här tidigare under våra år tillsammans.
 

Bifogade filer

  • 20210619_122403.jpg
    20210619_122403.jpg
    533,9 KB · Visningar: 38
Ul gjordes i mitten på juli och man hittade inget, dessutom brunstade hon om.
Hon gick kvar med hingsten tom 1a veckan I augusti. Så jag har faktiskt inget datum. Bara att vänta och se. Jag slutade rida henne för 1 månad sen för hon kändes så trött.. inte likt henne.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 978
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 680
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp