Dräktiga ston 2020/2021

Vi kommer sätta upp kamera den här gången, dels för att husse jobbar natt och kan då sitta på jobbet och ha koll så han kan ringa hem och säga till om de är dags eller inte :-)

Lilla Skrutthästen har fått framskor med brodd, oj så glad hon blev! Ögonen lyste upp på henne när hon insåg att hon fick grepp igen i marken. Får se om vi slår på bakskor eller inte de beror väl på hur isigt de blir så att säga, hon går ju längst bort så har en bit att gå till hagen.
Täcke har hon med fått efter jag kände när första snön kom att hon behövde någonting på kroppen så kulan inte fryser ;-) Hon fick låna min farbror 100 grams täcke och de verkar räcka för madame.
 
F1FE8F6D-00CD-431A-8F55-5D8AB1088AD7.jpeg

Dygn 162. Det där måste väl vara en fölmage som syns?
Idag drog vi även framskorna så nu får hon gp barfota. Rakad är hon pga pälsätare som hon fått behandling mot nu. Rids inget. Inte för att hon inte skulle klara det utan mer pga brist på motivation och tid. Jag får alltid en dipp såhär års. Mörkt och lerigt. Men hon tar vilan med ro.
Har börjat fodra på lite mer sen en månad tillbaka.
 
Mitt sto är på dygn 184 börjar bli rund och go om magen. 😍 Hon har alltid varit coollugn och mysig, men sedan hon var dräktig har hon en kvällsprocedur där hon KRÄVER att efter hon ätit sina mineraler och sin näve kraft (shettis) ska jag sätta mig i hennes boxöppning och gosa med henne. Hon lägger mulen på min axel och vill kramas i ungefär tio minuter. Därefter går hon och äter hö. Om hon inte får sitt kvällsgos står hon och sparkar på dörren tills stallägaren kommer ut. :P

En fråga! När kan man känna sparkarna från fölis? Runt vilket dygn?
 
Mitt sto är runt dygn 170 nu och hålls igång med lättare ridturer i skogen. Imorse ledde den lugna skogsturen dock till ett besök på kliniken. En pinne stack henne precis ovanför kronranden och den satt hårt. Min stackars häst hoppade på tre ben tillbaka till stallet, som tur var inte särskilt långt. Rådfrågade min hemmaveterinär som skickade mig till kliniken. Efter lång tid fick dom ut pinnen, som satt längs med hovväggen och var kanske 4 cm lång, och rätt så grov. Tack och lov var ledvätskan från hovleden fin, och såg bra ut på röntgen, annars hade det blivit akut operation och sövning på Strömsholm. Nu håller jag tummarna att inga delar av pinnen är kvar och att det läker bra. Penicillin, Metacam och boxvila. Och såklart att bebisen har klarat den här pärsen.
 
Vi måste försöka hitta ett nytt täcke med längre maggjordar snart 😂 De är utspänt på max, dock de ett amgio bravo så deras gjordar är kortare en på andra täcken men ändå! Kulan växer för fullt och skojar om att fölis kommer bli höger styrd då hon nästan alltid har kulan däråt 😄 Nu börjar de nästan bli lite jobbigt när man börjar fundera runt fölning , hur de ska gå osv. Tyvärr finns de tråkiga grejer med i bagaget även om nio av tio gånger gått bra!
 
Annars finns det täckgjordförlängare att köpa.Eller fanns i alla fall på min tid 🙈
Ja de kanske man borde kolla upp tack för iden 🤗

Helt enkelt fått ge upp hon får ha täcke tills våren när de blir varmt igen hon ska ju föla i mitten på Maj och då har hon ju i alla fall normalt sett inte täcke på sig. Primadonnan ❤
 
Ja de kanske man borde kolla upp tack för iden 🤗

Helt enkelt fått ge upp hon får ha täcke tills våren när de blir varmt igen hon ska ju föla i mitten på Maj och då har hon ju i alla fall normalt sett inte täcke på sig. Primadonnan ❤

Jag har alltid täcke på hästar som behöver det oavsett om det är avelston eller inte. Tror inte på att låta dem ”härdas”.
Var bara försiktig så hon inte fölar tidigare än vad du tror och har täcke på sig 😊
 
Jag har alltid täcke på hästar som behöver det oavsett om det är avelston eller inte. Tror inte på att låta dem ”härdas”.
Var bara försiktig så hon inte fölar tidigare än vad du tror och har täcke på sig 😊
Normalt sett när hon tävlat har hon blivit av med täcket i början på April så tänker väl detsamma nästa år med så att säga, hon brukar själv säga till när de är dags för de att åka av ( kliar och blir varmt ) 🤗 Hon har ändå rejäl vinterpäls men fryser ändå 😅 Idag buttra hon för att de regna trots täcke så svårt att göra henne nöjd just nu 😅
 
Efter allt hårt slit, och en sväng med rejäl lymfangit lossnade den sista lilla lilla sårskorpan här om dagen och under är huden hel 💃💃 Vi har slitet med de här sedan hon kom hem i i början på Augusti. Nu kan hon förhoppningvis få slippa allt tvättandet men smörja måste vi göra så huden håller sig elastisk och inte spricker. Sen när fölis här blir de för Farbror hästdoktor att skära rent 🙌🏻 Om jag ska vara riktigt ärlig så skulle de här såret varit sytt från början och hade hon vart hemma och gjort de så hade vi åkt raka vägen för att få de fixar för att slippa de helvete hon genom gått sedan i somras ... Men nu kan hon bara förhoppningvis njuta av att vara dräktig och äta god mat 🥰
 
Idag fick jag mig en lustig syn jag aldrig sätt förut hos just Majsan. Hon är ju alltid vrål hungrig när hon kommer in, så när hon stod och åt kraftfoder så blev hon plötsligt väldigt sur och vrång och bet sig själv i bogen samtidigt som hon måtta med bakbenet mot magen en gång sen var de bra. Funderar på hur mycket de känner av att de rör sig där inne egentligen? Var precis som hon blev skit sur för att de rumla till inne i magen eller liknande sen var hon precis som vanligt igen 🤔 Stod ändå kvar en bra stund efteråt och då var hon precis som vanligt igen och lika gosig & glad som innan.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 016
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 718
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp