Dräktiga ston 2020/2021

CAEFF780-E113-4E2C-BE9A-68E4C60BA850.jpeg

Rensade telefonen här om dagen och den här bilden tog jag tydligen när hon precis hade kommit hem och var konstaterad på 40 dygn. Mycket har hänt sedan dess 😂❤️
 
Här var hovis ute idag och Queenie fick bli barfota bak. Fram går hon skodd, vi diskuterade lite hur vi ska lägga upp det framöver och sa att om något så rycker vi fram precis innan fölning. Men än så länge får hon gå halvskodd. :) Borstade båda donnorna ordentligt och klippte lite hovskägg och allmänt pyssel. Lillan har börjat klia sig igen så klippmaskinen åker fram i dagarna igen... Så blir det som vanligt ett evigt täckande resten av vintern. :meh:
 
Har insett att jag behöver en app som kan hålla koll på hur långt gångna mina ston är, orkar inte hålla på och räkna hela tiden.... Någon som använder en sådan som är bra (och gratis)?
 
Har insett att jag behöver en app som kan hålla koll på hur långt gångna mina ston är, orkar inte hålla på och räkna hela tiden.... Någon som använder en sådan som är bra (och gratis)?
Jag hittade en allmän räknare på nätet när jag sökte på (engelska) på typ: vilket datum är x antal dagar från y datum. Finns även en hel del som räknar antalet dagar mellan specifika datum 🙂
 
Jag har en app som heter count down, inte så många funktioner men antal dygn räcker för mig!

Har ni erfarenhet av att dräktiga ston blir väldigt varma? Jag har svårt att säga om det beror på dräktigheten eller den enorma vinteroverallen som vi inte rakat bort i år :D
 
När vi ändå är igång körde vi en sväng med kolik också 😴 Herre jissandes hon kommer ta död på mig innan hon är klar. Men orsak till kolik är troligtvis parasiter trots att hon är kollad, när hon väl bajsade efter ha åkt transport följde de med ut mindre mysiga saker.
 
@MayGrace Men vilken trasslig höst ni har fått, måtte det här vara sista strulet!
Ja vi hoppas de hennes husse höll ju på att få hjärtinfakt imorse när han hittade henne med huvudet in i box väggen med höet under magen.. Världens hungrigaste häst som plötsligt inte vill ha mat .. Som sagt vet ju att parasiter kan ställa till de om de blir för mycket så bara skicka bilderna till hemma veterinären och diskutera vad hen tycker vi ska göra 🥴
 
Saknar min häst så mycket :( Måste åka ut och pussa lite på henne här innan jul.
Känns så konstigt att ha henne borta.
Känns knappt som hon är min längre, jättekonstig känsla :(
Tiden går så fort och långsamt på samma gång.

Mycket som kommer hända i år samtidigt så känns smått kaos, vi har köpt tomt och ska bygga hus.
Så förhoppningsvis går året fort och hon är hemma snart igen :heart
 
Farbror häst doktor rekommenderade probiotika han trodde inte på parasiter utan snarare att hon fått obalans i tarmen pga av att hon stod på både metacam och penicillin när hon fick Lymfangit. Så nu ska hon äta en kur för att stödja upp magen så hoppas vi de blir bra ☺️ Så tacksam för vår veterinär vän som alltid svarar på frågor och funderingar. Han var involverad när hon fick lymfangit även om de var hans kollega som kom ut, och lägger man ihop 1 plus 1 så är de ju inte så konstigt att hennes mage tagit stryk. Så bara snällt kraftfoder, massa hö som vanligt och sen lite probiotika! Och försöka få henne sluta äta massa gammalt gräs i hagen 😴 Lättare sagt en gjort då hon vägrar hö ut eller ja något kilo eller två äter hon men inte mer ...
 

Bifogade filer

  • 80D4CDED-1450-4917-8855-4886651FB8D6.jpeg
    80D4CDED-1450-4917-8855-4886651FB8D6.jpeg
    426,9 KB · Visningar: 59
Tjing 👋
Hoppas Julen varit bra för alla 😀🎄

Här har Doris gått 197 d. 🥰 dagarna rullar på 😇👌

Har nu i veckan fått reda på att jag har kommit in på en förskollärarutbildning 😁🤩

Så blir en flytt uppåt landet för mig och hästen , nära Örebro 👍

Kan ha hästen i ett avelsstall med iaf 7 andra ston som ska föla i vår och sommar 😀 , så allt löser sig 🙌

ska bara få upp dem dära 1,5 hp som fattas för att få CSN igen , men det motsvarar 1 v.studier, så på första tentan typ 1 mån.in i utbildningen, bör det va klart ✅

Doris kom med i sin avelsförenings nyhetstidning 🥰🐴
 

Bifogade filer

  • 73CB87A9-9BB8-4DED-BC84-67848F56E746.jpeg
    73CB87A9-9BB8-4DED-BC84-67848F56E746.jpeg
    233,3 KB · Visningar: 51
Jag är verkligen urkass på och vara aktiv i denna grupp, jag som vanligtvis vid dräktighet brukar vara väldigt aktiv.

Mitt sto har idag gått 215dygn, magen är stor och bebis sprattlar för fullt.
Lugnare i sättet men en drake när man skall känna på magen, haha. Dock inget hon var förra gången då var hon rar hela
dräktigheten ut.

Veterinären min sa det nu när hon var ute och gav andra sprutan av virusaborten "ska du föla imorgon du" :p hahaha
Tjaaa hon har lätt för och lägga på sig vanligtvis så vi får se hur stor magen slutar.

Bilden är tagen för 1 månad sen, hade inget nyare på datorn tydligen :p
 

Bifogade filer

  • 128219967_10158657443777177_6484273419409783830_n.jpg
    128219967_10158657443777177_6484273419409783830_n.jpg
    50,1 KB · Visningar: 42
235 dagar och stoet är väldigt olik sig. Väldigt pratig, nafsar om man borstar magen och matglad så till den grad att hon gjorde en antydan till att resa sig när kraftfodrer hägrade. Stökig i stallgången om inte barnen är med, det ska ryckas i snörena och trampas omkring och hummas och härjas. Ska bli en lättnad att vara på rätt sida årsskiftet, snart är det banne mig inte långt kvar.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 708
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp