Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2020/2021

Tack och lov, så blev det inte så farligt 🙏 lite svullet igår - promenera henne då, nu är svullnaden påväg neråt, så tog och jogga henne i trav uppsuttet, kändes som vanligt 🙏🥰

Får se om det blir jogg imorgon med eller om man kan rida mer vanligt på henne 😇

Nu har vi kommit halvvägs in i dräktigheten -168 d.idag ❤️

Har börjar att ge henne mer krafftfoder nu med 🌟
 

Bifogade filer

  • 6CC0618E-A02F-4F84-8830-7875127CE153.jpeg
    6CC0618E-A02F-4F84-8830-7875127CE153.jpeg
    297,6 KB · Visningar: 43
Ja dags för oss också att börja öka på kraftfoder mängden vart lite försiktig med de då hon har korsförlamningshistorik från tävlingsåren så nu har vi liksom smugit upp givan lite varje vecka.
 
Mina får i princip bara vitaminer, och fri tillgång på hö, äldsta stoet (18 år och haft 3 föl) får 1/2 liter kraftfoder och knappt 1/2 liter betfiber per dygn då hon är lite smal. Den andra är såpass tjock så jag tror inte ens hon kommer behöva krafftfoder när fölis kommer, men vi får se... Hon har magsårshistorik, så håller tummarna att hon inte plötsligt rasar i vikt. Men med lite tur så har vi bra bete i maj när de ska föla.
 
Hedwig får hösilage, lusern, avelsmineraler och ett kilo morötter. Hon har iofs bara gått 103 dygn än så länge. Ser fin ut i hullet och är pigg och fräsch. Rids i alla gångarter fem dagar i veckan och blir inte ens svettig efter en längre galopp. Då är hon ändå oklippt så hon är nog i fin kondition. 😊❤️
 
@Freazer Jag ökade upp från att bara äta hösilage (har ej möjlighet till fri tilligång där hon går nu, äter ca 12-13 kg hösilage) till att börja med 1 kg müsli, öka pga hon började tappa lite i hull 👋 och vill vända det i tid.
 
Aha ok, förstår. Ingen kul känsla om dom dräktiga tappar i hull 😊

precis, sen har hon ju ridits en del nu med, hovslagaren kommer nästa vecka, då åker framskorna och hon går på mamma-ledighet och bara gå på lösdrift, kan ju hända att man kan minska ner lite då efter ett tag,vi får se hur det utvecklas 😁🐴

Hon är inte tunn, men hon får inte tappa mer, utan hellre lägga på sig ☀️
Denna müsli klarade hon sig bra på och gick upp bra med i våras.
 
Mina två klarar sig alldeles utmärkt på mestadels hö än så länge, de äter lite lusern och mineraler bara på kvällen. Efter nyår trappar jag upp med lite mer lusern och stora kommer behöva lite mer proteintillskott. :)
 
@Nougat och @MayGrace
Nyfiken på varför ni redan ökar mängden kraftfoder?
Hon har tunnat ur trots fritillgång på hö, kollat inga parasiter osv.. Vet inte varför hon är tunnare en normalt trots fritillgång då hon alltid sätt ut som en rullande tunna när hon fått äta fritt .. Kan i för sig bero på att hon går otäckad för första gången i sitt vuxna liv och egentligen inte har speciellt mkt vinterpäls 🤷🏻‍♀️ Hon har liksom bara en ända stor kula men inte så mycket mer. Idag äter hon som sagt fri tillgång på hö ( alla andra i stallet är fina på de här höet ) mineraler e-selen, 1 kg GG original pellets och en skvätt betfiber mash då hon blir buttrig om hon inte får kladd som hennes husse säger .. Han prata om att de börjar nog bli dags att ge henne något annat eller ge henne mer mat. Samtidigt vi kan inte klämma i henne mer hö en vad hon själv vill äta kan gärna inte trycka ned de i magen 😬 Från början fick hon inget kraftfoder alls då hon betade länge pga av den varma hösten men sen gjordes hennes hage om så hon bara fick halva ytan och då började hon tunna ur ... Så de är nog en kombo av frusen häst och inget gräs numera.
 
Kom också på att de kan ju bero på att hon inte var frisk och åt väldigt dåligt under den perioden ... Går ju snabbt bara de börjat tappa hull så att säga. Svårt med varmblodstravare överlag att fodra dem så att de ska bli helt perfekt.
 
Min som jag varit lite orolig kring då hon är lite knepig att hålla hullet bra.
Nu rids hon inte mer och flyttat, men äter hö med riktigt bra värden.
Och peppar så är hon fin i hull.
Dräktig på 168 dygn.

Ni med lite erfarenhet, ston som tappar mycket när fölet väl kommit ,ska man, om stoet nu håller sig fin tills dess i hull.
Öka på lite när fölet väl kommit?
Öka på lite i slutet av dräktigheten även fast hon är i bra hull?
 
Hon har tunnat ur trots fritillgång på hö, kollat inga parasiter osv.. Vet inte varför hon är tunnare en normalt trots fritillgång då hon alltid sätt ut som en rullande tunna när hon fått äta fritt .. Kan i för sig bero på att hon går otäckad för första gången i sitt vuxna liv och egentligen inte har speciellt mkt vinterpäls 🤷🏻‍♀️ Hon har liksom bara en ända stor kula men inte så mycket mer. Idag äter hon som sagt fri tillgång på hö ( alla andra i stallet är fina på de här höet ) mineraler e-selen, 1 kg GG original pellets och en skvätt betfiber mash då hon blir buttrig om hon inte får kladd som hennes husse säger .. Han prata om att de börjar nog bli dags att ge henne något annat eller ge henne mer mat. Samtidigt vi kan inte klämma i henne mer hö en vad hon själv vill äta kan gärna inte trycka ned de i magen 😬 Från början fick hon inget kraftfoder alls då hon betade länge pga av den varma hösten men sen gjordes hennes hage om så hon bara fick halva ytan och då började hon tunna ur ... Så de är nog en kombo av frusen häst och inget gräs numera.

Kanske behöver täcka henne ändå isåfall 😊
Jag täckar dom avelsstona som behöver det och ger lucern om dom inte äter ”tillräckligt” med hö. Tycker det ger bäst effekt på mina 😊
 
Min som jag varit lite orolig kring då hon är lite knepig att hålla hullet bra.
Nu rids hon inte mer och flyttat, men äter hö med riktigt bra värden.
Och peppar så är hon fin i hull.
Dräktig på 168 dygn.

Ni med lite erfarenhet, ston som tappar mycket när fölet väl kommit ,ska man, om stoet nu håller sig fin tills dess i hull.
Öka på lite när fölet väl kommit?
Öka på lite i slutet av dräktigheten även fast hon är i bra hull?

Hellre lite extra hull innan fölningen än att man matar på efteråt. Man ska vara försiktig med för mkt protein/kraftfoder osv efter så inte fölet utvecklar bockhov tex. Jag brukar mata på lite extra ca 3 månader innan fölning. Hästen ska såklart inte vara så fet att det blir farligt för henne men som sagt gärna lite extra hull så det finns att ta av så att säga. Vet du redan om att ditt sto är en sån som ger allt av sig själv så var extra noga med fodret 😊
 
Kanske behöver täcka henne ändå isåfall 😊
Jag täckar dom avelsstona som behöver det och ger lucern om dom inte äter ”tillräckligt” med hö. Tycker det ger bäst effekt på mina 😊
Ja vi får se hon verkar nöjd än så läge med att ha fått haft täcke vid nederbörd 😅 och sen är hon utan vid fina dagar. Dock tycker jag hon nu förtiden mest står och dagdrömmer om dagarna eller sover med för den delen, och därför lämnar hon mycket av höet ute och sen är hon hungrig på kvällen i stället. Ja hon är en rolig prick!
 
De där med att de syns tidigt eller inte tycker jag varierar från sto till sto och om de haft fölungar tidigare. Min mors avelston de ser ju ut som de ska föla vilken dag som helst redan nu vilket de flesta inte ens ska då de fölar från Mars-Juni beroende på när de blev betäckta :angel: Vissa av dem som sagt ut som de ska spricka! Medans en som jag haft vart gigantiskt nästan direkt med första fölet och andra syntes de knappt att hon var dräktig förutom sista månaden.

Majsan som ska föla i mitten/slutet på Maj nästa år har en rejäl kula så hon följer i sin mammas fotspår helt enkelt .. Sen kan man ju också börja fundera på om fölungen kommer bli stor, Majsan själv är stor och Pappan till fölet är över medel i mankhöjd så :idea: Äsch summa av kardemumman är att alla ston är olika!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 135
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 904
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp