Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

QuickStar

Trådstartare
Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9 visade den på.. Hon verkade inte påverkad på något sätt, såg lite trött ut men åt och drack o "var med" på omgivningen.
Men iom att hon är dräktig med feber så ringde jag veterinären som kom ut ca 3 timmar senare, ca 2 timmar efter första tempen tog jag en ny som då visade på 39,0, ytterligaren 1 timme senare kom veterinären och då hade hon 37,7 i temp vi blev sånna här :confused: och tog igen med min nya termometer som visade samma... Alltså så gick den ner nästan 2 grader på lite drygt 3 timmar, hon var inte "varmt klädd" och hade inte stimmat runt i hagen så det kan inte vart därför tempen var hög.
När veterinären var där tyckte både han o jag att hon däremot började se lite "dimmig" och slö ut. Vid kvällsfodring såg hon ut som vanligt igen.
Sen dess har febern inte vart över 38,6, hon har hela tiden förutom ett tillfälle ätit/druckit och vart med osv. Det var i förrgår kväll som hon såg lite dimmig ut igen. Men åt när hon erbjöds mat.

Vi har misstänkt Ehrlichia (E) /Borrelia (B) på henne, hon har fått gula slemhinnor vilket brukar innebärar E men hon är stapplig och stel vilket nästan tyder mer på B.
Stappligheten och stelheten har dock funnits i 2-3år och blivit bättre sen hon börjades rida vid midsommar ungefär.
Vet. tog iaf blodprover på henne och det visade på B, E är ju möjligt att hon hade ett anfall där i onsdags när jag prickade in det så bra och det då ännu inte hade hunnit bildats antikroppar varpå det blev negativt nu.
Dessutom visade det på extremt lågt HB, vita och röda blodkroppar och trombocyter (blodplättar), vet är aningens bekymrad
Jag gissar på att B är gammal och stappligheten/stelheten nog är men från det, kan B ge dåliga blodvärden?

Vad kan jag göra för att få upp blodvärdena? För nu när de är så dåliga är ju säkerligen hennes imunförsvar i princip ur funktion

Fick tips om att ge koppar, men hittade även på nätet att Gurkmeja kunde vara bra till B-hästar.. Synpunkter?

Iom at hon har föl vid sidan o ger di så går ju det mesta av henne till fölungen och till fostret, tycker ni jag ska börja vänja av eller låta det vara? Fölis är 5mån och 1v ungefär..
Är lite orolig att hon ska börja stirra o greja så det känns liksom bra att undvika det. Funderar på att sära på dom typ dagtid?

Hur stor risk är det att hon har/kommer kasta/resorbera fostret tror ni? Inte för det lär bli nån ombetäckning nu men om hon släpper så kan man ju tänka om i behandlings sätt..
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Men du, hur såg bak benen ut när hon va svullen? nere runt kotorna mest eller? Bara bakbenen? farmbenen friska?
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

När fölet är fem månader gammal och sto är dräktigt och har sådana besvär som din har hade jag nog funderat på allvar att börjat skilja fölet under natten.
Stoet behöver all kraft nu för sig själv och för fostret hon väntar.
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Hästens symptom (svullna ben, stel,stapplig, hög feber) och blodvärden tyder på Ehrlichia (som nu heter Anaplasma)
Dessa blodvärden är mycket typiska vid akut Ehrlichios. (ej vid Borrelia) och normaliseras efter behandling.
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Både jag o vet är i princip säkra på Ehrlichios men ska ta nytt blodprov om ca 7 dagar för att få det på pappret.
Iom att anfallet gick över så fort och hon nu är ok så är hon inte behandlad för det, är blodvärdena en bieffekt av Ehrlichios?
Min 5åring hade Ehrlichios i aug och hade inga dåliga blodvärden.
Stappligheten och stelheten fanns förut o har inte blivit värre så det är inte något jag kan säga att det är Ehrlichiosens fel.

Jag har funderat på att skilja dom ½ dygnet men jag tror att hon blir lite stressad av det och det skulle nog bara göra saken värre, hon äter, dricker o är glad så jag låter allt vara som det är.

Ang benen så är det bara bakbenen och hon är jämn tjock från kotan o uppåt dvs lymfangit..
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

okej, kan du taågon bild på det, har nämligen ett sto som va mycket svullen bak, men den har gått ner lite..
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Hur länge sedan är hon avmaskad, och med vad?
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Ett sto hade tjocka bakben, ingen hittade något, men hon var full med mask så hon avmaskades och benen blev som nya
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Det var en unghäst, men hon såg ganska stel ut nu när jag tänker efter, det var några år sedan
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Mitt sto är avmaskad med Pyrantel sista veckan i juli..


Uppdatering;
Hon är fortfarande pigg, äter ca 20-25kg ensilage/dygn vilket jag tycker är bra, hon äter upp allt kraftfoder, för säkerhet skulle har jag stängt av vatten koppen för att veta om/hur mycket hon dricker. 90L vattenbalja i hagen och en på 30L inne, hon dricker upp nästan allt inne (misstänker att fölungen baltar lite men det är inte farligt blött omkring den) och ca hälften ute, lite mer idag när det var varmt så det är också ok.
Hon är ute ca 7-19 varje dag (går dock själv i en hage med sitt föl) om det inte är dåligt väder (regn/nordanvind) och går o pillar i gräset ligger o sover osv precis som vanligt. Bakbenen är mindre svullna nu men inte helt torra än, slemhinnorna är fortfarande svagt gula. Dock har hon inte vart över 38,0 i feber igen.
Så vi fortsätter att avvakta.... Jag väntar med allting tills vi fått svar på nästa blodprov som skall tas på måndag nästa v.

Återkommer med uppdatering senare ...
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

okej, hm vet va här idag, det va fång...suck...mn men får göra det bästa av det hela är glad hon lever i alla fall..
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

Hej! Min häst blev sjuk i torsdags med 40 graders feber och konstiga blodvärden, får man fråga hur dina värden ser ut? Min häst hade inga inklusioner av erlichia men kan de ha erlichia ändå?

Hur har det gått för din häst?

Malin
 
Sv: Dräktigt sto med borrelia/dåliga blodvärden

*kl*

Min gamla valack hade dåliga blodvärden (HB i botten)när vi först tog vanligt blodprov.
Några veckor efter hade han 1:640 i titer och tydliga symptom på ehrlichios.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 407
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp