Dragbilsdrömmar

Sv: Dragbilsdrömmar

Ok, toyota eller pajero då.

Eller subaru, men de finns tyvärr inte så många begagnat i min del av landet. Hade jag bott i norrland hade det varit lite lättare.

Toyotan öppnas förresten också åt sidan där bak såg jag nu.

Det är ju mycket en smaksak också. Jag tror att Subaru kan vara vad du söker, utifrån vad du skriver här.

Och många av bilarna du listar ovan kräver BE men det har du nog koll på :D

Det beror på hur mycket körkort du har och vilka krav du har.

Subaru, Audi och Mitsubishi är världskända för att ha helt klart bäst 4wd.

Saab och volvos 4wd är helt värdelösa i jämförelse.

En Audi kostar minst dubbelt så mycket som en Subaru i inköp.
Mitsubishi har dyra reservdelar.
Audi och Mitsubishi så måste du nästan ha ett BE-kort för att kunna köra med släp.
Subaru har relativt hög dragvikt på B-körkort.
I sin helhet är Audi den bästa bilen av ovan nämnda men även den dyraste.
Köper du en Subaru får du mycket för pengarna
Mitsubishi har jag ingen jättestor erfarenhet av men jag blir inte kär i den bilen, men deras arbetsbilar är bra att ha i skogen men det är ju inte riktigt ditt användningsområde.

Så om du har en väldigt bra ekonomi alt kan tänka dig en äldre bil skulle jag satsa på en Audi men annars en Subaru.

Märken som Honda, Ford, Hyundai osv är typ plastskräp...

Problemet är ju att de snabbt blir väldigt dyrt. :angel:
Fanns som sagt inte så mycket begagnat i min prisklass (under 50') och de som fanns var i norrland.

BE har jag koll på och det är ju nackdelen med en stor bil. Blir ju väldigt tungt ekipage.
Men om jag kommer behöva köra mycket så vill jag nog ändå ta BE-kort för jag är rent ut sagt urusel på att backa med släp, så det hade ju varit fint att få lära sig. :p

Vadå har du inte drygt 1milj kr över som du kan lägga på en bil? ;)
Tex en Audi Q7..

Hur som haver, om jag vore du hade jag bytt till en golf med 4wd och drag till att börja med.
Det låter inte som att du tänkt att åka varje eller flera ggr i veckan till att börja med och då duger den.
Även om du kommer att åka väldigt sällan så är det himla bra att ha en egen bil med drag om olyckan skulle vara framme och du behöver köra din häst akut till klinik tex.
Då har man inte riktigt tid att ringa runt till vänner och bekanta för att jaga en bil som man kanske kan få låna.
Då räcker det med att jaga transport om man inte har en egen.
Om du sedan märker att du tycker det är riktigt roligt att åka iväg och hästen också går med på det så finns det ju ingenting som säger att du inte kan byta bil då igen?`

Det är väldigt få som går från att inte åka iväg alls till jätte mkt på kort tid...

Haha, nä tyvärr. Inte än iaf, har några trisslotter som ska bytas in, man kan ju alltid hoppas på storvinst! :p

Jo, det är lite så jag hade tänkt från början också.

Jag har bara haft hästen i 2,5 år, men på de åren har jag kört honom 3 gånger. 1 gång om året till tandläkaren, och den tredje gången var när han flyttade förra gången.
Jag tänker så att om det skulle vara sånt väglag att en liten bil inte räcker till och jag mot förmodan ger mig ut på vägarna så kan jag ju alltid låna bil då.
Om det skulle bli några längre resor så kommer vi säkert att samåka och då finns det ju andra med bättre bilar.

Så det känns som att en golf hade räckt bra till en början. Jag hade ju tänkt köpa en bil med drag när jag köpte denna. Men så snubblade jag över denna till ett jäkla bra pris och i ett jäkla bra skick, så jag tänkte att jag kan låna syrrans när jag behöver drag.

Men det hade ju varit väldigt smidigt att ha en egen bil med drag.

Det går ju att åka hit till norrland och hämta en bil också ;)

Passat finns ju med 4wd, Golf också som även finns som kombi och då blir lite större än "småGolfarna". Har du inte mer än 50000kr att lägga så hade jag aktat mig lite för tex Audi, BMW, Mercedes, de som ligger i den prisklassen är ofta slitna och mycket smårep på. VW går nog att hitta vettiga exemplar i den prisklassen.

Toyota är ju välkända för att hålla god kvalité trots lågt pris så de kan nog också vara värda att kika på!

Åh, en norrlänning hör jag. Du får gärna komma ner med en bil till mig istället. ;) Jag kan bjuda på ananaspaj som tack för hjälpen. :D

Visst fanns det en del golf runt 40' men det var inte många.

Jag har ju vant mig vid en hyfsat ny bil (nåja, inte så ny kanske. 03-a) så det känns ju rätt surt att byta till en 95-a eller nåt sånt. :(
Man blir ju lite bortskämd med komforten i en lite nyare bil, det går ju inte riktigt att få i en 15 år gammal bil.

Är den stor? :confused: Typiskt.

Hur stor? Typ V70 stor?

Tycker det är skitsvårt att bedöma på bild hur stora de är.

Tillägg: Verkar inte vara så många passat som har drag. Dåligt!

Senast ändrad:

Jag kan rekommendera Nissan Qashqai.
Har en disel med automatlåda och 4wd. Tycker den är kanon att dra med. Superskön att köra och inte allt för dyr att äga heller.

Jag har en Honda CRV från 2008. Om jag fick välja bil helt utan att behöva tänka på ekonomin så skulle jag säkert valt nåt annat, men nu har jag tyvärr inte den lyxen, och med tanke på vad de kostar så tycker jag att man får en väldigt bra "hästbil". Den får dra 1420 kg, har fyrhjulsdrift och den kostar inte så mycket att äga.
Sen så det bästa är att den har backkamera, och det är super när man ska backa för transporten. :laugh:

Jag kan rekommendera Nissan Qashqai.
Har en disel med automatlåda och 4wd. Tycker den är kanon att dra med. Superskön att köra och inte allt för dyr att äga heller.

De säljs ju inte för under 100 000 begagnat, eftersom den är såpass ny. De pengarna har jag tyvärr inte. :(

Vad är backkamera? Antar att det inte finns på de äldre modellerna, typ -00

Då kliver bmw nörden in i tråden och slår ett slag för tysk funktion, säkerhet och körglädje :D

jag har en bmw 528m får dra 1460 på b kort, vi har satt på en avtagbar dragkrok, himla smidigt. Ja den är "bara" bakhjulsdriven, men den tar sig fram som en klocka, nu har vi i år tyvärr(sambons fel :p) alldeles för feta ms däck, så man får köra sjukt försiktigt, men med dubb och "normala" däck har jag svårt att se att jag inte tar mig fram överallt utan att behöva köra som en snigel.
Bmw finns ju beggade till bra pris, och jag vet att en del 3 serier får dra mer på b kort än våran kärra.

Värt att kolla kanske, och behöver jag säga hur KUL den är att köra?!! BMW är svårslaget när det gäller drag under galoscherna :p

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 288
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka