Dragbilsdrömmar

Sv: Dragbilsdrömmar

Behöver inte vara boggi för att det är två axlar, därav mitt ordval. En axel - ett hjul på var sida. Två axlar - två hjul på var sida.

Dalavagnen imponerar inte på mig, skramligt och med dåliga lösningar både de nyare och äldre jag träffat på. Kylinge brukar vara tungdragna, men det kan ju variera från exemplar till exemplar. Det gäller att man verkligen kopplar släpet på den bil man tänker dra med, så parterna fungerar med varandra. Vissa släp fungerar ypperligt med en bil medan det känns pest med nästa bil.

Fundera igenom om du vill ha panikbommar eller säkerhetsbommar (eller inget av det) och vilka saker du kan tänka dig prioritera bort (höj/sänkbara bommar fram och bak, dörrar istället för bom bak etc) och gå efter det när du börjar titta runt. Ett annat tips kan vara att titta runt på en tävlingsplats och där få snegla lite på de olika släpen. Frågar man ägarna när de inte är superstressade så får man ofta höra vad de tycker om sina respektive släp.

Glöm inte att fundera över t ex reservdelar och reparationer. Väljer du ett importsläp kan det mycket väl vara lång leveranstid om du vill beställa till något (vi hade fyra-sex veckors leveras på grejor från Tyskland, vilket kändes helt vansinnigt). Dessutom blir dessa delar dyrare, både i frakt och ofta även i inköp. Vi valde svensktillverkat dels för att lätt och snabbt (och det visade sig till 1/3 av priset!) kunna få grejor till släpet, men också för att vi kunde åka till fabriken direkt och prata med de som tillverkar släpet. Det går att byta ut alla delar om något skulle skadas, vilket också känns skönt.

Senast ändrad:

Och just detta gör att man ska vara försiktig när man köper BMW i lägre prisklasser, de är ofta hårt körda...

Jag kör/drar bara med BMW och de är toppenbilar, men smakar det så kostar det.

Självklart så kollar man upp bilen INNAN man bestämmer sig för att köpa, det gäller ju oavsett du ska köpa bmw eller kia :)

Glömde ju skriva det att vi har satt på drag på våran bil, orginal så är den dragkrokslös, det kostade ca 5 el 6000:- har jag för mig, men då monterade sambon den själv.

Aha, då är jag med. :D

Höj och sänkbart känns som ett krav eftersom jag har en liten islänning på 128, tror inte att särskilt många släp är byggda efter hans mått. :p

Annars vet jag inte vad som är för och nackdelar. Antar att panikbommar går upp om hästen slänger sig bakåt? I så fall känns det också dumt. Förhoppningsvis kommer han inte hålla på med nåt sånt efter lite träning, men man vet ju aldrig.

Reparationer osv. ska jag absolut tänka på.

Har börjat fråga runt lite bland folk jag känner, men tävlingar hade ju varit bra sätt att få reda på mer. Ska iväg på kurs snart, då kan jag forska vidare lite.
De flesta jag känner har antingen splitt nya eller gamla enaxlade.

Nej, panikbommar kan man snabbt lösa ut utifrån. Säkerhetsbommar kan lösas ut utifrån, men kräver verktyg och går inte alltid helt lätt. Dessa bommar har man främst fram (om hästen hoppar), men vissa nyare släp har häven bak.

INGEN utrustning får någonsin lösa ut av sig själv, det är då de riktigt farliga, okontrollerbara situationerna inträffar!

Ok, tyckte det lät väldigt farligt. Man vill ju inte ha en häst utflygandes hur som helst. :eek:

Jag tror det kan vara läge att kolla på t ex ponnytävlingar, eftersom hästen är så pass liten. Många transporter (förvånansvärt många!) har inte bommar som fungerar till små hästar. Har haft ett par transporter där frambommarna inte gick att sänka tillräckligt, och de kom under bakbommen när den var stängd.

Jag har haft Reko, Trane, Ume, Boj och nu ett Kylinge släp.

Både boggie och enkelaxlade och jag personligen tycker inte att boggie är så hysteriskt mycket bättre som andra tycks tycka.

Umesläpen är nog den sämsta skiten jag vet, dyrt och bara dåligt rakt igenom även värdelösa att ha och göra med.

Alla de andra släpen har varit bra släp som alltid fungerat utan konstigheter.
Men de har varit basic släp utan krussiduller.

Mitt nuvarande släp är ett Kylinge Orion och det bara älskar jag och hästen.
Jag har också en islänning, han är 134 och i mitt släp är det inga problem alls att få bommarna tillräckligt lågt.
Stallkompisens ponny är 124 och han passar också in om man har bommarna längst ned.
Det du ska fundera är ju över dels din budget hur mycket har du att lägga på ett släp?
Vilka krav ställer du på släpet? Duger det med ett vanligt basic släp? Eller vill/behöver du ha vissa finesser som är utöver basic?
Min häst tex vill ha fronturlastning, han kan backa ur men då blir det med en explosion så för allas säkerhet är det bättre att han går ut framåt för då går han lugnt och försiktigt.
Jag har äntligen fått sadelkammare på min transport, något jag saknat på de tidigare vagnarna.
Den är inte stor men jag får plats med alla hästens saker där i och jag slipper att det luktar pest i hela bilen av svettig utrustning.
Jag har panikbommar både fram och bak på mitt släp som fungerar superbra!
Så de vill jag verkligen inte vara utan :)
Mitt har även 2 extra takfönster, tyvärr inte öppningsbara men det är bättre än inget.
De flesta vill ju ha extra fönster i transporten och då är frågan om du vill att det ska finnas från början eller är du händig nog att sätta i fönster själv om det inte finns? Alt villig att betala ngn annan för att utföra arbetet.

Men man klarar sig väldigt långt med ett basic släp som tex Trane :)
Jag hade inte sålt mitt tranesläp om det inte vore för att hästen ville ha fronturlastning.

Hittade en bra dragbil igår - en gammal Nissan Terrano. Fyrhjulsdriven med diff-spärr och möjlighet att lägga i en lågväxel vid riktigt kniviga lägen.

Men det kommer att krävas ett BE-körkort om inte Sverige ändrar reglerna snart ...

Jag har bara kört släp 4 gånger, så jag är inte så himla insatt i vad jag vill ha och inte.

Men jag tror inte att jag har några särskilda krav, mer än att det ska vara helt och säkert att köra. Jag har lånat en kompis tranesläp (har jag för mig att det var, det är blå ränder på) och tyckte det funkade bra, även med skodan som inte drar så himla mycket. Tyckte inte det var några problem att köra, varken på motorväg eller småvägar eller grudvägar upp i skogen. Och då är ändå skodan väääääldigt låg.
Så jag tror inte att jag är så himla kinkig.

Jag vill ha ett släp som jag kan köra med till och från ridhuset, och ut på små utflykter. Inga långresor, utan max 5 mil.

Däremot vill jag gärna ha ett släp som klarar av att dra 700-800 kg så att det går att köra två islänningar. Och på enkelaxlade släp är ju det inga problem, men om jag ska hitta ett likvärdigt tvåaxlat kryper det upp i priserna. Fronturlastning har jag kikat en del på, eftersom han är lite svårlastad, jag tror att det hade hjälpt att kunna öppna upp framtill ordentligt. Men vi får väl se hur det går. Fixar han att gå på utan, så känner jag inte att det är något måste. Ut är sällan några problem, det är in som är svårt!

Jag kan lägga ca 20 000 på släpet, lite beroende på vad jag behöver lägga på bil, och vad jag behöver lägga på sadel som jag troligtvis behöver byta. Den jag har börjat bli lite för vid. (svårt det här med viktminskning och sadel)

Enkelaxlade går ju att hitta jättefina och nyrenoverade för 15000, men ska jag ha ett dubbelaxlat kommer det nog gå över min budget. :(

Jag tänker såhär, ska jag nån gång åka längre så kan jag ju alltid hyra ett dubbelaxlat. Men på kortare sträckor, typ 15 min, så känns det som att jag kan nöja mig med något som är ok. Jag får väl testköra lite sen och se om jag tycker det är värt att lägga ut så pass mycket pengar som det är för min del.

Sen kan jag förhoppningsvis byta upp mig till något bättre när jag är klar med min utbildning. :idea:

Senast ändrad:

Om inte du eller din häst kräver något speciellt tycker jag att du gott och väl kan börja med ett vanligt enkelt basic släp som är äldre.
Är det renoverat med tex nytt golv ja då är det ju lika bra som golvet på ett nytt släp.
Man måste ju börja någonstans, sen kan man faktiskt komplettera sitt släp med tex extra fönster om man saknar det eller att sätta på en sadelkammare framtill eller måla det vitt och ljust invändigt så hästen tycker det är trevligt att gå in där eller sätta i en bättre lampa osv småsaker som inte behöver vara varken speciellt dyrt eller krångligt men ändå ett väl fungerande släp.

Sen kan man väl byta upp sig till ett bättre släp om man känner behov av det.

Mitt Tranesläp köpte jag för 8000kr i bruksskick för att ha ett "ifall att" jag skulle behöva åka till veterinären eller så.
När jag hade mitt släp ja då kunde jag ju lastträna och åka på träningar och helt plöstligt var min grymt svårlastade häst lättlastad så nu åker vi ofta på roliga träningar.
Så allt eftersom jag och hästen har utvecklats så har vi även fått lite andra behov och då böt jag släp till ett lite bättre eftersom ekonomin tillät det i höstas :)

Om du vill ha ett släp med 7-800kg lastvikt så måste du nog titta på äldre släp för jag har inte hittat något nyare som får lasta så mycket :( Iaf inte med ett B-kort.
Jag tänkte likadant som dig tills i höstas, för när de har fronturlastning blir släpet visst hiskeligt tungt = kass lastvikt.
Men jag köpte ju släpet för min och min hästs skull så då är ju kriterierna att jag ska kunna köra mina hästar och inte andras.
Så det fick bli ett släp som passar den hästen jag kör allra mest bäst.
Nu kan jag inte lasta 2 stycken men jag har ju bara en som ska åka.
Sen får mina vänner använda sina egna eller skaffa sig egen transport istället :)

Hittade en bra dragbil igår - en gammal Nissan Terrano. Fyrhjulsdriven med diff-spärr och möjlighet att lägga i en lågväxel vid riktigt kniviga lägen.

Men det kommer att krävas ett BE-körkort om inte Sverige ändrar reglerna snart ...

Har sett den också. Tack för tipset!

Det beror på hur mycket körkort du har och vilka krav du har.

Subaru, Audi och Mitsubishi är världskända för att ha helt klart bäst 4wd.

Saab och volvos 4wd är helt värdelösa i jämförelse.

En Audi kostar minst dubbelt så mycket som en Subaru i inköp.
Mitsubishi har dyra reservdelar.
Audi och Mitsubishi så måste du nästan ha ett BE-kort för att kunna köra med släp.
Subaru har relativt hög dragvikt på B-körkort.
I sin helhet är Audi den bästa bilen av ovan nämnda men även den dyraste.
Köper du en Subaru får du mycket för pengarna
Mitsubishi har jag ingen jättestor erfarenhet av men jag blir inte kär i den bilen, men deras arbetsbilar är bra att ha i skogen men det är ju inte riktigt ditt användningsområde.

Så om du har en väldigt bra ekonomi alt kan tänka dig en äldre bil skulle jag satsa på en Audi men annars en Subaru.

Märken som Honda, Ford, Hyundai osv är typ plastskräp...

Har en ford maverick och kan inte hålla med om att den skulle vara plastigare än en subaru. Snarare tvärtom.

min drar 1l/milen och är därför dyr men ruskigt billig i övrigt då han inte kräver en märkesverkstad utan funkar att laga i bushen med.

En liten fråga om släp:

Hur ofta på ett ungefär behöver golv bytas? Om man räknar från minst x år och uppåt, vad är kortaste tiden? 2 år, 5 år, 10 år?

Nästa vecka inleds projekt lastträning, och eftersom jag gärna drömmer mig iväg sisådär ett halvår i förväg så har jag nu börjat fundera lite på om jag kanske borde ta och skaffa mig ett släp.

Men... jag har ju inget drag på min bil, så i så fall behöver jag byta bil också.

Jag har kikat runt lite efter tips på dragbilar, men då är det ju bara såna där stora as som man inte kan köra med i övrigt.
Jag har en liten islänning, så det kommer nog bli nåt släp runt 1300 kg isåfall.

Finns det några mindre bilar som drar ok. Både bensinmässigt och släpmässigt. ;)
Eftersom jag kör i stan och i jobbet mycket mer än jag kommer köra transport så vill jag ju främst ha en bra vardagsbil, liten och smidig och som inte drar för mycket eller är för dyr i andra kostnader.
Självklart vill jag kunna dra med den, men det är inte tänkt till några långkörningar eller så.

Några tips på vad som skulle kunna passa?

*kl*
har inte läst hela tråden, men tänkte bara säga vad jag har att dra med (men drömmer naturligtvis om en större bil :D )
jag har en renault laguna -97 (eller okej då, min sambo har :D)
det är en ganska liten och smidig bil som får dra 1430 kg (totalvikt på släpet) med B-körkort och 1500 kg (bruttovikt på släpet) med BE-körkort. Jag har BE-körkort och kan utan problem dra ett halvblod på ca 165 cm i mkh i ett boggie släp :) Bilen drar strax över 0.7 l/mil vid distanskörning (utan släp) och typ strax över 0.8 l/mil vid blandad körning/stadskörning. Vet inte hur mkt bensin den drar med släp, har aldrig kollat det.

Men naturligtvis drömmer jag om värsta 4-hjulsdrivna bilen, men denna lilla bil får hänga med så länge den inte blir alltför dyr att laga :D

Det är jättesvårt att svara på.

Det beror på hur släpet är förvarat, ute eller inne i en torr hall?
Har hästarna kissat och bajsat mkt utan att de använder strö? Alt lite strö? Mockat ordentligt?

Men för att försöka få ut något så ca 10 år men det kan hålla mycket längre om det är skött rätt och mycket kortare tid om det är illa skött.

Ok, bra att veta. Står ofta i annonser hur längesen det var golvet byttes, och det sa mig ingenting.

Någon som vet vad det kostar att byta golv?

Även här så beror det på om du kan byta det själv eller ej?
Det brukar inte vara jätteavancerat att byta golvet själv och då kan du komma undan med ca 3-4000kr.
Tyvärr är golvet dyrt eftersom det inte är standardmått på de skivorna och dessutom väldigt tjocka, till golv använder man oftast 24 eller 30mm medan en standardskiva är 12mm.
Men har man tur kan man komma över golv riktigt billigt hos tex lastbilsåkerier

Jag måste bara fråga, för jag har funderat och minns verkligen inte hur det var med reglerna.

Om ett släp har totalvikt på 1500, varav 800 kg är max lastvikt, alltså väger släpet 700. Men om man kör en häst som väger 300-350 kg, räknar man då att släpet väger ca 1000-1050 kg? Och får man i så fall dra det med en bil som får dra max 1350 på B-kort?

Jag sitter och funderar på hur jag ska göra tills jag bestämt mig. För jag kommer nog hyra släp nu i början, och jag kommer inte byta bil förrän jag vet på ett ungefär hur ofta jag kommer köra. I så fall kan jag låna föräldrarnas bil, men den drar bara 1350. Så frågan är om jag får dra ett dubbelaxlat släp med den, eller om jag bara kan dra en liten lätt trailer.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 288
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka