dragbilstråd igen!

N

neferra

jag har köpt en "traktor"!:p

opel omega -92. den drar 1500 kg på b-kort, 2,4 liters motor, väger nästan två ton, bakhjulsdriven, drar inte så värst mkt soppa.

det låter svinbra tycker jag! har dock inte kört släp med den ännu.
ngn som har erfarenheter av ovanstående som dragbil?

vad har ni för (b-korts-) dragbil?

Sv: dragbilstråd igen!

jag har en saab 9000 -93... den får dra 1410kg med b-kort... den funkar hur bra som helst... jag kör ju bara en häst... mitt släp väger bara 1200kg.

Eh? Det är väl inte släpet som VÄGER 1200, det är väl det släpet är invägt på? Och klarar du då en häst - vad väger vagnen tom och vad väger din häst?

Vi hade 1250 kg på B för bilen så sambon tog E förra året. Jag funderar också på om jag ska göra det, som det är nu får jag inte ens dra släpet tomt. Å andra sidan åker vi på samma träningar osv.

Kör en BMW 523i som får dra 1510 kg på B-kort och runt 1800 kg på E har jag för mig.
Perfekt med bakhjulsdrift och framför allt antispin, om man nu inte har 4WD.

Körde tidigare med Volvo 940, även det bakhjulsdrift men tyvärr ingen antispin så den var inte lika effektiv dragbil på vintern (men slår ändå framhjulsdrifterna!). Drog 1470 kg på B-kort.

jag kollade massor på saab 9000 innan, hade faktiskt bestämt mig för en sån, men sen fick jag "an offer i could´t refuse".
min opel är ju inte snygg direkt, det tycker jag saaben är (om den är rostfri iaf) och i ärlighetens namn är det roligare att rulla in på en tävling/träning med en snygg bil :smirk:

Hej. Jag har en Nizzan Terano -88. Håller på att köpa ett Värmlandsvagn, boggie. Bilen får dra 1350 på b-kort och 2000 på e-kort. Transporten väger 1500, så det får jag inte dra med b-kortet, därför ska jag nu ta e-kort och typa upp transporten till 1990, så att jag kan lasta bägge mina Nordsvenskar och sen köra lagligt. Teranon är en bra dragbil, tyvärr ganska liten motor så det går inte fort i uppförsbackar men vi tar oss fram. Är det dåligt väglag så lägger jag bara in 4-hjulsdriften.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du behöver inte predika för mig, vi har RangeRover TDI som får dra 3500 kg och vi drar varje vinter loss Cherokee, XC90 och en hel del andar "terränggående bilar".

Nä, det är skillnad på bilar med dragkrok och dragbilar.

Har kört flyttsläp med en Omega -87. Pigg bil, klarar mycket, drar inte så mycket bensin, rolig att köra. Rekommenderas helt klart, men den bör hållas efter. Numera är ju Opel rostbeständig men vår 87:a såg ganska jävlig ut när vi körde den till skroten.

Har nyligen köpt en Audi A4 1,8t Avant Quattro, dvs en liten kombi med 4 hjulsdrift som får dra 1.540 kg med B-kort och 1.700kg med E-kort (tror det är något sånt)

Lovisaleonora_ Bil + Släp med all last får inte väga mer än 3.500kg. Så omöjligt att er bil får dra 3.500kg, möjligtvis då om det är en lastbil och föraren har C kort.

BS, lätt lastbil upp till 3,5 ton. Har jag BE får jag dra över tågvikt 3500 kg.

Läs på om du ska näpsa mig.

Senast ändrad:

Klippt från www.vv.se
-----
BE - Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt
-----

Kanske borde uppdatera dig?

De få gånger jag kört min häst har det varit med Saab 9000 150hk. Gått kanon! Då bara en häst i släpet. Och den får dra 1490 kg på b-körkort/1800 på e.

Fast så trivs jag ju så himla bra med bilen, så har inget att klaga på!

Näpsa :rofl: :rofl: :rofl: Många många MÅNGA vet inte alls vad som får dra vad och vad som är tjänstevikt och bruttovikt osv osv.
Det är 3 år sen jag tog B-kort och har inga planer på BE, dock kan jag läsa min bils regbevis och vet vad den får dra. Och att det inte får överstiga 3,5 ton. Det enda som lärdes ut på körskolan i princip ang släp.

B Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= Motorredskap som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 km/tim)
BE Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt
C Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon
CE Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

Så du får alltså med BE köra en bil som väger 3,5 ton och dra ett släp som väger så mycket det vill väga.
Men om du har C kort så får du inte dra mer än 750kg.

Kan du då med BE koppla på ett 15m långt och 15 ton tungt släp på en personbil (som väger 3,5 ton) och köra vart du vill.
Men har du C får du inte dra mer än en liten kärra med en soffa i princip?

Med B-behörighet får inte tågvikten överstiga 3,5 ton. Det är KÖRKORTETSBEHÖRIGHETENS begränsningar. BILENS begränsning står också på regbeviset, du kanske kan läsa innantill?

Med BE-behörighet får du dra avsett tågvikt. SJÄLVKLART måste man rätta sig efter bilens begränsningar, men där gjorde du dig väl bara dum hoppas jag?

Jag tänker inte disktutera C- och därtill hörande behörigheter eftersom jag inte är påläst där (men jag antar att samma generella undantag som gäller för b gäller även c).

JAG har en lätt lastbil som har en totalvikt på 2,7 ton om jag inte missminner mig. Med B-behörighet får du dra 750 kg. Med BE 3500 kg.

Håller med dig, det är många många som inte vet vad de pratar om. Uppenbarligen.

Lovisaleonora_ Bil + Släp med all last får inte väga mer än 3.500kg. Så omöjligt att er bil får dra 3.500kg, möjligtvis då om det är en lastbil och föraren har C kort.

RÄTT, om det gäller B-kort!

FEL, om det gäller BE. På BE få faktiskt bilen+släpets vikt överstiga 3 500 kg. (Bara bilen får självklart inte överstiga 3500 kg, dåär det ju en lastbil).

Jag har ingen erfarenhet av Opeln.

Kan dock gratulera dig att du inte valde en saab 9000. Visst den drar bra på motorväg, men sen är det inte så mkt. mer. "vaktade" en 9000 i två månader i höstas och den enda(!) gången jag skulle ut och dra var när släpet skulle hem från stallet för att däcken skulle bytas. Jag körde fast innan jag ens hunnit koppla på släpet :crazy:

Själv har jag en Subaru Impreza 4-hjulsdriven :love:

Nej, det står oavsett vikt, ingenting om vad bilen får dra enligt reg.beviset, därför jag frågade dig som har BE kort och vet det :smirk:

Det är inget registreringsnummer som krävs.

BE Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

Får du då dra hur mycket du vill?

Liknande trådar

Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka