Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.

Min karl jobbar i DK en gång i månaden. Då kör han dit från Sörmland och åker genom hela DK. Det brukar bli ca 200 mil på en sån körning. Sen bor vi på landet och har långt till allt, han åker runt en hel del i jobbet här med. Jag skulle gissa att 3000 mil per år inte är orimligt. Kanske mer tom.
Vi har hyfsat nya bilar. Men vi har valt stryktåliga bilar. De är inte på lagning titt som tätt.

Tycker du verkar ha lite konstig syn på kvaliteten hos nya bilar och om hur många mil som skulle leda till mkt slitage.
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.

Vi har en Ford Focus -06 som gått 19000 mil, en Citroen C4 -07 som gått 25000, och vår "nya" bil, Ford Focus -13 som gått just 9000 mil. Gamla Focusen ser ut som vad den är, en välanvänd familjekombi, lite ful i lacken osv men går som en klocka. C4:an är skitfin på alla sätt o vis. "Nya" bilen känns verkligen ny, o när vi lämnar in den på service byter Mekonomen typ olja o torkarblad, that's it.

MEN vi pedantservar våra bilar o så fort lokala Mekonomen säger "det där behöver bytas" så får dom byta.
Det är inget mystiskt med bilar, dom är maskiner med delar som slits o går sönder o som måste bytas ut. Sköter man det o har lite respekt för bilen (inte kör ner den i potthål i hög fart t ex) så håller dom länge.
Lackskyddet är dessutom en helt annan sak än vad det var förr, jag minns 70-talet då alla äldre bilar hade stora rostfläckar, lagade eller olagade, o det var helt normalt. Min pappa ägnade en hel del helger åt att skrapa rost o måla när jag var liten.

Så jag håller inte alls med om det du skriver.

O hur ni har lyckats köra ihjäl en bil på 9000 mil är ett mysterium.... det är ju eran sak, men generalisera inte om bilar i gemen, för där har du fel.
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 540
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 820
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp