Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Jag håller mig ju till de för oss mycket passande Subaru Forester. Men nu under våren, när jag utvärderade om vi skulle "köpa en till likadan fast nyare", så kollade vi på Skodas suvar (Kodiaq, Karoq) och Tiguan också.

Tiguan föll på "för dyrt för vad man får" samt "får bara dra 1800" (ungefär) med B-96. Där var inte meningsfullt att provköra.

Skodas Suvar hade en trevligare prislapp, men fick inte dra mer ungefär 1800 (b-96) de heller, men de var meningsfulla att provköra. Jag satt jättedåligt!
 
Jag håller mig ju till de för oss mycket passande Subaru Forester. Men nu under våren, när jag utvärderade om vi skulle "köpa en till likadan fast nyare", så kollade vi på Skodas suvar (Kodiaq, Karoq) och Tiguan också.

Tiguan föll på "för dyrt för vad man får" samt "får bara dra 1800" (ungefär) med B-96. Där var inte meningsfullt att provköra.

Skodas Suvar hade en trevligare prislapp, men fick inte dra mer ungefär 1800 (b-96) de heller, men de var meningsfulla att provköra. Jag satt jättedåligt!

Det beror ju mycket på hur man är byggd men jag sitter bra i både Karoq och Tiguan. Dock är Touareg absolut bekvämast av de här tre bilarna men prislappen är ju därefter också.
 
Det beror ju mycket på hur man är byggd men jag sitter bra i både Karoq och Tiguan. Dock är Touareg absolut bekvämast av de här tre bilarna men prislappen är ju därefter också.
Visst är det så!

Den bilen som passar den ena personen perfekt vad avser körställning/sittkomfort, kan ju vara värdelös för den andra personen.

Jag sitter dock suveränt i Subaru Forester!
 
Jag är i bilbytartagen. Har en V70 -02 som jag precis bytt kamrem på. Den har snart gått 33 000 mil och går klockrent. Tyvärr har ACn gått på den och de pengarna vill jag inte lägga på en så pass gammal bil.

Nu vet jag att Subaru inte är något för mig. Tittar mer och mer på Skoda och Passat. Kanske skulle en golf-kombi funka? Kör en del så behöver ha en bil som är något billigare att köra även om Volvon sällan går över 0,8 utan släp.
Bytte precis Volvo v70 -04 mot Passat 4motion alltrack -13. :) Kört mkt Passat/Golf som hyrbil och gillar bilarna så sett. Min är väldigt skön att köra tycker jag. Mannen drog hästkärran till sortergården i helgen och märkte inte av släpet. Har dock inte testat med hästen i än men toppen so far, helt klart mer stabil och smidig på alla sätt mot Volvon och drar mindre. :up:
 
Min volvo ska lagas men sen ska jag byta. Mest för att den gått 27 000 mil och jag kör så himla mycket varje år. Frågade min mekaniker, som ändå jobbat med bilar större delen av livet och även bygger bilar. Han sa Volvo eller Toyota. Framförallt Toyota. Enligt hans erfarenhet ska man akta sig för framförallt Audi och Passat. De två sistnämnda är fina utanpå men innanmätet är dåligt. Dåliga motorer och mycket problem med rost också. Min Volvo har ju en VW-motor och den är väldigt speciell (och svårlagad).
 
Den bil jag haft absolut minst problem med har varit en Skoda (Fabia då förvisso, årsmodell -06). Apropå Skodor då.
 
Enligt hans erfarenhet ska man akta sig för framförallt Audi och Passat. De två sistnämnda är fina utanpå men innanmätet är dåligt. Dåliga motorer och mycket problem med rost också. Min Volvo har ju en VW-motor och den är väldigt speciell (och svårlagad).
Det håller jag inte med om. Varken Audi (massor av bilmodeller och motoralternativ) eller Passat (många motoralternativ) har generellt dåliga motorer eller påtagligt svåra problem med rost. Det finns specifika motormodeller som är mindre lyckade, men inte i större utsträckning än från någon annan större tillverkare.
 
Det håller jag inte med om. Varken Audi (massor av bilmodeller och motoralternativ) eller Passat (många motoralternativ) har generellt dåliga motorer eller påtagligt svåra problem med rost. Det finns specifika motormodeller som är mindre lyckade, men inte i större utsträckning än från någon annan större tillverkare.
Det behöver du inte. Det är hans erfarenhet efter att ha lagat bilar och byggt bilar i 50 år.
 
Framhjulsdriven lastbil med inkopplingsbar fyrhjulsdrift... nu blev jag nyfiken, vad tänker du på då?

De flesta fyrhjulsdrifter har inkoppling vid behov. En del automatiskt, dvs bilen känner av själv, en del manuell inkoppling vid behov liksom lastbilar har. Enklare konstruktioner och bättre rena dragbilar som de flesta av oss behöver. Ska en ha en dragbil, dvs en traktorliknade personbil ungefär, så är en framhjulsdriven bil där fyrhjulsdriften kopplas in vid behov antingen automatiskt eller manuellt mycket bra.
 
De flesta fyrhjulsdrifter har inkoppling vid behov. En del automatiskt, dvs bilen känner av själv, en del manuell inkoppling vid behov liksom lastbilar har. Enklare konstruktioner och bättre rena dragbilar som de flesta av oss behöver. Ska en ha en dragbil, dvs en traktorliknade personbil ungefär, så är en framhjulsdriven bil där fyrhjulsdriften kopplas in vid behov antingen automatiskt eller manuellt mycket bra.
Du menar så. Jag uppfattade inlägget som syftande på framhjulsdrivna lastbilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. :)
 
Det håller jag inte med om. Varken Audi (massor av bilmodeller och motoralternativ) eller Passat (många motoralternativ) har generellt dåliga motorer eller påtagligt svåra problem med rost. Det finns specifika motormodeller som är mindre lyckade, men inte i större utsträckning än från någon annan större tillverkare.
Och så var det väl något slags barnsjukdomar med dsg-automatlådan, som man borde akta sig för, men det är väl överspelat nu...
 
Svarar en variant på huvudfrågan har inte följt tråden. Rent tekniskt tror jag de bästa dragbilarna är de som kopierar lastbilarnas dragsystem och har en fyrhjulsdrift som sätts på vid behov. Framhjulsdrivna bilar med fyrhjulsdrift som kopplas in vid behov. Varför? Enkelt tänkt, "det finns väl en anledning att lastbilar byggs på det sättet".
Eh? Menar du att lastbilar är framhjulsdrivna eller vadå? Då måste alla lastbilar på åkeriet missat något då de driver bak på drivaxeln. Tror heller inte jag har hört talas om 4-hjulsdrift på lastbil heller, däremot vet jag en del har fler axlar, men blir genuint lite nyfiken. Låter mer som t ex terränglastbilarna i så fall.
 
De flesta fyrhjulsdrifter har inkoppling vid behov. En del automatiskt, dvs bilen känner av själv, en del manuell inkoppling vid behov liksom lastbilar har. Enklare konstruktioner och bättre rena dragbilar som de flesta av oss behöver. Ska en ha en dragbil, dvs en traktorliknade personbil ungefär, så är en framhjulsdriven bil där fyrhjulsdriften kopplas in vid behov antingen automatiskt eller manuellt mycket bra.
Nu är jag nyfiken på vad det är du syftar på med manuell inkoppling vid behov som lastbilar har, vilket är det du tänker på då? Försöker förstå, är rätt arbetsskadad. Kör lastbil själv och är inte helt med på vad exakt du menar. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 605
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 849
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp