Draghäst - hur tungt last?

Daredevil

Trådstartare
Min pappa håller på mycket inom jordbruket och funderar på att skaffa sig en draghäst att dra timmer i skogen med då traktorn inte är så smidig ;)

Han frågade mig hur mycket en häst kan dra, och vilken hästras som är "starkast", men jag som inte är så insatt inom "timmerdragning" hade inget svar på detta...

.... Så nu frågar jag er duktiga Bukare!:

Vilken hästras är "starkast"? (jag vet att styrka beror på mer än ras!, men generellt?)
Hur mycket kan de dra?

Senast ändrad:
Sv: Draghäst - hur tungt last?

Jag tror att Nordsvenskar och Ardenners är de som används mest inom jord- och skogsbruk.
Jag har varit och jobbat hos en skogsbonde som enbart använde Nordisar till allt i skogen. Tydligen var det både smidigare och "mindre förstörande" än att använda maskiner.
Jag vet dock inte hur mycket de normalt orkar dra.

Det där är alltid lika svårt att svara på, det beror på olika omständigheter:
Dra på barmark eller snö, vilken snötemperatur, kälke eller vagn osv osv i all oändlighet.
Det bästa är väl att ta kontakt med de olika rasföreningarna för att få lite mera info om fördelarna med de båda raserna, sen avgöra o välja själv!

Rent generellt är kanske ardennern starkare i och med sin större tyngd, men det tror jag nordsvensken kompenserar med sin dragvilja = drar så länge grejerna håller ;)
Starkt generaliserat, alltså, det finns förstås olika lynnen inom båda raserna.
Vill han prata hästkörning i största allmänhet o ta del av mina erfarenheter o få tips om hur gå vidare så pm-a mig för telefonnummer!

Lotta

Ardennern är starkare. Nordisen är något smidigare i skogen. Många gånger upplever folk att nordisen har lite svårare att ta sig fram i blöt terräng då dom sjunker lättare om dom har små hovar. En ardenner brukar som regel ha lite större blaffor till hovar.

Tack så mycket för svaren! (även niclas_e & Fia-Lina)
han är fortfarande på "funderarstadiet" så det var mest av nyfikenhet som vi ville ha reda på detta! Det lutar åt en nordis (för den är mindre):angel:

//Jossan

min uppfattning är, utan att stor egen erfarenhet ,är att ardennern är lugnare och sävligare än den hetare rörligare nordsvensken .Förr under hästepoken ville dom här i området ha korsningar nord/ardenner för att få tyngre och rörliga hästar.

När har han tänkt dra fram timret? På barmark eller på snö. Ska timmret dras på packade skoterspår är det kanske lämpligare med en lättare nordis än en ardenner, misstänker att ardennern skulle sjunka igenom snön.
Min pappa kör hem timmer med vår bruks nordis varje vinter. Det är ganska skapliga lass de tar, motsvarar nog ca 2 res. Hon är förövrigt 150 i mkh och väger väl kring 620 kg.

Det där är som även de andra säger jättesvårt att säga ett anta Kg som en häst kan dra. Det beror på hästens dragvilja, exteriör, vikt, utrustning, barmark eller snö, vagn eller kälke osv osv. På barmark kan man på kälke dra mycket mindre lass än på vintern osv.

Ras är ju smaken som baken. Som det sagts nordsvensken är ju ofta rörligare o piggare än tex ardennern men de kan å andra sidan bli lite väl heta oxå. Sen vilken hästras som är starkast över huvud taget... bra fråga det tror jag knappast det finns ett svar på, alla hästar är ju individer men det är väl Ardennern eller Jytsk häst eller nåt annat i den där rejält tunga kalibern. MEN det man får tänka på med en så stor o tung häst är att de äter en del då oxå...

Sen en annan fråga är ju också hur pass hästvan han är. Det är ju liksom inte bara tuta o köra.
Är han inte så hästvan kanske en ardenner passar bättre eftersom de vanligtvis är lite lugnare. Nordsvenskarna
är ganska heta enligt min uppfattning, har mer egen vilja. Men det beror ju också mkt på individen.

Hej ja en adenner drar ca 3500kg på slät mark och en nordis ca2500 o lite till MEN det beror på terängen och hur fin kondition hästen har ska du ha den i skogen och på åkern så ska du ha en till lynnet en stabil häst som inte reagerar på skuggor och dyligt. Lycka till.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 477
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Tänkte passa på här där det finns så många hundmänniskor med alla möjliga sorters hundar. Jag har tidigare haft en border... 2
Svar
21
· Visningar
2 787
S
Övr. Barn Åh herregud vad mycket att smälta. Så mycket känslor som ryms i mig nu. Min syster var beräknad till den 20, på söndag. Både hennes och...
Svar
8
· Visningar
1 517
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde... 2
Svar
31
· Visningar
3 434
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka