Drar ni handbromsen vid minusgrader?

Bukefalos 30 år!

En av vinterförberedelserna om man har parkeringsbroms med wire är att spruta "hylsan", de rörliga delarna vid hjulen och bromsbackarna fulla med WD-40 eller CRC. Tränger undan fukt som kan frysa. Sedan om man kör i slask knacka undan evt. slask/snö som satt sig vid de rörliga delarna på utsidan av broms skjölden.

Skröna är det inte, det hände mig en vinter. Jag fattade inte varför bilen inte rörde sig ur fläcken men min livräddare och granne både fattade och fick loss det.

Fryser den på nyare bilar också? Mina föräldrar har alltid tjatat om att den kan frysa men min vän sa att det var på äldre bilar. Jag har alltid använt handbroms och den har aldrig frusit (fast det vågar man kanske inte skriva 😬). Nu har jag plan parkering så där använder jag den aldrig men förra parkeringen lutade rejält så då drog jag alltid.

På automat lägger jag alltid i handbromsen. På manuell lägger jag aldrig i handbromsen, minusgrader eller ej. Har bara varit med om att jobbilarna fryser fast men dom blir så fuktiga så det är inte så konstigt.

Min parkering är nästan plan men den lutar lite ner och längst fram sluttar den mot
ett stup så är osäker på att våga testa :p

Däremot fryser den in sig. Det går inte att öppna dörrarna! Som speciellt bakdörrarna som sitter som berget och så turas framdörrarna om att sitta fast. Riktigt irriterande, bara man får upp en så kan man ju klättra där inne. Så det är tur att jag
är relativt kort och smidig men alltid spännande att se om man kommer lyckas ta sig in i sin egen bil. Måste köpa någon olja eller liknande men vet inte riktigt vilka som hjälper mot en förfrusen bil. Ett garage vore ju inte fel.

Det här känns som en stor osäkerhet hos mig. Vi parkerar bilen där det lutar lite grann. Inget stort nedförslut, men ändå inte helt plant. Jag vill gärna dra handbromsen som säkerhet, men ibland läser/hör jag att man inte ska göra det vid minusgrader för att den kan frysa fast. Är det något som är en reell risk, eller är det en skröna? Peppar, peppar har det aldrig hänt mig eller någon jag känner. Mina föräldrars bil har ingen handbroms som man kan dra själv utan det görs automatiskt. Och jag antar att den inte tar hänsyn till minusgrader. Så...hur stor är risken egentligen att handbromsen ska fastna när det fryser ute?
Jag har nästan alltid handbromsen i, enda gången den fastnat var när den var gammal och rostig (och vinter) den släppte ändå snabbt bara man började rulla lite samt körde fram och tillbaka.

Min parkering är nästan plan men den lutar lite ner och längst fram sluttar den mot
ett stup så är osäker på att våga testa :p

Däremot fryser den in sig. Det går inte att öppna dörrarna! Som speciellt bakdörrarna som sitter som berget och så turas framdörrarna om att sitta fast. Riktigt irriterande, bara man får upp en så kan man ju klättra där inne. Så det är tur att jag
är relativt kort och smidig men alltid spännande att se om man kommer lyckas ta sig in i sin egen bil. Måste köpa någon olja eller liknande men vet inte riktigt vilka som hjälper mot en förfrusen bil. Ett garage vore ju inte fel.
Mina dörrar fryser också, särskilt när vädret varierar hela tiden mellan plus och minus. Har haft på nån silikon (?) grej på listerna som alla sa skulle hjälpa men nej inte på min bil. Enda som hjälper är att låta kupévärmaren gå länge.

Uppfödd som saabförare. Då lärde man sig att alltid ha en växel i annars kan man inte dra ur nyckeln. Så gör jag än idag trotts att det är typ +20 år sedan jag körde Saab. Så lärde mig redan vid övningskörning att inte använda handbromsen. :D :D :D

Fellow SAAB:are här också :love: :D De första tre bilarna jag körde var SAAB och mina två första egna bilar var SAAB :laugh:

Dum fråga, jag har allid dragit i handbromsen. Står bilen alltid still utan att man behöver handbromsen?
Beror säkert på bil. Men de första sju åren jag hade körkort parkerade jag i ganska kraftig lutning, har aldrig lagt i handbromsen när jag parkerat en vanlig personbil. 😊

Jag har kompromissat. Vill ju egentligen inte parkera på gräs pga fukten (som diskuterades här i tidigare tråd), men det ska bli kallt nu ett tag och borde inte vara speciellt fuktigt. Så jag parkerar längre ner på gräs och platt mark ett tag, och slipper då riskera handbromsen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka