Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det tror jag inte man kan lita blint på.Dum fråga, jag har allid dragit i handbromsen. Står bilen alltid still utan att man behöver handbromsen?
Jag har nog aldrig varit med om att en bil med växel i rullat av sig själv under alla 30+ år jag kört bil. Riktigt brant backe så drar jag handbromsen men det är sällan...Nej, det tror jag inte man kan lita blint på.
Min gör det, behöver inte vara alls jättebrant.Jag har nog aldrig varit med om att en bil med växel i rullat av sig själv under alla 30+ år jag kört bil. Riktigt brant backe så drar jag handbromsen men det är sällan...![]()
![]()
![]()
Saaaaame!Uppfödd som saabförare. Då lärde man sig att alltid ha en växel i annars kan man inte dra ur nyckeln. Så gör jag än idag trotts att det är typ +20 år sedan jag körde Saab. Så lärde mig redan vid övningskörning att inte använda handbromsen.![]()
![]()
![]()
Jag har nästan alltid handbromsen i, enda gången den fastnat var när den var gammal och rostig (och vinter) den släppte ändå snabbt bara man började rulla lite samt körde fram och tillbaka.Det här känns som en stor osäkerhet hos mig. Vi parkerar bilen där det lutar lite grann. Inget stort nedförslut, men ändå inte helt plant. Jag vill gärna dra handbromsen som säkerhet, men ibland läser/hör jag att man inte ska göra det vid minusgrader för att den kan frysa fast. Är det något som är en reell risk, eller är det en skröna? Peppar, peppar har det aldrig hänt mig eller någon jag känner. Mina föräldrars bil har ingen handbroms som man kan dra själv utan det görs automatiskt. Och jag antar att den inte tar hänsyn till minusgrader. Så...hur stor är risken egentligen att handbromsen ska fastna när det fryser ute?
Mina dörrar fryser också, särskilt när vädret varierar hela tiden mellan plus och minus. Har haft på nån silikon (?) grej på listerna som alla sa skulle hjälpa men nej inte på min bil. Enda som hjälper är att låta kupévärmaren gå länge.Min parkering är nästan plan men den lutar lite ner och längst fram sluttar den mot
ett stup så är osäker på att våga testa
Däremot fryser den in sig. Det går inte att öppna dörrarna! Som speciellt bakdörrarna som sitter som berget och så turas framdörrarna om att sitta fast. Riktigt irriterande, bara man får upp en så kan man ju klättra där inne. Så det är tur att jag
är relativt kort och smidig men alltid spännande att se om man kommer lyckas ta sig in i sin egen bil. Måste köpa någon olja eller liknande men vet inte riktigt vilka som hjälper mot en förfrusen bil. Ett garage vore ju inte fel.
Uppfödd som saabförare. Då lärde man sig att alltid ha en växel i annars kan man inte dra ur nyckeln. Så gör jag än idag trotts att det är typ +20 år sedan jag körde Saab. Så lärde mig redan vid övningskörning att inte använda handbromsen.![]()
![]()
![]()
Beror säkert på bil. Men de första sju åren jag hade körkort parkerade jag i ganska kraftig lutning, har aldrig lagt i handbromsen när jag parkerat en vanlig personbil.Dum fråga, jag har allid dragit i handbromsen. Står bilen alltid still utan att man behöver handbromsen?