Dressyrryttare tillgång till ridhus?

Bukefalos 30 år!

Hur ser din tillgång till ridhus ut?

• Jag rider aldrig i ridhus

Röster: 6 10,2%
  • Jag tränar normalt alltid utomhus men kan transportera till ridhus nån gång (högst 12 gånger per år)

Röster: 13 22,0%
  • Jag tränar normalt det mesta utomhus men transporterar till ridhus cirka en gång i veckan

Röster: 13 22,0%
  • Jag tränar utomhus men transporterar för flera pass i veckan i ridhus

Röster: 1 1,7%
  • Jag har ridhus inom ridavstånd men rider i ridhus max en gång i månaden

Röster: 4 6,8%
  • Jag har ridhus inom ridavstånd men rider max en gång i veckan i ridhus

Röster: 3 5,1%
  • Jag har ridhus inom ridavstånd och rider flera pass i veckan i ridhus

Röster: 19 32,2%
  • Jag rider alltid i ridhus 😎

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    59
Vi har eget ridhus men jag försöker att inte vara där mer än varannan dag under vinterhalvåret. På sommaren är jag typ aldrig där. Vi har galoppbana och ridbana dessutom. Vi har pratat lite i vinter om att åka till andra ridhus men det har ju tyvärr inte blivit så mkt ridning i år så det har varit värt det.

Vi har ridhus och ridbana på gården. Vintertid blir det ganska mycket tid inne men vår, sommar, höst rider jag mycket utomhus på ridbanan eller på våra ridvägar som finns i anslutning till anläggningen.

Är annars uppväxt med 45 min till närmaste ridhus och fick köra till ridskolans 20x40 paddock om man ville rida på bana. Red annars på en äng som pappa klippte med gräsklipparen -tävlade då upp till nationell nivå på ponny. I gymnasieåldern hade jag både tävlingsponnyn och en unghäst som då inte heller reds i ridhus om man inte åkte på träning. Stallade en period upp ponnyn på ridskolan (hade unghästen hemma) och efter skolan åkte jag till ponnyn, red och fixade där, tog bussen hem, lastade unghästen som mamma förberett och åkte in för att rida den på bana (hade ibland behov av staket då det var drag i damen 😅).

Var helt klart mer tålig på den tiden 🙈🤣

Vi har ridhus och ridbana på gården. Vintertid blir det ganska mycket tid inne men vår, sommar, höst rider jag mycket utomhus på ridbanan eller på våra ridvägar som finns i anslutning till anläggningen.

Är annars uppväxt med 45 min till närmaste ridhus och fick köra till ridskolans 20x40 paddock om man ville rida på bana. Red annars på en äng som pappa klippte med gräsklipparen -tävlade då upp till nationell nivå på ponny. I gymnasieåldern hade jag både tävlingsponnyn och en unghäst som då inte heller reds i ridhus om man inte åkte på träning. Stallade en period upp ponnyn på ridskolan (hade unghästen hemma) och efter skolan åkte jag till ponnyn, red och fixade där, tog bussen hem, lastade unghästen som mamma förberett och åkte in för att rida den på bana (hade ibland behov av staket då det var drag i damen 😅).

Var helt klart mer tålig på den tiden 🙈🤣
Absolut var man mer tålig förr, men var det verkligen bättre?
Jag tycker det glorifieras litegrann det där med ingen ridbana (jag red på en parkering på byn eller i någon hage) och absolut inget ridhus…
…det ÄR såklart bättre att ha bra underlag och förutsättningar liksom. Inte var det så himla mycket roligare att rida med dåliga förutsättningar än med bättre 😅

Antagligen för att jag har ett ridhus 🤣 Nej men det fanns inga ridhus när jag började rida. Bara ett på ridklubben men det red vi aldrig i. Var ju typ 100 lektioner. Men filmen du la ut i dressyrtråden aaah underbart ju!
Hahaha jaaa det var underbart 😂 I TRE DAGAR 🫣
Dessutom går han broddad runtom med isbrodd där, det är inte optimalt att behöva ha fyra broddar i dygnet runt i så många månader (för bakknän och kotor fram) men där har man ju inget val när man bor i Sverige och norr.
Men vackert är det, och jag gillar att rida även när jag måste anpassa vad jag gör utifrån väder och underlag. Fast jag kan inte tycka det är bättre än att ha bra förutsättningar, men kan (och måste) leva med det läget jag har.

Absolut var man mer tålig förr, men var det verkligen bättre?
Jag tycker det glorifieras litegrann det där med ingen ridbana (jag red på en parkering på byn eller i någon hage) och absolut inget ridhus…
…det ÄR såklart bättre att ha bra underlag och förutsättningar liksom. Inte var det så himla mycket roligare att rida med dåliga förutsättningar än med bättre 😅
Nä jag hade inte gjort om det idag. Hade ju inget ridhus när jag köpte Fille heller utan stod då i ett stall med bara ridbana. Funkade ju bra när han var 3-4 år och ja -när banan frös så blev det helt enkelt vintervila… men sen ville jag ha ridhus.

Jag gillar att rida utomhus men är väldigt glad över vårt ridhus, tar även skydd där när det är som mest insekter (broms-perioden) på sommaren och man inte kan rida tidigt eller sent pga jobb osv.

För att det är bra att träna på sämre underlag än man tävlar, då kommer man alltid att tycka att det är fint och bra underlag på tävlingarna och man behöver inte lägga energi på att oroa sig för det. :cool: Det är klart att man inte vill rida på ett underlag som är skadligt, men rider man alltid på perfekt underlag kommer man att tycka att det är skitjobbigt om man kommer på tävling och dressyrbanan lutar (absolut en möjlighet i fälttävlan), underlaget är löst eller vad det nu kan vara.

Med det sagt, klart att jag också skulle vilja ha ett ridhus... :meh:

Mvh,
Lady_S
Det är faktiskt sant. Vet att jag blivit tillfrågad på tävlingar där underlaget varit dåligt (bland annat pga regnskurar som dränkte banan) hur mina stora och tunga hästar inte verkade bry sig alls om att det var tungt, halkigt och plaskigt men de är faktiskt vana vid det mesta och att ”trippa fram” pga dåligt fäste tränar dem på mer än många andra.

Men helt enig med dig, jag tycker det är hemskt roligt att vi är många som fortfarande kämpar på och rider utifrån de förutsättningar vi får.
Jag tävlar t ex aldrig november till mars för jag vet att jag inte kan vara säker på att kunna träna bra innan tävlingarna då. Och jag har grav FOMO av alla de som får tävla på mina hemmaklubb i helgen men de har andra förutsättningar, det är inte jag som är lat som inte tränat utan jag har valt att ha hästarna hemma (och har därför råd att ha två) och får vara glad över vad jag har.

Intressant omröstning iaf, det var inte fullt så många som jag trodde som hade tillgång till ridhus.
Annars tycker jag att det blivit en bra tillväxt på ridhus och att många som vill ha tillgång till bra träningsmöjligheter numera har möjlighet hitta uppstallning med möjlighet till ridhus. Och som jag nog redan skrivit, jag tycker det är kul med oss som kämpar på med de förutsättningar vi har med :) men bygg mer ridhus, vi gamlingar som halkar omkring på isen vill bli utrotningshotade :D

Hahaha jaaa det var underbart 😂 I TRE DAGAR 🫣
Dessutom går han broddad runtom med isbrodd där, det är inte optimalt att behöva ha fyra broddar i dygnet runt i så många månader (för bakknän och kotor fram) men där har man ju inget val när man bor i Sverige och norr.
Men vackert är det, och jag gillar att rida även när jag måste anpassa vad jag gör utifrån väder och underlag. Fast jag kan inte tycka det är bättre än att ha bra förutsättningar, men kan (och måste) leva med det läget jag har.
Nej men den lyxen har man bara när man har ett ridhus dvs att tycka det är bättre ute i paddocken för att när det är tillräckligt hemskt så kan du bara gå in :rofl: Jag hade inte ställt mig utan ridhus idag. Då hade jag inte ridit alls på vinterhalvåret, eller när det blåser och regnar.

Ja på temat det var inte bättre förr, så är jag uppvuxen med att kunna rida hemma i gräshagarna när det var antingen fruset eller tillräckligt torrt. När jag var 14-15 så anlades det någon typ av ridbana på kommunens mark och då kändes det som världens lyx att kunna rida bara drygt 2 km för att nyttja den.

Ibland cyklade jag dit och förberedde hinder och bommar i förväg för genomtänkta serier och avancerade övningar som jag själv skulle träna på. Men sedan innan jag hunnit cykla hem och göra i ordning hästen och rida tillbaka ner till banan, så hade det kommit några ponnyungar och stuvat om alla mina fina serier och noggrant uträknade avstånd.

Jag hade absolut uppskattat att ha tillgång till ridhus på ridavstånd, men det är inga sådana byggen trots många hästar i trakten. Men en egen ordentlig grusbana/paddock har jag haft ca 20 år nu, så numera hade det inte känts så lyxigt utan väldigt motigt att behöva rida två km varje gång jag behövde tillgång till en ridbana.

Jag har varken ridhus eller paddock. Men gångavstånd till klubben. Där funkar det bäst att rida i stora paddocken. Ridhuset sådär och lilla paddocken där går det inte. Så jag köper ridhuskort och måste boka tider jag rider på senast dagen före.

På vintern kör jag runt 4 gånger plus minus till ridhus men sommarhalvåret rider jag mest ute i paddocken.

Jag som gärna vill ha lösdrift har väldigt svårt att hitta både lösdrift och ridhus. Har stått på ett par sådana ställen men då har det varit otroligt tungrott med skötseln av lösdriften så inte orkat stå kvar. Har liksom tagit två timmar att bara sköta lösdriften innan man ens har börjat kunna ägna sig åt hästen. Så nu står jag istället på en väldigt lättskött lösdrift men då utan ridhus. Det är dock gott om ridhus runtomkring och jag har allt mellan 2 min till 15 min med trailer och då finns det 3-4 ridhus att välja på så det är helt ok. På vintern så trailar vi ca 2 ggr/vecka men på sommaren så blir det mest ridbanan, ja och så ut i skogen då.

När jag var yngre kunde jag hålla igång hästen hjälpligt över vintern genom att skritta på vägarna, men häromkring hade det varit förenat med livsfara eftersom det hade inneburit tungt trafikerade 90-vägar.

Höst och vår är det tungt och lerigt och går inte att rida på några gräsytor eller skogsstigar utan att förstöra marken, vintertid är det is varannan vecka och lera varannan. Att hålla en välfungerande utebana under de förutsättningarna är ännu svårare än att ta hand om ett ridhus, så ridhuset är ofta enda möjligheten att låta hästen röra på sig ordentligt. Det finns helt klart bättre ställen att ha häst på än där det är 70 meter djup blålera innan det kommer en fast berggrund. :meh:

Jag rider bara i ridhus på träning och tävling. Det finns inget som ligger så nära att det går att rida dit, i mitt förra stall hade jag däremot gångavstånd och då red jag i ridhus (eller paddock) två-tre gånger i veckan.

Jag prioriterar eget stall och bra ridvägar framför tillgång till ridhus alla dagar i veckan, men tävlar heller inte på någon hög nivå. Men en paddock är planen att skaffa så småningom.

Inget ridhus hemma. Har egen gård och ridbanan 20x60 är väldränerad. Rider ute året runt. Lastar och åker till ridhus ca 10-15 minuter bort max 2 ggr/år. Några gånger till om jag åker till tränare. Häst på msv nivå med sikte på svår klass. Bor i nordvästra Skåne och har därför inte så många månader med riktigt skitväder.

Har inte röstat eftersom jag inte ingår i målgruppen. Har ung islandshäst. Har inte ridhus på gården men har anläggningskort på ridskola som ligger 10 min bort med transport. Men har ännu inte lyckats ta mig dit dels pga bristande lastträning och dels på grund av att jag drar mig för att köra transporten (insnöad, för isigt, har problem att backa och får då svårt att parkera när vi är tillbaka) och ont om lediga tider när jag har tid. Vi har bra förutsättningar ändå med inhägnad ridbana och fullstor dressyrbana omgärdad av ovalbana, rid- och körvägar (en del plogade på vintern). Jag tränar mycket i skritt och då har det funkat bra i vinter, men i höstas och nu är det förbud att rida på banorna. Vi har också en stor gräsyta och möjlighet att rida i sommarhagarna. På sommaren har vi också en större jämn gräsyta att rida och köra på (är en del av vinterhagen). Det är lite svårare med skogsridning eftersom det är en bit bort, men går att rida dit.

När jag hade häst uppstallad på ridskolan (tävlade lite i lätt dressyr) blev det mycket ridning i ridhus, annars på ridbanorna och väldigt lite uteritt.

Nu röstade jag trots att jag kanske inte hör till målgruppen fullt ut. Våra hästar är egentligen "gjorda för" fälttävlan, men pga ålder och skador rider vi bara dressyr numera. Kommer tävla lite senare i år, är planen.
Vi har ett ridhus 3,5 km bort, så det går att rida dit men tar tid. Vägen dit går över väldigt öppen och blåsig terräng, så när vädret är dåligt är det skitjobbigt att ta sig dit. Det brukar bli 2-3 ggr per år.
Sedan kör vi till ett annat ridhus för dressyrträning varannan vecka. Dock uppehåll om det är alldeles för halt, för jag är jätterädd för att köra med hästsläp när väglaget är dåligt.
När vädret tillåter är dressyrträningen utomhus.
Vi har egen ridbana 20x40 som fungerar när det inte är alltför torrt eller fruset.

Ska säga att jag nu som medelålders tant 👵 också måste skriva under på att man inte ska slita ihjäl sig, såklart ska man träna sin häst så att den klarar vad man begär av den men att låta dem vila för att det är dåligt väder eller underlag är bara klokt. Minns hur jag som ung MÅSTE rida och göra mina intervaller osv… och med det red jag också alldeles för mycket och alldeles fel saker på dåligt underlag. Det var bara dumt.

Jag har eget ridhus som jag använder ganska ofta. Även om jag stor del av mitt hästliv inte haft tillgång till ridhus, så skulle ha väldigt svårt att vänja mig vid att inte ha det nu. Tveksamt om jag ens skulle orka ha häst då, jag har blivit bortskämd 🙈

Med det sagt så rider jag förstås ut en hel del också, hoppar terräng mm. Och ibland transporterar jag hästen till träningar på nån utebana, även om det känns väldigt fel de gånger man gör det och det ösregnar 🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka