Dressyrsadel - childeric, Equipe eller annat??

Bukefalos 30 år!

engineeringRider

Trådstartare
Hejsan,

Jag har ett vackert den årigt sto som behöver ny sadel. Efter ett par års tid paus känns det lite som en jungel att hitta runt.

Hästen är kort och rund med bred (!) manke, rätt så stora bogar. Jag vill gärna ha en sadel som nästan tippar mig lite i stolsits då jag har lite en förmåga att sitta där fram (eller hur man ska förklara). Sadlen ska vinkla bäckenet bakåt typ.

Jag har tänkt något begagnat om möjligt och har funderat på childeric - men är dessa inte populära längre? Är det ett problem att det är memory foam, håller det?

Equipe - men går dom att få tillräckligt breda?

Aviar är väldigt populärt i Danmark men verkar inte vara så populärt i Sverige?

Vad med Amerigo och Prestige?

Vad säger folket? Vad rider ni i? Vad rider toppen i i dag??

Hjälp en ny gammal dressyrtant som tycker att hennes lyx unghäst ska ha det bra 😂

Alltid svårt att ge råd så här, men kort, rund och bred låter som lite cob modell. Jag rider kallblod och har en nordsvensk som är som ett köksbord över ryggen. Thorowgood cob ligger perfekt och man sitter jättebra i den. Om du sitter ”där fram” så kanske du har haft en för liten sadel? Min Thorowgood cob är 18 tum och passar trots att hästen är extremt kort i ryggen.

Alltid svårt att ge råd så här, men kort, rund och bred låter som lite cob modell. Jag rider kallblod och har en nordsvensk som är som ett köksbord över ryggen. Thorowgood cob ligger perfekt och man sitter jättebra i den. Om du sitter ”där fram” så kanske du har haft en för liten sadel? Min Thorowgood cob är 18 tum och passar trots att hästen är extremt kort i ryggen.
Tusen tack för svar! Hon är faktiskt ett varmblod med mycket bra stam men hon är rund og rak över ryggen. Ska kolla in Thorowgood!

Angående sitsen menar jag mer att jag sitter lite mer på f*ttan än rumpan och får jämt veta att jag ska sitta mer på rumpan.

Tusen tack för svar! Hon är faktiskt ett varmblod med mycket bra stam men hon är rund og rak över ryggen. Ska kolla in Thorowgood!

Angående sitsen menar jag mer att jag sitter lite mer på f*ttan än rumpan och får jämt veta att jag ska sitta mer på rumpan.
Du behöver en sadel som ger stöd för blygdbenet. Tänk mer så än att sadeln ska sätta dig i stolsits.

Låter som att du inte haft en sadel där du hamnar rätt. Jag har även en Wintec Isabell Werth som jag köpte ny för typ 25 år sedan som jag haft på allt från kallblodstravare till halvblod och halvblod/fullblod. Den har utbytbart koppjärn men funkar inte om hästen behöver xxwide. Älskar den!

Låter som att du inte haft en sadel där du hamnar rätt. Jag har även en Wintec Isabell Werth som jag köpte ny för typ 25 år sedan som jag haft på allt från kallblodstravare till halvblod och halvblod/fullblod. Den har utbytbart koppjärn men funkar inte om hästen behöver xxwide. Älskar den!
Just Wintec är väl inte läder? Men ska nog kolla lite åt det hållet som funkar på lite grövre hästar även om min häst är ädel så är himla bred över ryggen

Hejsan,

Jag har ett vackert den årigt sto som behöver ny sadel. Efter ett par års tid paus känns det lite som en jungel att hitta runt.

Hästen är kort och rund med bred (!) manke, rätt så stora bogar. Jag vill gärna ha en sadel som nästan tippar mig lite i stolsits då jag har lite en förmåga att sitta där fram (eller hur man ska förklara). Sadlen ska vinkla bäckenet bakåt typ.

Jag har tänkt något begagnat om möjligt och har funderat på childeric - men är dessa inte populära längre? Är det ett problem att det är memory foam, håller det?

Hjälp en ny gammal dressyrtant som tycker att hennes lyx unghäst ska ha det bra 😂
Jag har ett PRE-sto som är ganska bred och rund över ryggen. Har en Equipe Bocelli som ligger som en smäck på henne, och den är väldigt skön att rida i. 😊

Hejsan,

Jag har ett halvblodssto som är bred över ryggen. På henne har jag en Bruno Delgrange som jag kom över begagnad. Den ligger som gjuten på henne. Jag älskar den, den ger plats för bogarna (hon rör sig stort) och är helt omöjlig att sitta fel i, man hamnar helt rätt automatiskt men utan någon känsla att "sitta fast"

Hejsan,

Om du har lätt för att svanka så undvik djupa dressyrsadlar för dom puttar ju gärna upp rumpan eller hur man ska säga. Beroende på hur din häst ser ut dvs högställd eller sluttar upp mot korset så behöver ju sadeln antingen vara uppbyggd bak eller släppa tidigt så jätte svårt att ge tips om sadel utan att veta hur hästen ser ut. Min SWB tex är väldigt högställd och om inte sadeln är tillräckligt öppen framtill samt uppbyggd bak så ligger sadeln ohjälpligt i bakvikt och nyper hans mankbas.

Så om jag var du skulle jag åka till sadelbutik med brett utbud så du får prova olika sadlar samt känna skillnaden på vad hästen föredrar. Ju fler sadlar det finns att välja på desto bättre.

Jag har ett halvblodssto som är bred över ryggen. På henne har jag en Bruno Delgrange som jag kom över begagnad. Den ligger som gjuten på henne. Jag älskar den, den ger plats för bogarna (hon rör sig stort) och är helt omöjlig att sitta fel i, man hamnar helt rätt automatiskt men utan någon känsla att "sitta fast"

Bruno sadeln är den enda sadeln jag hamnat så fel i att jag fick kramp när jag försökte sitta i den. Den tippade mig framåt så mkt att det kändes som jag skulle volta av hästen framlänges. :laugh:

Frank Baines kan ev fungera. De är fjorda för hästar med mkt manke och stora bogblad med mycket rörelse. Inte de modernaste eller flashigaste sadlarna (därav också ett rimligare pris på begagnat matknaden).

Min bredaste PRE med mycket bredd över manken går med en Amerigo Vega. Just Amerigo tycker jag är mest tacksamma av de dyrare märkena för breda hästar. De är ullstoppade och går att få ordentlugt vida. Vet många fjordingar som går i Amerigo också av den anledningen

Childeric går också att bygga ordentligt vida men sällan de dyker upp beg. Om hästen gillar stoppningen är olika. Equipe rekommenderar jag inte till riktigt breda hästar, de är mer byggd åt sportiga högställda hästar-om du inte letar de äldre ullstoppade Elegance/Bocelli/Oracle.

Min bredaste PRE med mycket bredd över manken går med en Amerigo Vega. Just Amerigo tycker jag är mest tacksamma av de dyrare märkena för breda hästar. De är ullstoppade och går att få ordentlugt vida. Vet många fjordingar som går i Amerigo också av den anledningen

Childeric går också att bygga ordentligt vida men sällan de dyker upp beg. Om hästen gillar stoppningen är olika. Equipe rekommenderar jag inte till riktigt breda hästar, de är mer byggd åt sportiga högställda hästar-om du inte letar de äldre ullstoppade Elegance/Bocelli/Oracle.
Har faktiskt funderat på Amerigo också! Just Equipe är jag själv väldigt förtjust i, men har lite intrycket att det främst är för hästar med hög, lite spetsig manke. Det ska sägas att min är sportig och högställd i övrigt, bara ovanligt bred manke samt rund "som en tunna över ryggen, som då inte är speciellt svängd.

Har childeric gått av mode? Känns inte som att de är lika populära som de var för typ 10-15 år sedan?

Frank Baines kan ev fungera. De är fjorda för hästar med mkt manke och stora bogblad med mycket rörelse. Inte de modernaste eller flashigaste sadlarna (därav också ett rimligare pris på begagnat matknaden).
Behöver ingen flashig eller modern sadel. Bara en som funkar för oss båda :D Tack för tips! Kommer helt klart att prova en Frank Baines!

Hejsan,

Jag har en liten men bred och kraftig varmblods travare och när jag red i dressyrsadel så hade jag en kentaur elektra, tycker den var ganska skön och jag gillar igentligen inte dressyrsadlar :)

Bruno sadeln är den enda sadeln jag hamnat så fel i att jag fick kramp när jag försökte sitta i den. Den tippade mig framåt så mkt att det kändes som jag skulle volta av hästen framlänges. :laugh:
Det är verkligen intressant tycker jag hur olika sadlar passar olika personer. Jag har t.ex. alltid haft problem med att bli framåtlutad i lättridning, men i BD sitter jag rakt. Har heller inte längre nåt problem med skänkel för långt bak, vilket jag haft tidigare. Så för min kropp är BD perfekt och hästen stortrivs. Dessutom är den djup och har räddat mig ett antal gånger när min nerviga häst blivit utåtagerande pga katt (kritvit), plötsligt uppdykande liten hund, blommor, kissfläck på marken osv 🤪

Liknande trådar

• Dags för ny dressyrsadel!
  • L
    Ny sadel - dressyr, allround eller bomlös?
  • Amerigo eller Equipe?
  • sadelpassning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar