Dressyrsadel - childeric, Equipe eller annat??

Bukefalos 30 år!

Mitt halvblod är bred. Han går med min gamla Amerigo CC. Jag älskar sadeln iom att den är byggd på en flatback-bom och sitsen är därav mkt öppen.
Jag får annars ibland problem att sadlarna sätter mig med för framåttippat bäcken. Men aldrig i den här.
Jag hade också Equipe Oracle på honom. Nu finns ju den i en bredare modell med, Equipe Largo.
Min ponny var rejält bred och rund. Honom hade jag Amerigo Vega på. Har haft Vega på någon större och bredare kundhäst också.
Vet många med breda hästar som gått med Amerigo.

Mitt halvblod är bred. Han går med min gamla Amerigo CC. Jag älskar sadeln iom att den är byggd på en flatback-bom och sitsen är därav mkt öppen.
Jag får annars ibland problem att sadlarna sätter mig med för framåttippat bäcken. Men aldrig i den här.
Jag hade också Equipe Oracle på honom. Nu finns ju den i en bredare modell med, Equipe Largo.
Min ponny var rejält bred och rund. Honom hade jag Amerigo Vega på. Har haft Vega på någon större och bredare kundhäst också.
Vet många med breda hästar som gått med Amerigo.
Super intressant med lite samma problematik med framåttippat bäcken! Det är precis så jag känner att de flesta sadlarna gör. Trivdes du också i Amerigo vegan?

Super intressant med lite samma problematik med framåttippat bäcken! Det är precis så jag känner att de flesta sadlarna gör. Trivdes du också i Amerigo vegan?
På min ponny utan gång var den ok. Det var den enda som passade honom iom kasst sadelläge. Så jag fick ta det.
Men på bredare häst med mer gång fick jag så ont i ena höften att jag skrek rätt ut när hästen hoppade till till slut. Fick kämpa mot sadeln hela tiden. Bytte till min Amerigo CC på den hästen, som jag hade i träning ett år. Tack och lov låg den bra på honom.
Jag är väldigt överrörlig öht, men märks mest med problem främst i ena höften. Har dock inte haft så svårt med någon sadel utöver Vegan. Har ridit i många sadlar iom jobb som tränare.
Den Vega jag fick ont av var dessutom för stor i sitsen för mig. Så jag hamnade inte för långt bak och tippades därför.
Har dock trivts bra i många andra Anerigos.

Jag vill ha smal midja och kan inte ha sadlar som för tidigt går uppåt i sitsen.

Min bredaste PRE med mycket bredd över manken går med en Amerigo Vega. Just Amerigo tycker jag är mest tacksamma av de dyrare märkena för breda hästar. De är ullstoppade och går att få ordentlugt vida. Vet många fjordingar som går i Amerigo också av den anledningen

Childeric går också att bygga ordentligt vida men sällan de dyker upp beg. Om hästen gillar stoppningen är olika. Equipe rekommenderar jag inte till riktigt breda hästar, de är mer byggd åt sportiga högställda hästar-om du inte letar de äldre ullstoppade Elegance/Bocelli/Oracle.
Islansmodellerna funkar bra till breda hästar. Rider själv i en Equipe Emporio Iceland med +3 på en kort och bred islandsrygg. Den är superskön. Nackdelen är att den inte går att stoppa om.

Ja den funkar på breda hästar men är också extremt bred i midjan.
Ok, inget som jag har märkt något problem med. Men jag är ju en som aldrig märker något problem med en sadel. Jo, red en ridskolehäst som hade en Prestige Roma hopp som jag inte kom överens med, hamnade inte bra i den (tyckte det var väldigt konstigt för jag hade en sådan till mitt belgiska varmblod och tyckte mycket om den).

Liknande trådar

• Dags för ny dressyrsadel!
  • L
    Ny sadel - dressyr, allround eller bomlös?
  • Amerigo eller Equipe?
  • sadelpassning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12