Dressyrsadel passande islandshäst

moli

Trådstartare
Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda sig.

Har en låst tråd på utrustning med många bilder på ryggen. (Tråden låstes när månadens sadeltråd kom upp på utrustning) Den finns här. Har provat en mängd sadlar och böjar bli innerligt less på letandet.

Prisklass helst runt 10.000kr, kan sträcka mig till ungefär 14. Har haft sadelinprovare ute som ansåg Stübben Maestoso 17" XW vara en av dem somlåg bäst på honom, den jag provade hade normala bossor, och hon tipsade om att beställa en med mer stoppning i bossorna. (om jag förstod rätt) Samt att jag skulle ha ngn form av underlägg tills han vuxit i den. Då kanske den ligger mer still. Nu gled den fram som attan efter en kortare provridning, men jag satt iallafall bra i den. Men jag vill ju helst hitta något som ligger stilla utan extra underlägg.

Undrar om det ens går att hitta något som ligger still på honom. Jag har ridit i en Jguar XKC också på honom och den var verkligen UNDERBAR att rida i. Det var näst vidaste storleken och den gled också fram. Funderar på om det beror på vidden eller om det beror på sadelns form. Men jag vet inte jag. Tycker bättre om bossorna på Jaggan än på Maestoson, men Maestoson är ju lite trevligare pris på. Dock är den jag red i till salu nu för "bara" 1400kr mer än en ny Maestoso så jag är ganska sugen. Såhär såg den ut på min häst. Inte världens bästa bild, men det är vad jag har. Jag bedömde att den låg bra på honom.

jagga.jpg


Har glömt hur kanalen på Jaguaren ser ut, på gamla har jag hittat bilder och där är den väldigt smal. Men på de nyare tror jag att de är bredare. Någon som har en och kan kolla? Finns det något negativt att säga om denna sadel? Andrahandsvärdet är ju jättebra iallafall har jag förstått.

Hörde om ett test med tryckmatta på en Jaguar XKC där den tryckte snett och kanalen ansågs för smal, men det kan ju ha varit ett snedstoppat ex av äldre modell. Börjar bli desperat och kommer nog snart att börja skicka efter sadlar att prova på vinst och förlust från olika ÅF med provsadlar..
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

skall kanske tillägga att jag är ute efter en sadel med halvdjupt-djupt säte med bra stöd för skänkeln utan att man blir helt fastlåst. Sadeln behöver vara relativt kort (max ca 45cm i anl. yta) ha smalt säte och ge god bogfrihet.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Jaguars kanal är inte smal vad jag kommer ihåg (på de nya modellerna iaf).
I din tråd läste jag att du hade provat Albion k2 med. Låg den bra på hästen? För om den gjorde det är det förklaringen till varför de flesta sadlar glider fram - de är förmodligen för böjda. På bilderna såg han ut att vara spikrak, och då är det ju inte så konstigt att de flesta sadlar glider fram, i och med att k2:an är den rakaste sadeln jag stött på.
Hur bred är hästen över ryggen egentligen? Bomvinkel?
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Hejsan,

Nu är det över ett halvår sedan jag provred i albionsadeln så jag minns inte riktigt hur den låg, har ju provat så många nu. (Och jag trivdes inte alls med att rida i den, så jag la inte ner så mycket energi på hur den låg!) Kanske jag tänker fel med Faxis rygg, eftersom jag inbillar mig att hans rygg är lite svängd, men i sadelläget så är han trots allt ganska rak och verkar bli rakare och rakare ju starkare han blir. Är väldigt orolig för att sadlarna skall trycka bak på länden, det är svårt att hitta något som är lagom kort, och då resonerar jag som så att det känns bättre med en som går upp något längst bak, så jag har mest provat sådana, och det kan ju vara därför de glider fram. :smirk:

Hursomhelst, bra att det är bred kanal på Jaguar, men anledningen till att den glider kan ju vara att den är lit eför svängd för Faxis rygg.

Då kommer jag tillbaka till Maestoson som jag tycker är FUL och jag är som jag kanske sagt lite skeptisk till kilbossorna på den. Jag undrar om de i längden kan ge problem med tryck längst bak, de var ganska hårda på den jag provred. Men sadelinprovare borde ju veta vad de pratar om och hon trodde att den skulle bli bra på honom. Nu har jag ju en hel del egen erfarenhet av sadlar och inpassning, men då "bara" av bomfria sådana, och det blir ju skillnad när man har en oflexibel bom att ta hänsyn till. Så jag känner mig osäker. Det handlar ju om ganska mycket pengar, och framförallt om min hästs rygg. Men jag börjar ändå luta åt att köpa en sådan iallafall, de flesta som skrivit om den här på forumet verkar positiva, och de resencioner jag hittar om sadeln är också positiva.

Jag har ingen gradskiva så jag vet inte riktigt hur bred han är. Han är smalare än Equipes 34:a och kentaurs 4:a, Kentaurs 3:a låg ganska ok. Har K4 i Star trekksadlar. Jaguars 26 låg också ganska ok på honom. Inprovaren rekommenderade en 17" XW Maestoso "med någon form av sadelunderlägg" tills han musklat sig färdigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Problemet med att ha en som svänger upp bak för tidigt är att den är för böjd, och inte bara glider fram men den hamnar även i obalans! Antingen så tippar sadeln fram eller så blir det ett för stort tryck i mitten av sadeln (och då är sadeln oftast för smal, för en sadel som är för böjd brukar tippa fram om den är rätt bomvidd eller något för vid, som du behöver om han ska kunna muskla sig i den)

Det är inget fel på Maestoson i sig, men sadeln måste ju passa hästen! Jag är väldigt tveksam till att Maestoson kan passa din häst överhuvudtaget. Och i och med att den gled fram så säger ju det att den inte passar. Kilbossor är inget negativt även om hästen har kort rygg. Tvärtom - ska du ha en sadel som är så rak som du behöver måste du ha kilbossor! Finns INGEN sadel med rundbossor som är rak. Tro mig, jag har provat allt som går att få tag på i Sverige. Kilbossor är inte heller längre än rundbossor, tvärtom. Generellt så är sadlar med kilbossor kortare än sadlar med rundbossor. Albion, Globus, Clincher, Arabian/ L&R osv har alla korta kilbossor och de är BETYDLIGT kortare än Prestige, Jaguar, H Dabbs, Amerigo osv som är ledande märken som ahr rundbossor. En vanlig missuppfattning är också att sadlar med kilbossor endast kan vara raka, men det finns massor med märken med kilbossor som är böjda. Bl.a. Stubben, County, äldre Frank Baines, HdR, Wintec, Jensen osv.
Det som är skadligt är om bossorna är för långa för hästen! Men det kan hända vare sig man har kilbossor eller rundbossor, så man får helt enkelt se till varje märke om de är för långa eller inte. Inte utesluta kilbossor som "ser" långa ut eller vad det nu är som du inte gillar med dom. Inte heller om du tycker bossorna är för hårda - det är ju bara att stoppa om sadeln som du vill ha den. Det finns märken som Kentaur och Pfiff som har gigantiska kilbossor, men har hästen en rygg som är lång nog så är det inte skadligt, för då fär sadeln bara en större anläggningsytan vilket bara är bra! Men många av oss har kortryggade hästar som knappt får plats med en sadel på ryggen, och då ska man hellre välja en sadel med bred anläggningsyta än en sadel med en lång anläggningsyta.

Har utprovaren kollat så att Maestoson var kort nog?

Det bästa är att mäta hur bred han är, för det skiljer sig mycket mellan bomvidderna du räknade upp. ST 4 är väl runt 110 grader om jag inte minns fel från när jag provade en. Kentaur bom 3 är runt 95 grader, bom 4 är ca 100-105. Stubbens 33,5 (XW, deras bredaste) är ca 104 grader. Så mät din häst istället, man kan köpa en gradskiva i de flesta mat och bokaffärer och de kostar inte så mycket.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Problemet med att ha en som svänger upp bak för tidigt är att den är för böjd, och inte bara glider fram men den hamnar även i obalans!
Jag vill inte ha en som svänger upp för tidigt, det jag menade var att jag tycker att det verkar klart mer ergonomiskt med en som är avrundad bak.

Det är inget fel på Maestoson i sig, men sadeln måste ju passa hästen! Jag är väldigt tveksam till att Maestoson kan passa din häst överhuvudtaget. -- Kilbossor är inget negativt även om hästen har kort rygg. Tvärtom - ska du ha en sadel som är så rak som du behöver måste du ha kilbossor! Finns INGEN sadel med rundbossor som är rak. Tro mig, jag har provat allt som går att få tag på i Sverige.
Jag är också skeptisk, det är därför jag tar upp det. Sadelinprovaren är diplomerad och var väldigt säker på sin sak, därför blev jag osäker. Jag blandade ihop vilken modell man kunde få olika sorters bossor på, det var inte Maestoson det gällde. Angående rakheten hos rundbossade sadlar så finns tex Stall Akurs Léttir med rundbossor i både rak& svängd modell. Fst det kanske är ytterligare en variant på bossa som de har?

En vanlig missuppfattning är också att sadlar med kilbossor endast kan vara raka, men det finns massor med märken med kilbossor som är böjda. Bl.a. Stubben, County, äldre Frank Baines, HdR, Wintec, Jensen osv.
Fast inte från min sida. :) Jag har sett båda delarna och vet att det finns, min skepsis mot kilbossor kommer av att jag sett för många som inte legat bra utan "kanten/sömmen" på kilarna har legat mot hästens rygg och gett punkttryck.

Har utprovaren kollat så att Maestoson var kort nog?
Ja,det gjorde hon. Jag kollade också, det såg ok ut, men var lite gränsfall.

Skall se om jag kan skaka fram någon gradskiva så skall jag ta reda på hur bred han är mer exakt. Inlägget låter kanske lite kort i tonen, men jag är inte grinig. ;)
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Att den glider fram kan även bero på att den tidigare haft för trång sadel, så att den är hålig vid manken. Testa med en sån corrector pad tills den musklar sig där kanske?
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Att den glider fram kan även bero på att den tidigare haft för trång sadel, så att den är hålig vid manken. Testa med en sån corrector pad tills den musklar sig där kanske?

Ja, det tror jag också. Han är fortfarande efter över ett år med mjuk sadel som inte trycker lite insjunken av gamla sadlar, även om det nu blivit bättre, undrar om han någonsin kommer att kunna repa sig helt. Det får mig också att undra om man kan få någon sadel att ligga still bakom bogbladen på honom innan han har muskler nog därfram. Med ngn form av pad borde det gå, och då är kanske inte Maestoson så dum ändå. En diplomerad sadelinprovare borde ju ha bra koll?
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Jag har sett Lettirsadeln, men den är inte rak. Finns betydligt rakare sadlar än så.
Mer ergonomiskt med en bossa som är avrundad baktill? Varför då? En kilbossa som ligger bra kommer inte trycka ner i hästens rygg och skapa punkttryck, och dessutom kan du justera med stoppningen om det behöver tas ut lite baktill. Dock beror punkttryck längst bak inte på kilbossan, det beror på bommen. Antingen är sadeln för smal och tippar bak eller så är sadeln för rak eller både och. En bossa kan aldrig väga upp för illasittande bom.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Nej, bara för att de har ett diplom betyder det inte alls att de har koll. Tyvärr kan det lika gärna bli pannkaka ändå:crazy:
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Diabolical kitten->

Hej igen,

Léttir finns from i år med två olika bommar, en rak och en svängd enligt de som säljer den. Finns säkert rakare. Nej, en kilbossa som ligger bra trycker givetvis inte ned i hästen, men många jag sett har inte legat bra, och då har de tryckt ned i hästen. Kanske inte att trycket blir längst bak, men långt bak iallafall, nämligen under kilarna. Klart en bossa inte kan väga upp en illasittande bom. Jag är inte helt bakom flötet när det gäller sadelinpassning. Mina erfarenheter av kilbossor är inte så bra som du förstår. Jag kan antagligen inte förklara så att du förstår hur jag tänker vad gäller den ergonomiska biten som jag pratade om, och även om jag förklarar så har jag säkert fel eller hur, så vi lämnar kilbossorna nu, du har dina erfarenheter och jag har mina, och jag förstår att det finns bra och mindre bra kilbossor.

Orion_x-> Nej ett diplom är inte alltid en garanti, men jag vill gärna tro att folk kan sin sak när de hållit på i många år och kanske passar in ett hundratal sadlar om året eller mer.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Ja, man vill ju gärna tro det. Jag tar hädanefter hjälp av tre olika oberoende personer när jag letar sadel, samt lyssnar mycket till hästen. det är skitsvårt. Glad jag inte är i din sits:crazy:
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Hejsan, det är ju inte lätt. :crazy: Sadelinprovare har ju vissa märken de säljer för det mesta, så de kanske blir lite partiska. Och kanske lite less när "någon" provat sadlar i minus 12 grader i närmare två timmar :angel: utan att vara helt nöjd. Jag bor så illa till just nu med ont om folk att rådfråga när det gäller sadelinpassning så jag blev skitglad när inprovaren kunde komma ut, men efteråt så var det inte riktigt solklart ändå, och Maestoson var den som samlade flest pluspoäng iallafall. Jag tycker mig kunna en hel del själv, men jag är ju verkligen inget proffs, och jag blir verkligen GALEN på detta letande. SÅ himla svårt sadelläge har han inte, man jag har fått tag på fel sadlar antar jag. Och passar de honom så passar de inte nödvändigtvis mig, och skall jag lägga ut sådär 14000kr så skall det inte vara antingen eller..
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

På Sthlm Horse Show 2005 provsatt jag några olika sadlar från Stall Akur och den skulle enligt personerna i montern vara väldigt rak, men man kunde t.o.m med ögat se att den var klart böjd. Om de har en rakare modell nu vet jag inte, men den jag fick se var inte rak.

Du har missuppfattat det! Det finns inga kilbossor som är bra eller mindre bra. Det finns inget som säger att rundbossor är bättre än kilbossor och tvärtom. Finns många hästar som trivs med båda! Materialet som man fyller bossorna med kan däremot vara mer eller mindre bra. Sen är det sadelns konstruktion som avgör om sadeln är bra - för den hästen. De hästar du har sett som har fått problem av sadlar med kilbossor beror på att sadeln inte har passat, inte för att sadlarna har haft kilbossor.
Och precis som Orion skriver, bara för att utprovaren är auktoriserad av SBO eller Nordiska Sadelmakarkåren betyder inte att de är seriösa och inte bara vill sälja deras egna märken. Finns en del utprovare i södra Sverige som är aktoriserade, men inte fan är dom nåt att ha. De provar ut samma märken till alla hästar, även fast de har många års erfarenhet och vet att sadlarna inte passar hästen ifråga, men det skiter dom i, för folk litar på dessa människor och de tar bra betalt för sina tjänster..
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Ok. Jag hör vad du säger och jag förstår det också. :)
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Kilbossor tror jag kan vara bra för din häst. Men sen finns det ju olika utformning på kilbossan sen, och alla modeller passar ju inte alla hästar.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Vad tror ni om Prestige Top Dressage till min häst? Den är (väl) relativt rak?
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Finns det olika bommar på den? Eller är det olika på olika årsmodeller? Har surfat runt bland begagnade och hittat både sådana som ser väldigt raka ut, och en del som ser mer svängda ut, men det kan ju bero på vinkeln kortet är taget i också.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Men jag undrar fortfarande om det verkligen är en spikrak sadel jag skall ha? När han jobbar som han skall är ryggen väldigt rak, men i vila är den mer svängd, och defenitivt väldigt böjd när han spänner sig vilket han gärna gör.. Den raka biten av ryggen är mycket kort, kanske 30-35cm, och så korta sadlar hittar jag nog inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 199
Senast: super
·
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 011
Senast: caballus
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 644
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp