Dressyrsadel passande islandshäst

Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Men om ryggen är rak när han jobbar som han ska då är det ju en rak sadel du ska ha! Ingen kan ju rida sin häst i samma form precis hela ridpasset, och det är ju det som är nackdelen med en bomsadel. Det finns många som har korta hästar med bara ca 35 cm långt sadelläge. Någon här på Buke skrev att Globus Turner (som är rak) hade så kort anläggningsyta, och det borde finnas fler. Prova fler engelska sadlar.
Du har rätt tankesätt, att sadeln inte kan passa hela tiden, men du tänker fel när du hellre vill ha en sadel som är lite böjd som då passar ryggen när han spänner sig. Har du en sadel som är för böjd kan ju inte hästen höja ryggen som han ska när han jobbar rätt, och då kommer han få skador till slut.
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Du har rätt tankesätt, att sadeln inte kan passa hela tiden, men du tänker fel när du hellre vill ha en sadel som är lite böjd som då passar ryggen när han spänner sig. Har du en sadel som är för böjd kan ju inte hästen höja ryggen som han ska när han jobbar rätt, och då kommer han få skador till slut.

Det är av den anledningen jag egentligen vill ha en bomfri. Det känns så avigt att han skall ha en sadel som kanske ligger lite som en bro när ryggen är avslappnad, det borde inte vara bekvämt för honom, och då undrar jag om han inte svankar ännu mer för att komma undan obehaget. Å andra sidan blir det ju behagligare när han väl jobbar rätt. Ibland känns det som att jag aldrig kommer att hitat en sadel som vi båda blir nöjda med, och ändå har han inte SÅ svårt sadelläge, värre kunde det ha varit. ;)
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Har surfat runt en hel del och läst om sadlar och kikat på begagnat plus konfererat med en vän i telefon i över en timme om sadlar. Hittade en modell av Jeremy Rudge som såg bra ut http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/saddles.htm Dressyrsadeln i "Fusion range" har någon koll på deras vidder så blir jag glad, gärna i grader.

Olympic Jessica är ganska ful, men verkar kort och bra iallafall för en sadel i den prisklassen.

Tankar om dessa två?
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

JRs bomvidder i grader vet jag inte, men Mustang har säkert koll på det. Ring dom och fråga..
Dock vet jag att de har breda bomvidder, upp till 115 grader är nog inga som helst problem.

Jessican är det väl inget fel på, den är dock inte kortare än t.ex. Globus eller Albion. Den är dock rak så det är ju mycket möjligt att den passar sålänge den inte blir för lång. Tror då att du måste prova 16 eller 16½".

Har du kollat upp möjligheten att sätta dit stöd på din Espaniola istället? Så slipper du allt detta krångel med bomsadlar..
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Hejsan, Nej jag kollade inte upp det med stöd på Espaniolan, jag vill ha en dressyrsadel har jag bestämt nu, så jag säljer den så snart jag hittat en sadel som funkar.

Jag har precis köpt en begagnad Jeremy Rudge Prizewinner strl 17"/M Risken finns att den är för smal i bommen, men då får jag väl sälja den, eller anonnsera efter en bredare att byta till mig, den såg riktigt fin ut och har de detaljer som jag vill ha. Blir kul att prova den. Borde komma i nästa vecka. :banana:
 
Sv: Dressyrsadel passande islandshäst

Nu har jag hunnit rida i sadeln ett par ggr, den var kortare än jag vågat hoppas på, avtrycket blev inte mer än ca 45cm när jag testade rida utan vojlock. Det var positivt, dessutom är den dunderskön att rida i. Lite hård för rumpan när man är van vid bomfritt, men man härdas väl. Hårdare har jag ridit i.

Benstöden känns perfekt stora, och sitsen är lagom för min bak.

MEN den hade gärna fått vara lite bredare, fick tips om att man kan "knäcka ut" bommen ett steg, men det låter brutalt. Någon som provat?
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 195
Senast: super
·
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 011
Senast: caballus
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 644
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp