Dressyrsadel som man sitter "fast" i

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare quila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 079
Sv: Dressyrsadel som man sitter "fast" i

Ring några sadelmakare/utprovare och beskriv vad du är ute efter. Då får du ju samtidigt svar om något tidigare föreslaget märke kan vara aktuellt för din häst (förutsatt att denne/ssa ser hästen och dig)

Jag tycker att om du inte är handikappad, ska se bort från dessa "sitta fast i" sadlar. De gör bara att du sitter perfekt i vanlig uppställd sits, men som i ett skruvstäd om du måste flytta dig i sadeln (vilket man måste ibland, men inte så att det direkt syns)och du kan inte jobba med din kropp på ett önskvärt sätt. Om jag var du skulle jag att försöka satasa på en "mindre extrem" sadel, och istället träna upp balansen ordentligt.

Men det är ditt liv, och bara min åsikt..
AsMoDeUs

besserwisser tror inte hon avr intressera av en sån töntig kommentar

dominus är en bra sadel, liknande Amerigo, man sitter stadigt med bra stöd UTAN att för den sitta "fast"

Ja det finns ju en massa saker man kan hänga på hästen så att det (åtminstone för det otränade ögat) ser ut som att den går bra....

Trist när man en dag upptäcker att man spenderat 10 år på att inte lära sig rida ordentligt.

Håller med lovisaleonora ;)

Jag skulle aldrig i livet välja en sadel som är djup med stora knästöd, en sådann sadel sitter du fast i och kan inte påverka din sits what so ever.
Dessutom är det lätt att hamna i bakvikt i en sadel som är för djup. Jag provred en ganska djup sadel häromdagen och jag säger bara stackars häst :o Pressade bokstavligen talat ner mina sittben i ryggen på den stackars hästen även om jag försökte motverka det, dessutom fick jag en "fin" svank, vilket jag normalt sett aldrig har problem med. Detta var en County.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 384
Senast: Silje
·
Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
337
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka