Dressyrsadel som man sitter "fast" i

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare quila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 091
Q

quila

Behöver ett par tips på dressyrsadlar som man naturligt sitter stilla i. Är de med djup sits bäst i detta fallet? Vilken typ av vulster osv?

Sv: Dressyrsadel som man sitter "fast" i

Djupt säte, höga fram och bakvalv, rejäla knästöd.
tex: Edingburgh (finns under flera namn) Kieffer, Bates, Pariani, B&R,
Passier Avalon (tror jag den heter), Appalosa ......

Hade en Albion Style, där satt man fast. Nu har jag en Prestige Top Dressage, där sitter man också himla bra!!

Dom flesta nya modeller har ju djup sits och höga knästöd. Men jag gillar inte när det blir för extremt, typ Kieffer, vill gärna kunne röra mig lite....

isabell werth. där sitter du fast kan ja lova.

Fast det är ju inte alltid bra att manh inte kan röra sig. Först var jag van vid Windsor med djupa säten och hatade allt som inte hade lika djupt säte. Men efter att ha blivit tvungen att köpa en ny dressyrsadel (dom enda två som passade hästen hade mellandjupt säte om man jämför med windsorn, men nu är det jättedjupa känns det som..) och jag trivs faktiskt mycket bättre med att ha lite mittimellansäte.
Det krävs ju mer balans och muskler för att sitta bra i en sadel med flatare säte.

Amerigo sitter man jättebra i, och även i Röösli.
vill man ha en billigare sadel rekomenderar jag hööks gold medal
dressyrsadel, den sitter man åxå jättebra i.

Hej!
Hade en Zaldi till min förra häst. Tyckte den var underbar att rida i. Man sitter verkligen "fast" i den, i allafall gjorde jag det. Rejäla knästöd.
Blir garanterat en sån till min nuvarande häst (när hon har satt "lite" mer muskler å växt klart :D )

aldi Millenium 2000... helt super skön sadel...!!! :love:

ZALDI MILLENIUM

Årtusendets skönaste sadel! Stora utanpåliggande, helt rätt placerade knävulster ger perfekt stöd åt skänkeln och du får en otrolig hjälp med sitsen i denna djupa dressyrsadel. Breda platta bossor med bred tunnel ger maximal komfort åt din häst.

Finns i svart

Bomvidd 30,31,32

16" 17"

Nypris:16000
zmillen.jpg

Hur kan man få en lodrät sits i den sadeln? Stigbyglarna hamnar ju låååångt framför höften... Om man inte har jättefötter, dvs.

får man verkligen plats i en sån sadel? eller är det bara jag som tycker den ser "trång" ut? (för ryttaren alltså)

eller är det bara att man ska sitta långt fram.

Senast ändrad:

Det bättre alternativet till denna sadel måste vara att lära sig rida... *torrt konstaterande*

Sadlar med djupa säten och höga vulster brukar man ju sitter bra i.
Förutom jag som åker upp i sånna sadlar.

Sadeln är lite "framtippad" på denna bilden... hänger lite fel.. tänk en lodrät "linje" eller en hästrygg och häng sadeln där så ser det betydligt bättre ut... och jo man får plats den är super skön :love:

LadyLusifer skrev:
Sadeln är lite "framtippad" på denna bilden... hänger lite fel.. tänk en lodrät "linje" eller en hästrygg och häng sadeln där så ser det betydligt bättre ut... och jo man får plats den är super skön :love:
Mitt ego får plats, men inte min rumpa...

Jag skulle nog oxå välja isabell werth sadeln...tyvärr är den rätt så dyr...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 555
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 427
Senast: Silje
·
Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
350
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31