Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag vet inte ens om det är så men det är något jag gått och funderat på ett tag eftersom han passerat 20-årsgränsen för ett bra tag sen. Sadeln har alltid åkt fram litegrann men nu tycker jag att den åker fram ännu mer och jag hamnar i stolsits.

Sadelprovaren har varit här och hon tycker fortfarande att han är rak och att sadeln passar, men hon lägger sadeln MYCKET längre bak än vad jag gör och där ligger den tyvärr inte kvar.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Om jag inte minns helt fel provade jag en Frank Baines Omni på henne som var för svängd. Om Celine passar på din kanske min häst är rakare än din? Annars har ju Globus ganska raka bommar och går att få i breda bomvidder. Andra sadlar som passade min häst var en Lippo och Farmland Conquest. Testa Pfiff Amaretto? Lite budgetsadel men många verkar nöjda.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag har haft en Höpfner Achlerich på en häst med väldigt rak o bred rygg.
Samma häst hade även Pessoa som hoppsadel, de är ju verkligen superraka, men jag antar att Pessoa bara gör hoppmodeller.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag bytte från en County 17,5" W till en A d L 17,5" XXW
Countyn låg annars jättebra på hästen, men jag satt betydligt bättre i Arthuren... Nu vet jag inte om det finns XW County, men annars skulle jag nog prova en sån ;)

Jag köpte åxå en Celine 17,5 XXW till min häst, men den blev å andra sidan nästan väl vid, så min var nog inte liiiika bred som din antagligen...
Men så skulle nog Celinen behöva stoppas om åxå tror jag.

Och inget elakt, men när du säger att hästen breddat ur din Arthur, det är inte så att den kan "slankas" ner lite ? Hästen pratar jag om då... Många hästar är ju faktiskt på gränsen till överviktiga ...
Min gick bättre när jag bantat honom från den här bilden (jag tycker inte ens han är tjock på bilden men som sagt han såg ännu snyggare ut efter "bantningen")

015_187426655.jpg
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Knapplånar lite eftersom jag inte läst allt..
Har en prestige som faktiskt ligger bra både på den lille knubbisen som är överbyggd bak och unghästen som är 2 storlekar större och byggd åt andra hållet. Mkt manke och väldigt rak rygg. . Vet inte hur det går till riktigt:confused:
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Du har rätt, hästen är lite knubbig.. MEN när de börjar komma uppåt åren (över 20) så känner jag att det inte är läge att banta, det tar liksom inte på magen utan på muskler och rygg.. Jag håller honom gärna i liite överhull, han tappar fruktansvärt fort när han väl börjar tappa.

Annars var de rätt lika i kroppen, min å din...:)

Fyndade en Wellington idag men till skillnad från den jag ridit i senaste veckan så var denna tokstoppad och låg inte alls bra på hästen. Låg liksom ovanpå.. Ska ringa sadelmakare imorgon och se om det går att ändra på stoppningen så att den blir mer lik den andra.. Kan det skilja så mycket mellan exakt samma märke, modell och storlek...?

Snart ger jag upp och fortsätter rida i min stolsits!
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Här kommer lite bilder. Först på hästens ryggprofil:

Stinasmobilfoton073-1.jpg


Sedan på de gamla sadlarna:

Stinasmobilfoton064.jpg

Stinasmobilfoton057-1.jpg

Stinasmobilfoton069.jpg


Och på wellington greenline:

Stinasmobilfoton071.jpg

Stinasmobilfoton059.jpg

Stinasmobilfoton068.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Svarar alla: tack för alla tips. Tyvärr hade butiken inte hemma något av de märkena i tillräckligt vida storlekar så jag har inte haft möjlighet att prova... Väntar på att de ska få hem mer.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Puttar.. Ingen som har en åsikt om hur sadeln/sadlarna ligger i väntan på sadelutprovaren?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Den gamla dressyrsadeln ser inte ut att ligga bra, förstår att du letar ny. Ser ut som om hästen ska bli öm i ryggen. Sen vet jag inte om jag tycker att ryggen är så rak egentligen?

wellington greenlinen såg ut att ligga ganska bra tycker jag :) nu är jag absolut ingen expert på det här.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

KL lite här (enl tips från TS) :)

Min kuse ser ut som nedan, och det är inte lätt att hitta ngt som passar herr´n. Det jag upptäckt är att de sadlar jag provat med kilbossor, hamnar i baktryck. De kan ligga jättefint vid första anblick, men vid ridning blir det baktryck och en mkt irriterad häst.
M.a.o. tror jag att en sadel med rundbossor är vad iaf vi behöver. Kanske du också TS?
Däremot har jag svårt att avgöra om jag ska ha svängd eller rak bom?

ALLA tips mottages tacksamt!
Tillis73
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Hej! Tack för synpunkter. Problemet är att han blir rak när han jobbar, dock inte spikrak.

Hittade en superbillig w. greenline som jag tog på öppet köp, tyvärr passade den inte alls lika bra som den andra jag provat...:confused:

Sadelprovaren ska dock komma hit och se om hon kan plocka ut lite stoppning, jag hoppas att hon även har med sig några fler sadlar som vi kan prova.

Så, håller egentligen tummarna på att greenline går att fixa till...
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag är INTE expert men det ser ju ut som hästen är mer åt det raka hållet när den är musklad. På första bilden ser den mycket mer böjd ut än den sista... Tänk också på att de ändrar sig när de jobbar och får upp ryggen.

Kanske rak men något böjd bom? Se tipsen som jag fått ovan!
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag hittade ett kort där han rör sig och då är det STOR skillnad mot stillastående. Tror på lite rakare bom med rundbossor kanske?
2012-06-14204711.jpg
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

http://s217.beta.photobucket.com/us...=3&o=17&_suid=1351893818963010095551510860967

http://s217.beta.photobucket.com/us...=3&o=17&_suid=1351893818963010095551510860967

Här är två bilder på nya sadeln jag köpt. Tillis det kanske är något för din häst? På den ena bilden ser den nästan grå ut men det är den inte, det blev så konstigt ljus när jag fotade. Imorgon blir det provridning, tycker att den ligger bra. Sadeln är en Pro Genesis dressyr.

Någon som vet hur man gör bilder publika på photobucket så man slipper lägga in en tråkig länk bara :) ?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Din häst påminner ju om min i rygglinjen, men tidigare hade jag en Wintec med kilbossor, och då fick hästen tryckont + skav i pälsen baktill av bossorna.
Kanske iofs ändå kan vara värt att prova liknande igen, eftersom han nu fått upp både rygg och mage en del. :idea:
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Efter närmare koll av dina bilder Sassiball så tror jag att min kuse har högre manke än din, samt inte lika rak rygglinje. Iaf i vila.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 982
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 810
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 349
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Tänkte samla lite ny info och tips om hoppsadlar här. Jag har problem! är inte säker på om jag letar rak eller svängd bom till...
2
Svar
23
· Visningar
3 216
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp