Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Vill ha tips på sadel till en häst som är rätt rejält bred, rak och lite överbyggd. Ser rätt svängd ut på stallgången men blir rak vid arbete. Nu har jag Santa cruz arthur deluxe i XXW samt Celine hoppsadel i samma storlek.

Celinen ligger HELT perfekt och åker varken fram eller bak. Arthurn börjar dock kännas för rak och för smal, åker fram.

Har en Welligton greenline hemma nu och hästen har ALDRIG gått så bra som han gör med den. Problemet är att den släpper lite i bakändan när jag rider. Kan bero på att stropparna sitter långt fram och att den är väldigt dålig i stoppningen, den åker ner ganska långt över manken när jag rider. Vågar jag chansa och köpa en sådan och stoppa om den eller bör jag leta vidare?

Har testat:

Wellington elite: för böjd, släpper mycket bak
Cliff Barnsby: För rak, ligger inte an i mitten
Knights: Låg bra för några år sedan, har inte testat någon nu
Knetaur Medea (tror jag): För böjd
Globus clic och crincle: Verkar ha OK bomform, men jag gillar inte utformningen
Prestige: För böjd
Stübben Avalon: För böjd

Jag är hemskt sugen på Wellington greenline men jag vill gärna testa några andra också innan jag betsämmer mig. Krav är att de likt greenlinen har mycket stöd och sadelstropparna fästa i ortspetsen eller långt fram eftersom hästen är rätt rund. Ska gå att få tag på begagnat för max 8000-10000.

Så vad säger ni, finns det något mellanting mmellan Arthur del luxe och wellington greenline?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Har du inga bilder på hästen? Och kanske på hästen i Greenlinesadeln?

Omöjligt att säga om du törs chansa, mkt går ju att justera med stoppning med Wellington är enligt mig ganska svängda. Även om stropparna är fästa långt fram ska sadeln inte släppa bak (eller det beror ju på var och hur mkt).

Är hästen överbyggd så funkar det oftast bättre med en lite flatare sadel.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Låter som en klockren beskrivning av ryggen på min häst. På henne passade Kentaur tills hon breddade sig ännu mer. Tyvärr fanns inga vidare Kentaur att få tag på så om din häst är väldigt bred så är de för smala. Ser att du provat en som var för svängd. Den jag hade var jätterak. (liksom alla de jag provade. Som Globussadlar) Det kanske var ett konstigt exemplar du provade? Jacson hade flera modeller som passade på min också. Där kanske det finns någon?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Låter konstigt att Kentaur Medea var för svängd när din Celine ligger perfekt. För mig var det precis tvärtom.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Det kanske inte var Kentaur Medea utan en annan modell. Jag var på sadelprovning för 5 år sedan och då provade vi en Kentaur (som jag fick för mig hette Medea) och den var alldeles för svängd. Man de har ju olika modeller, kanske det finns någon som skulle passa.. Tips?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Måste man lägga bilderna på nätet innnan man kan infoga dem?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Ja det måste man, föreslår photobucket.

Jag har också lite sadelfunderingar kring min frieserkorsning som är något överbyggd, hade också en santa cruz athur de lux hemma på prov. Får jag lägga in en bild här för att jämföra?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Javisst lägg gärna in bilder du också. Är själv inte så förtjust i att lägga ut bilder på mig och min häst på nätet, får se om jag får någon ordning på photobucket.. :)

Har kollat på filmerna med greenlinen och det är STOR skillnad på hur hästen arbetar. Ska man lyssna på hästen eller gå efter "skolreglerna"? Tänker att det kanske är nyhetens behag att han börjar gå så bra, kanske glad att slippa den andra sadeln...?

Ska idag iaf lämna tillbaka greenlinen och försöka låna några andra märken, Kentaur, Frank Baines, Ordo equester har jag surfat mig till skulle kunna funka. Kanske även en Albion SLK.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag tror att Medean är en av Kentaurs rakaste sadlar. Det kan nog vara så att det inte var Medea du provade för som jag skrev sitter Medea perfekt på min häst medan Celine var på tok för svängd.

Albion är för rak för min häst, med tanke på att hennes rygg sluttar uppåt så skulle den trycka på länden på henne. Bara ett tips :)
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Ok, då går Albion bort.... Tack för tipset. Var det några sadlar som du tyckte var ungefär lika svängda/böjda som Celinen?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Beskrivningen av hästen låter ungefär som min. Han har en Celine XXW som ligger bra med en fårskinnspad som utfyllnad --> XW skulle nog passa också. Arthur de Luxe låg hyfsat, men inte lika bra som Frank Baines dressyrsadlar gör, vilket verkar vara kusens favoritmärke. Jag har testat Reflex, haft en Elegance och har nu en Evolution (egentligen är en islandssadel), bomvidd W har varit rätt vidd i samtliga modeller. Elegance tror jag mest lik det du frågar efter för ryttarens del. Andra modeller som inte var så tokiga på var Finnesse, Crown Jessica (Jessican var i rakaste laget) och Amerigo Alto(?).
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

http://s217.beta.photobucket.com/us...t=3&o=16&_suid=135065925753706094311972420401

Här kommer en länk på bild där min har en santa cruz arthur the lux vid bom 17 i säte. Hon har ju tidigare haft en isabell werth bates utprovad till sig och jag har tänkt att hon därför har rak rygg, men när jag nu ser bilden så har hon ju verkligen inte det....

jag har precis varit och provsuttit en thorowgood T8 på hööks som jag blev väldigt förtjust i. Är den för rak för min häst tro?
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Ja, jag tycker att din häst har rak rygg. Jämfört med min som enligt sadelutprovarna är rak så är din betydligt rakare. Kan också tänka mig att hästen blir mer rak vid arbete? Sedan finns det givetvis hästar med ÄNNU rakare rygg.. Bedömningen är ju subjektiv..

Tycker inte att Arthurn satt så himla tokigt heller, möjligtvis i bakvikt. Det är det problemet som jag också har att den åker fram och hamnar i bakvikt.

Men du ska nog fortsätta leta sadlar i kategorin åt det rakare hållet...
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Butiken hade INGA sadlar hemma i tillräckligt vid storlek. Fick med mig wellingtonen hem igen och skulle testa med en höjande padd fram för att se om glappet bak beror på den dåliga stoppningen...

Återstår att se...
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Tack för hjälpen :) Nej jag tyckte inte heller att arthurn satt så tokigt först men sen fick jag för mig att den var för rak.. . i vilket fall var den för liten för mig då den bara var 17 jag behöver 17.5.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Mitt tips är att ta ut en auktoriserad sadelutprovare.
Kieffer är mitt förslag.
Hoppas du hittar rätt. :-)
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Jag har anlitat sadelprovare som också tyckte hon var rak men jag var inte övertygad att den sadeln hon föreslog verkligen var bäst.. låg nästan och tryckte på länden då den var så stor på hästen (18 tum) hon hade inte heller så många att välja mellan och dessutom priser mellan 12 000-22 000 kr (och då var en del begagnade)

Kieffer ser konstig ut på henne då hon inte har mycket manke. Det blir så stort mellanrum.

Men tack ändå :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

De sadlar som passade på min häst (vid sadelutprovningen) var knights, morris and nolan och jacson. Alla är raka i bommen men kanske inte spikraka. Morris and Nolan brukar vara ganska korta i sätet har jag för mig. Kolla upp?

Det som är mitt problem är att hästen pga ålder ändrat sig i ryggen och således behöver en liiite mer svängd bom.
 
Sv: Dressyrsadel till rak men lite överbyggd häst

Ja tack för tipset!

hur märkte du att din häst blivit mer svängd i ryggen o behövde annan sadel?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 810
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 349
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Tänkte samla lite ny info och tips om hoppsadlar här. Jag har problem! är inte säker på om jag letar rak eller svängd bom till...
2
Svar
23
· Visningar
3 216
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp