Dressyrsadel vs hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PowerFairy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 724
P

PowerFairy

hmm stå i valet och kvalet om at kanske köpa dressyr sadel.
Så här är det: Jag har lämnat in min Jacson santa cruse model celine för omstoppning ( är ca 10 månader gammal) och fick låna en källqvist excellent dressyr sadel så länge.. och nu är det så att jag storm trivs i sadeln:love: och dessutom passar den perfek..ngt lång men eftresom den är såpass djup så märker man inte det..
Min köpte jag för 6500 kr ny och den här ska de ha 4500 kr för, den är i bra skick några små repor men inget stort..

Eftersom jag rider mest dressyr så vore den en fördel med dresyrsadel;) och jag red bättre i den då jag kommer åt honom på ett annat sätt..men hur ska jag göra??:confused:

jag hoppar nästan alldrig då han inte få det pga av en gammal skada..

Nu vill jag veta era synpunkter på det hela! Är jag helt ute och cyklar och gör världens sämsta affär..?

Sv: Dressyrsadel vs hoppsadel

Jag har bara en dressyrsadel till min häst då jag bara rider dressyr. Funkar finfint att rida ut med den också!

några fler?? vad tycker ni?? Jag måste snart bestämma mig..är det värt det?Hur är kvaliten på källqvist sadlarna?

skriv på!

Hur kan Källquist Excellent passa om Celinen passar? :crazy: Källquist är väldigt böjd och Celine är mkt rakare.
Och varför skulle den kunna vara för lång bara för att den har ett djupt säte?

det låter väl som en jättebra affär om du rider mest dressyr, i värsta fall kan du kanske låna en allround sadel för enstaka tillfällen ?

ok jag var lite otydlig kanske..! Jag menade att den var stor i Sitsen men eftersom den är såpass djup så gör det inte så mycket..det är en 17,5 och på celinen har jag 16,5..

Celinen är maxad bak ( högre än orginalet)så att den kommer upp mera, då den låg lite i bakvikt, men ska nu passa bättre.

Satsa du på dressyrsadel, du gillar ju den så köp den du! Rider man dressyr så är det ju en fördel o underlättar om man har en dressyrsadel!
lycka till!

skulle ta dressyrsadeln om jag var du.

medryttarpållan har dressyrsadel, den dressyrar jag i, rider ut ochgör allt från klättring till galopp på fälten, och hoppar även i den... hittills bara upp till 70 cm, men det funkar! :)

ok , nu lutar det verkligen mot dressyr sadel:banana: ska prata med sadelmakaren för att göra en extra koll att den verkligen sitter bra:D

:bow:

Har också en dressyrsadel som jag gjort "allt" i och det har funkat alldeles utmärkt. Det är mycket en vanesak och kanske är det inte optimalt att hoppa i en dressyrsadel men ska man bara skutta över småhinder någon gång då och då så går det alldeles utmärkt! Och rider man dressyr så är ju en riktig dressyrsadel oöverträffad...

4500:- låter för övrigt som ett hyfsat pris för en begagnad Excellent tycker jag, så om jag var du hade jag nog slagit till!

Själv ska jag göra det omvända och tävla dressyr i min Jacson Celine imorgon. :D Har lånat ut min dressyrsadel och det här med tävlingen blev lite hastigt påtänkt så jag hinner inte få hem den. Blir första dressyrtävlingen i hoppsadel för min del, men tror nog att det kan funka då den är väldigt välbalanserad och inte alltför extrem i sin design. Fast jag hade förstås inte haft något emot att styra in på banan i min kära County istället... :smirk:

Jag hade definitivt tagit dressyrsadeln, jag menar om du mest rider dressyr så är väl det bara bra med en dressyrsadel:)

Dock hade jag vart noga med att kolla upp att sadeln sitter bra hos en sadelutprovare.

jag hade först en gammal dressyrsadel som jag fick med när jag köpte honom..sedan dess har jag haft lite olika sadlar, men köpte tillslut en hoppsadel då jag rider såpass mkt i skogen.. men nu har jag blivit mera "seriös" och sattsat på dressyr och jag känner att jag rider bättre i den!:rofl: och kan komma åt honom på ett annat sätt då han gärna viker in nosen och knäpper av...:cool:

allt hänge nu på att den verkligen passar:bump:

Liknande trådar

J
Utrustning Hejsan. Har sökt efter trådar som besvarar min fråga men inte hittat något bra svar. Länka gärna om det finns en tråd som passar...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka