dressyrsadel...

Nominous

Trådstartare
är det nån som har erfarenhet av Källquist excellent?? sett en sån som jag ev är lite intresserad av. vilken sorts rygg passar den och hur är den i kvalité? den har iafl några år på nacken..

Sv: dressyrsadel...

vet inte om det är en källquist excelent, men har en excelent dressyrsadel, kankse är samma ? (är dålig på sadlar)

Min kompis har en sån och den är jätteskön. Stora knästöd och djupt säte har den. Passar svängda hästar. Tror det kanske finns någon fakta om den i sadellistan, kolla vettja.

Den passar en svängd rygg. Väldigt djupt säte och är rätt skön faktiskt. Påminner mkt om Frank Baines Elegance ur ryttarsynpunkt fast en budgetvariant.

Den passar en svängd rygg. Väldigt djupt säte och är rätt skön faktiskt. Påminner mkt om Frank Baines Elegance ur ryttarsynpunkt fast en budgetvariant.

det låter ju kanonbra! den ser rätt skön ut. ska prova den på hästen i morgon. ska bli spännande :D
är det samma om de är några år gammla? denna är ju inte sprojlans direkt men ser fräsch ut.

sen att de är en budget variant gör inte så mycket. den ska jag ha nu under utbildningen av hästen. precis inriden. så det är inte en direkt sadel för avancerat bruk är de tänkt ;)

det kanske blir bra på min om den passar svängd rygg. hon har ganska liten manke och lite överbyggd. absolut inte rak rygg! vad tror du om det?

Är hästen bara överbyggd har den inte per automatik en svängd rygg... En överbyggd rygg kan ju vara helt spikrak, även om den lutar. Tänk också på att när hästen arbetar korrekt kommer ju ryggen upp lite till...
För den är ordentligt svängd... Passar bra på en hyfsat hög manke också...
Men att prova är ju alltid bra!

Vad jag vet tillverkas de inte längre. De hade utförsäljning på de sadlarna häromkring för ca 4 år sen. Då såldes de ut för ca 4000:- (helt okej pris... Tror de hade kostat det dubbla innan)

nä det är sant. när jag tittade på henne mer nogrant idag med den eftertanken så är hon nog inte så svängd i ryggen ändå. :cool: och det kändes att den sadeln låg inte bra. det var som att rida i nerförsbacke hela tiden :crazy: så den blir det inte iafl.

22906210.jpg

22906204.jpg

22906202.jpg

hon har ju absolut ingen manke alls och då känns det mycket svårare. vad tror du kan passa för typ av märke på henne? hon ska ha en rakare än exellenten va?? det tror jag iafl. :)

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Shixle
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka