Dressyrsadlar...

Russis

Trådstartare
KAN man få tag på en ny eller begagnad relativt bra dressyrsadel för 3000-4000 kr? I så fall, vad finns det för sadlar som är OK till det priset? Hur bra är sadlarna till det priset? Kan ni rekommendera någon? Berätta gärna om dom!

Funderar på att försöka köpa mej en dressyrsadel (för första gången) till våren, om jag får sålt min ponny (och nej, jag behöver pengarna till andra saker också, så jag kan inte undvara mer till dressyrsadeln.. :crazy: ). Men jag undrar då alltså om det överhuvudtaget är någon idé att köpa en dressyrsadel för det priset, eller om jag ska vänta och spara ihop mer? Jag har ju inga jättehöga förväntningar till det priset, men vill ju ändå inte att det ska vara en jättedålig sadel...

Blev kanske lite av en flumtråd :o , men jag hoppas att nån förstår hur jag menar...

Sv: Dressyrsadlar...

Du kan hitta en begagnad Stubben för det priset. Jag tycker dom är jättehårda att rida i, men kvaliten är det iaf inget fel på!
Annars finns det ju syntetsadlar.

Du kan väl gå in på www.hastlagret.se. De har en dressyrsadel för 2 900kr. Jag har beställt en allround därifrån och väntar glatt på att den ska komma i december. Har både hört ris och ros om sadeln. Men ett enormt plus för mig är att det finns min hästs storlek. Hon har just nu storlek 40 i vidd, och jag som inte ens börjat träna henne ordentligt. Så det fick bli en 45. 2,5 cm att växa på på varje sida. Sen tar ju dock schabracket ~0,5 cm på varje sida. Summasumarum 2 cm på varje sida - inte omöjligt. :) Lycka till med sadelletandet! :D

Griffin eller Wintec syntetsadlar. Griffin kan du få ny för under 4000 kr, en wintec dressyr med cair ligger på runt 3 500 kr beg, ullstoppad är billigare.

Jag har en Piab Elegant till salu för runt 3000:- (bvsa) om du inte är för lång. Den har rätt korta kåpor.

Elektron skrev:
Jag har en Piab Elegant till salu för runt 3000:- (bvsa) om du inte är för lång. Den har rätt korta kåpor.

Låt kanonbra, men tyvärr så kan jag inte köpa nån nu... :cry:

Till alla: Tack för tipsen :bow: !! Det verkar ju inte helt omöjligt i alla fall!! Vill gärna ha mer tips och info om sadlarna!!!

Klart du kan hitta en helt okej dresyrsadel för 3-4000, men den ska då va minst 4 år (om den kostar över 12000 ny, tänk på att dom märkena som sjunker mest i värde, är sämst. sadlar som Stubben är det bra kvalitet på, vissa tycker dom e hårda i sätet, men då är det bara att köpa en gelsits. Dom sjunker inte så mkt i värde heller om man sen vill sälja den vidare.men för att en Stubben ska va så billig måste den va runt 6 år gammal kanske. (om den e i bra skick, vilket jag antar att du vill ha).) Det beror ju på vad som passar din häst med.
County är väldigt bra sadlar och det finns skitmånga begagnade till bra priser (kanske inte riktigt 3-4000 för dom kostar runt 20-25 000 nya, men du kan hitta en fin för 6-9000. Tänkj på att köper du en så billig sadel (3-4000) behövs dom oftast stoppas om (kostar runt 750kr)

Köp inte en ny sadel som är så billig. (med undatag för syntet) Stoppning är allt som oftast usel (kort ull som blir klumpig och skadar hästen) lädret är skit (vill du tävla hade jag inte haft en sån sadel på min häst... ser ganska skabbigt ut.) sömmarna och kvaliten är riktigt dålig. Garantin är oftast på 1-3 år och då brukar det va att sadeln bara går att använda så kort tid (detta gäller då enda såna sadlar. Många dyrare märken har dom garantierna, men dom är faktiskt bättre)
Du måste också tänka på vad det är för bom. Träbom och stål (inte fjädrande, utan bara tunn stål) är kasst. Går lätt sönder. Satsa på en sadel med stålförstärkt träbom eller Stubbens fjäderstålbom. Finns också plast som e helt okej men inte lika hållbart.

Men det beror helt på vad du har för häst. Kolla lite i annonserna och se om du hittar en sadel du tycker är okej och låt en saelutprovare kolla sadeln på hästen innan du köper och be en sadelmakare kolla igenom sadeln. Men ska du köpa en billig så köp begagnat, annars spara till en lite dyrare som kostar runt 8000. Globus har dressyrsadlar frn 7200:-, Knights 8200:- (inte så jättebra enligt mig, stoppningen är dålig, men det går att byta ut i värsta fall), Henri de Rivell (9 000), Wintec (syntetsadlar, men ser ut som matt läder. Helt okej och kostar mellan 5 å 16 000. Finns många begagnade)..

Hoppas du fick lite hjälp...

Jag hittade en gammal Passier för 3000:-
Underbar att rida i, ligger kanon på hästen och är i super skick trots att den är 32 år gammal.

Annars kunde du ju satsa på en ny sadel i syntet`? Då får du ju en av de bättre sadlarna i syntetklassen, annars finns det som sagt massa Stübben tillsalu, har även sett en del Appalossa (eller Prestige nu mera) till vettiga priser.

Tack allihop för tipsen :bow:

Jag fortsätter lite med denna tråden...

Jag hittade en Stubben (kan inte göra tyskt u eller y eller vad det nu heter :o ) Colombo för 1500 kr (tror jag det var) på sandris, nån som vet vad hur den ser ut och vad det är för nån? Har aldrig hört talas om just den modellen...

Som sagt kan jag inte köpa en sadel just nu, men kollar runt lite som ni tipsade om, för att kolla priserna lite :idea:
Men det lutar nog åt att det i så fall blir en begagnad eller en syntetsadel, vi får se :)

Men ytterligare en fråga: Om man har 17" på en allroundsadel, ska man då ha större storlek på en dressyrsadel? Jag har för mej att jag hört det..., att det är för att man ska "få plats" om sadeln har lite djupare säte...

Tack på förhand :banana:

Det borde inte vara något problem att hitta en sadel för de pengarna, åtminstone inte för 4000:-.

Äldre märkessadlar ligger ofta däromkring. Jag köpte en County -92 för 5000:-, och den är i helt underbart skick.

Min f.d sadel var en jättefin och skön Hubertus flexline dressyr, den gav jag 4000 för :)
Mycket prisvärd !

Jaa absolut,

Hade hemma en hubertus på prov för 4900 i nyskick i princip :)
men den passa inte :(

Så det blev en Kiffer wien , inte mkt använd den heller , 4500 för den fick jag ge :) :bow:

Russis skrev:
Tack allihop för tipsen :bow:

Jag fortsätter lite med denna tråden...

Jag hittade en Stubben (kan inte göra tyskt u eller y eller vad det nu heter :o ) Colombo för 1500 kr (tror jag det var) på sandris, nån som vet vad hur den ser ut och vad det är för nån? Har aldrig hört talas om just den modellen...

Som sagt kan jag inte köpa en sadel just nu, men kollar runt lite som ni tipsade om, för att kolla priserna lite :idea:
Men det lutar nog åt att det i så fall blir en begagnad eller en syntetsadel, vi får se :)

Men ytterligare en fråga: Om man har 17" på en allroundsadel, ska man då ha större storlek på en dressyrsadel? Jag har för mej att jag hört det..., att det är för att man ska "få plats" om sadeln har lite djupare säte...

Tack på förhand :banana:

Påminner om frågorna här...., och hoppas på fler svar :) !!

Klart du kan hitta helt okej sadlar i den prisklassen.
Finns många stübben, JH sadlar, Hubertus m.fl. begagnade och som går och hitta i bra skick. Alternativet är att du köper dig en ny syntetsadel. Finns även en del där och välja på nu. Själv skulle jag kunna rekommendera Griffin då. De är sköna, bekväma och rida i. Wintec gillar jag inte alls, men det kan ju vara en smaksak..

Känner tyvärr inte till modellen Colombo.

Jo det stämmer, att det kan vara bra att ha en lite större dressyrsadel, speciellt om
modellen är lite djupare, om man utgår från storleken på t.ex. en allroundsadel. Men det får man prova sig fram också! Det är ju lite olika med olika märken med.

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 799
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 527
Senast: Buck
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Ibland bevaras ens drömmar.... Så blev det i mitt fall .... igår! För att göra en lång historia kort; Som den pryltokiga... 2
Svar
26
· Visningar
4 545
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka