Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
I väntan på att nya hästen ska anlända ska jag gå en avsuttten kurs i sits och balansträning för ryttare. Det ska bli så himla intressant, jag känner kursledaren sen innan och de som tränar för henne är väldigt nöjda. Det ingår även en ryttaranalys samt en uppsutten träning. Blir perfekt att ta den ganska direkt efter att hästen kommit så vi kommer på rätt väg från början.
Han inhandlat pilatesboll så jag kan träna kontinuerligt de här veckorna 😊
 
I väntan på att nya hästen ska anlända ska jag gå en avsuttten kurs i sits och balansträning för ryttare. Det ska bli så himla intressant, jag känner kursledaren sen innan och de som tränar för henne är väldigt nöjda. Det ingår även en ryttaranalys samt en uppsutten träning. Blir perfekt att ta den ganska direkt efter att hästen kommit så vi kommer på rätt väg från början.
Han inhandlat pilatesboll så jag kan träna kontinuerligt de här veckorna 😊
Vad har du köpt för häst nu?
 
Varit på första träffen ikväll, så kul och intressant 😍
Fick flera aha-upplevelser och har med mig saker att träna på 😁
Kursen kommer hålla på fram till början av november, perfekt att jag hinner träna upp mig lite innan hästen förhoppningsvis kommer.
 
I två dagar har Dio fått gå en liten stund i hagen. Igår satt jag på en pall i två timmar och hade honom i longerlina. Idag började jag att hålla honom i en halvtimme och dristade mig sen att släppa honom. Vaktade i tre timmar och när han sprang var det slut på det roliga och de fick gå in. Så skönt ändå att han är klok! Har förstås bara gått i sjukhage men den är ändå 20x20 så det går ju att springa lite... Han ser helt fräsch ut så hoppas han läkt bra! Vi ska in på tisdag flr ny koll.

Zacke könns fin men det är alltid lite svårt att få tillbaka honom när någon annan ridit. Han kollar verkligen läget vad han ev kan komma undan med så den där superenkla superkänslan jag hade förra veckan infinner sig inte riktigt. På lördag åker vi till Uppsala och på söndag startar vi WE igen. Be en bön för oss att bytesguden är på vår sida😅.
 
Vart på tävling idag. Gick skitdåligt igen. Förstår dock inte varför. Men jag misstänker att fällningen är en bov i dramat. Fick 64% i LB2. Hon lade tungan över bettet i andra galoppfattningen. Kändes jättefin i övrigt. LA3 skäms jag faktiskt lite över. 59%. Vände upp fint men bara efter några meter så bara hon hux flux slår över i trav. Och när jag fattade ny galopp så började hon åla sig och det blev snett som tusan. Fortsatte att vara spänd och fattade galopp två gånger i första mellantraven var inte riktigt med i skänkelvikningen. Kändes lite bättre i andra mellantraven och skötte sig fint sen. Fick dock inte tillbaka henne tillräckligt efter mellangaloppen från F. Så hela vändningen blev skit och bågen mindre bra. Början blev så katastrof att den hängde med genom hela ritten. Försöker ta med mej att det gick bra bitvis och att det bara var det där med tungan som förstörde första ritten. Jättefin på framridningen båda gångerna. Men jag är ändå fruktansvärt besviken. Det har verkligen gått troll för oss i år. Får försöka ta nya tag på nästa tävling.
 
Laddar inför tävling imorn!
Hon känns jättefin i traven och har vi tränar massor på hennes känslighet för sätet. Har hittat lite dragläge och bättre takt. ökningarna tar sig, hon gör så gott hon kan 😂

Men den jäkla galoppen! Vänster är bra. Både arbetsgaloppen, samlade galoppen och den förvända. Hon ligger fint i handen med bra kontakt.
Men höger. Känns som en annan häst, den blir kantig och nästan fyrtaktig. Orkar inte bära sig. Blir glapp kontakt.
Bara jobba vidare! Hon brukar ju vara bättre på tävling så hoppas vi får lite bättre känsla imorgon 😃

IMG_7149.jpeg
 
Laddar inför tävling imorn!
Hon känns jättefin i traven och har vi tränar massor på hennes känslighet för sätet. Har hittat lite dragläge och bättre takt. ökningarna tar sig, hon gör så gott hon kan 😂

Men den jäkla galoppen! Vänster är bra. Både arbetsgaloppen, samlade galoppen och den förvända. Hon ligger fint i handen med bra kontakt.
Men höger. Känns som en annan häst, den blir kantig och nästan fyrtaktig. Orkar inte bära sig. Blir glapp kontakt.
Bara jobba vidare! Hon brukar ju vara bättre på tävling så hoppas vi får lite bättre känsla imorgon 😃

Visa bifogad fil 126621
Nu är jag lite överkänslig kanske, men när det är så pass stor skillnad mellan varven misstänker jag alltid nån liten orenhet. Inte att hästen är helt, men att det tar emot. Zacke känns lite så när vi behövt behandla bakknäna.
 
Såg ikväll att Buriel är skadad inför EM och JdB kommer in på reservplats med Mazy! Det minskar väl tyvärr Sveriges chans till medalj men jag tycker det är så himla roligt! Johanna rider fint, har bra hästhållning och står för allt sånt som är bra i dressyren🤩.
 
Såg ikväll att Buriel är skadad inför EM och JdB kommer in på reservplats med Mazy! Det minskar väl tyvärr Sveriges chans till medalj men jag tycker det är så himla roligt! Johanna rider fint, har bra hästhållning och står för allt sånt som är bra i dressyren🤩.
Blev också glad när jag läste det!😊
 
"Min" lilla häst har tävlat idag 😍
Sprang runt en La3 på dryga 64%, inget fantastiskt resultat men ryttaren är junior och hade jag ridit en LA på de procenten hade jag varit skitnöjd 😆
Så jag tycker de var jätteduktiga ❤️ Det är verkligen en trevlig häst och hade den varit fantastisk hade jag inte haft råd att köpa den 😅
Nu känns det extra bra att ryttaren fick ha kvar henne ett tag så de hinner göra sina sista starter innan det är dags att säga hejdå. Min tid kommer och förhoppningsvis får vi många år tillsammans, det tycker jag faktiskt att jag är värd 😅
 
Nu är jag lite överkänslig kanske, men när det är så pass stor skillnad mellan varven misstänker jag alltid nån liten orenhet. Inte att hästen är helt, men att det tar emot. Zacke känns lite så när vi behövt behandla bakknäna.
Det är absolut inte omöjligt att det beror på det. Hon har en orenhet fram som vi har koll på men inte vet vad den beror på. Förmodligen från vänster framhov, utredd på UDS men för lite för att gå vidare med MR. Sen en gammal sparkskada vänster bak som gett en liten rörelsestörning, lyfter vänster bak något mer än höger i skritt o trav. Hon kollades på kliniken hemma i juni senast och vår vet som sett henne i 7 år tyckte hon var ok.
Galoppkvaliten kommer och går lite, när vi hoppar galopperar hon helt rent. Men hon protesterade inte mot vargtanden då heller. Hon är i en fas där jag kräver mer, blir det inte bättre får vet kanske kika på henne igen.
 
64% nånting i både LA och MSVC. Det var inte dåligt men heller inte bra😂 ett par missar i LA vilket var synd.
Och ena enkla bytet i MSV.
6,5 på alla skolorna! 8a på ryggningen och 8 på samlad höger galopp 🙃 7 på båda förvända, ingen fyrtakt idag inte. Behöver komma upp mer i fronten - dedär som halvbloden har lite naturligt får jag kämpa med till dödagar.

Nästa helg är det hemmatävling och klubbens ”egna” domare dömer. Hon dömer hårt men rättvist. Min syster har tränat endel för henne med Haflingern och hon har också tömkört ett par gånger och tyckt mycket om henne, speciellt hennes arbetshuvud. Men jag har inte tävlat när hon dömt sen jag red ridskoleponny för typ 15 år sen. 😆 ska bli kul faktiskt! 😃
 
Har kämpat med bogen in/öppna i evigheter, det har varit extremt utmanande att övertala min häst om att ta i och inte bara såsa ihop när det blir jobbigt, och ja sen är hon ju också modell styvare så hela grejen har varit jättesvår. Igår hade vi ett genombrott (jag tröttnade på att hon var nonchalant) och efter det var hon såååå fin! Ska fortsätta öva såhär, nästa gång min tränare ber om bogen in/öppna kanske hon kommer trilla av stolen om det helt plötsligt funkar🤪🤣

IMG_9527.jpeg

Duktig häst🥰
 
Har kämpat med bogen in/öppna i evigheter, det har varit extremt utmanande att övertala min häst om att ta i och inte bara såsa ihop när det blir jobbigt, och ja sen är hon ju också modell styvare så hela grejen har varit jättesvår. Igår hade vi ett genombrott (jag tröttnade på att hon var nonchalant) och efter det var hon såååå fin! Ska fortsätta öva såhär, nästa gång min tränare ber om bogen in/öppna kanske hon kommer trilla av stolen om det helt plötsligt funkar🤪🤣

Visa bifogad fil 126837
Duktig häst🥰

Min har också svårt för sidvärts, speciellt då öppna eftersom han liksom inte får till fotförflyttningen och så blir det jobbigt att sätta inner under sig. Speciellt i skritt försöker han fuska genom att gå jättebrett med bakbenen och sedan sätta ihop dem.

Men när jag väl får inner bak på plats (lättare i trav och galopp?) tar han i så att han skjuter mig snett ur sadeln. Första gången det hände tappade jag balansen helt och var på väg att lämna hästryggen :crazy:

Iom hur mycket han tar i i det läget kan jag förstå att han tycker det är jobbigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
177 784
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 146
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp