Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men var det inte med någon förälder till eleven? Eller någon annan som kunde säga ifrån/sätta ner foten? Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende. FY!! (edit: läste igen och såg att det var andra vuxna människor med. Svår situation när det är en tränare som man själv tagit med...)
Det jag skulle kunna tänka mig är att tränaren pratade ner ponnyn för att kunna pruta på priset. Vilket känns så otroligt psykologiskt ruttet.

Från det ena till det andra...
Hur oroliga skulle ni bli om hästen plötsligt fick kraftig diarré? Och vad skulle ni göra åt det?
Inga andra symptom. Pigg, glad och fin att arbeta. Hade bajsat lite mossigare högar över natten men inget anmärkningsvärt.
Det regnade mycket här i förrgår så jag funderade på om det kan ha påverkat magen (om hon blivit kall) men känns lite långsökt.
Hon har en del ängssyra i hagen men det äter hon inte. Och vi brukar inte ha något 'konstigt' i hösilaget.
Jo förälder var med men ni vet hur det är mitt i situationen. Det är svårt stt finna sig och själva spekulanterna är toppen! Det var tränaren som utmärkte sig..
 
Ni som vet, vad händer om jag glömmer bort att rida lätt i en lättridningsklass? Ska tävla på lördag, red igenom programmet i dag (på för liten bana och med hinder..) och glömde bort att rida lätt vid två tillfällen 🙈🤔
 
Nepp de blir inte bättre efter slutorna sen. Tror du har helt rätt om bakbenen! Han funkar "bäst" när jag rider lite bakvänt. Tex att han får vara långsam, han får vara för kort I halsen och att jag tränger med innerhand osv. För allt handlar om att det ska vara på hans villkor nu så gubbe är på gott humör!
Jag tänker lite att man får lägga upp träningen efter individ. Givetvis så folk tänker öht! Men man kan behöva göra det mer extremt med vissa individer.
Om man ser på din farbror tex så är han ju både PRE och överrörlig ihop med lång rygg och långa bakben som gärna hamnar bakom.
Med sådana hästar begränsar jag bakbenens pendel-utrymme så att säga. Jag vill inte att de ska hamna så långt bakom kroppen iom att sådana individer redan har problem att orka hålla ihop kroppen med aktiv buk och vinklat bäcken. Det blir lätt att de inte orkar hålla ihop och då pajar bakknäna.
Om man rider i lägre tempo med kortare steg får de en chans att orka hålla ihop iom att bakbenens pendel-område blir kortare och förhoppningsvis längre fram även när bakbenen är som längst bak.
Jag kör mer samlande jobb och kortare steg tills hästen är stark nog att orka länga mer utan att falla i sär och tappa bukaktivitet och vinklat bäcken/bärighet. Sen tänjer jag gradvis på gränsen i hur mkt man kan öka steglängd och tempo.
Samma med att tränga med handen. Det anses ju fel i dag. Men på den tiden man red mer skolat, samlat och på hästar med mkt spanskt blod red man så just för att man kan påverka hästens kroppsdelar mer precist och ingående än man kan med dagens hjälpgivningssystem. Dagens hjälpgivningssystem framkom ju för att det skulle gå snabbt att lära folk som inte kunde rida att uppsuttet ta sig från punkt A till punkt B. Så det är inte direkt avancerat och mest lämpade för skolor, byten, piruetter etc. Det är ändå rätt vanligt i Tyskland, Spanien, Portugal, Nederländerna etc att rida mer med såna tygelhjälper av en anledning. Det funkar.
Nu verkar ju inte din häst vara extremt balanskänslig som vissa PRE:er kan vara. Men ändå så pass att man nog kan dra nytta av att balansera honom med trängande tygeltag, hjälpa honom linjera sig mer genom kroppen etc.
De brukar ju vilja bjuda mer sen när de är starka nog och känner att de orkar hålla ihop och hålla balansen.

Så tror absolut det är klokt att du gör lite så.
 
Ni som vet, vad händer om jag glömmer bort att rida lätt i en lättridningsklass? Ska tävla på lördag, red igenom programmet i dag (på för liten bana och med hinder..) och glömde bort att rida lätt vid två tillfällen 🙈🤔

Kan inte påstå att jag vet, men man är väl inte tvungen att rida lätt? I fälttävlansdressyrens lättare program får man rida lätt om man vill. Men man måste inte, och man kan växla mellan nedsittning och lättridning, bara man håller sig till samma inom varje programpunkt.
 
Kan inte påstå att jag vet, men man är väl inte tvungen att rida lätt? I fälttävlansdressyrens lättare program får man rida lätt om man vill. Men man måste inte, och man kan växla mellan nedsittning och lättridning, bara man håller sig till samma inom varje programpunkt.
I lättridningsprogrammen så är det lättridning i hela programmet. Precis som det är nedsittning i ”vanliga” program
 
Ni som vet, vad händer om jag glömmer bort att rida lätt i en lättridningsklass? Ska tävla på lördag, red igenom programmet i dag (på för liten bana och med hinder..) och glömde bort att rida lätt vid två tillfällen 🙈🤔
Troligen felridning och minuspoäng på den punkten
 
Kan inte påstå att jag vet, men man är väl inte tvungen att rida lätt? I fälttävlansdressyrens lättare program får man rida lätt om man vill. Men man måste inte, och man kan växla mellan nedsittning och lättridning, bara man håller sig till samma inom varje programpunkt.

Fast du måste rida lätt i delar där det står lättridning.
 
Red lektion imorse, tränaren frågade vad lin plan för passet var. Trav sa jag för jag vet attjag helst sitter och glider runt i galopp om jag får välja. Insåg när jag var klar att jag ridit hela passet i nedsittning trav, vi jobbade inte på galoppen något alls, och jag orkade! Det tar sig.
 
Idag gjorde T och jag vår första officiella dressyrtävling. Jag fegade ur totalt så det blev en LB:1.

Han tuffar på så fint. Så enkel att ha med sig, ställer upp och sällan rädd för saker. Dock fegade jag och han fick gå i en ganska lång och låg form (vilket också blev noterat av domaren) så vi klarade oss runt på knappt 64%.

Jag är nöjd med hästen men jag själv behöver börja ställa högre krav, be honom komma upp i form och energi och faktiskt inte fega ur hela tiden.
 
Idag gjorde T och jag vår första officiella dressyrtävling. Jag fegade ur totalt så det blev en LB:1.

Han tuffar på så fint. Så enkel att ha med sig, ställer upp och sällan rädd för saker. Dock fegade jag och han fick gå i en ganska lång och låg form (vilket också blev noterat av domaren) så vi klarade oss runt på knappt 64%.

Jag är nöjd med hästen men jag själv behöver börja ställa högre krav, be honom komma upp i form och energi och faktiskt inte fega ur hela tiden.
64 är ju inte på något sätt dåligt. Grattis till bra debut!
 
Tävlingen i helgen gav nog bästa känslan jag haft med Zacke! Första dagen red vi MsvB5 och travdelen gillade domaren! Hade 7.5 på öppna tex. Sen blir det lite som det blir med bytena och han tramsade lite för staketet. Men pigg och glad gubbe! 58% är inte fantastiskt men äsch liksom. Idag red vi FEI lagtävlansprogram och traven flöt fint men dagens domare tyckte vi var för tråkiga. 6-6.5 på typ allt. Galoppen började med ett rent högerbyte🤩!! Sen blev det lite trams för en domarkur vilket gjorde att jag tappade galoppen jag hade fått till och resten av bytena var orena. Sista slutan mulnade han och kastade sig åt sidan. 61% är jag så glad över😃.
 
*knapp*

Igår tränade vi fullt ut för första gången sedan hon hade ont i ryggen.
Hon känns Såå bra och vi gjorde den bästa serien i var 4de någonsin. Ibland har jag svårt att räkna/tajma och hon är inte helt befäst på hjälpen än men wow!!! vad det kändes enkelt ändå. Nu äntligen kan jag börja räkna på riktigt.
Min tanke var att debutera i MSVB:4 snart men det finns inga klasser. Jo EN under hela hösten och den helgen är jag på bröllop. Så siktet är nu att träna för B:5 i stället så får vi se när vi är redo.
För ett halvår sedan kunde vi absolut inte rida en diagonalsluta, komma ut på spåret och byta men nu funkar det hur bra som helst!

Men ni som vet, hur ska man rida galoppökningen med byte? Hur många språng 'ska' man samla innan, eller ska man byta ur ökad? 😅 Och byter man innan man är ute på spåret (ser ut så på bilden) eller när man kommit ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
395
· Visningar
35 127
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
182 843
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 508
  • Artikel
Hästnyheter Ett 15-tal hästar rymde från en ridskola i Västervik på onsdagseftermiddagen. Hästarna tog sig över en stor infartsväg mot de centrala...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp