Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är verkligen SÅ nyttigt att lägga in att rida hela program i träningen. Är en helt annan ridning för att kunna planera och ge sig tid i och inför varje rörelse! Så roligt att hon känns bra och att du hittat ett bra upplägg😃!

Här regnar och åskar det det helt galet.. Ska tillbaka till kliniken med Dio i eftermiddag och får erkänna att det är skönt med boxvila när det är sånt här väder. Dio ser mycket bättre ut av boxvilan så känner mig lite lite lugnare. Zacke är en pärla som sällskapsdam åt honom. Han känns toppen i ridningen🩵.
Ja, och jag är verkligen jättedålig på att rida program så jag behöver träningen 😅
Jag är överlag alldeles för slarvig med ridvägarna, särskilt om vi tränar saker jag tycker är svårt. Är som att jag inte reder ut att både komma ihåg vad jag ska göra och när och samtidigt rida noga. Fixar inte att ha så många saker i huvudet samtidigt! Min tränare blir galen på mig när vi glider omkring överallt helt utan styrsel:rofl::angel:

Skönt att Dio är bättre. Håller tummarna för honom:heart
 
Ja, och jag är verkligen jättedålig på att rida program så jag behöver träningen 😅
Jag är överlag alldeles för slarvig med ridvägarna, särskilt om vi tränar saker jag tycker är svårt. Är som att jag inte reder ut att både komma ihåg vad jag ska göra och när och samtidigt rida noga. Fixar inte att ha så många saker i huvudet samtidigt! Min tränare blir galen på mig när vi glider omkring överallt helt utan styrsel:rofl::angel:

Skönt att Dio är bättre. Håller tummarna för honom:heart
Jag är supernoga med mina elever att de ska rida exakta vägar på träning. Ut i hörnen och sikta på bokstäver. Det hjälper sen när en lägger till programdelarna.
 
Ja, och jag är verkligen jättedålig på att rida program så jag behöver träningen 😅
Jag är överlag alldeles för slarvig med ridvägarna, särskilt om vi tränar saker jag tycker är svårt. Är som att jag inte reder ut att både komma ihåg vad jag ska göra och när och samtidigt rida noga. Fixar inte att ha så många saker i huvudet samtidigt! Min tränare blir galen på mig när vi glider omkring överallt helt utan styrsel:rofl::angel:

Skönt att Dio är bättre. Håller tummarna för honom:heart
Jag tycker det är jättesvårt att rida program, och när vi övar program på träning inför tävling blir jag jättenervös och allt brakar ihop 😅

---
Jag lånade ut Fille igår till tjejen som rider honom ibland, och hann vara med och se när hon red. Åh vad roligt det var! Hon rider skitbra så jag är verkligen glad att hon tycker det är roligt att rida honom. Nu hade hon inte ridit honom på bana på länge utan bara tagit honom på lekturer i skogen så hon själv tyckte att hon inte riktigt fick fram "allt" men alltså från marken fanns det inte mycket att klaga på. Hon ska rida honom på lördag igen för då ska jag vara medhjälpare på fölvisning - var visst 12 hästar som skulle flätas 🤪 Jag blev förstegroom på min gamla häst och hennes grupp av barn och barnbarn 😅
 
Jag är ju gammal hoppryttare och har alltid känt att jag har en fördel i det när det gäller dressyrprogrammen. Vi får ju banan i förväg, det är lyx. :angel: Sjukt egentligen att jag identifierar mig som hoppryttare, det är ju över 20 år sen senaste starten.

Jag börjar få kalla fötter inför helgens tävling. Men nu SKA vi iväg om inget händer. Sen får vi se lite vad som händer i veckan efter, har två tjejer som troligen ska provrida och se om ngn av dem vill bli medryttare. Jag vill helst ha ngn som bara rider ut men samtidigt fattar jag att det inte är så kul, och vill man ha ngn duktig ryttare så får jag nog låta honom gå lite dressyr eller markarbete med ngn annan också.
 
Jag är ju gammal hoppryttare och har alltid känt att jag har en fördel i det när det gäller dressyrprogrammen. Vi får ju banan i förväg, det är lyx. :angel: Sjukt egentligen att jag identifierar mig som hoppryttare, det är ju över 20 år sen senaste starten.

Jag börjar få kalla fötter inför helgens tävling. Men nu SKA vi iväg om inget händer. Sen får vi se lite vad som händer i veckan efter, har två tjejer som troligen ska provrida och se om ngn av dem vill bli medryttare. Jag vill helst ha ngn som bara rider ut men samtidigt fattar jag att det inte är så kul, och vill man ha ngn duktig ryttare så får jag nog låta honom gå lite dressyr eller markarbete med ngn annan också.
Jag har åtminstone börjat säga att jag 'är gammal hoppryttare'. Det är också en smärre evighet sedan jag tävlade hoppning. 😅
Men helt klart finns det en fördel att ha lärt sig tackla en hoppbana, planera vägar osv innan man kommer in på dressyr.

Jag hade en jätteduktig och gullig medryttare i början men hon ville ju träna dressyr. Eftersom det är min huvudgren så räckte inte hästen till. Och så är jag nog en rätt hopplös hästägare med extremt kontrollbehov. 🤷‍♀️
Men det är väl också det som gjort att min häst hållit så bra. *peppar peppar*
 
Jag följde min magkänsla av att Fager var ovillig för några veckor sedan och bokade en kliniktid och idag var vi in. Slutade med att han är behandlad båda kotorna och båda knäna fram. Fanns ingen böjprovsreaktion i kotorna men han visade obehag i själva böjningen. När vi bedövade kotan rörde han sig bättre på lina. Fanns en väldigt liten böjprovsreaktion på ena framknät och när vi bedövade det kom det fram en mkt liten reaktion även på andra knät. Så när vi skulle behandla knäna passade vi på att behandla kotorna också.

Troligtvis är det bakknäna som är initialproblemet. Han var superfin på böjprov där idag, men min känsla är att han varit trött i dem och då har han antagligen gått och avlastat till fram. Eftersom han hade så lite reaktioner blir det en ganska kort vila, på återbesöket om 4 veckor ska han vara igång och trava/galoppera korta stunder för att känna på honom.
 
Och Dio har en spricka i carpus😱.
20230807_150859.jpg
 
Fick så dåligt samvete över dendär vargtanden💔 hon har krånglat till o från ett tag i olika grad, aldrig vid hoppning eller uteritt men när jag trimmat dressyr. Funkat bra sen krångel igen. Aldrig nånsin på tävling. Var till veterinären i slutet av juni men hittade inget. Ridit barbacka men ingen skillnad.. Värst har varit galoppfattningar till höger när hon vissa dagar bara knutit sig men det har alltid släppt. Igår lite spänd fortfarande och idag bara rullar hon in i galopp😳 stackars Jasmin har haft ont i munnen❤️
På torsdag ska jag testa med bett, veterinären sa tre dagar bettlöst och då har det gått 6.

66BD31D3-4A51-4FF0-98F7-0BF6248924C5.jpeg
 
Hur går det för er i skyfallen? Här är våra två utebanor. Den första bilden är där allt vatten rinner av vår stora utebana, och den andra bilden är den lilla utebanan där allt som åker med från bana 1 hamnar 🤓
Japp vi ska ha dressyrtävlingar v.35!


Visa bifogad fil 125340
Vi har världens bästa utebana som byggdes för massor av år sen och den dräneras helt otroligt! Vid lunch flöt hela banan efter helt galet regn hela natten /fm. På gräset bredvid banan är det en sjö av vatten. Till kvällen hade allt vatten dragit sig undan och underlaget var toppen🤩. Vi har WE-tävling I morgonkväll så jag har varit lite nervös på prognosen...
 
Vi har världens bästa utebana som byggdes för massor av år sen och den dräneras helt otroligt! Vid lunch flöt hela banan efter helt galet regn hela natten /fm. På gräset bredvid banan är det en sjö av vatten. Till kvällen hade allt vatten dragit sig undan och underlaget var toppen🤩. Vi har WE-tävling I morgonkväll så jag har varit lite nervös på prognosen...
Skönt!
Våran är väldränerad och aldrig pölar, men dethär regnet är utan rimlighet 🥲
 
Skulle ha ridit min allra första dressyrtävling på lördag men den blev inställd pga vattnet:(.
Så då blir det lagdressyr veckan efter utan att ha provat själv först.
 
I juni avanmälde jag en tävling och skickade in vetintyg till arr klubb dagen efter.
Sen har jag inte hört ett pip! Jag har mailat igen, ringt, försökt via sociala medel men NOLL respons.

Någon som varit med om det förut och vad gör jag?
Så himla märkligt beteende av en klubb...
 
I juni avanmälde jag en tävling och skickade in vetintyg till arr klubb dagen efter.
Sen har jag inte hört ett pip! Jag har mailat igen, ringt, försökt via sociala medel men NOLL respons.

Någon som varit med om det förut och vad gör jag?
Så himla märkligt beteende av en klubb...
Finns det en kontaktperson i proppen hade jag hört av mig direkt till den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
210
· Visningar
17 693
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
180 881
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
352
· Visningar
22 123
Senast: Cavallo
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett 15-tal hästar rymde från en ridskola i Västervik på onsdagseftermiddagen. Hästarna tog sig över en stor infartsväg mot de centrala...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp