Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Corax Samla så sent du kan, bytet ska vara ur samlad galopp när frambenen når spåret. Jag tycker det är vansinnigt svårt med Zacke för han är inte alltid så smidig att få tillbaka😅. Så det bytet blir alltid hajkon tajkon... Men MsvB5 är ett väldigt trevligt program att rida! Jag gillar travdelen med slutorna direkt ur öppna.
 
Min syster har varit hemma och jag har jobbat mycket, så haflingern har fått ta det lite lugnt ett par veckor med uteritter och lite lättare pass.
Men vad hon ramlar ur ramen 😨 känns som jag inte ridit på månader.
Idag var det iallafall bra efter två halvtaskiga pass. Jättefin i traven.

Anmäld till tävling v32, ska gå div 2 LA:3 sen en MSVC. jobbar egentligen men min chef är toppen så vi skulle försöka lösa det. I värsta fall får hon gå bara LA:3 så får jag börja jobba 16🤓 sen hemmatävling v 35. Kan hända jag lär rida LB:3 i laget.
 
C7378A07-D728-4195-B7C4-C883BED6DEA1.jpeg

Det finns inget dåligt väder osv…
 
Här har det också öst ner i två dagar. Zacke drog en sko idag och Dio vilar ändå. Är inte helt ledsen över det🙈. Har varit sopslut efter tävlingshelgen så sovit mest.
Jag hade en lektion inbokad och för kort varsel för att dra till ridhuset så det var bara att bita ihop! 😬 F hade rätt roligt åt oss för Fumo tyckte det var dagens höjdpunkt och var döpigg och superflashig så jag kunde inte sitta ned. Men skönt att veta att han inte bryr sig om väder
 
@Corax Samla så sent du kan, bytet ska vara ur samlad galopp när frambenen når spåret. Jag tycker det är vansinnigt svårt med Zacke för han är inte alltid så smidig att få tillbaka😅. Så det bytet blir alltid hajkon tajkon... Men MsvB5 är ett väldigt trevligt program att rida! Jag gillar travdelen med slutorna direkt ur öppna.
Vi får se när det blir debut. Vi har fortfarande en del att jobba på med form och styrka. Våren kanske?
Men först ska vi rida några MSVB:2. Nästa helg är det tävling både lör och sön... Jag har ingen aning om jag fixar två dagar än då min kropp och ork fortfarande är kass. Men jag har det som mål iaf.
 
För övrigt red F i måndags och då trampade vi Fumo på slutet, jag gick på marken. Det har verkligen tagit sig med piaffen, när vi började hade han olika takt med alla fyra benen, visste knappt var han skulle göra av hovarna, satte sig jättemycket men kröp närmare och närmare frambenen och hann liksom inte undan med frambenen för han verkade inte fatta att han skulle skifta över vikten bakåt så han blev hoprullad som en kanelbulle. Men nu har det klickat och han trampar jättefint och rytmiskt!
 
Jag hade en lektion inbokad och för kort varsel för att dra till ridhuset så det var bara att bita ihop! 😬 F hade rätt roligt åt oss för Fumo tyckte det var dagens höjdpunkt och var döpigg och superflashig så jag kunde inte sitta ned. Men skönt att veta att han inte bryr sig om väder
Jag har nog aldrig ridit i riktigt ösregn med T tänkte jag precis säga men jag kom på... Förra året felkalkylerade jag och stallkompisen ett åskoväder och hamnade mitt i. Men hästarna travade glatt på i dunder och ösregn. Så min häst är nog också vattensäker. 😅
 
Min ena skulle nog inte gå en meter i regn vid ridning. Har inte provat. Är tillräckligt svårt att få han in/ut i hagen vid regn :rofl:
Sambon har fått backa han ut till hagen för han vägrade gå mot blåsten och regnet
 
Appropå regn. Skrev för en domare i en MSV:B klass (kommer inte ihåg vilken) och det kom ösregn ungefär halvvägs genom klassen. I genomsnitt blev poängen högre under/efter regent eftersom hästarna lyfte lite extra på benen och fick 'bättre' gång
 
Appropå regn. Skrev för en domare i en MSV:B klass (kommer inte ihåg vilken) och det kom ösregn ungefär halvvägs genom klassen. I genomsnitt blev poängen högre under/efter regent eftersom hästarna lyfte lite extra på benen och fick 'bättre' gång
Jag har vunnit en klass i min ungdom när det ösregnade, min häst brydde sig noll och intet och klafsade glatt genom alla stora vattenpölar, men nästan hela resten av startfältet började trilska och skulle inte gå i vattnet som var hela kortsidan vid domaren… 😂
 
Vi får se när det blir debut. Vi har fortfarande en del att jobba på med form och styrka. Våren kanske?
Men först ska vi rida några MSVB:2. Nästa helg är det tävling både lör och sön... Jag har ingen aning om jag fixar två dagar än då min kropp och ork fortfarande är kass. Men jag har det som mål iaf.
Planen är att vi gör årsdebut hos er. En MsvC, tror att det kommer bli väldigt många omslag, men blir det inte det så kommer det kanske gå bra. Men regnar det så går han inte en endaste meter så vi får hoppas att vädret stabiliserar sig lite. Hemma hoppar han över de ställen där han vet att det brukar vara vatten...
 
Planen är att vi gör årsdebut hos er. En MsvC, tror att det kommer bli väldigt många omslag, men blir det inte det så kommer det kanske gå bra. Men regnar det så går han inte en endaste meter så vi får hoppas att vädret stabiliserar sig lite. Hemma hoppar han över de ställen där han vet att det brukar vara vatten...
Vad roligt!
Jag brukar alltid vara domarsekreterare men den här gången är jag ute på galej dagen innan. 😆
Men kanske hinner dit och vara publik.
 
Kvällens tävling avklarad. Åter igen så gick det skitdåligt. Den här gången var det tyvärr underlget. Det har ju regnat massor så det var väldigt tungt. Så här i efterhand så borde jag kanske ha strykit mej. Framridningen kändes i alla fall bra. Högersidan kändes inte hundra men blev bättre allt eftersom. Första klassen Lb1 kändes katastrof. Hon lade tungan över bettet och slängde upp huvudet titt som tätt. Gick inte fram för 5 öre. Vi fick 63,5% på den trots allt. Klass 2, La1 kändes mycket bättre och hon var med mej även om hon inte riktigt ville fram i mellantraven och mellangaloppen. Väldigt snål domare, blev bara 60%. Men den som vann hade bara 65 så det var snålt för samtliga. Känner mej besviken för jag tror det hade kunnat gå bra om underlaget hade varit bra. Men vi gjorde vårat bästa och för hästens del så var det extra jobbigt i och med hennes skada. Vi tar nya tag och hoppas att det går bättre den 26e om vi kommer iväg. Ska åka till min tränare på måndag och känna igenom ordentligt så det inte är något annat.
 
Kvällens tävling avklarad. Åter igen så gick det skitdåligt. Den här gången var det tyvärr underlget. Det har ju regnat massor så det var väldigt tungt. Så här i efterhand så borde jag kanske ha strykit mej. Framridningen kändes i alla fall bra. Högersidan kändes inte hundra men blev bättre allt eftersom. Första klassen Lb1 kändes katastrof. Hon lade tungan över bettet och slängde upp huvudet titt som tätt. Gick inte fram för 5 öre. Vi fick 63,5% på den trots allt. Klass 2, La1 kändes mycket bättre och hon var med mej även om hon inte riktigt ville fram i mellantraven och mellangaloppen. Väldigt snål domare, blev bara 60%. Men den som vann hade bara 65 så det var snålt för samtliga. Känner mej besviken för jag tror det hade kunnat gå bra om underlaget hade varit bra. Men vi gjorde vårat bästa och för hästens del så var det extra jobbigt i och med hennes skada. Vi tar nya tag och hoppas att det går bättre den 26e om vi kommer iväg. Ska åka till min tränare på måndag och känna igenom ordentligt så det inte är något annat.
Min är väldigt underlagskänslig, det får inte vara för stumt, då står hon emot och släpper inte igenom. Vi längtar lite efter inomhussäsongen 🙄😁 ridhusen tycker jag oftast är mycket bättre, är alltför många dåligt vattnade utebanor som blir som grusvägar. Väljer bort tävlingar pga det.
Men regn är svårt att påverka!
 
Min är väldigt underlagskänslig, det får inte vara för stumt, då står hon emot och släpper inte igenom. Vi längtar lite efter inomhussäsongen 🙄😁 ridhusen tycker jag oftast är mycket bättre, är alltför många dåligt vattnade utebanor som blir som grusvägar. Väljer bort tävlingar pga det.
Men regn är svårt att påverka!
Ja regnet är svårt. Tråkigt när banorna blir så tunga. Hade med kompis som filmade lite. Det hörs på filmen hur tungt och kladdigt det var, även när vi var på var sin sida av banan. Men nästa blir inomhus i alla fall
 
Var till veterinären för tandkoll idag. Första hon säger när hon öppnar munnen är ”det sitter en vargtand här. jag kan väl inte ha missat den förra året?” 🙈

Jovisst en vargtand. Sliten av bettet som legat emot. Stackars Jasmin! Så det var bara att bedöva och plocka ut den, en liten rest så veterinären trodde nån försökt få ut den förut men misslyckats o inte fått med hela.
Min syster sa att en annan veterinär dragit vargtänder för typ 7 år sen. Och mycket riktigt inte fått med allt, men sagt att det inte brukade bli problem. Men nu kom den alltså fram☠️
Hon har kastat med huvudet när jag kortat tyglarna men jag har upplevt det värst i vänstertygeln, vargtanden satt på höger. Men jag kan ju ha fel känsla.
Blir hackamore en vecka, perfekt uppladdning inför tävling den 13e! 😁

B78A6B97-E91D-4AF3-82DE-D00A52477798.jpeg
 
Nelly har varit fin sista veckan. Hon är som bäst när hon får ganska mycket aktiv vila, behöver lite extra energi för att orka/vilja ta i ordentligt.

Igår på träningen avslutade vi med att (försöka) styra runt LA3 bara för att se hur svårt det skulle kännas. Den största utmaningen var att jag inte fattade hur jag skulle rida trots att jag hade tränaren i örat som guidade hela tiden😅🤣
Vi är långt ifrån redo att rida programmet på tävling, men kunde ändå göra alla delar (med varierande kvalitet🤪).
IMG_9283.jpeg
 
Nelly har varit fin sista veckan. Hon är som bäst när hon får ganska mycket aktiv vila, behöver lite extra energi för att orka/vilja ta i ordentligt.

Igår på träningen avslutade vi med att (försöka) styra runt LA3 bara för att se hur svårt det skulle kännas. Den största utmaningen var att jag inte fattade hur jag skulle rida trots att jag hade tränaren i örat som guidade hela tiden😅🤣
Vi är långt ifrån redo att rida programmet på tävling, men kunde ändå göra alla delar (med varierande kvalitet🤪).
Visa bifogad fil 125264
Det är verkligen SÅ nyttigt att lägga in att rida hela program i träningen. Är en helt annan ridning för att kunna planera och ge sig tid i och inför varje rörelse! Så roligt att hon känns bra och att du hittat ett bra upplägg😃!

Här regnar och åskar det det helt galet.. Ska tillbaka till kliniken med Dio i eftermiddag och får erkänna att det är skönt med boxvila när det är sånt här väder. Dio ser mycket bättre ut av boxvilan så känner mig lite lite lugnare. Zacke är en pärla som sällskapsdam åt honom. Han känns toppen i ridningen🩵.
 
Det är verkligen SÅ nyttigt att lägga in att rida hela program i träningen. Är en helt annan ridning för att kunna planera och ge sig tid i och inför varje rörelse! Så roligt att hon känns bra och att du hittat ett bra upplägg😃!

Här regnar och åskar det det helt galet.. Ska tillbaka till kliniken med Dio i eftermiddag och får erkänna att det är skönt med boxvila när det är sånt här väder. Dio ser mycket bättre ut av boxvilan så känner mig lite lite lugnare. Zacke är en pärla som sällskapsdam åt honom. Han känns toppen i ridningen🩵.
Det har varit galet åskväder här också (i natt). Då var det skönt att ha hästen inne.

Lycka till med Dio idag!! 💕
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
382
· Visningar
34 713
Senast: fio
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
182 827
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 480
  • Artikel
Hästnyheter Ett 15-tal hästar rymde från en ridskola i Västervik på onsdagseftermiddagen. Hästarna tog sig över en stor infartsväg mot de centrala...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp