Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi fått backa tävlingsplanerna några veckor då herr B2 behagade dratta omkull när han tillsammans med kompisen rejsade runt i nya hagen i nya stallet häromveckan. Har varit stel och ovillig och svullen båda bak. Jag har väl inte varit superorolig då han inte varit direkt halt och dessutom värmt ur en del, men med vår historik med traumatiskt allvarligt skadade hästar målade jag ändå fan på väggen och hann tänka allt från bäckenpåverkan till senskada och fan och hans moster.

Var på Brunmåla i fredags och fick som "dom" att han har en lårkaka hö rumpa och lite öm i ländryggsmuskulaturen, typ som jag trodde. Metacam i c.a 10 dagar och promenader för hand 2 veckor och sen sakta men säkert igång igen. Böjprov högt och lågt alla ben var helt u.a, så det här var ju bästa tänkbara utkomsten! Att inte få tävla på 1 månad känns ju som en piss i havet i jämförelse. :heart
 
*sista*
Igår debuterade vi MSVB.
Hästen gnäggade ungefär tiotusen gånger och var sjukt ofokuserad i början så jag ville mest sitta av. 😅
Men sen kom min tränare och fick styr på mig.
Hästen kändes väldigt fin (men lite rally)och formen var inte alls svår att få till som det varit tidigare.
Inne på banan fick jag, hör och häpna, med mig samma häst som på framridningen. Vilken Vinst!!
Många små missar och hon ville inte vänta på mig hela tiden.
Bytte fint på hjälpen men efter bak i första och gasade iväg i andra men rent.
Programmet kändes enkelt och känslan var riktigt bra.
Såååå roligt!
Då var % (59.1)inte alls viktigt i sammanhanget.
 
Här har vi fått backa tävlingsplanerna några veckor då herr B2 behagade dratta omkull när han tillsammans med kompisen rejsade runt i nya hagen i nya stallet häromveckan. Har varit stel och ovillig och svullen båda bak. Jag har väl inte varit superorolig då han inte varit direkt halt och dessutom värmt ur en del, men med vår historik med traumatiskt allvarligt skadade hästar målade jag ändå fan på väggen och hann tänka allt från bäckenpåverkan till senskada och fan och hans moster.

Var på Brunmåla i fredags och fick som "dom" att han har en lårkaka hö rumpa och lite öm i ländryggsmuskulaturen, typ som jag trodde. Metacam i c.a 10 dagar och promenader för hand 2 veckor och sen sakta men säkert igång igen. Böjprov högt och lågt alla ben var helt u.a, så det här var ju bästa tänkbara utkomsten! Att inte få tävla på 1 månad känns ju som en piss i havet i jämförelse. :heart
Skönt att det inte var värre!

Fille skulle hoppats av inhyrd pilot igår (hoppryttare som kommer och ska hoppa in en annan unghäst i stallet så jag tänkte att jag hakar på) men ryttaren blev magsjuk så får bli en annan gång.
Idag har jag vågat mig ut i skogen ensam och han var så duktig! Spanade på lite skumma stenar i vägkanten men gick fram hela tiden. Kul!
 
Vi fastnade på film på träningen idag. Har inte filmat på evigheter så kul att se utvecklingen, även om det såklart finns mycket kvar att jobba på 😊

https://www.instagram.com/reel/CcOOak1J5Oe/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Vi rehabar från gaffelbandsskada så skrittar mest, detta var lite av våra totalt 4 minuter i trav.
901BA402-C6E9-4582-AE10-A502D20C4A66.png

Ögonblicksbild👀

Min tränare filmade även när vi försökte rida diagonalslutor i skritt. Hon var på mig hela tiden om att sitta rakt och ändå ser det ut som att jag ska ramla av hästen på yttersidan😆🤷‍♀️
Wtf liksom🙈
 
Vi ska åka iväg och träna på måndag, jag är jättenervös! Tränaren kommer annars till oss men nu ska vi åka till henne bara för att öva på att rida på bortaplan. Min häst åker annars bara iväg när vi ska till veterinären :laugh:
Jag har varit rätt fokuserad på att HÄSTEN behöver öva, men så insåg jag idag att jag har ju inte heller varit iväg såhär sedan typ 2009-2010 😅 :nailbiting:
Jag minns inte ens vilka rutiner jag brukade ha, vad jag vill ha med mig eller något sånt. Blev genast ännu mer nervöst. Fjantigt egentligen för vi ska liksom 15 minuter bort bara men ändå :D
 
Vi ska åka iväg och träna på måndag, jag är jättenervös! Tränaren kommer annars till oss men nu ska vi åka till henne bara för att öva på att rida på bortaplan. Min häst åker annars bara iväg när vi ska till veterinären :laugh:
Jag har varit rätt fokuserad på att HÄSTEN behöver öva, men så insåg jag idag att jag har ju inte heller varit iväg såhär sedan typ 2009-2010 😅 :nailbiting:
Jag minns inte ens vilka rutiner jag brukade ha, vad jag vill ha med mig eller något sånt. Blev genast ännu mer nervöst. Fjantigt egentligen för vi ska liksom 15 minuter bort bara men ändå :D

Vad skoj! Jag förstår nervositeten… alltid lite nervöst att åka iväg när man inte varit iväg på länge, och haha - jag blir nervös inför träningar 🤷‍♀️

Jag har haft två intensiva dagar, red tre hästar igår och två idag. Känns i kroppen nu :p Fille gick i skogen idag och vi hade en bra tur. Lite roligt att det går bättre att rida ut ensam än med sällskap ;)
 
Vi har tävlat! Liten och jag har debuterat lokal tävling på LB:3. Det gick bra, men han var väldigt spänd för ridhuset var sjukt läskigt! Hörnor med fläktar och synliga läktare bakom halvdolda dörrar eller droppande från tak. Men det blev helt ok procent, 68,3 % och en vinst! Provar att lägga in video från ritten.


Härligt också att vi vann ett segertäcke, får hoppas att karriären fortsätter på samma sätt.
 
Idag har Fille hoppat, eller ja - mer skuttat kanske ;) jätteduktig och inte särskilt brydd heller om ny ryttare på ryggen utan tog det bra. Han är inget speed-underbarn direkt men ska nog gå att veva igång med lite rutin. Ryttaren tyckte iallafall att han var trevlig och ridbar, vilket är gott nog för mig :D Planen är att den här killen ska komma till stallet en gång i veckan framöver för att hopputbilda en av stallägarens unghästar, och jag tänker nog att Fille ska få hänga på de gånger det passar.

0EF17FEC-1DFA-4E1F-92D6-D70A7A8D2060.jpeg
 
Vi har varit iväg på första bortaträningen idag! Så roligt!
Nelly skötte sig över förväntan. Hon var lite spänd (och då blir hon lite låg och lägger sig gärna i handen) men inte så illa som jag hade trott. Största svårigheten var när nästa ekipage kom utanför och hon blev lite smått fixerad på att det var en annan häst där😆

Jag åker alltid ensam med henne till veterinär osv, skönt att det funkade bra att åka även på träning själva. Duktig liten häst⭐🤩

Videosnutt på insta:
https://www.instagram.com/reel/Ccf-KKvP7R4/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

BCC4E1B5-2CA6-4D52-B894-5F52704A585F.png
 
Vi har varit iväg på första bortaträningen idag! Så roligt!
Nelly skötte sig över förväntan. Hon var lite spänd (och då blir hon lite låg och lägger sig gärna i handen) men inte så illa som jag hade trott. Största svårigheten var när nästa ekipage kom utanför och hon blev lite smått fixerad på att det var en annan häst där😆

Jag åker alltid ensam med henne till veterinär osv, skönt att det funkade bra att åka även på träning själva. Duktig liten häst⭐🤩

Videosnutt på insta:
https://www.instagram.com/reel/Ccf-KKvP7R4/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Visa bifogad fil 89372
Kul att det gick bra! Då blir det (mentalt) lättare nästa gång :D
 
Idag har Fille hoppat, eller ja - mer skuttat kanske ;) jätteduktig och inte särskilt brydd heller om ny ryttare på ryggen utan tog det bra. Han är inget speed-underbarn direkt men ska nog gå att veva igång med lite rutin. Ryttaren tyckte iallafall att han var trevlig och ridbar, vilket är gott nog för mig :D Planen är att den här killen ska komma till stallet en gång i veckan framöver för att hopputbilda en av stallägarens unghästar, och jag tänker nog att Fille ska få hänga på de gånger det passar.

Visa bifogad fil 89358
Kul med hoppning! Är du inte sugen på att hoppa själv?😁
 
Velar mellan tre tävlingar. Vet inte vilken jag Ska ta. Två är på samma helg och den andra är helgen därpå. Den ena gillar jag generellt som tävlingsplats men det var lite starter i mina klasser. Bara en i LA3. Dom andra två har jag bara varit på den ena, på p&j en gång och den andra har jag aldrig varit på men den verkar käck. Jag hatar sånt här. Ungefär lika lång åktid till alla.
 
Igår var det träningsdags igen. Inledde med att ”något” (insekt eller löv?) krockade med Filles näsa så han blev jättearg och hoppade upp i luften och slog med frambenen 😆 sen strulade tekniken och det var svårt att höra ordentligt, och jag tappade en handske 2ggr i mina försök att fixa ljudet…
Förutom detta var Fille jättefin, lite i överkant framåt så vi fick jobba på att lugna ner det hela och inte springa så fort utan använda energin. Ändå ett angenämt problem får jag tycka. Jobbar på med femårsgrejerna och det svajar, men det är på gång 😊

Imorgon ska han hoppas igen och det ska bli roligt, hoppas att han är lika duktig som i måndags.
 
Var och provade sadlar i måndags. Tror att jag äntligen har hittat en som jag gillar. Hästen har inget konstigt sadelläge förutom att han är förrädiskt bred. (nätt modell, men ändå bred).
Fick låna hem den och prova ett tag så det känns tryggt. I min gamla hade jag problem med att jag åkte runt, får jobba för att sitta mitt i sadeln utan att glida fram, eller bak med resultat att jag nyper med låren. Provade 6 andra sadlar som blev likadana. så nu håller vi tummarna för att denna fungerar i fortsättningen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 807
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 905
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp