Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att inte hästifiera andra trådar för mycket väljer jag att rapportera om helgens dressyrclinic här istället, och det blir nog mitt första inlägg någonsin i den här tråden! Långt blev det också... :bag:

Stallet där min medryttarhäst står bjöd i helgen in till dressyrclinic med Georgina Rogers, en brittisk Grand Prix-ryttare som är bosatt i Portugal och där är med i landets OS-satsning inför 2024. En av tjejerna i stallet är kompis med den här ryttaren sedan länge, så det var därför som möjligheten uppstod. Under lördag och söndag höll hon totalt 18 privatlektioner och jag red en lektion per dag.

Jag har av olika anledningar inte ridit mer än en handfull gånger det senaste halvåret, men jag kände inte att jag kunde missa en sådan här chans. Detta innebar dock att jag bara hade ridit hästen en enda gång det här året när jag satte mig i sadeln för min första lektion igår, och den enda gången var i torsdags :angel: Hästen å sin sida är ursprungligen en hopphäst som har antingen vilat eller ridits ut (mestadels jakt) sedan i oktober. Inte den bästa uppladdningen med andra ord, men det fick gå! Och herregud vilken fantastisk liten häst han är, han gick rakt in i rollen som dressyrhäst med spetsade öron! :love:

Jag är en ytterst medelmåtta hobbyryttare och har aldrig ridit för en instruktör som är ens i närheten av den här nivån förut, och det märktes! Hon gav mig feedback och lärde mig saker som ingen annan någonsin talat om för mig. Det var bara att lägga bort stoltheten och frustrationen (över att ingen någonsin lärt mig detta förut, alltså) och suga i sig.

Vi jobbade mycket med min hand som tenderar att bli antingen för stum eller för "stökig" och en av de stora aha-upplevelserna var när jag fick lära mig skillnaden på en stilla hand och en kontrollerad hand. Här blev det fullständig kortslutning i hjärnan ett tag, men till slut lyckades jag greppa vad hon menade. Jag fick också öva på att använda magmusklerna och överarmarna för att kontrollera händerna, istället för underarmarna och handlederna. Här är rörlighet i armbågarna viktigt. En annan grej hon fick påpeka för mig (och flera andra ryttare under helgen) var vikten av att inte föra handen mot mig när jag vill göra något, t.ex. ställa & böja. Istället skulle jag tänka framåt och inåt, och hoppsan vilken skillnad det blev när jag gjorde det! Ytterligare en sak hon upprepade var "yttertygeln ska ligga emot manken, innertygeln ska inte ligga emot manken".

Jag har fortfarande otroligt mycket att jobba med, och blev ändå lite lättad när hon påpekade att "min" häst inte är lättriden. Då kunde jag känna mig lite nöjdare med det vi trots allt åstadkommit under helgen!

Jag har som många andra väldigt dåligt självförtroende i ridningen och får verkligen jobba med mig själv för att inte tycka att jag är en hemsk ryttare som lika gärna kan ge upp och gå hem. Av den anledningen vill jag inte dela med mig av några filmer från helgen, men jag lägger in några bilder som ser helt okej ut i mina ögon i alla fall :)

Det var en otroligt inspirerande, rolig och givande helg. Det var minst lika roligt och givande att titta & lyssna på de andras lektioner som det var att rida själv. Jag är helt slut i både kropp och knopp nu!

279106373_10158687429645677_4680479794588645437_n_62659b78e087c36c3802469e.jpg

279225248_10158689089595677_8104058499959962772_n_62659b8b2a6b2228fe68f014.jpg

279201117_10158689089585677_465707453557948499_n_62659b802a6b22a54b0c8ed1.jpg
279156229_10158689089575677_2096114758570645042_n_62659b7de087c36c22f55e9c.jpg

279208259_10158689089570677_7582757493336641369_n_62659b82e087c36c03a64706.jpg
Tycker ni ser jätte snygga ut ihop 😍

Skall du fortsätta rida honom?
 
Tror inte att min nya lille häst har varit med i den här tråden. I slutet på förra året flyttade det in en numera tolvårig irländare, en maxad c-ponnyvalack. Senaste två åren enbart hoppad med och innan dess gått en del fälttävlan, nu är han dressyrponny (tanken är att starta hoppning och fälttävlan också men det är inte högsta prioritet). :)

Vi rider mest ut och tränar på där. Nu börjar vi hitta formen i traven, få till vettiga fattningar från skritt och så kan vi för det mesta galoppera mer uppåt än framåt istället för tvärtom med bakbenen hos grannen. Även byten har vi börjat med, än så länge har vi enbart gjort byten inför en sväng och det börjar funka nu. Kommer lite efter bak ibland men rättat till det efter max några steg.
Övergångarna galopp-skritt och galopp-trav funkar inte så bra men det börjar bli mycket snabbare avsaktning nu iaf även om det blir några travsteg. :)

Vi har även bytt bett och nu hittat ett som han verkar trivas med, ett tredelat med fasta ringar. Innan har han gått en del på babypelham men det funkade mindre bra.
Screenshot_20220425-144251_Gallery.jpg
 
Tycker ni ser jätte snygga ut ihop 😍

Skall du fortsätta rida honom?
Tack! Ja, jag kommer att fortsätta rida så mycket jag orkar och hinner. Jag har dock en väldigt intensiv period framför mig och kommer att vara bortrest 5 av de kommande 9 veckorna, men hästen hålls igång av andra och jag är välkommen när jag vill 😊 Sen när livet lugnat ner sig lite igen hoppas jag kunna fokusera och satsa lite mer på ridningen igen, för helgen har verkligen gett mersmak!
 
Hmm, fladdrar den omkring? Det är ju inte så nice. Såg att det är någon slags läderflärp också på baksidan men då krävs det ju att man har något på schabraket att sätta den i. En extra nål kanske?
@Fiorano
Man sätter nålen först och drar läderflärpen genom nålen, då sitter den stilla! Misstänker att läderflärpen är till för att fästa den på tränset.
 
Vi har också tävlat, och hejat på @Fiorano
Red en msvc:1, första starten för mig efter förlossningen. Taggad häst till tusen och jag hade en sån där adrenalinklump i magen och tyckte jag satt ovanpå sadeln istället för i den. Hittade inte schwungen i travet utan det blev springform och hastigt men tyckte jag red noggranna vägar iallafall! 73,3 fick vi och vann, så det var ju himla kul! Speciellt när känslan är ”ganska bra” 😅.
Hade med både pappa, dotter och sambo men det blev varken filmer eller bilder 🤣
 
Vi har också tävlat, och hejat på @Fiorano
Red en msvc:1, första starten för mig efter förlossningen. Taggad häst till tusen och jag hade en sån där adrenalinklump i magen och tyckte jag satt ovanpå sadeln istället för i den. Hittade inte schwungen i travet utan det blev springform och hastigt men tyckte jag red noggranna vägar iallafall! 73,3 fick vi och vann, så det var ju himla kul! Speciellt när känslan är ”ganska bra” 😅.
Hade med både pappa, dotter och sambo men det blev varken filmer eller bilder 🤣
7 betyder ju ganska bra så 73% är ju typ det med lite topping 🤗
 
Min tränare tog en så fin bild på oss på tävlingen sist btw. 😍
Det är inte ofta vi hamnar på bild tillsammans eftersom jag för det mesta åker själv.
Jag var på samma tävling fast på lördagen i snö :p
F6AD9344-4674-4DFD-9255-A58E26EAE62F.jpeg


Myrans andra tävling i livet, har startat en hemma i höstas, och första på bortaplan. Red LB3.
Missade ena fattningen så tog en felridning så jag fick ordning på det. Fick såklart en 1a på momentet och -2 men vi lyckades krafsa ihop 65% ändå. Jätteglad och nöjd.
På söndag ska vi debutera LA3.
 
@Fiorano
Man sätter nålen först och drar läderflärpen genom nålen, då sitter den stilla! Misstänker att läderflärpen är till för att fästa den på tränset.
Alltså du skulle ju visat mig på plats😁! Jag tycte jag gjorde just så och då åkte de runt, men fattar ju att jag missat nåt🙈
 
Vi har också tävlat, och hejat på @Fiorano
Red en msvc:1, första starten för mig efter förlossningen. Taggad häst till tusen och jag hade en sån där adrenalinklump i magen och tyckte jag satt ovanpå sadeln istället för i den. Hittade inte schwungen i travet utan det blev springform och hastigt men tyckte jag red noggranna vägar iallafall! 73,3 fick vi och vann, så det var ju himla kul! Speciellt när känslan är ”ganska bra” 😅.
Hade med både pappa, dotter och sambo men det blev varken filmer eller bilder 🤣
"Springform"?! Alltså Fumo var mer ärligt genom kroppen än resten av hästarna den dagen. Väldigt fin ritt och 9an på ökade skritten är väl värd att nämna👌
 
"Springform"?! Alltså Fumo var mer ärligt genom kroppen än resten av hästarna den dagen. Väldigt fin ritt och 9an på ökade skritten är väl värd att nämna👌
Springigt skulle det stå, hittade liksom inte det där svävet i traven som han kan ha när vi är riktigt i synk utan takten blev lite lite snabb! Men han är mjuk som smör och håller sån hög nivå ändå så klart han skulle ha sina poäng, men känslan på ryggen kan vara ÄNNU mer, det är lyxigt. 😍
 
Nu börjar det (peppar, peppar, ta i trä, osv) kännas som vi är fullt igång igen. Trots att jag inte kunde rida själv förra veckan då jag åkte på en vända Covid, så blev det ett riktigt bra pass när vår tränare var på plats igår. Kiropraktorbehandlingarna har absolut gjort stor skillnad på Barka, även om hon fortfarande inte riktigt vill acceptera högerfattningarna så är själva galoppen mycket bättre. Fortsätter det så här hade det varit kul att vara med på nån liten tävling igen, bara synd att jag inte kan låna med tränaren så jag vågar rida på bortaplan. ;)

220427_105136_CR6_7722-CR3_DxO_DeepPRIME.jpg
 
Vi var och tävlade igår. Han är grundsnäll men verkligen inte lätt att rida. Jag vet att det går framåt men det stör mig att jag inte lyckas rida bättre på tävling. Han behöver mer hjälp än jag kan ge honom för att visa vilken fin häst han är. Igår var han först rädd för läktaren, sen var han rädd för domartornet och sen för högtalaren och då var de så farliga att han inte längre kom ihåg att läktaren var farlig. I det läget är det bara att lägga ner formen för att ta bort onödiga adrenalinpåslag, se till att han är framme för skänkeln och se till att jag har honom undan i sidorna. Det lyckades stundtals igår. Och sen blev han så kaxig att han bockade när jag klappade honom och försökte dra i väg. Tramset i sista halten kostade oss segern men det var lika bra att han fick lära sig att man ska stå i halter, han brukar ägna sig åt någon sorts låtsaspiaff, benen går fortfarande i tvåtakt men långsamt med upptryckt nacke O_o:meh:

Jag är mest nöjd med andra mellantraven, för den red jag enligt plan, och att han är duktig på galopp – trav – galopp-diagonalerna.

I veckan ska vi prova sadlar, det ska bli jättespännande!
 
Vi var och tävlade igår. Han är grundsnäll men verkligen inte lätt att rida. Jag vet att det går framåt men det stör mig att jag inte lyckas rida bättre på tävling. Han behöver mer hjälp än jag kan ge honom för att visa vilken fin häst han är. Igår var han först rädd för läktaren, sen var han rädd för domartornet och sen för högtalaren och då var de så farliga att han inte längre kom ihåg att läktaren var farlig. I det läget är det bara att lägga ner formen för att ta bort onödiga adrenalinpåslag, se till att han är framme för skänkeln och se till att jag har honom undan i sidorna. Det lyckades stundtals igår. Och sen blev han så kaxig att han bockade när jag klappade honom och försökte dra i väg. Tramset i sista halten kostade oss segern men det var lika bra att han fick lära sig att man ska stå i halter, han brukar ägna sig åt någon sorts låtsaspiaff, benen går fortfarande i tvåtakt men långsamt med upptryckt nacke O_o:meh:

Jag är mest nöjd med andra mellantraven, för den red jag enligt plan, och att han är duktig på galopp – trav – galopp-diagonalerna.

I veckan ska vi prova sadlar, det ska bli jättespännande!
Var inte så hård mot dig själv! Du gör det ju jättebra! Ni kommer hitta det med tid och övning😊
 
Vi var och tävlade igår. Han är grundsnäll men verkligen inte lätt att rida. Jag vet att det går framåt men det stör mig att jag inte lyckas rida bättre på tävling. Han behöver mer hjälp än jag kan ge honom för att visa vilken fin häst han är. Igår var han först rädd för läktaren, sen var han rädd för domartornet och sen för högtalaren och då var de så farliga att han inte längre kom ihåg att läktaren var farlig. I det läget är det bara att lägga ner formen för att ta bort onödiga adrenalinpåslag, se till att han är framme för skänkeln och se till att jag har honom undan i sidorna. Det lyckades stundtals igår. Och sen blev han så kaxig att han bockade när jag klappade honom och försökte dra i väg. Tramset i sista halten kostade oss segern men det var lika bra att han fick lära sig att man ska stå i halter, han brukar ägna sig åt någon sorts låtsaspiaff, benen går fortfarande i tvåtakt men långsamt med upptryckt nacke O_o:meh:

Jag är mest nöjd med andra mellantraven, för den red jag enligt plan, och att han är duktig på galopp – trav – galopp-diagonalerna.

I veckan ska vi prova sadlar, det ska bli jättespännande!
Tycker ni är jätteduktiga! Han kommer ju vänja sig vid att högtalare och domartorn/bord bara är inventarier och inte farliga. Då blir ni -jättefarliga! :D

Jag kan bara gissa hur mina första starter blir 🙈 det finns nog risk för att banan blir avsevärt kortare än tänkt och programmet koncentrerat till nedre volten :p
————
Jag ser fram emot att komma ut på första starterna, har ingen transport just nu så får se när det blir. Så länge jobbar vi på hemma och jag är väldigt glad i min lilla häst ❤️
BF257CDB-9815-4FB5-BDDF-B4C8C59766B1.jpeg
 
Tycker ni är jätteduktiga! Han kommer ju vänja sig vid att högtalare och domartorn/bord bara är inventarier och inte farliga. Då blir ni -jättefarliga! :D

Jag kan bara gissa hur mina första starter blir 🙈 det finns nog risk för att banan blir avsevärt kortare än tänkt och programmet koncentrerat till nedre volten :p
————
Jag ser fram emot att komma ut på första starterna, har ingen transport just nu så får se när det blir. Så länge jobbar vi på hemma och jag är väldigt glad i min lilla häst ❤️
Visa bifogad fil 90080
Fille är så fin! Jag försökte rida innanför spåret för att få lite jämnare tryck men det gick inte. Det var som att han drogs mot det som var farligt och ville helst stå där och stirra :nailbiting: men ute på tur är han helt otittig då kan ett tåg passera utan att han viftar på örat, antar att han blir spänd av min energi…
 
Fille är så fin! Jag försökte rida innanför spåret för att få lite jämnare tryck men det gick inte. Det var som att han drogs mot det som var farligt och ville helst stå där och stirra :nailbiting: men ute på tur är han helt otittig då kan ett tåg passera utan att han viftar på örat, antar att han blir spänd av min energi…
Jag tror vi kommer bli stående långt från det farliga… eventuellt smyga förbi på tvären, i snigelfart 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
257
· Visningar
20 632
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
181 224
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
383
· Visningar
23 184
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett 15-tal hästar rymde från en ridskola i Västervik på onsdagseftermiddagen. Hästarna tog sig över en stor infartsväg mot de centrala...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp