Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).

Som flera sagt så spelar inte rasen någon roll :)
Jag följer flera på insta som tävlar lite högre klasser och är superfina

Jag var ju även intresserad av att åka och titta på en som gick Msv, inga fel på formen där 🌟
 
Väldigt duktig idag på träningen🥰
Så glad över våra framsteg och att hon numera samarbetar så fint med mig även när det blir jobbigt❤️

IMG_9582.jpeg
 
Vi vann av 16 starter LA:3 idag på 67,0%! Så himla kul! Hon var fin. Dessutom lagklassen och laget kom 3a i omgången 😁

Men MSV:C………….
Missade båda enkla bytena. Ett var ok men i det andra gjorde hon halt. Taktade rejält i ökade skritten. Så red jag fel jäkla väg. Igen. Missade helt sista förvända galoppen och domaren blåste inte när jag ridit förbi C där jag borde vänt halvt igenom. Så jag fick göra 2 ökade galopper och uppridning-halt-hälsning 😂 hoppas det var bättre andra vändan 😁
såklart besviken, dåligt resultat och dålig känsla. Det var plaskblött överallt så hon var inte helt nöjd även fast hon inte klagar heller.
De mest trista var att om vi inte ridit fel hade vi vunnit. 🙄 med bara två starter i klassen och skiljde typ 0.12%. Hade varit ett fint plåster på såren med anm. avgiften åter även om ritten såklart fortfarande var dålig 🤷🏼‍♀️
En månad till nästa tävling. Träna-träna. Men då blir det LB:3 o LA:3 för fanns ingen MSV:C 🤷🏼‍♀️

Visa bifogad fil 127164
Grattis till vinsten!!
 
Jag var och red "min" häst idag 🤩
Tredje gången nu och hon är så fin 🌟 Lite segare idag, pälssättning samt att de fortfarande får ute på nätterna gör nog sitt till. Men hon kom igång efter en stund. Hon är så himla trevlig, så mjuk och lätt.
Första gången var jag ganska nervös eftersom jag inte ridit på ett år, andra gången red vi ut och idag ett pass på banan. Jag har en bit kvar till jag är tillbaka fysiskt, nu känner jag mig alldeles för ostabil och långsam men det är betydligt bättre än första gången.
Längtar till hon är hemma och vi kan börja träna på riktigt 😍
(Besiktning kvar såklart men jag hoppas verkligen att den kommer gå bra)

IMG_20230903_180727.jpg
 
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).
Vilken ras du rider spelar ingen som helst roll för bedömningen av ritten. Hamna inte i fällan att "skylla" på det, för då är risken stor att du ger upp från början och inte inser vikten av att ta till dig kommentarerna och träna vidare. Att den andra fjordingen hade 45% beror förstås på ritten och inte på hästens ras. Blir ledsen på sådana där antaganden och tycker faktiskt att det är en skymf mot domarna.
 
Jag vet att jag inte borde ge mig in i tråden eftersom det är jag som är den snåla domaren från förra allsvenska omgången men jag vill gärna försvara fjordingarna. Och även din fjording @Fabian In Memoria är en riktigt käck liten häst. Hon har många kvaliteter och käcka bakben som kommer ta er långt med mer eftergift och rutin.

Det svåra är ofta att många (inte alla!) tror att fjordingar får sämre för att de är kallblod med korta ben. Det stämmer inte. Däremot så dömer vi domare enligt utbildningsskalan och då kan det bli trubbel om hästen tycker att det är jobbigt att gå i en god takt och med eftergift samtidigt. Och det har jag sett ibland på kallblod, men lika ofta på svagare stora hästar. Vi utgår från takten, sen kommer lösgjordhet och kontakt osv.

Sen är jag kanske den mest fjordingälskande domare du kan hitta. Jag har jobbat på Sindarve...
 
Jag vet att jag inte borde ge mig in i tråden eftersom det är jag som är den snåla domaren från förra allsvenska omgången men jag vill gärna försvara fjordingarna. Och även din fjording @Fabian In Memoria är en riktigt käck liten häst. Hon har många kvaliteter och käcka bakben som kommer ta er långt med mer eftergift och rutin.

Det svåra är ofta att många (inte alla!) tror att fjordingar får sämre för att de är kallblod med korta ben. Det stämmer inte. Däremot så dömer vi domare enligt utbildningsskalan och då kan det bli trubbel om hästen tycker att det är jobbigt att gå i en god takt och med eftergift samtidigt. Och det har jag sett ibland på kallblod, men lika ofta på svagare stora hästar. Vi utgår från takten, sen kommer lösgjordhet och kontakt osv.

Sen är jag kanske den mest fjordingälskande domare du kan hitta. Jag har jobbat på Sindarve...
Jag tror ibland att man bara blir lite "tagen" och det alltid är tråkigt att få låga poäng även om man vet att ritten inte är perfekt. Det är ju lite av ett magplask när man hamnar väldigt lågt även om poängen är rättvisa- särskilt om man inte har tävlat mycket. Så känner iaf jag :) och sen blir det jo såklart missvisande om dommare på pay and ride ger bättre poäng (vilket jag tycker händer då och då). Men med träning och rutin så kommer resultaten nog. 😊 det är alltid svårt att inte bli lite ledsen när man får väldigt låga procent.
 
Angående att det blir bättre % på PnR tror jag lite beror på att ryttarna rider bättre😅. Inte så mycket nerver och en går in på banan för att träna och inte tävla.

Det tror jag med. När jag har fått höga procent på pay and ride är det för att jag har varit mycket mer avslappnad och ridit bättre. Inte för att domaren plötsligt är snäll. Har flera gånger ridit för samma domare både på pay and ride och tävling. Även blivit högre bedömd på tävling än vad jag blev på Pay and ride av samma domare, samma program. Jag var helt enkelt bättre på den tävlingen än på pay and riden 😊
 
Angående att det blir bättre % på PnR tror jag lite beror på att ryttarna rider bättre😅. Inte så mycket nerver och en går in på banan för att träna och inte tävla.
Så är det säkert, men på vissa PnR har de inte ens riktiga domare utan tex ngn ridlärare som dömer. Då blir det nog lätt snällare bedömning😊
 
Vilken ras du rider spelar ingen som helst roll för bedömningen av ritten. Hamna inte i fällan att "skylla" på det, för då är risken stor att du ger upp från början och inte inser vikten av att ta till dig kommentarerna och träna vidare. Att den andra fjordingen hade 45% beror förstås på ritten och inte på hästens ras. Blir ledsen på sådana där antaganden och tycker faktiskt att det är en skymf mot domarna.
Jag skev också att jag inte var där och inte såg ritten och inte vet något om dem. Läs inte in sånt som inte står!
 
Jag vet att jag inte borde ge mig in i tråden eftersom det är jag som är den snåla domaren från förra allsvenska omgången men jag vill gärna försvara fjordingarna. Och även din fjording @Fabian In Memoria är en riktigt käck liten häst. Hon har många kvaliteter och käcka bakben som kommer ta er långt med mer eftergift och rutin.

Det svåra är ofta att många (inte alla!) tror att fjordingar får sämre för att de är kallblod med korta ben. Det stämmer inte. Däremot så dömer vi domare enligt utbildningsskalan och då kan det bli trubbel om hästen tycker att det är jobbigt att gå i en god takt och med eftergift samtidigt. Och det har jag sett ibland på kallblod, men lika ofta på svagare stora hästar. Vi utgår från takten, sen kommer lösgjordhet och kontakt osv.

Sen är jag kanske den mest fjordingälskande domare du kan hitta. Jag har jobbat på Sindarve...
Tack! Jag var ganska besviken när jag fick poängen, mest för att jag hade förväntat mig något i stil med det jag fick på P&R i Dannemora ( och där var vi sämre). Det var andra som sa att det var snålt! Jag har ju förstås ingen aning eftersom jag aldrig har varit på någon dressyrtävling förut. Men nu har jag lite mer hum om var vi ligger. Jag tar till mig och försöker jobba på det som brast och jag älskar min lilla fjording och är supernöjd med de framsteg vi har gjort under de 5 månaderna jag har haft henne!
 
Fille hoppade igår och han tyckte det var så roligt - och hoppade jättefint. Det var flera som hoppades under eftermiddagen och lite partystämning på en del av dem, så vi som var åskådare hade det lika underhållande som hästarna :D tur att vår hopp-pilot har klister i rumpan😅 idag jobbar jag sent så har engagerat vikarien som skulle rida ut honom en sväng, hon debuterade svår klass med sin egenutbildade häst i helgen (hästen är bara 8 och hon har haft honom sen han var 4) och jag är så imponerad av den här tjejen. Hon är grym! En helt ”vanlig” tjej och hon SLITER verkligen - så glad att det går så bra för henne.

Apropå debut så har jag drabbats av något hjärnsläpp och har anmält oss till en MSVB:1 om 2v. Herregud… men jag ska träna på torsdag, och går det helt åt skogen får jag väl byta klass. Men ja, varför inte? 🤪
 
Fille hoppade igår och han tyckte det var så roligt - och hoppade jättefint. Det var flera som hoppades under eftermiddagen och lite partystämning på en del av dem, så vi som var åskådare hade det lika underhållande som hästarna :D tur att vår hopp-pilot har klister i rumpan😅 idag jobbar jag sent så har engagerat vikarien som skulle rida ut honom en sväng, hon debuterade svår klass med sin egenutbildade häst i helgen (hästen är bara 8 och hon har haft honom sen han var 4) och jag är så imponerad av den här tjejen. Hon är grym! En helt ”vanlig” tjej och hon SLITER verkligen - så glad att det går så bra för henne.

Apropå debut så har jag drabbats av något hjärnsläpp och har anmält oss till en MSVB:1 om 2v. Herregud… men jag ska träna på torsdag, och går det helt åt skogen får jag väl byta klass. Men ja, varför inte? 🤪
Det kommer ni fixa galant! Heja er!
 
Är så ledsen! Hade bokat in dressyrträning för ny tränare igår. Men i fredags när jag tömkörde så var inte Mysen fräsch så fick avboka.
Han kändes lite styv i vänster sidan samt lite framtung i onsdags, men har varit iväg och stoppat om sadeln så tänkte att han kanske inte var riktigt nöjd.
Han brukar behöva ett par gånger innan han slappnar av efter omstoppning. Men i fredags var han som sagt uppenbart ofräsch och jag såg att det var framförallt vb. Bokade tid till vet då jag var lite orolig för den gamla höftbensfrakturen. Var in idag och mycket riktigt var han halt vb men det var hasen och båda bakknäna som var inflammerade. Röntgade och han ser lite tät ut i glidlederna hasen vb. Så nu står jag helt plötsligt med en häst som kanske har påbörjan till spatt. 😭
Åb om två veckor. Kan vi aldrig ha lite flyt!?!?!🤮
 
Är så ledsen! Hade bokat in dressyrträning för ny tränare igår. Men i fredags när jag tömkörde så var inte Mysen fräsch så fick avboka.
Han kändes lite styv i vänster sidan samt lite framtung i onsdags, men har varit iväg och stoppat om sadeln så tänkte att han kanske inte var riktigt nöjd.
Han brukar behöva ett par gånger innan han slappnar av efter omstoppning. Men i fredags var han som sagt uppenbart ofräsch och jag såg att det var framförallt vb. Bokade tid till vet då jag var lite orolig för den gamla höftbensfrakturen. Var in idag och mycket riktigt var han halt vb men det var hasen och båda bakknäna som var inflammerade. Röntgade och han ser lite tät ut i glidlederna hasen vb. Så nu står jag helt plötsligt med en häst som kanske har påbörjan till spatt. 😭
Åb om två veckor. Kan vi aldrig ha lite flyt!?!?!🤮
Beklagar!
Kolla vad vet säger om att behandla hasen med Osphos. Eller i värsta fall Tildren(som ger ökad kolikrisk i jämförelse). Gärna en veterinär som inte är fast i dåtid utan är uppdaterad.
Vet många hästar med liknande besvär som hävt symptom och utveckling av spatt etc genom det, Osphos eller Tildren, i inledande fas och sedan en bra hyaluronsyra för att understödja.
 
Beklagar!
Kolla vad vet säger om att behandla hasen med Osphos. Eller i värsta fall Tildren(som ger ökad kolikrisk i jämförelse). Gärna en veterinär som inte är fast i dåtid utan är uppdaterad.
Vet många hästar med liknande besvär som hävt symptom och utveckling av spatt etc genom det, Osphos eller Tildren, i inledande fas och sedan en bra hyaluronsyra för att understödja.
Tack!🤗
Jodå vet har redan pratat om Tildren så det ligger i planen. Hon ville dock testa kortison först så får se hur han svarat på åb och ta det därifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
147
· Visningar
10 075
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 321
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
649
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 979
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp