Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Men va?
Menar de att det ”krockar” med bedömningen från starten? Det är väl jätteintressant att kunna diskutera bedömningen, eller förklara vad man ser/bedömer kontra vad som känns tex
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Hade det varit ok om du skrivit dina reflektioner?
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.

Får man inte som domare kommentera sin egen prestation i egenskap av tävlande? Så länge kommentarerna inte dumförklarar den som faktiskt dömde så bör man väl som domare ha eller skaffa sig tillräckligt med integritet för att klara av en annan domares tankar om ritten kan jag tycka.
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Otroligt så mycket krut dom kan lägga på att jaga dig, men tävlande ryttare som tafsar på (underårig) personal och misshandlar hästar etc kan få hålla på hur mycket som helst :down: jag blir så trött!
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Vaa?! Klippet där du sågar dig själv?! 😅 Nämen nu får de väl ändå ge sig. Det vore ju en sak om du hade en voiceover där du sågade domarnas bedömningar...
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Men wtf?! Det är helt jäkla vansinne!
Så som domare får man då inte ha åsikter om sin egen ritt? Det är ju orimligt! Hur kan de slösa resurser på sånt larv?
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Extremt märkligt. Var tvungen att gå tillbaka och lyssna på klippet igen men du säger ju nästan ingenting om hur du blev bedömd? Det kan ju omöjligt vara ett problem att analysera sin egen ridning!

Undrar hur nervösa domarna isf blir när tex Johanna Due Boje eller annan stor ryttare gör samma sak?🤪
 
Men har andra domare då kontaktat utbildaren?

Så märkligt, undra vad man är så rädd för?
Precis så.

+alla andra

Vet inte riktigt hur jag ska reagera? Desto mer jag tänker på desto märkligare känns hela situationen. Var går som gränsen där jag är tävlingsryttaren My och där jag "får" ha åsikter om min egen prestation? Får jag i egenskap som domare alltså inte ha åsikter om mina tävlingsritter? Är problemet att det var en voice over och hade det varit ok om jag skrev samma saker? Jag förstår inte riktigt.
 
Precis så.

+alla andra

Vet inte riktigt hur jag ska reagera? Desto mer jag tänker på desto märkligare känns hela situationen. Var går som gränsen där jag är tävlingsryttaren My och där jag "får" ha åsikter om min egen prestation? Får jag i egenskap som domare alltså inte ha åsikter om mina tävlingsritter? Är problemet att det var en voice over och hade det varit ok om jag skrev samma saker? Jag förstår inte riktigt.
Hur ”formellt” är en sån tillsägning du fått? Kan du vända dig högre upp i förbundet för att få klarhet i vad som är ok och inte?
Så det inte bara är en enskild person som hittat på något..
 
Precis så.

+alla andra

Vet inte riktigt hur jag ska reagera? Desto mer jag tänker på desto märkligare känns hela situationen. Var går som gränsen där jag är tävlingsryttaren My och där jag "får" ha åsikter om min egen prestation? Får jag i egenskap som domare alltså inte ha åsikter om mina tävlingsritter? Är problemet att det var en voice over och hade det varit ok om jag skrev samma saker? Jag förstår inte riktigt.

Vilket jävla maktmissbruk känner jag bara!
 
Extremt märkligt. Var tvungen att gå tillbaka och lyssna på klippet igen men du säger ju nästan ingenting om hur du blev bedömd? Det kan ju omöjligt vara ett problem att analysera sin egen ridning!

Undrar hur nervösa domarna isf blir när tex Johanna Due Boje eller annan stor ryttare gör samma sak?🤪

Nej men exakt! Det är ju jättevanligt att man lägger upp kopia på protokollet och sedan skriver något om sina egna upplevelser av ritten, ev med något videoklipp eller foto - det är väl lika "fel" i så fall?
 
Precis så.

+alla andra

Vet inte riktigt hur jag ska reagera? Desto mer jag tänker på desto märkligare känns hela situationen. Var går som gränsen där jag är tävlingsryttaren My och där jag "får" ha åsikter om min egen prestation? Får jag i egenskap som domare alltså inte ha åsikter om mina tävlingsritter? Är problemet att det var en voice over och hade det varit ok om jag skrev samma saker? Jag förstår inte riktigt.
Jag fattar att du inte förstår. För det känns vansinnigt!
Nu kanske du inte kan/vill gå ut med det. Men säger de alltså att du inte får göra dylikt i framtiden, alltså prata om din ritt? Vad blir det för ev påföljd?

Ska man då som domare aldrig få ha åsikter om sin ritt? Ska man inte få ha åsikter om ritter som andra dömt?
Det måste väl vara ok även att säga att "jag hade dömt det där annorlunda". För det är ändå vad som kan ske om man tex har flera domare som dömer samma ritt, vilket ju sker i vissa klasser. Det är inte samma siffror jämt. Och det är inte bara för att man sitter på olika ställen och ser saker ur olika vinklar. Man kan ju lära sig vilka domare som dömer på visst sätt.
Ja, man ska döma efter TR, ja man ska döma som man är utbildad. Men eftersom vi inte är maskiner så kan det ju bli olika trots det.
Då kan man ju inte bli så rädd för vad andra tycker och tänker att man måste förse folk med munkavle när de i stort sett bara pratar om sin prestation.
Jag kan inte minnas att tex min ena tränares mentor, som var Int GP-domare, fått tillsägelse när han haft åsikter om bedömningar offentligt. Även då han kritiserat hur det döms. Intressant att det är friare tyglar för vissa.
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Är det för att du är domare själv eller varför?
För att du är du?

Det finns alltså absolut inga andra domare som Kommenterat sina egna ritter?


Undrar lite exakt VAD andra domare skulle känna sej så påpassade över?
Att få höra dina reflektioner över din egen ritt? (Du var ju inte direkt okritisk mot dej själv heller så.. 😎)


Andra kända stora ryttare lägger ju ut exakt samma videor om sina tävlingsritter för att följarna ska få hänga med i känslan och bedömningen och ritten.
Vad tycker man är skillnaden?
Att de inte är domare? Och vad isåfall gör det för skillnad öht?

Herregud. Man baxnar.
 
Happ då var jag där igen. Fått tillsägelse av min domarutbildare för filmen jag la ut på min start med Zacke. Det var inte ok med voice over. Andra domare känner sig påpassade över att döma mig pga det. Dock inte ett problem domaren som de facto dömde ritten.
Men det är ju vansinne. Varför skulle man inte få recensera och reflektera över sin egen ritt bara för att man, i ett annat sammanhang, också dömer i samma gren?

Och alla voice overs av ryttare där man dessutom har åsikter om bedömningen och inte bara sin insats? Känner sig domare påpassade över att döma dem?

Näe du, säger som ovan talare. Man baxnar.

Fler i världen skulle må bra av lite sval likgiltighet :meh:
 
Nu har jag skrivit följande till utbildaren:

Hej ****! Jag har lite svårt att släppa dagens samtal och förstår inte riktigt vad jag gjort/sagt som kan skapa olustighet för ev dömande domare i framtiden. Hade velat få klarhet i det eftersom just den reelen var väldigt uppskattad på min plattform.

Är ffa varför det är ett problem att jag som domare lägger ut film när jag själv tävlar, och kommenterar det? Jag hade alltså kunnat gjort samma som tävlingsryttare om jag inte också var officiell funktionär? Om jag hade "hängt ut" ryttare jag dömer eller kritiserat domaren köper jag det helt.

Har lyssnat på mitt klipp säkert 20 gånger nu och är (förutom väldigt trött på min egen röst) inte riktigt klok på var problemet är. Sen förstår jag absolut att jag ständigt är på en gräns och balanserar i hur jag uttrycker mig och min öppenhet i sociala medier. Det kommer inte förändras för jag är av en full övertygelse att den enda väg framåt för dressyren idag är en ökad transparens. Att det sen gör mig rätt jobbig är ju vad det är😅.

Undrar också om detta är en officiell tillsägelse om mitt agerande? När jag blev anmäld till JU dök nämligen ett samtal **** hade med mig under utbildningen upp som en officiell tillsägelse utan att jag tidigare blivit meddelad det.

Detta är reelen det handlar om:
https://www.instagram.com/reel/C45Z9vVr8bh/?igsh=eTNqMWJwZGFnMnlj
 
Jag tror uppfattades som att dressyrdomaren bedöms och att en del inte uppskattar att en annan domare gör det.
Men ska inte en domare klara av att en kommentar som hen skrivit nämns? Ex att öppnan är hastig. Poängen syns på equipe så alla ser att det var en 6a ändå. Siffrorna som ligger offentligt granskas oavsett. Hur många har inte sagt de magiska orden "varför blev det bara en 6a?" eller "HUR kunde det bli en 8a?". Som domare blir vi alltid granskade, det ligger i uppdragets natur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
186
· Visningar
14 599
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
315
· Visningar
20 110
Senast: Ajda
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
699
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 149
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp