Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag med! Utövade mycket påtryckning där! 🤣
Och hans brother from another mother gjorde sitt också. Känns fint att @villhöver passerat oss i utvecklingen. Men nu ska vi också lära oss att byta.

Tävlade LA:6 på Strömsholm igår. Mirre var magisk och jag helt förvirrad. Kom inte ihåg vägen (två gånger) och joggade runt. Men vi vann igår på dryga 63 %.

Red en annan häst i LB:3 också. Hon ska säljas och köparna har varit lite osäkra för att hon inte varit startad (hon är 9 nu). Jag joggade henne i söndags för första gången så jag visste inte alls vad jag skulle få mer än att hon var snäll. Men som hon bjöd till! Att stå på tygeln i halt är onödigt, men nästan 61 % när ryttaren mest ville ge hästen en lugn upplevelse och har suttit på henne en gång innan är klart godkänt. Roligast var att hon blev bättre och bättre under programmet. :)
 
Är det nu man skall berätta att Tussen ÄLSKAR byten och vi har lekt med seriebyten i vart 4e :rofl:

(dock har han fortfarande svårt för sidvärts och jag har bara börjat introducera sluta)
Vi byter hjälpligt till höger (även ute på galoppbanan). Men när en blind ska leda en blind så blir det inte alltid rätt i början. Jag har ju aldrig haft en häst som kunnat byta på riktigt. och jag märker att mina fattningar är lite ospecifika för andra hästar som inte kan läsa mina tankar. Men tids nog ska vi göra serier också, precis som ni! :heart
 
Vi byter hjälpligt till höger (även ute på galoppbanan). Men när en blind ska leda en blind så blir det inte alltid rätt i början. Jag har ju aldrig haft en häst som kunnat byta på riktigt. och jag märker att mina fattningar är lite ospecifika för andra hästar som inte kan läsa mina tankar. Men tids nog ska vi göra serier också, precis som ni! :heart

Självklart!

Ibland hittar man bara något som hästen är bra på och bara ÄLSKAR att göra. Så jag har uppmuntrat det och använt det som motivation både för mig själv och för hästen (han vet att om han byter får han massor av beröm)

Min förra häst älskade att göra trav-skritt övergångar. Då kände hon sig duktig (och jag med) och därför gjorde vi det mycket.
 
Vi tränade också igår och det var nyttigt (tror inte jag tränat sen....september.... :bag: ).
Men, jag har känt att jag kunnat rida på och mängdträna på allt nytt vi lärt oss - och nu var det dags att stämma av att jag gjort rätt... :grin: Jag ville mest kolla på diagonalslutorna, är inte bombsäker på dem - gör jag för mycket? för lite? fel? rätt?
Gick bra och jag fick ok-stämpel 😅😁 Över vintern så har han börjat få bättre grepp om travökningarna och många saker var allmänt starkare. Mycket hänger på att jag ska ha honom riktigt framme för skänklarna och när jag lyckas så blir ju allt så väldigt mycket lättare... Bytena var bra, det var lite tjorv med vänster till höger (blev efter fram) men tränaren såg att han trängde lite med bogen och liksom stoppade upp sig själv, och när jag då var mer noga med rakheten så var det ju rent igen. Fick mig en liten räserresa på meddellinjen också för det kom in en häst genom en dörr utanför sargen och han blev jätterädd, JAG hade både hört och sett ekipaget som kom in och sa "kom du in" till tjejen med hästen, men Fille hade inte hört dem = snabbaste uppridningen ever 🤣 Fick en väldig energi i honom efter den spurten så då passade vi på att jobba med lite samling också och det har han så mycket lättare för än ökningar. Det ligger lite mer för honom...
 
Vi byter hjälpligt till höger (även ute på galoppbanan). Men när en blind ska leda en blind så blir det inte alltid rätt i början. Jag har ju aldrig haft en häst som kunnat byta på riktigt. och jag märker att mina fattningar är lite ospecifika för andra hästar som inte kan läsa mina tankar. Men tids nog ska vi göra serier också, precis som ni! :heart
Håller verkligen med om blind leder en blind - samma här. Haha, jag har ingen aning om vad jag gör utan gör bara....
Jag har aldrig fått lära mig riktigt heller, har inte haft någon häst som bytt innan och de andra hästar jag ridit har varit så säkra så de har bytt rätt även om jag gjort fel...
När jag var typ 14-15 år var jag på träningsläger på Strömsholm med min ponny, man red ett pass på sin egen och ett pass på skolhäst - då red jag en häst som kunde byta och Eva-Karin Oscarsson bankade in i huvudet: ett-två-lägg om-och byt! Så det är det jag hör i huvudet fortfarande :rofl:
 
Självklart!

Ibland hittar man bara något som hästen är bra på och bara ÄLSKAR att göra. Så jag har uppmuntrat det och använt det som motivation både för mig själv och för hästen (han vet att om han byter får han massor av beröm)

Min förra häst älskade att göra trav-skritt övergångar. Då kände hon sig duktig (och jag med) och därför gjorde vi det mycket.
Jag avslutar alltid med travökning för det gillar Mirris, men bra är vi inte. Enkla byten däremot! Det är vår grej nu…
 
Vi byter hjälpligt till höger (även ute på galoppbanan). Men när en blind ska leda en blind så blir det inte alltid rätt i början. Jag har ju aldrig haft en häst som kunnat byta på riktigt. och jag märker att mina fattningar är lite ospecifika för andra hästar som inte kan läsa mina tankar. Men tids nog ska vi göra serier också, precis som ni! :heart

Håller verkligen med om blind leder en blind - samma här. Haha, jag har ingen aning om vad jag gör utan gör bara....
Jag har aldrig fått lära mig riktigt heller, har inte haft någon häst som bytt innan och de andra hästar jag ridit har varit så säkra så de har bytt rätt även om jag gjort fel...
När jag var typ 14-15 år var jag på träningsläger på Strömsholm med min ponny, man red ett pass på sin egen och ett pass på skolhäst - då red jag en häst som kunde byta och Eva-Karin Oscarsson bankade in i huvudet: ett-två-lägg om-och byt! Så det är det jag hör i huvudet fortfarande :rofl:
Jag har tvärtom, har enbart haft hästar med extremt väl befästa byten som man bara kunnat skifta om höften lite på, detta innebär att jag har noll teknik för att lära in byten själv. 😆
 
Jag har tvärtom, har enbart haft hästar med extremt väl befästa byten som man bara kunnat skifta om höften lite på, detta innebär att jag har noll teknik för att lära in byten själv. 😆
Jag har ju bara enorm tur nu att hästen är tålmodig och verkar ha relativt lätt för byten (när han väl kom på att man kunde byta... i början bytte han ju inte ens galopp över hinder).
Har en yngre tjej i stallet som kämpar med att lära sin häst att byta och det är SVÅRT. Hästen är talangfull i det mesta men blir så enormt laddad att bytena blir supersvåra. Det där hade jag aldrig löst 🤪
 
Jag har tvärtom, har enbart haft hästar med extremt väl befästa byten som man bara kunnat skifta om höften lite på, detta innebär att jag har noll teknik för att lära in byten själv. 😆
jag tycker det där är svårt. För de flesta jag pratar med säger att de ska byta för ytterskänkeln (eller rörelsen bakåt). Men jag har lärt honom fatta främst för innerskänkeln. Så det är ju sådär. Men jag håller på att lära om mig. Han fattar nog för både inner och ytter nu, men jag glömmer bort mig.. Yeah yeah. I juli vill jag tävla MsvB. Om jag får bestämma..
 
jag tycker det där är svårt. För de flesta jag pratar med säger att de ska byta för ytterskänkeln (eller rörelsen bakåt). Men jag har lärt honom fatta främst för innerskänkeln. Så det är ju sådär. Men jag håller på att lära om mig. Han fattar nog för både inner och ytter nu, men jag glömmer bort mig.. Yeah yeah. I juli vill jag tävla MsvB. Om jag får bestämma..
Jag har nog alltid gjort byten för nya innerskänkeln. Tänker liksom att den puttar fram nya ledande frambenet 🤔
 
Är det nu man skall berätta att Tussen ÄLSKAR byten och vi har lekt med seriebyten i vart 4e :rofl:
Det där är som när jag hade en (iofs jättefin) fullblodshäst för 100 år sen som bytte bara man tänkte byte och min stackars dressyrtränare stod med sin jämngamla (6) Falsterbokvalade som bara. Inte. Fattade... :rofl:
jag tycker det där är svårt. För de flesta jag pratar med säger att de ska byta för ytterskänkeln (eller rörelsen bakåt). Men jag har lärt honom fatta främst för innerskänkeln. Så det är ju sådär. Men jag håller på att lära om mig. Han fattar nog för både inner och ytter nu, men jag glömmer bort mig.. Yeah yeah. I juli vill jag tävla MsvB. Om jag får bestämma..
Jag fattar för höger skänkel. Punkt. :angel:

(men nu med ny höftledsprotes sen en vecka i vänster så kanske jag kan fatta för båda sen och då blir det ytter just för att ha lättare med bytena. :))
 
Jag har ju bara enorm tur nu att hästen är tålmodig och verkar ha relativt lätt för byten (när han väl kom på att man kunde byta... i början bytte han ju inte ens galopp över hinder).
Har en yngre tjej i stallet som kämpar med att lära sin häst att byta och det är SVÅRT. Hästen är talangfull i det mesta men blir så enormt laddad att bytena blir supersvåra. Det där hade jag aldrig löst 🤪

jag tycker det där är svårt. För de flesta jag pratar med säger att de ska byta för ytterskänkeln (eller rörelsen bakåt). Men jag har lärt honom fatta främst för innerskänkeln. Så det är ju sådär. Men jag håller på att lära om mig. Han fattar nog för både inner och ytter nu, men jag glömmer bort mig.. Yeah yeah. I juli vill jag tävla MsvB. Om jag får bestämma..
Fumo har ju haft en låsning i rumpestumpen som gjorde att han knappt kunde byta rent fysiskt, nu kan han men det är lite 50/50 om det blir rent, han är liiiiite långsam men höger bak. Märkte dock igår att jag tyckte han bytte bättre när jag INTE satsade för kung och fosterland på att han skulle vara ”kvick i bak” utan gjorde mer som @tuaphua varit inne på och red lite mer långsamt 😬 Eller ja, mer vanlig galopp liksom
 
Pratade med min utbildare idag igen och blev väl inte jättemycket klokare. Kontentan är väl att det inte är en officiell tillsägelse och att ingen kan hindra mig från att lägga ut i sociala medier om mina känslor om mina egna tävlingsritter. Jag var dessutom så krass att jag sa att de domare som känner så så oroliga för det jag lägger ut nog bör hitta en annan hobby🙈.

Så jag kommer fortsätta som jag gjort i sociala medier. Om det träder över gränser för vad folk/domarkollegor tycker är rimligt så får de väl anmäla mig till DiN.

Fast allvarligt talat så är det då egentligen bara ett eget tyckande eftersom det inte är en officiell tillsägelse! Jag hade inte kunnat släppa det faktiskt... ungefär som U25 ledaren på eget bevåg hotade Bergåkra att radera i podden.

Det ÄR maktmissbruk och ett satans otyg.

Finns en anledning till att jag aldrig kommer bli en officiell funktionär hahaha.

Jag har ju gått banbyggare terräng Steg 1 men det är ju för min egen banan skull så jag kommer inte gå fler steg så jag blir ju kandidat forever. Sen hjälper jag ju banbyggarutbildaren på deras egna bana varje år så då pressar jag ut all info jag behöver ändå 😄
 
jag tycker det där är svårt. För de flesta jag pratar med säger att de ska byta för ytterskänkeln (eller rörelsen bakåt). Men jag har lärt honom fatta främst för innerskänkeln. Så det är ju sådär. Men jag håller på att lära om mig. Han fattar nog för både inner och ytter nu, men jag glömmer bort mig.. Yeah yeah. I juli vill jag tävla MsvB. Om jag får bestämma..

Är därför man ska fatta galopp med ytterskänkeln. Det underlättar väldigt mkt för hästen i bytena rent logiskt.

För oss hoppisar är ju inte byten en så stor grej av förklarliga skäl 😅
 
Är därför man ska fatta galopp med ytterskänkeln. Det underlättar väldigt mkt för hästen i bytena rent logiskt.

För oss hoppisar är ju inte byten en så stor grej av förklarliga skäl 😅
Jag blev halshuggen av min gamla tränare om jag fattade för ytter. Han tyckte att det drev hästen nedåt. Det var innerskänkel mot yttertygel i varje språng.

Jag fick lite timing-hjälp när jag lyssnade på Carl Hester i förra veckan. Så jag hoppas att jag kan få användning av det. Jag är ju inte dem mest med bäst timing i världen. Måste nöta in alla rörelser i kroppen. Men skam den som ger sig.

Hoppbyten kan vi faktiskt. Och han byter rent över bom. Så nu ska han bara fatta att ta med sig bakbenen på samma gång som frambenen, utan att det kommer en bom eller ett hinder på vägen.
 
Är därför man ska fatta galopp med ytterskänkeln. Det underlättar väldigt mkt för hästen i bytena rent logiskt.

För oss hoppisar är ju inte byten en så stor grej av förklarliga skäl 😅
Jag har alltid fattat galopp för innerskänkeln och alla mina hästar har läst sig byta klockrent. Ner till byten i varje. Så nog går det att göra på fel sätt också.

Just byten är något jag verkar ha ganska lätt för, har utbildat ett gäng hästar och just byten har varit relativt enkelt på dem alla. Den gigantiska tyska pansarvagnen var svårast, för han blev så jäkla laddad att det tog något varv att få stopp efter varje byte i början. Till skillnad mot Fager som snabbt lärde sig att när man bytte fick man klappar och sakta av. Efter några få byten gjorde han byte och sen tvärnit 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 348
Senast: Cavallo
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
612
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 845
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
43 861
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp