Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags var jag mindre glad på min kära häst efter flertalet plötsliga rodeo-uppvisningar när vi försökte dressyra i ridhuset🤠
Mest mitt fel såklart, jag hade inte kollat ridhusbokningen ordentligt så vi råkade vara i ridhuset samtidigt som folk hade bokat för hoppning. Hon är fortfarande helt sjukt reaktiv och exploderade så fort de råkade typ klonka i en bom.. Fick vara nöjd med att jag inte åkte av och att vi lyckades hitta tillbaka till någon slags avspändhet innan vi lämnade ridhuset:laugh:
Igår var hon istället snäll som ett litet lamm. Promenerade över upphöjda bommar på utebanan och då lunkade hon så snällt bakom mig:heart
 
Hörru vad jag inte vill höra ju 😂 hon blev aldrig såld, bara nästan😅 har inte råd med en till😂

Det är just det. Dendär känslan av enkelt och naturligt jag saknar.
Men så allt annat som är super med ponnyn istället. Fast vad säger att det inte går att rida i skogen eller hoppa med ett halvblod…? Klart det går också. Har ju haft två stycken!
Ändå är hon min hjärtehäst.❤️ för vem säger att det inte går att rida dressyr på haflingern? Nej, ingen heller. Man måste bara hitta rätt och ha lite tålamod.
Jag tror att det är här man får leta hos sig själv, vilken känsla letar man efter och vad är målet? Jag har pratat mycket med en tjej i stallet om detta då hon varit lite nedslagen ibland över att hon inte riktigt "får till det" på medryttarhästen. Hästen är en mycket välutbildad äldre herre, men det är inte "lätt". Jag tycker medryttaren rider honom supertrevligt och de har utvecklats massor som ekipage sedan hon började rida - men hon har höga krav på sig själv och vill att det ska gå på ett annat sätt. Det vi har pratat om är att vad är det hon letar efter? Hon tror att när ägaren rider så känns hästen på ett annat sätt - för det ser så enkelt ut, men jag hävdar då att det är kanske inte alls så att han känns annorlunda när ägaren rider, däremot har hon haft honom i många år och vet hur hon ska rida för att "komma till ridning" mycket snabbare. Jag tror att den här hästen känns så som han känns, han känns inte som min häst tex. Vi bytte faktiskt häst ett pass för att jag ville visa på skillnaden - och skillnaden är enorm. Även när den äldre hästen gick "bra" så var det miiiiiil från känslan på min. Min häst är "lättare" att rida, han har många sidor som verkligen underlättar ridningen -men dessa egenskaper kräver andra saker av ryttaren tex.
Men såhär; letar man efter känslan av "något" (vilken känsla man nu letar efter) hos en häst som inte är det så kommer man bli besviken. Samtidigt i ditt fall är kanske denna specifika individen värd så mycket för dig att det vore en större förlust att sälja henne - men därför får man leta/känna efter vad man faktiskt letar efter och vad man kan "nöja sig med".

Jag själv är väldigt fast i SWB-träsket (😅) och ännu mer nu med den specifika individ jag har - som för min del uppfyller både känslan jag vill ha i dressyren och min önskan om en häst jag inte slår ihjäl mig på utan är "normal".
Men, jag har sneglat mot haflinger tidigare - och då är din en som varit en positiv representant (verkligen, hon ser SÅ trevlig ut), och vi har en skittrevlig haflinger i stallet som man ser kan vara jättefin i dressyr. Men ingen av dem är som SWB-hästen, av helt naturliga skäl :)
 
Intressant @villhöver ! Just känslan är det jag älskar mest med min häst. Att han är svårt och knepig på tusen sätt är liksom bara så det är och lite "jaja" för mig. Det är inte så viktigt att vi blir duktiga eller kan tävla högt eller har lätt för oss liksom :)
 
När jag känner mig lite trött på min häst, att det har känt som att vi fastnat så har jag funderat för mig själv: OM jag hade provridit den här hästen, vad hade jag känt då? Och oftast skulle jag köpa honom VARJE dag. För han ger en väldigt fin känsla, och det är upp till mig hur han känns. Rider jag fokuserat och är tydlig med honom så finns det nog ingen bättre häst för mig.

@Ketrawzc Jag skulle prova att rida i en lugnare takt, om jag var du. Och då jobba med bärigheten i varje steg. Nu skjuter hon på aktivt framåt, men bär inte i uppförsbacke som jag har en känsla av att hon skulle kunna.
 
I lördags var jag mindre glad på min kära häst efter flertalet plötsliga rodeo-uppvisningar när vi försökte dressyra i ridhuset🤠
Mest mitt fel såklart, jag hade inte kollat ridhusbokningen ordentligt så vi råkade vara i ridhuset samtidigt som folk hade bokat för hoppning. Hon är fortfarande helt sjukt reaktiv och exploderade så fort de råkade typ klonka i en bom.. Fick vara nöjd med att jag inte åkte av och att vi lyckades hitta tillbaka till någon slags avspändhet innan vi lämnade ridhuset:laugh:
Igår var hon istället snäll som ett litet lamm. Promenerade över upphöjda bommar på utebanan och då lunkade hon så snällt bakom mig:heart
Vi lyckades också ta oss in i ridhuset under hopptid i lördags (riktigt pruttväder ute). Hästen blev taggad som sjutton men JAG fick nog och hoppade av när en ponnyryttare trillade av och ponnyn for omkring. Men min häst blev bara lite orolig tack och lov.
Jag trodde aaaaaldrig att jag skulle säga det men oj vad jag längtade ut då. Vi har hållt oss utomhus hela igångsättningen och det har funkat långt över förväntan.
 
Vi lyckades också ta oss in i ridhuset under hopptid i lördags (riktigt pruttväder ute). Hästen blev taggad som sjutton men JAG fick nog och hoppade av när en ponnyryttare trillade av och ponnyn for omkring. Men min häst blev bara lite orolig tack och lov.
Jag trodde aaaaaldrig att jag skulle säga det men oj vad jag längtade ut då. Vi har hållt oss utomhus hela igångsättningen och det har funkat långt över förväntan.
Haha! Jag går INTE in i ridhuset om det är ponnyhoppning. Som att be om kaos😅🤪😁
 
Vi lyckades också ta oss in i ridhuset under hopptid i lördags (riktigt pruttväder ute). Hästen blev taggad som sjutton men JAG fick nog och hoppade av när en ponnyryttare trillade av och ponnyn for omkring. Men min häst blev bara lite orolig tack och lov.
Jag trodde aaaaaldrig att jag skulle säga det men oj vad jag längtade ut då. Vi har hållt oss utomhus hela igångsättningen och det har funkat långt över förväntan.
Jag tänkte ta ett lugnt teknikpass i ridhuset (som var tomt) med lite koner för att kunna öva på lite vändningar och sidvärts med lite precision. Så kom det in ett halvblod och de undrade om det var ok att lägga ut några bommar, vilket jag sa att det var. De promenerade runt avsuttet länge och väl och jag lade in ett par varv i galopp för att avsluta uppvärmningen och plötsligt var halvblodet högt upp i luften med alla hovar. Först fram, sedan bak och så ett jämfota skutt högt upp i luften. Min dam lyssnade genast på mig och gick från galopp till stillastående och bara tittade på spektaklet tills det hade lugnat sig. Det tog en lång stund av lite försiktiga vändningar och skänkelvikningar i skritt innan jag testade lite trav också för jag var rädd för att halvblodet skulle gå i taket igen.
 
Tycker @villhöver verkligen beskriver detta med känslan väldigt bra! Dio ger tex en otroligt fin ridkänsla som är bättre än Zacke, även om Zacke är en finare häst. Dock så är jag ganska övertygad om att det med ridning går att få en bättre och bättre ridkänsla, oavsett häst. Båda mina ger tex mycket bättre känsla nu efter tre år tillsammans. Barb gav också en känsla som jag fortfarande idealiserar, i synnerhet på tävling. Känslan av att cruisa runt på en häst som är helt trygg, självsäker och älskar att vara på banan❤️.

Gudars så flummigt men känslan hästen en rider ger en är verkligen viktig!
 
Vill spinna vidare på känslospåret 🤪 och det blir fortsatt flummigt.
Jag menar flera saker med känslan, både känslan för en häst/individ, känslan hästen ger/man får vid ridning, och då också vilken känsla man önskar/letar efter.
Alltså letar man efter den känsla som man kan få på en (här kommer en bred generalisering) dressyravlad, modern häst -så kommer man troligtvis inte vara nöjd på sin häst "av annan typ". Men om man letar efter en känsla som är lätt, kvick, mjuk, stadig, rörlig eller whatever så kanske man mycket väl kan få den på den häst man har. Därför måste man veta vad man själv vill ha.

Återkoppling till tjejen i stallet - hennes medryttarhäst kommer aldrig kännas som tex Fille. Så den känslan behöver hon inte leta efter. Däremot behöver hon lära sig känna hur den hästen känns när han går topp. Hur känns han då? Är det den känslan hon vill ha när hon rider, eller letar hon efter något annat? Kan hon acceptera den känslan eller kommer hon alltid känna att det inte riktigt känns bra?
 
Jag tänkte ta ett lugnt teknikpass i ridhuset (som var tomt) med lite koner för att kunna öva på lite vändningar och sidvärts med lite precision. Så kom det in ett halvblod och de undrade om det var ok att lägga ut några bommar, vilket jag sa att det var. De promenerade runt avsuttet länge och väl och jag lade in ett par varv i galopp för att avsluta uppvärmningen och plötsligt var halvblodet högt upp i luften med alla hovar. Först fram, sedan bak och så ett jämfota skutt högt upp i luften. Min dam lyssnade genast på mig och gick från galopp till stillastående och bara tittade på spektaklet tills det hade lugnat sig. Det tog en lång stund av lite försiktiga vändningar och skänkelvikningar i skritt innan jag testade lite trav också för jag var rädd för att halvblodet skulle gå i taket igen.
Sjukt obehagligt med hästar som far helt plötsligt. Men i vanliga fall brukar mitt halvblod inte bry sig när hon är i full träning (lite av en tanthäst). Men lite väl magstarkt med andra som yr omkring när man sitter på en konvalescent (som har D-Day som morfar... Just saying. 😅)
 
Jo det är exakt det jag är rädd för. Allt är enkelt med Haflingern. Man vet vad man har men inte vad man får.
Men jag har mycket folk runt mig som säger att det löser sig 😆
Om jag hade varit i din sits och börjat fundera på att jag vill ha en annan typ av häst, och t o m nästan sålt min nuvarande, då hade jag haft väldigt svårt att "vända" mina tankar och nöja mig med det nuvarande läget. Man vet vad man har, men våga och vinn. Är man så dum som oss hästmänniskor som slösar alla våra pengar på hästar (istället för att sätta in dem på banken så att man vet vad man har), då tycker jag att man ska använda dem till något som man känner sig 110% nöjd med. :)
 
Det är kul när man har förutsättningarna MEN det ger väldigt väldigt mycket att lyckas på färre förutsättningar.
Hade kvar min häst till slutet. Det var aldrig något alternativ att byta häst.
Jag gjorde allt med min häst, det kommer jag kunna göra med min nuvarande också.
Men jag förstår känslan!

Dessutom hade jag aldrig lärt mig lika mycket.
Ja det är därför hon är kvar, för det är så svårt att sälja sin bästa vän💔
 
Ridkänslan är jätteviktig men också nån typ av utveckling. Jag sitter ju på andra hästar ibland och vet vad jag saknar. Det är svårt att förklara.
Jag ska testa att rida lite annorlunda när vi kommer igång igen och försöka hitta mer bärighet i henne för mycket ligger där. Inget kommer av sig självt och jag stjälper nog i mycket, forcerar lite. Jag har bra tränarhjälp också men det har blivit lite dåligt med det på sista tiden. 🙄

Om jag hade varit i din sits och börjat fundera på att jag vill ha en annan typ av häst, och t o m nästan sålt min nuvarande, då hade jag haft väldigt svårt att "vända" mina tankar och nöja mig med det nuvarande läget. Man vet vad man har, men våga och vinn. Är man så dum som oss hästmänniskor som slösar alla våra pengar på hästar (istället för att sätta in dem på banken så att man vet vad man har), då tycker jag att man ska använda dem till något som man känner sig 110% nöjd med. :)
Vi pratar mycket så också. Just tiden, engagemanget. Pengarna.
Jag har funderat jättelänge och det är inte enkelt att ta beslut. Så blir det såhär när jag väl tagit det🫣
Nu måste hon vara kvar hemma någon månad innan jag evt kan försöka sälja igen.
Så vi får se hur det känns då, när det är aktuellt igen.
 
Vill spinna vidare på känslospåret 🤪 och det blir fortsatt flummigt.
Jag menar flera saker med känslan, både känslan för en häst/individ, känslan hästen ger/man får vid ridning, och då också vilken känsla man önskar/letar efter.
Alltså letar man efter den känsla som man kan få på en (här kommer en bred generalisering) dressyravlad, modern häst -så kommer man troligtvis inte vara nöjd på sin häst "av annan typ". Men om man letar efter en känsla som är lätt, kvick, mjuk, stadig, rörlig eller whatever så kanske man mycket väl kan få den på den häst man har. Därför måste man veta vad man själv vill ha.

Återkoppling till tjejen i stallet - hennes medryttarhäst kommer aldrig kännas som tex Fille. Så den känslan behöver hon inte leta efter. Däremot behöver hon lära sig känna hur den hästen känns när han går topp. Hur känns han då? Är det den känslan hon vill ha när hon rider, eller letar hon efter något annat? Kan hon acceptera den känslan eller kommer hon alltid känna att det inte riktigt känns bra?
Håller med helt!

När jag då valde att behålla min gamle ponny så var jag nöjd med det beslutet. Han kunde jobbas på att bli så bra som möjligt med de exteriöra förutsättningar han hade. Han kunde bli känslig, lösgjord, ”lättmanövrerad” och med en.
Men han kunde aldrig ge samma känsla som mitt väldigt känsliga, rörliga halvblod som har mkt lätt för samling tex. Och islandskorsningen fick ju aldrig en sån bra galopp som nuvarande har.
För mig var det absolut rätt att behålla. Men det finns inte en chans i världen att jag skulle köpa liknande hästmodell igen. Det är inte intressant alls. Trots att jag älskade honom och trots att jag lärde mig oerhört mycket på honom.
Har också ridit en väldigt kul och ridbar Haflinger som med annan ryttare vunnit MSVC mot stora hästar. Jag hade kul när jag red honom! Men jag skulle inte köpa en sådan individ IOM att jag har kul på ett annat vis med tex dressyrhalvblod/iberier.

Det kan ju vara så att var häst har sin tid också. Det får väl ryttaren/ägaren själv känna av vad som känns rätt.
 
Idag var jag och Hontasdjuret iväg på träning för första gången på evigheter. Har nog inte tränat sen i höstas.

Jag kan ju börja med att den där hästen, hon är bra märklig. Hon har varit ganska hysterisk hela vintern. Livrädd för allt och haft svårt att ta det lugnt. Har ju inte kunnat rida ordentligt heller för hon har inte gått att fånga. När jag sen väl löste det så var det annat som kom i vägen så vi inte kom igång. Dom gånger vi har ridit så har det varit väldigt jobbigt för hon inte har kunnat slappna av.
Vi fick även byta stall och nu börjar hon acceptera det men är fortfarande hetsig och det känns som att hon har väldigt mycket energi som ligger och pyr. Vi har bott i nya stallet i 2 veckor.

Vi åkte till min tränare som åxå har bytt stall. Så det här stället är åxå helt nytt för oss. När vi kommer dit så är hon hur lugn och fin som helst. Så som hon brukar vara. Det var inga konstigheter. Vi hade en helt otrolig träning. Min tränare mena på att vi måste ha vilat oss i form, för det märktes inte att vi har varit borta i flera månader. Måste vara kvalitet på våra uteritter med andra ord. Känner mej så jäkla glad. Det var himla roligt och som jag har längtat men inte kunnat ta mej för. Jag är helt lyrisk. Hästen kändes åxå nöjd och glad :heart

Blev lite långt men jag är så jäkla glad 😅
 
IMG_2430.jpeg

Här blev det vinter igen och -12 imorse, men vid lunch var det +3 och sol ute i skogen! Taget innan vi ägnade pinsamt lång tid åt att ta oss över ett sånt där mörkt stycke rännil ca 1 meter brett som Fumo TVÄRVÄGRADE att gå i eftersom iskanten brakade varje gång han kom nära. Så jag fick hoppa av och gå före och visa att vi inte skulle dö i ett bottenlöst hål 🤣🤣🤣

Troligtvis lektion på onsdag eller torsdag!
 
Blev lite inspirerad av några inlägg här i tråden och gjorde några galoppfattningar ur ryggning. Stundtals himla fin känsla😍
Även om hon några gånger flippade och även övade tvär giring inklusive bocksprång😳😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
241
· Visningar
16 234
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
612
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 845
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
43 693
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp