Dressyrsnack nummer 18

Visa bifogad fil 167096Jag har funderat på ett sånt träns men köpte ett begagnat för 150 kr istället. Riktigt nöjd med det, men behöver skaffa ett lite längre pannband. Tips? Helst med snabbspännen och gärna dekor som inte sliter på pannluggen.
Kolla careequestrian på Instagram. Där kan du designa ditt eget pannband. Jag har köpt ett pannband från henne och är supernöjd; jättebra service, snabb leverans och fint läder.

Jag har 2 träns från the Equemist.
Ett svart och ett brunt.
På mina är lädret superfint men jag är ju ingen läderexpert 😂
Det svarta köpte jag först och det känns faktiskt lite bättre än det bruna.
Jag är notoriskt dålig på att smörja men de håller sig toppen ändå.
Om jag jämför med mitt SD De Niro träns som kostade 1500kr så är detta jättemycket bättre läder.

Men otroligt pinsamt att bete sig på det sättet när man får kritik för sin produkt.
Jag har också två träns från the Equemist.
Väldigt nöjd med båda hittills.
Har även haft träns från PS som jag gillade mycket och hade aldrig problem med läderkvaliten.
Däremot ett Finesseträns som var uselt i kvaliten.
Har även haft ett OS Münchenkandar som jag inte var nöjd med.

Jag har ett PS med fantastisk läder kvalitet - men det PS jag hade innan (samma modell och färg) var helt urkasst läder. Tänker att det kan vara samma med equemist att de är väldigt ojämna i kvaliten?

Jag har ett PS med fantastisk läder kvalitet - men det PS jag hade innan (samma modell och färg) var helt urkasst läder. Tänker att det kan vara samma med equemist att de är väldigt ojämna i kvaliten?
Ja eller så är de nya sämre. Köpte mitt första i höstas när märket var helt nytt och det andra i januari.
Det i höstas är det svarta och det är faktiskt lite bättre än det bruna.

@Kristall10 använder vanlig lädervård. Inte deras egna 👍🏻

Hurra hurra! 13 veckor tog det för överbenet att lugna ner sig men nu får vi sätta igång🥳🥳🥳
IMG_2055.webp

Ja eller så är de nya sämre. Köpte mitt första i höstas när märket var helt nytt och det andra i januari.
Det i höstas är det svarta och det är faktiskt lite bättre än det bruna.

@Kristall10 använder vanlig lädervård. Inte deras egna 👍🏻
Tror det är en del av affärsidén.. Att de första produkterna är tiptop för att skapa ett renommé. Sen blir det en jakt på att öka vinst på bekostnad av allt vad kvalité heter.

Lina Dolk la ut om en tygel som gått sönder när hon galopperade en fyraåring, tror det också var Equemist. Lina har åtminstone gjort reklam för märket.

Haha sådär är min så fort första brunsten på våren drar igång, allt blir potentiellt farligt 😅 blir också helt tokig i ridhuset om de blåser el regnar.. gud förlåter mig att de låter...

Går över när vi närmar oss juni 😅😅 min går tyvärr ute dygnet runt redan så de gör ingen skillnad 🙄

Min brukar bli mer slö när hon har sina vårbrunster. Dock inte märkt av något i år men är heller inga valacker kvar i stallet nu.
Fick äntligen nya sadlen justerad så nu skal der ridas. Blivit lite halvfart denna veckan då vi fick valp hen i fredags. Den är dock skräckslagen för hästarna och stallet så krävs lite hästterapi där.😬 Min är som tur är totalt obrydd oavsett hur mycket de skäller eller morrar.
De sov ute inatt då de inte kom in när stallägaren skulle ta in dem igår 😆. Får se om det gör henne lite lugnare.

Ett bra ridpass idag, som fick bli kort. Vi jobbar med en så enkel sak som att stå stilla och inte trampa i halterna, och idag kändes det som poletten har trillat ner när vi gör halt på lång tygel. Nu ska vi bara befästa det och börja jobba med lite kontakt i halten också. Jag jobbade även med en bom - halt, skritt, trav och galopp över. Jag provade ju att hoppa härom veckan, och han hoppade sådär 120 över ett hinder på ca 20, så galopp över bom känns som rätt lagom just nu. Nästa gång ska jag ha en bom på marken och en som är upphöjd ca 10 cm och en som är upphöjd 20 cm, och sen växla mellan att rida över dem i olika gångarter.

Min brukar bli mer slö när hon har sina vårbrunster. Dock inte märkt av något i år men är heller inga valacker kvar i stallet nu.
Fick äntligen nya sadlen justerad så nu skal der ridas. Blivit lite halvfart denna veckan då vi fick valp hen i fredags. Den är dock skräckslagen för hästarna och stallet så krävs lite hästterapi där.😬 Min är som tur är totalt obrydd oavsett hur mycket de skäller eller morrar.
De sov ute inatt då de inte kom in när stallägaren skulle ta in dem igår 😆. Får se om det gör henne lite lugnare.

Men vad mysigt med valp! 😍

Hm min är typ värre när de tillkommit nya ston. Valeckerna tittar hon inte ens på 😅

Skönt med sadelfix! Jag hoppas slippa fixa min på ett tag nu 🙄

Men vad mysigt med valp! 😍

Hm min är typ värre när de tillkommit nya ston. Valeckerna tittar hon inte ens på 😅

Skönt med sadelfix! Jag hoppas slippa fixa min på ett tag nu 🙄
Min brunstmärr föredrar också ston. Hon älskar sim boxgranne, de står och skvätter ikapp på varsin sida gallret😅

Tror det är en del av affärsidén.. Att de första produkterna är tiptop för att skapa ett renommé. Sen blir det en jakt på att öka vinst på bekostnad av allt vad kvalité heter.

Lina Dolk la ut om en tygel som gått sönder när hon galopperade en fyraåring, tror det också var Equemist. Lina har åtminstone gjort reklam för märket.
Med PS tror jag även de (enligt utsago) hade vissa träns med läder från Italien och vissa med läder från Indien. Prisskillnaden var dock inte proportionerlig mellan kollektionerna så jag är tveksam, tror de bara använde italienskt läder i början och sen inte alls… 😅

Dio är fortfarande tokhalt. Städade upp lösdriften åt honom igår så nu står han på boxvila där inne. Så tacksam över den möjligheten för det är så smidigt att han kan stå där och spana på dom andra. Hovis klämde igenom hoven i onsdags och tog bort en söm som ömmade. Hon tror inte på hovbensfraktur men gudarna vet.. Väldigt varm om hoven så kanske är en böld eller blödning. Eller en fraktur/senskada/ligamentskada 🙄. Tur vi provat lång boxvila förut så jag vet att han funkar på det. För han måste läka och bli bra!

Fördelen med denna skadan är att han fick så mycket smärtstillande igår att hoven blev kall. Såg inte halt ut i morse heller. Så kanske att det var nån liten inflammation a la nageltrång vid en söm som gav sig med lite antiinflammatoriskt. Han drog skon igen i samband med att han skadade sig. Har gått igenom hela lösdriften och kan inte så något tecken på var sjutton han kunnat få såret. Hade en teori men inga blodspår eller nåt där heller. Nu är kameran installerad i lösdriften så jag har koll på honom (nu ligger han och sover🩷) och Zacke har fått en liten hage precis utanför så de ser varandra hela tiden.

Som pricken över i drog Prado en sko igår också. Har regnat två dagar och han busar väldigt mycket i hagen. Men bra timing åtminstone för han ska skos på måndag.

Idag har vi varit och ridit en MSVB:5. Han var såååå fin på framridningen, verkligen som en gummiboll, uppe och framme och ”på”. Sen kom vi in i det stora ridhuset och då bara han krympte ihop stackarn, väldigt ensamt i den stora världen… blev inte så mycket kvar att rida på liksom och allt blev lite ”meh” + att jag missade i flera viktiga moment, typ räkna rätt i serien osv… :bag:
Men, vi ska tillbaka imorgon och hoppas att han känner sig mer bekväm och vågar ta för sig lite, han är inte så tuff lille Fille :angel:

Liknande trådar

Vad har ni för erfarenhet av sötmalmsbett? Jag köpte ett Fager john sötmalm till min nya häst, som är känslig och lite ojämn i...
Svar
7
· Visningar
171
Senast: Jeps
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 208
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
592
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka