Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tävlat i helgen. I gårdagens LA:3 var det soppatorsk. I dagens LA:5 var känslan betydligt bättre.
Vi behöver fortfarande bättra på bärighet för att få upp poängen så bara att träna vidare.
:)Nöjd över knopparna iaf 😁
1000005381.webp

Vi har varit på träningsläger 🤩

Sååååå himla lyxigt! Fick våldgästa tränaren, eller hästen fick iaf ;)
Hade hästen på plats (egen box och egen hage, hjälp med skötsel och foder hela veckan) där fem dygn och tränade dag 1-2, åkte hem och jobbade dag 3 så hästen fick vila och tränade dag 4-5 innan det bar hemåt igen. Haft det så himla trevligt, mamma var med och vi bodde på värdshus, åt en massa gott och turistade mellan träningspassen ❤️

Lärt mig massor, fick så bra hjälp med hur vi kan arbeta med bytena och hästen var en stjärna som dels imponerade med sin fysik (han är i bra kondition men att träna många pass på nytt underlag gör nojiga ägare nervös för svullna ben, ömma muskler eller motstånd men det gick super) och hur himla bussig han är med att jobba på med saker vi inte kan och som kan göra en lite laddad eller spänd. En klapp på halsen och en paus så ställer han upp på att försöka igen. Mattes lilla Lejonhjärta ❤️

Också väldigt skönt med att tränaren verkar helt lugn med att vi kommer få befästa byten bara jag är konsekvent, rider bättre och tränar smartare :D OCH vi fick flera riktigt bra byten varje träningspass så även jag tror på det nu 😅

Lyxig vecka, men jag är så glad att jag gav mig själv denna semestern och extra lycklig över hur alla runt mig ställer upp (tränare, mamma, sambo och inte minst hästen ❤️) så jag kan få ha så här himla roligt!
Tänk att JAG kan ha utbildat hästen så jag kan sitta och arbeta med att befästa byten på träning ❤️

Slut på skryt! Sorry, jag är bara så himla glad.
Lär snart vara nere på jorden igen när jag jobbar för mycket, sover med en för tunn kudde så jag har nackspärr och hästen drar av en sko och har sönder hoven så han är oridbar ;)

Bifogade filer

• 57C89498-F7E7-4FB2-9624-EBF95E3891D0.webp
    57C89498-F7E7-4FB2-9624-EBF95E3891D0.webp
    275 KB · Visningar: 125
Idag har jag ridit ut. Våra hästar har fått envisaste hostan i världshistorien och jag bara väntar och väntar. Har ridit lite lätt, men nu har de vilat helt igen i tre veckor, och peppar peppar så verkar det gett med sig. Ska skritta och trava lite i skogen denhär veckan så hoppas jag att jag kan rida lite på banan till helgen.
Ettåringens operation fick flyttas fram, och inte blev det några tävlingar. 🤷🏼‍♀️
Men nu har jag lovat att vi kan vara med två omgångar i div II laget i höst 😎 så jag hoppas vi hinner testa vingarna på någon tävling innan det. Hon vilar sig inte alls i form, så behöver komma igång och trimma lite nu.
Förra sommaren och hösten stod hon med två segdragna sårskador och nu hosta. Varför händer inte sånthär i december 🙈

Har en ny häst på utbildning, en kallblodstravare. Aldrig haft nån sån och jag är så imponerad över denna häst! Så cool och med ett driv, arbetsmoral och gåvilja långt över det vanliga! Ska bara vara här en månad men blir intressant vad vi kan göra på den tiden😁.
20250709_225438.webp

Och idag red jag ett lätt dressyrpass på femåringen! 😍 ingen hosta! 😃 Inte på en vecka nu! Trodde aldrig det skulle gå över. 😩☠️
Hon kändes iallafall förvånansvärt fin, jag trodde det skulle vara värre. En vecka rakt fram i skogen gjorde nog den stora kroppen gott. Nu ska det bli kul att komma igång igen och jag har kikat på en tävling om en månad om hon fortsätter kännas fin. 😃

Just nu är jag lite avundsjuk på mig själv över hästarna i stallet😁. Det är bara ett år sen jag flyttade tillbaka till mitt stall och jag kunde bara drömma om att jag på den här tiden skulle ha fullt stall. Alla hästarna är bara så fina och extremt olika så de är väldigt roliga att jobba med. Katten gick första passet på banan idag och kändes väldigt trevlig. Har börjat ge henne pulvermagic och det verkar fungera bra på henne. Hann som aldrig rida henne ordentligt på magic innan käkfrakturen.

Tänkte inte starta en helt ny tråd, men sitter och kikar på sändningen från Falsterbo. Någon som har något "skvaller" eller ser fram emot något speciellt ekipage? :)

Jag känner som @Fiorano och väljer aktivt att inte ens kolla på SVT från Falsterbo. Upplever också mycket mindre inlägg på SoMe från vanliga människor på Falsterbo?
Absolut en hel del i flödet från influencers, företag och proffsryttare men för övrigt?

Jag skulle verkligen vilja att unghäst championaten som är på Falsterbo kunde flyttas någon annanstans med. Låt champagne ryttarna rida Nations Cup osv men om Breeders går på Flyinge kunde väl dessa unghästchampionat vara på Strömsholm? Mycket folkligare stämning, rimligare avstånd för de som bor på ”fel sida” av Dalälven

Eller någon annan bra stor tävlingsplats såklart. Men jag gillar Strömsholm!
Helt annan känsla där, tycker jag

Idag vaknade bromsen 🪰 till här…
…vi har ändå inte massor, och hästarna har utestall i hagarna att ta skydd i, men jag glömmer varje år hur jäkla ont dessa bett gör 🫣

Så nu är det flugspray på, skritta fram medan man petar bort eventuella bromsar och sen sätter jag igång och rider i ett svep för en skrittpaus med svettig häst är en ren plåga för oss båda. Hoppas kunna ta lite semester snart, då ska jag passa på att rida på nätterna istället. Älskar rida den tiden men blir så himla pigg så får så himla svårt att somna (och ska man då upp och jobba blir det inte lika kul dagen efter ;) )

Jag känner som @Fiorano och väljer aktivt att inte ens kolla på SVT från Falsterbo. Upplever också mycket mindre inlägg på SoMe från vanliga människor på Falsterbo?
Absolut en hel del i flödet från influencers, företag och proffsryttare men för övrigt?

Jag skulle verkligen vilja att unghäst championaten som är på Falsterbo kunde flyttas någon annanstans med. Låt champagne ryttarna rida Nations Cup osv men om Breeders går på Flyinge kunde väl dessa unghästchampionat vara på Strömsholm? Mycket folkligare stämning, rimligare avstånd för de som bor på ”fel sida” av Dalälven

Eller någon annan bra stor tävlingsplats såklart. Men jag gillar Strömsholm!
Helt annan känsla där, tycker jag
Upplever faktiskt samma som dig i some. Otroligt få läktarbilder från Falsterbo i år. Det enda som stått ut var en vän som efterlyste vip-biljetter för hon ville bjuda dit sina 80-åriga mamma men vill att hon ska kunna sitta bekvämt. Biljetterna kostar ca 4.000:-/st så hon sökte billigare. Hela den efterlysningar belyser rätt mycket vad jag inte riktigt gillar med den tävlingen längre. Uttrycket "champagnetävling" är verkligen spot on!

...och ja! Breeders till Strömsholm! Det hade varit mycket rimligare för resten av Sverige än Skåne.

Du får testa dom där trollsländegrejerna mot broms, jag har beställt och ska testa😁.

Upplever faktiskt samma som dig i some. Otroligt få läktarbilder från Falsterbo i år. Det enda som stått ut var en vän som efterlyste vip-biljetter för hon ville bjuda dit sina 80-åriga mamma men vill att hon ska kunna sitta bekvämt. Biljetterna kostar ca 4.000:-/st så hon sökte billigare. Hela den efterlysningar belyser rätt mycket vad jag inte riktigt gillar med den tävlingen längre. Uttrycket "champagnetävling" är verkligen spot on!

...och ja! Breeders till Strömsholm! Det hade varit mycket rimligare för resten av Sverige än Skåne.

Du får testa dom där trollsländegrejerna mot broms, jag har beställt och ska testa😁.
Vi vill definitivt ha en recension om trollsländegrejerna!!!

Idag vaknade bromsen 🪰 till här…
…vi har ändå inte massor, och hästarna har utestall i hagarna att ta skydd i, men jag glömmer varje år hur jäkla ont dessa bett gör 🫣

Så nu är det flugspray på, skritta fram medan man petar bort eventuella bromsar och sen sätter jag igång och rider i ett svep för en skrittpaus med svettig häst är en ren plåga för oss båda. Hoppas kunna ta lite semester snart, då ska jag passa på att rida på nätterna istället. Älskar rida den tiden men blir så himla pigg så får så himla svårt att somna (och ska man då upp och jobba blir det inte lika kul dagen efter ;) )
De är vidriga. Och i år är det massor av de avlånga extra aggressiva (jämfört med de mer trekantiga gråa). Jag avstår att benämna dem för det är så lokalt vad man kallar broms och blinning 😅

Det har funnits förslag (från flera SWB-föreningar som inte är Skånebaserade) om att flytta Breeders till Strömsholm eller köra två tävlingar men det har röstats ner. Om jag förstått rätt tycker vissa att ”det borde räcka” med att Bruksprovet är på Strömsholm.

Har sett kanske två här under hela sommaren.
Idag var jag dock och tävlade i Västergötland och jävlar vad broms det var 😵‍💫
Verkar som att du var på samma tävling som min ponny :)
Jag var dock inte där själv, jag tävlar inte och framförallt inte i något som involverar hoppning. Min ponny har en annan ryttare som tycker att sådant är roligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka