Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
26 grader skulle jag kanske tycka var varmt men det är ju fullt möjligt göra saker i den temperaturen… vi har 27 grader nu vid 22 men det har varit rätt olidligt under dagen och de förbaskade bromsen gör inte livet lättare för hästarna. Jag försöker rida sent, eller tidigt, för att ha lite behagligare temp men också för att bromsen är lugnare då.

Det funkar i teorin bra att jobba 9-18 och rida före eller efter jobbet men verkligheten blir det ganska tufft för mig själv ;) så nu blir det halvfart en vecka framåt.

26 grader skulle jag kanske tycka var varmt men det är ju fullt möjligt göra saker i den temperaturen… vi har 27 grader nu vid 22 men det har varit rätt olidligt under dagen och de förbaskade bromsen gör inte livet lättare för hästarna. Jag försöker rida sent, eller tidigt, för att ha lite behagligare temp men också för att bromsen är lugnare då.

Det funkar i teorin bra att jobba 9-18 och rida före eller efter jobbet men verkligheten blir det ganska tufft för mig själv ;) så nu blir det halvfart en vecka framåt.
Ja alltså 26 grader är ändå görbart. Här är det 26 grader redan kl 8 nu. Både igår och idag har det varit 23-24 grader när jag rider andra hästen vid halv sju. Är väldigt glad att jag gör mina egna arbetstider och kan anpassa mig efter vädret!

Tekla och Katten gick nu på morgonen och Katten kommer igång så fint❤️. Ridkänslan är absolut magisk så jag har verkligen suttit ned världens största leende och berättat vilken fantastisk häst hon är😁. Börjar passen med att flytta henne rätt mycket för skänkeln vilket har hjälpt mycket bra mot hennes tendens att trycka emot. Ger att galoppen blir rundare och mindre stampig också. Så roligt att äntligen kunna jobba henne igen!

Nelly skrittades en vecka efter IRAP behandling i ett bakknä, nu på väg igång igen. Tränade i söndags, ett lättare pass för henne såklart men jag fick ändå slita arslet av mig när hon plötsligt blev helt tagen av en annan häst i ridhuset. Hon är tokbrunstig och de två hästarna hade ett ”moment” i stallet när han tittade på henne när hon stod på gången, varpå hon brunstkissade floder. När han kom in i ridhuset blev hon helt hysterisk och kunde absolut inte fokusera på något annat😅🤷‍♀️
Jaja, bra för mig att få hjälp när hon blir sådär spänd..

Sent igår körde vi ett pass i ridhuset. Hon hittade turboväxeln och var superfin. Tyvärr ingick då också frekventa bocksprång. Jag hittade lite jävlar anamma och gav mig fan på att vi skulle kunna passera vissa punkter i ridhuset utan rodeo😅

IMG_2242.webp

Vi har också värmebölja och jag satt upp strax efter 07 i morse. Har inte ridit Nova ensam men idag var det dags eftersom medhjälparen sov 😴
Hon sköter sig så fint i skritt o trav. Kan öka och minska farten och svänga. Får se om jag kan få nån att galoppera lite med henne nästa vecka, behöver se att det går bra så törs jag kanske sen😅 Hon travade först i skogen häromdagen också. Så snäll❤️

Femåringen var toppen!! Var noga med att vara kvick själv och hon blir precis som man rider och det blev jättebra! Men galoppen är lite stor och långsam än.
Har nån liten tanke att hon kanske får gå LA:1 på lång bana om tre veckor.. Så jag provade att göra en 10 metervolt i galopp och tänkte ”gör inget om den blir 12”.. Den blev nog 14 och hon bröt av🤣🤷🏼‍♀️ aja vi får träna lite mer. Rygga har vi heller inte testat!

Nova är nära nog symptomfri från sin eksem…… så hon får gå lite utan sitt täcke ibland. Hon är så fin😍
IMG_1821.webp

Vi har också värmebölja och jag satt upp strax efter 07 i morse. Har inte ridit Nova ensam men idag var det dags eftersom medhjälparen sov 😴
Hon sköter sig så fint i skritt o trav. Kan öka och minska farten och svänga. Får se om jag kan få nån att galoppera lite med henne nästa vecka, behöver se att det går bra så törs jag kanske sen😅 Hon travade först i skogen häromdagen också. Så snäll❤️

Femåringen var toppen!! Var noga med att vara kvick själv och hon blir precis som man rider och det blev jättebra! Men galoppen är lite stor och långsam än.
Har nån liten tanke att hon kanske får gå LA:1 på lång bana om tre veckor.. Så jag provade att göra en 10 metervolt i galopp och tänkte ”gör inget om den blir 12”.. Den blev nog 14 och hon bröt av🤣🤷🏼‍♀️ aja vi får träna lite mer. Rygga har vi heller inte testat!

Nova är nära nog symptomfri från sin eksem…… så hon får gå lite utan sitt täcke ibland. Hon är så fin😍
Visa bifogad fil 171077
Vad är det för eksem hon har och hur har du behandlat dem? Har själv en med allergi och tar hemskt gärna emot tips på behandlingar!

Vad är det för eksem hon har och hur har du behandlat dem? Har själv en med allergi och tar hemskt gärna emot tips på behandlingar!
Knottallergi… det bröt ut på hösten när hon var ett år. Tre nu. Började klia sig tidigt i våras men behandlade med cortisonspray sen har det inte varit något mer?! Hon har varit värst drabbad i ansiktet, öronen och pannluggen men även man o svans o mellan bakbenen.

Har smort henne hela tiden men bytte bort probs produkter i år för tyckte det blev sämre i manen, hon gick liksom ut o kliade sig när hon var nysmord och blev flagig, så tror hon reagerade på den också.
Smörjer nu ansiktet och öronen med Propyless som är mjukgörande för människor. Använder Bio skin oil från Leovet till manen och svansen. Smörjer också mellan bakbenen och frambenen. Behandlar med Z-itch kanske varannan vecka ibland mer sällan, samt tvättar henne med tjärschampo och byter till rent täcke typ var 10e dag. Byter luvan när den blivit smutsig, lite oftare.
När hon börjat klia smörjer jag med cortisonspray Cortavance, det stillar klådan direkt men gör huden (ännu) mer skör så det är lite moment 22 och får inte behandla i för lång period.
Vi testade med antihistamin ifjol men märkte ingen skillnad så ger inget iår och verkar gå bra ändå 🤓

Skillnaden iår är att hon går hemma vid ligghallen och vädret har nog varit fördelaktigt också, men visst är det lite knott ändå. Hon kommer få byta hage nästa vecka, då blir det upp till bevis.

Det fortsätter vara varmt här, vi var uppe i 31 grader igår, men vid 18 kom en svalare bris in och temperaturen sjönk till 26 grader (och i natt var vi till och med under 20 grader) så gårdagens kvälls/nattridning var riktigt härlig 🤩

Jag rider rätt korta pass ändå, försöker hålla mig under halvtimmen och bara ha valt ut en sak att öva på så vi kan hinna med den ordentligt men sen vara pigga och glada när vi går in. Hästen är i bra kondition och tål värmen bra men de himla insekterna gör att han går ned i vikt just nu (och det behövs väl egentligen, han är ganska rund… men tycker det går lite fort nedåt nu) så det känns rimligt. Dessutom sitter skorna dåligt och det är en vecka till skoning 🙃 så finns fler anledningar. Kanske är den tydligaste anledningen att JAG blir så jäkla pigg av att rida sent på kvällarna och har så himla svårt att somna 😅 så försöker rida kort och inte så intensivt för att inte få värsta dopamin ruschen efteråt ;)

Börjat kika lite på tävlingar med, är fortfarande osäker på om jag ska utsätta oss för att byta på tävling om fem veckor (det är rätt spänt och trixigt även hemma ännu) och då kanske borde rida två LA första tävlingen… men då måste jag pausa bytes träningen för annars lär det bli härligt mycket byten på tävling :D eller så rider jag en LA för att visa banan (och får ta att han antagligen när han spänner till kommer börja byta) och testar MsvB:1 igen?
Vi får se, funderar vidare på det :)

Bifogade filer

• IMG_2574.webp
    IMG_2574.webp
    83 KB · Visningar: 104
Jag kan inte längre lägga in bilder eller redigera med knapparna ovan (på iPad, inte kikat på iPhone och har ingen dator). Dvs de får inte trycka på och är ”suddade” i färgen, se bild (som bifogad fil)
Någon som vet vad som är fel?
Bifoga filer kan jag… men bädda in en bild vore roligare 🙃

Bifogade filer

• IMG_2576.webp
    IMG_2576.webp
    11 KB · Visningar: 101
Jag kan inte längre lägga in bilder eller redigera med knapparna ovan (på iPad, inte kikat på iPhone och har ingen dator). Dvs de får inte trycka på och är ”suddade” i färgen, se bild (som bifogad fil)
Någon som vet vad som är fel?
Bifoga filer kan jag… men bädda in en bild vore roligare 🙃
Testa att trycka på de tre prickarna till höger och se om du kan trycka på symbolen som ser ut som två klamrar
IMG_6084.webp

Igår hade jag tänkt rida ut men det blev världens åskoväder här mellan 15 och 17, det var helt galet! Har aldrig varit med om så många blixtnedslag, när ett drog förbi kom det in ett nytt från ett annat håll.
Slog ner precis vid stallägarens hus och hela byn blev strömlös.
Hann precis cykla till stallet mellan två oväder, sen fick jag vänta ett tag innan vi gick till ridhuset, better safe then sorry 😅

Hörde mullret på avstånd hela passet.
Jobbade med att verkligen vara noggrann med varenda volt och varje ridväg. Det är så surt att ge bort så mycket poäng pga jag inte kan rida rätt storlek på volterna 😂
Jag vet ju att vi kan nå 75 % om jag bara skärper till mig, hästen är ju super, formen, takten, övergångarna osv men jag måste ju också bidra lite 😅
Det behövs ju med tanke på hoppningen 🤯
En kompis som istället har kämpat som fan med sin dressyr sa att det är ju bra för de andra deltagarna att jag är lite dålig i en gren, annars hade vi blivit lite väl överlägsna 😂

Hon kändes iaf jättefin! Kanske testar en La3 på pay and rider veckan efter nästa tävling.

Idag är det iaf 28 sköna grader igen och sol så nu ska vi ut på tur 😍
Fläktar behagligt så insekter slipper vi i vanlig ordning, livet på slätten ❤️

Det kom nästan 50 mm refn här igår så grusvägarna var perfekta för road work 👌
Tänkte träna lite sits och balans genom att stå i lätt sits i traven, så mycket jobbigare än i galopp.
För Ärtan som är en pigg tjej betyder lätt sits galopp, eftersom jag varken vill bråka med henne eller fucka upp framåtandan gav jag upp och red lätt istället.
Underbart väder 😍
Inte ett kryp!
Hon höll dock på att få ett sammanbrott i stallet för att en fluga kom in och satte sig på henne, en fluga 🤣

20250717_162915.webp

Här har det varit galet varmt också men ikväll åkte jag ut vid 19-tiden och då var det bara 22 grader. Eftersom min sadel inte ligger okej och jag inte hittat någon ny rider jag i min fårskinnspad. Otroligt nyttigt och det fungerade riktigt bra i piruettarbetet när jag verkligen kunde känna hur han puttar mig snett.

Jobbade också en del passage och att bli kvickare i övergångarna, så det inte tar 10 steg innan det blir något. Han var riktigt duktig, men efter ett tag ledsnade han på mig och gjorde en riktig ponnydragning när han tog tag i bettet, drog ner huvudet så jag åkte framåt och så travade han iväg 😂

Ändå ganska coolt att vi nu kan sitta barbacka utan sporrar eller spö och jobba med de här grejerna 🥰

Jag red i godan ro kl 06.45 i morse, var 15 grader så behövde tröjan först 🤣 men en missnöjd stor kråka störde oss så höll på att få tugga grus tre gånger! Satt precis bredvid ridbanan och flaxade iväg två gånger när vi kom travandes brevid. Tredje gången kom vi galopperande och det var kråkfritt men så kom vi precis ut ur skuggan på samma ställe så hennes egen dök upp mitt framför oss = tvärnit 🫣 annars var hon fin! Vi lyckades med en typ 11-12m volt i galopp också! 😁

Aja tur de inte var Nova jag red för då finns inga garantier 🤷🏼‍♀️

Nu har vi tävlat MSVB5 två dagar i bastuväder 🥵 Igår var det varmt och fuktigt, åskade under ritten och kom en åskskur efter så vi blev härligt blöta både inifrån och utifrån 🙃 Jag tyckte inte att jag fick honom framför mig igår så hade inte så mycket att rida på men det blev inga större missar utan bara "för lite" (och dyrt räknefel i serien). Fick drygt 67% och första utanför placering så är nöjd trots att känslan kunde varit bättre.
Idag var det istället bara varmt med nära men inte riktigt 30 grader och sol. Idag hade jag en bättre känsla än igår, han gick fram mer och jag tyckte tex att jag fick till skolorna bättre osv. Men belönades med -tadaaa- 8% lägre, så 59% 😅🙈 Men jag kom inte sist på det utan 4 av 8, så det var inte så illa även om procenten var de lägsta vi nånsin fått. Men så är det, dagens domare dömde annorlunda än gårdagens och hen låg rätt lågt över lag så jag fokuserar på känslan istället för procenten som var trista.
Bra arrangerade tävlingar som vanligt dock så det är alltid kul att åka dit 😊

Nu ska Fille ta det lugnt ett par dagar efter tävling + fick även svängt in på kliniken på hemvägen för vaccination, och så ska jag med en kompis till samma tävlingsplats i helgen för då är det hennes tur i värmen.

_A7R7850 - kopia.webp

Testade vårt nya equiband första gången idag. Var beredd på att att hon kanske skulle vara lite motvillig för att det blev jobbigt, men hon verkade tycka det var jätteskönt?😅
Skrittade avslappnat och såg bara allmänt nöjd ut! Fick testa varv trav också och hon verkade tycka det var toppen!

Hon brukar gilla att stretcha överlinjen ordentligt när jag longerar, men oftast behöver hon lite tid för att komma igång ordentligt. Nu var man liksom där med bra aktivitet från första steget istället?

Har gått runt och surat över hur dyrt det är men känns genast som väl investerade pengar😁

IMG_2252.webp

Video på insta om ngn vill se😊
https://www.instagram.com/reel/DMOUsc5M41Y/?igsh=emU2Z2FneG1rZ2p1

Testade vårt nya equiband första gången idag. Var beredd på att att hon kanske skulle vara lite motvillig för att det blev jobbigt, men hon verkade tycka det var jätteskönt?😅
Skrittade avslappnat och såg bara allmänt nöjd ut! Fick testa varv trav också och hon verkade tycka det var toppen!

Hon brukar gilla att stretcha överlinjen ordentligt när jag longerar, men oftast behöver hon lite tid för att komma igång ordentligt. Nu var man liksom där med bra aktivitet från första steget istället?

Har gått runt och surat över hur dyrt det är men känns genast som väl investerade pengar😁

Visa bifogad fil 171173

Video på insta om ngn vill se😊
https://www.instagram.com/reel/DMOUsc5M41Y/?igsh=emU2Z2FneG1rZ2p1
Härligt. Jag har aldrig upplevt att någon häst tyckt magbandet är jobbigt, så jag är inne på lite samma som dig att det är en positiv upplevelse för dem att påminnas om och att aktivera bukmusklerna mer.

Härligt. Jag har aldrig upplevt att någon häst tyckt magbandet är jobbigt, så jag är inne på lite samma som dig att det är en positiv upplevelse för dem att påminnas om och att aktivera bukmusklerna mer.
Jag hade hört från en stallkompis att de ofta tappar lite bjudning för att det blir ansträngande, men Nelly längde ut steget som aldrig förr🤷‍♀️😁
Ja, och säkerligen är det också på ett sätt lättare när man använder kroppen mer funktionellt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka