Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Upplever faktiskt samma som dig i some. Otroligt få läktarbilder från Falsterbo i år. Det enda som stått ut var en vän som efterlyste vip-biljetter för hon ville bjuda dit sina 80-åriga mamma men vill att hon ska kunna sitta bekvämt. Biljetterna kostar ca 4.000:-/st så hon sökte billigare. Hela den efterlysningar belyser rätt mycket vad jag inte riktigt gillar med den tävlingen längre. Uttrycket "champagnetävling" är verkligen spot on!

...och ja! Breeders till Strömsholm! Det hade varit mycket rimligare för resten av Sverige än Skåne.

Du får testa dom där trollsländegrejerna mot broms, jag har beställt och ska testa😁.
Har du fått dina trollsländor? Tänker att det i så fall blir en mer trovärdig recension än all reklam.🤗
Frågade chatgpt o fick detta svar:

Vad är en konstgjord trollslända:

Det handlar oftast om en liten plast- eller silikonmodell som ser ut som en blågrön trollslända (t.ex. arten Aeshna cyanea) – ofta fäst på en pinne eller lina för att röra sig i vinden.

Varför skulle den fungera?

• Trollsländor är rovdjur som äter mindre insekter, inklusive mygg, knott, och i viss mån flugor.
  • Bromsar och vissa flugor tros vara rädda för trollsländor och kan undvika områden där de verkar finnas.
  • Idén är alltså att de ser den konstgjorda trollsländan och håller sig undan.
Vad säger forskningen?
  • Det finns begränsad vetenskaplig evidens. De flesta uppgifter kommer från anekdoter, tillverkare och användarrecensioner.
  • Enstaka små studier och observationer visar att bromsar kan undvika områden med rörelse som liknar trollsländor.
  • Effekten verkar vara störst när trollsländan rör sig (t.ex. blåser i vinden eller fästs på grimma/huva).
Vad säger användarna?
  • Vissa ryttare och hästägare rapporterar märkbart färre bromsar, särskilt om man fäster trollsländan nära hästens huvud (t.ex. på flughuva).
  • Andra märker ingen skillnad alls.
Slutsats

✅ Kan fungera i vissa fall, särskilt mot bromsar.

❌ Inte någon mirakelmetod, och hjälper troligen inte mot alla flugtyper.

🌀 Rörelse och placering verkar vara avgörande för eventuell effekt.

Har du fått dina trollsländor? Tänker att det i så fall blir en mer trovärdig recension än all reklam.🤗
Frågade chatgpt o fick detta svar:

Vad är en konstgjord trollslända:

Det handlar oftast om en liten plast- eller silikonmodell som ser ut som en blågrön trollslända (t.ex. arten Aeshna cyanea) – ofta fäst på en pinne eller lina för att röra sig i vinden.

Varför skulle den fungera?

• Trollsländor är rovdjur som äter mindre insekter, inklusive mygg, knott, och i viss mån flugor.
  • Bromsar och vissa flugor tros vara rädda för trollsländor och kan undvika områden där de verkar finnas.
  • Idén är alltså att de ser den konstgjorda trollsländan och håller sig undan.
Vad säger forskningen?
  • Det finns begränsad vetenskaplig evidens. De flesta uppgifter kommer från anekdoter, tillverkare och användarrecensioner.
  • Enstaka små studier och observationer visar att bromsar kan undvika områden med rörelse som liknar trollsländor.
  • Effekten verkar vara störst när trollsländan rör sig (t.ex. blåser i vinden eller fästs på grimma/huva).
Vad säger användarna?
  • Vissa ryttare och hästägare rapporterar märkbart färre bromsar, särskilt om man fäster trollsländan nära hästens huvud (t.ex. på flughuva).
  • Andra märker ingen skillnad alls.
Slutsats

✅ Kan fungera i vissa fall, särskilt mot bromsar.

❌ Inte någon mirakelmetod, och hjälper troligen inte mot alla flugtyper.

🌀 Rörelse och placering verkar vara avgörande för eventuell effekt.
Nej, beställde från Temu så kommer nästa vecka skulle jag tro.

En kompis tog massa fina bilder när vi tävlade förra helgen 😍
Vi kan ju se riktigt proffsiga ut 😁❤️
DSC_9778.webp

Det kommer från Hööks, väldigt nöjd med passformen och det håller stabilitet och färg efter tvätt 😄
Jag gillar också kombon, vitt har jag gett upp för länge sedan 😆
Jag gillar egentligen traditionellt, svart och vitt 😍 men min kavaj är så mjukt och fint färgad så känns som det blir så ”hårt” och skarpt med vitt?! Ditt bruna ser så himla mjukt och fint ut!
Ska testa med beigt schabrak o rydbyxor. Tyvärr har jag svarta stövlar, varit perfekt med bruna. Har brun sadel 🤣 ska kanske bli rik nån dag också!

Vi hade ett superbra pass sent igår kväll😍
Fanns massor av fina bitar, sista travjobbet hamnade på insta:
https://www.instagram.com/reel/DMXCvVYIni_/?igsh=bm5oam04eTBxYmxw

IMG_2257.webp

Tror jag hittat ett bra initialt upplägg med equibandet. Låter henne skritta och jogga med bandet en kort stund på lina innan jag sitter upp (och tar bort bandet). Igår var hon väldigt fin från start i skritten när jag gjorde på det sättet👍

Det verkar som att Fager bestämt sig för att en Viktoria är det han ska ha… tyvärr verkar det inte finnas några begagnade i rätt storlek och färg 🙈 lägga över 60 tusen på en sadel har jag varken råd eller lust med!
Vad söker du för storlek? Jag vet en 17.5 till salu.
Färg har jag lärt mig stå ut med vad det blir. Och det går ju byta bomvidd även om det kostar en bra slant för Viktorian men kanske kan kännas motiverat om det saknas de i rätt storlek

Vad söker du för storlek? Jag vet en 17.5 till salu.
Färg har jag lärt mig stå ut med vad det blir. Och det går ju byta bomvidd även om det kostar en bra slant för Viktorian men kanske kan kännas motiverat om det saknas de i rätt storlek
Den jag provade var 17 och bommen +2. Känns vanskligt att köpa en annan storlek och byta bomvidd, vill gärna ha en sadel som jag vet att han accepterar och om det inte gör det står jag där med en dyr sadel jag inte kan rida i.

Dessutom behöver jag ha en sadel ganska omgående.

Den jag provade var 17 och bommen +2. Känns vanskligt att köpa en annan storlek och byta bomvidd, vill gärna ha en sadel som jag vet att han accepterar och om det inte gör det står jag där med en dyr sadel jag inte kan rida i.

Dessutom behöver jag ha en sadel ganska omgående.
Förstår helt! (Är också utan sadel för måste bredda min Equipe men det är semester hos generalagenten så ingen får tag på material...)
Håller tummarna du snart hittar enn

Tävlar knappt dressyr längre utan det är bara fokus på WEn nu och jag älskar det! I våras slutade jag rida med sporrar på Zacke och otroligt nog verkar det varit lite nyckeln till bytena. För de blir bättre och bättre även om de inte är 100% än. Ikväll fick vi dock inte ett enda underkänt byte och avslutade dressyren med rena byten I serpentinerna 😍! Är verkligen så glad hur Zacke, 18 år, utvecklas otroligt nu! Blev 67.3% i MsvB ikväll.

Jag hade första dåliga ridpasset med femåringen häromdagen. Så där riktigt självförtroendedödande 🤣
Är rädd att jag sätter spänning i henne ibland, hon blir tittig och spänd vid en långsida vid ridbanan, det går nån katt där ibland och i våras gick det svarta sorkar och drack i bäcken brevid ridbanan så de rörde sig häftigt ibland. och såklart det läskiga hörnet. Efter kråkproblemet häromdagen blev de värre. Normalt blir hon lite i gasen när jag får lite anspänning sådär utifrån och hon brukar vara som finast om än med något hopp o skutt men de är aldrig så jag blir rädd att ramla av.
Nu stod hon emot och backade av. Lyssnade inte för sätet och bromsade och höll emot.
Hoppas det var en kombination med träningsvärk, för det kändes inte alls bra och hon helt ignorerade mig bitvis. Men jag bara släppte övergångarna och red som på en unghäst igen. Framåt, fyrkanten, enkelt. Galoppfattning i hörnet och fram, lätt i sadeln och lätt kontakt. Hon blev jättefin i det iallafall och kunde avsluta med några fina övergångar skritt/trav.
Nu står en ny slangvinda i ett hörn och jag är världens tönt men bävar mig över dendär 😅 traktorer, lastbilar, maskiner och allt möjligt skräp längs ena långsidan, de bryr sig inte. Men hörnet med träd(!) och nu en ensam slangvinda får jag mardrömmar om. 🤔 hade den stått mellan trakorn och lastbilen hade dom inte ens reflekterat över den.

Nova samlar iallafall guldstjärnor men nej jag törs inte galoppera än.
Men Idag travade vi ikapp femåringen på grusvägen, hon valde själv att travade förbi och fortsatte trava först påväg bortåt i skogen med öronen framåt och fin bjudning.❤️

Hade hästägare idag som tittade när jag red deras häst. Det var kallblodstravaren och henne jobbar jag så basic med övergångar, lugn, takt och att hon ska acceptera att jag lägger på ben för att forma utan att bara ta det framåt. Mao mycket basic. Känner att det är lite svårt att nå fram till folk varför det "tråkiga" jobbet är så himla viktigt. Får en känsla av att nu har de betalat massa pengar och då ska hästen direkt klara av att sitta ihop och kunna galoppera. Galoppen är väl befäst på henne men jag vill att basic ska fungera i skritt och trav först innan den jobbas.
Messenger_creation_0166034F-46E0-411A-8E18-8A438F545207.webp

Hade hästägare idag som tittade när jag red deras häst. Det var kallblodstravaren och henne jobbar jag så basic med övergångar, lugn, takt och att hon ska acceptera att jag lägger på ben för att forma utan att bara ta det framåt. Mao mycket basic. Känner att det är lite svårt att nå fram till folk varför det "tråkiga" jobbet är så himla viktigt. Får en känsla av att nu har de betalat massa pengar och då ska hästen direkt klara av att sitta ihop och kunna galoppera. Galoppen är väl befäst på henne men jag vill att basic ska fungera i skritt och trav först innan den jobbas.
Visa bifogad fil 171488
Svårt det där, hoppas de förstår vad viktigt det är.

Och en kallblodstravare tänker jag faktiskt kräver än mer grunder. För att sen orka hålla ihop och sitta ihop.
För min var inte galoppen viktig att arbeta med, den galopperades inte särskilt mycket alls faktiskt. Det kom på köpet när alla andra grunder befästes bättre.

Och en kallblodstravare tänker jag faktiskt kräver än mer grunder. För att sen orka hålla ihop och sitta ihop.
För min var inte galoppen viktig att arbeta med, den galopperades inte särskilt mycket alls faktiskt. Det kom på köpet när alla andra grunder befästes bättre.
Jag skulle rida till ett OTTB en gång, jobbade mycket med orken och samlandet
Ägaren kom och sa "han kan ju galoppera!" och satte iväg i full fart
Ja jo.. :meh:

Exakt det är min känsla. Hästen är superambitiös men inte så stark än så hon drar gärna när jag ber henne vänta och bära istället för att bara skjuta på. Tror verkligen att galoppen kommer falla väldigt fint på plats när den grunden sitter i skritt och trav. Men det är ett långsiktigt jobb. Ägaren har gjort ett otroligt fint jobb hittills med hästen. Väldigt sällan jag kommer upp på hästar som är så här pass liksidiga!

Zacke och hovarna. Nyskodd idag och nu syns en mycket tydlig linje från när jag bytte hovslagare... Han går nu med sulor med extramjuk DIM-fyllning och känns bättre och bättre efter varje skoning! Ändå är hovis inte nöjd än utan jobbar med små korrigeringar varje skoning. Så otroligt glad att jag bytte!!
FunPic_20250723_234247344.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur