Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var och tränade inför onsdags, Ärtan var en dröm trots väldigt varmt ridhus.
Tränaren sa att hon har en mycket bättre takt och form nu redan från början. Jag brukar vara på plats 10 minuter innan träningen börjar, så leder jag henne några varv och joggar uppsuttet i fem minuter i ganska låg form.
Sen är det bara att korta upp tygeln och hon är på plats direkt, mjuk, loss och bärig.

Fick beröm för hennes fina bakben, att hon verkligen vinklar in dem under kroppen och tar i, syns på rumpmusklerna också 😁
Hon är betydligt bättre bak än fram, men det ser jag bara som något positivt!

Det är 50 + cup där om två veckor och tränaren upplyste glatt om att de nu lagt till några klasser även för oss under 50 år.
Så nu kan jag rida LA3 lördag och söndag.
My god 😅
Aja, jag kanske tycker det programmet är jättekul! Eller inte 😆
Kan nog rida LA:3 i sömnen och det är ett bra program 😍👍🏻

Idag har Prado tagit examen med sin matte! Han har skött sig absolut perfekt och på fyra månader hos mig har han kommit igång, vuxit, breddat sig, fått muskler, blivit snäll att sko och ffa blivit en trygg ridhäst! Är så himla stolt över honom❤️. Nu åker han nästa helt och jag är som alltid nervös om jag får in fler kundhästar 🙈.
20250727_165118(2).webp

Ärtan klev på en framsko under terrängträningen i söndags, fick dra av den när vi var tillbaka i stallet. Självklart hoven som var lite trasig sen innan 😅
Men en kompis slog på den idag igen så hoppas vi att den sitter tills hovslagaren kommer nästa vecka. Blev lite dumt den här gången, skulle såklart skos om när hovslagaren hade semester och innan var det fullbokat så fick bli efter istället. Men inte så mycket att göra åt.

Idag har vi iaf ridit ett dressyrpass. Märktes att jag bara ridit en gång på nästan en vecka. Hon var fin men kändes lite kantigt och jobbigt i ffa galoppen. Sen var det väldigt varmt i ridhuset också 😅
Blir ingen dressyrtävling nästa helg, fick åka till veterinären med en av katterna igår så pengarna får gå dit istället.

Efter lite oplanerad vila pga avtrampad sko i kombination med skadad hovslagare och värmebölja mm så har vi äntligen kommit igång lite mer seriöst igen.

Känns som att vi ('på egen hand') hittat en ny, bättre galopp och det kunde vi verkligen få visat idag. Den bra galoppen är fantastisk med hästen väl undersatt bak och mycket höjd i fronten (annars vill han bli lång och låg och springa ifrån sin egen balans).

Det var kul att kunna visa galoppen, även om han inte orkar/kan göra mycket av den i sträck. Men tänker att just nu är vi på resan, inte destinationen. Målet är ju, naturligtvis, att kunna ha den fina galoppen jämnt, men styrka och teknik behöver få ta tid.

I övrigt gjorde vi en övning som var så himla basic men samtidigt så sjukt svår att det blev härdsmälta hos mig och hästen fick slut på hjärnbensin. Så nyttigt med övningar där man får tänja på gränserna utan att riskera att sätta hästen i skiten eller att frustrera dem.

Efter lite oplanerad vila pga avtrampad sko i kombination med skadad hovslagare och värmebölja mm så har vi äntligen kommit igång lite mer seriöst igen.

Känns som att vi ('på egen hand') hittat en ny, bättre galopp och det kunde vi verkligen få visat idag. Den bra galoppen är fantastisk med hästen väl undersatt bak och mycket höjd i fronten (annars vill han bli lång och låg och springa ifrån sin egen balans).

Det var kul att kunna visa galoppen, även om han inte orkar/kan göra mycket av den i sträck. Men tänker att just nu är vi på resan, inte destinationen. Målet är ju, naturligtvis, att kunna ha den fina galoppen jämnt, men styrka och teknik behöver få ta tid.

I övrigt gjorde vi en övning som var så himla basic men samtidigt så sjukt svår att det blev härdsmälta hos mig och hästen fick slut på hjärnbensin. Så nyttigt med övningar där man får tänja på gränserna utan att riskera att sätta hästen i skiten eller att frustrera dem.
Mäh, berätta om övningen😃! Enkla övningar kan alltid göras hur svåra som helst😅. Jobbar jättemycket galopp-halt-galopp vid specifik punkt just nu. Skitsvårt.

Mäh, berätta om övningen😃! Enkla övningar kan alltid göras hur svåra som helst😅. Jobbar jättemycket galopp-halt-galopp vid specifik punkt just nu. Skitsvårt.

Med hästen rak och något innanför spåret skall man ställa utåt (utan att tappa raketen i kroppen eller spåret) och inför hörnet flyttar man ut bogen till spåret (bakdelen följer efter) rättställd i hörnet, rakställd på kortsidan, böjd i hörnet och sedan in på långsidan igen. Funkar i alla gångarter men sjuuuuukt svårt att få till rätt/lagom böjning och rakeheten i kroppen och innanför spåret på en gång.

Helt plötsligt försvinner baken åt nåt håll, eller så tappar man ställningen. Eller så viker sig hästen i halsen. Eller böjer kroppen. Eller så tappar man linjen och hamnar i staketet eller så vandrar ens ytterhand iväg och börjar jobba i Kambodja....

Med hästen rak och något innanför spåret skall man ställa utåt (utan att tappa raketen i kroppen eller spåret) och inför hörnet flyttar man ut bogen till spåret (bakdelen följer efter) rättställd i hörnet, rakställd på kortsidan, böjd i hörnet och sedan in på långsidan igen. Funkar i alla gångarter men sjuuuuukt svårt att få till rätt/lagom böjning och rakeheten i kroppen och innanför spåret på en gång.

Helt plötsligt försvinner baken åt nåt håll, eller så tappar man ställningen. Eller så viker sig hästen i halsen. Eller böjer kroppen. Eller så tappar man linjen och hamnar i staketet eller så vandrar ens ytterhand iväg och börjar jobba i Kambodja....
Kanonbra övning!! Ska minsann rida den ikväll😁. Tack för inspiration!

• Gilla
Reactions: Elo
Någon här som har tips på hur man letar reda på info om häst från Tyskland/DK? Tänker främst på avkommor och tävlingsresultat.

Jag är lite deppig. Nelly och jag har varit sams och haft ett så positivt och fint samarbete länge, men för några dagar sedan blev vi osams för första gången på länge. Red igår igen och känner av att det finns lite spänning kvar, men förhoppningsvis släpper det snart bara jag är smart och ger henne goda förutsättningar.
Hade lite bommar framme igår och det var toppen, bara låta bommarna jobba åt en och så är man snart i ett bra läge igen👍

Hade en lång bomserie och en kortare svängd. Tycker svängd bomserie är såå bra. Avslöjar direkt när man inte har koll på bogarna, och hjälper en verkligen med lösgjordheten. Känslan i slutet av passet när man verkligen kan vända för ytter över bommarna med bibehållen rundad insida är bara👌
IMG_2299.webp

Film på insta:
https://www.instagram.com/reel/DMyPFUUuVdv/?igsh=MWVxOWtydnM5dWZydA==

Igår skulle jag lämna sadlar till @Fiorano så passade på att ta med Fager och så red vi ut tillsammans. Är svårt hos mig nu när det varit så torrt, alla vägar är stenhårda… blev en härlig galopprunda i värmen och Fager var till och med löddrig på ögonlocken efteråt 🤣

Visade även sadeln jag har hemma på prov och den fick godkänt så förhoppningsvis har jag hittat en ny sadel!

Jag är lite deppig. Nelly och jag har varit sams och haft ett så positivt och fint samarbete länge, men för några dagar sedan blev vi osams för första gången på länge. Red igår igen och känner av att det finns lite spänning kvar, men förhoppningsvis släpper det snart bara jag är smart och ger henne goda förutsättningar.
Hade lite bommar framme igår och det var toppen, bara låta bommarna jobba åt en och så är man snart i ett bra läge igen👍

Hade en lång bomserie och en kortare svängd. Tycker svängd bomserie är såå bra. Avslöjar direkt när man inte har koll på bogarna, och hjälper en verkligen med lösgjordheten. Känslan i slutet av passet när man verkligen kan vända för ytter över bommarna med bibehållen rundad insida är bara👌
Visa bifogad fil 171944

Film på insta:
https://www.instagram.com/reel/DMyPFUUuVdv/?igsh=MWVxOWtydnM5dWZydA==
Hur menar du att ni blev osams?

Hur menar du att ni blev osams?
Hon har ju väldigt mycket humör och kan bli rejält istadig. Har kämpat med det sedan hon var fyra år, och det har successivt blivit bättre. Senaste halvåret har hon mirakulöst varit på toppenhumör och vi har kunnat kämpa tillsammans även när det blir lite jobbigt, men just detta pass kom gamla tendenser tillbaka och hon stod en hel del på bakbenen. Men jag hoppas det var en engångsgrej 😊

En fellow ft-ryttare och hovslagare kom och snodde om Ärtan fram igår så hon har fräscha fötter till tävlingen. Sjukt duktig tjej som Ärtan verkligen gillade! Tyvärr har hon redan jobb upp över öronen och kan inte sko Ärtan på heltid. Kom vid 19,30 igår efter att ha jobbat hela dagen, tar aldrig semester osv 😅
Men så tacksam för att hon var så gullig och gjorde det för mig ❤️

Red dressyr idag. Sen förra onsdagen har vi gjort en terrängträning, ett dressyrpass och en uteritt med 90% skritt och resten lugn trav. Inte den optimala uppladdningen kanske 😅

Hon kändes helt okej i traven, galoppen var däremot 💩
Kort, stum och la jag på ben blev hon spänd istället för att gå fram.
Red igenom programmet en gång och det var ju inte kanon direkt 😂
Andra gången släppte det och hon kändes riktigt fin!
Avslutade med att galoppera lite till och då hade det verkligen lossnat, rund, avspänd och fin kontakt ❤️ Massa klappar och beröm.
Jag fattar ju att det blir såhär när man inte rider I kombination med värme och sommartjock.
Men väldigt skönt att det släppte och vi hittade tillbaka till en bra känsla och förhoppningsvis tar vi med oss den till imorgon.

Jag är sugen att tävla på fredag nästa vecka, LC:1 på lång bana. Men uppladdningen här är inte heller toppen. Ridbanan är sjösjuk och det ser ute ut som att det kommer bli torkväder närmaste dagarna heller. Hon rids i skogen, kanske ska vi ta det för vad det är och bara miljöträna.
Ja vi får se hur vi gör. Hade behövt något dressyrpass, om vi får åka till ridhuset kanske. Men man blir verkligen bekväm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur