Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ketrawzc klart ni ska köra! En utflykt för miljöträning är inte fel 😊

Fille hade en hemsk upplevelse idag. En tjej hade med en kompis till stallet och kompisen hade sin hund med sig (en liten, högst oförarglig sak). Hunden var kopplad, sa inget, följde matten, var helt normal. Fille brydde sig inte. Sen lyfte hon upp hunden i famnen och Fille höll på att ramla omkull av chocken 😳. Han blev helt förstörd så hon fick sätta ner hunden och då blev han lugn, sen tog hon upp den igen och han blev lika rädd…

Ibland undrar man ju… Fille är annars rätt hundvan liksom, är uppväxt i förra stallet med Cane Corso (som alltid var lös och gärna hängde i stallet) och nakenhund samt stallägarens kompis som ofta kom med 4 lösa småhundar, till nuvarande stall där stallägarens hund alltid är lös och gärna kommer och kikar i stallet och inackorderingar har hundar. Han har aldrig reagerat så. Undra vad han trodde att han såg? 🧌👻👾👽

Senast ändrad:
@Ketrawzc klart ni ska köra! En utflykt för miljöträning är inte fel 😊

Fille hade en hemsk upplevelse idag. En tjej hade med en kompis till stallet och kompisen hade sin hund med sig (en liten, högst oförarglig sak). Hunden var kopplad, sa inget, följde matten, var helt normal. Fille brydde sig inte. Sen lyfte hon upp hunden i famnen och Fille höll på att ramla omkull av chocken 😳. Han blev helt förstörd så hon fick sätta ner hunden och då blev han lugn, sen tog hon upp den igen och han blev lika rädd…

Ibland undrar man ju… Fille är annars rätt hundvan liksom, är uppväxt i förra stallet med Cane Corso (som alltid var lös och gärna hängde i stallet) och nakenhund samt stallägarens kompis som ofta kom med 4 lösa småhundar, till nuvarande stall där stallägarens hund alltid är lös och gärna kommer och kikar i stallet och inackorderingar har hundar. Han har aldrig reagerat så. Undra vad han trodde att han såg? 🧌👻👾👽

Förra året var en kompis med mig på terrängträning med sin bebis. Han skrek och viftade i bilen och i vagnen, Luvan brydde sig inte. Sen kom kompisen med bebisen i famnen och Luvis som stod uppbunden bredvid transporten flippade fullständigt och kastade och ryckte sönder grimskaftet. 🙄🤣

@villhöver
Myran har gjort liknande.
Gick med en ponny på sommaren. Den gick in och kom tillbaks med flugtäcke!!! Då skulle den dööööö 😝
Släpptes den ut med täcke på direkt på morgonen var det lugnt. Men inte om man tog in och satte på.

Hon brukar hellre aldrig bry sig om att möta hästar ute men så kom en ponny med 2!!! Barn på ryggen. Då vände hon och drog 😂

@Jfrelin @Marvin
Vi har haft några såna tillfällen i stallet när någon kommit med barn på axlarna och alltså varit den längsta och konstigaste människan aktuell häst sett. Fille mötte ju en sån ute i skogen och människan valde att gå ut i buskarna och sätta sig på huk, fortfarande med barnet på axlarna, istället för att lyfta ner barnet. Det gick inte 😅

@Jfrelin @Marvin
Vi har haft några såna tillfällen i stallet när någon kommit med barn på axlarna och alltså varit den längsta och konstigaste människan aktuell häst sett. Fille mötte ju en sån ute i skogen och människan valde att gå ut i buskarna och sätta sig på huk, fortfarande med barnet på axlarna, istället för att lyfta ner barnet. Det gick inte 😅

För ett antal år sen hade vi en ridlärare på klubben som skulle visa hur hästen skulle röra sig i en övning och för att vara pedagogisk så gjorde hon sig till häst genom att gå på alla fyra. Det var inte första gången hon testat detta, men på just den lektion var det en gammal trotjänare som höll på alla falla ner död när han såg henne. 😅

Imorgon åker Prado och det är lite vemodigt får jag säga. Känner mig så långt ifrån klar med honom men samtidigt är hans ägare väldigt kompetent och kommer utbilda honom fint. Ska bli väldigt roligt att följa deras resa nu när hon känner sig trygg på honom ❤️.
Messenger_creation_6CA1EAF8-2933-41D1-B715-777DAE4BAAC4.webp

Vi mötte en vandrare med extra hög ryggsäck i skogen ( eller nej…såg på långt håll) för några år sedan. Hedwig 21 år gammal då frös till is. Hennes passagerare tyckte att hon skulle skänkla på lite strängt vilket ledde till att hon flög i luften o alla andra hästar skrämdes ner i diket, upp på kanten etc..🙈

Stallkompis tänkte att hon skulle testa renskinn under sadeln på sin häst som fick skav av allt.

Tog sadeln, med renskinnet på, till gången där hästen var uppbunden och hästen bara segnar ner i golvet av rädsla. Benen bara vek sig. Aldrig sett nåt liknande.

Stallkompis tänkte att hon skulle testa renskinn under sadeln på sin häst som fick skav av allt.

Tog sadeln, med renskinnet på, till gången där hästen var uppbunden och hästen bara segnar ner i golvet av rädsla. Benen bara vek sig. Aldrig sett nåt liknande.
Hade en hund som fick panik av renskinnet. Blev jätterädd. Hon var ändå normalt trygg men just renskinn vara så otäckt. Den andra hunden la sig på det.

Jag hade en bra känsla i dagens dressyr, hon var mjuk, avslappnad och lydig.
Domaren tyckte hon var lite väl avslappnad och vi fick våra sämsta poäng någonsin 😆
Nu var det lågt dömt överlag så jag försöker att inte vara alltför besviken.
Eftersom hon har så nära till spänning så är det ändå något positivt att domaren tyckte hon var lite tråkig. Hellre det än att hon blir spänd och stressar, det är mycket lättare att rida på lite mer framåt än att dämpa när hon går upp i stress.
Så ja, jag får testa att tänka lite mer framåt nästa gång.
I banhoppningen hade vi näst snabbaste tiden så det är inte så att hon inte vill framåt 😁

En update om resten av tävlingen 😁
Efter att ga ramlat av på framhoppningen, landat i ett getingbo, blivit stucken och fått springa därifrån med en väldigt upprörd häst red jag terrängen 😅
Lite näsblod har väl ingen dött av liksom 🙄
Ärtan var en tiger som vanligt och vi slutade trea 😍
Så det var ju en bra tröst efter min misär efter dressyren 😅

20250802_190707.webp

En update om resten av tävlingen 😁
Efter att ga ramlat av på framhoppningen, landat i ett getingbo, blivit stucken och fått springa därifrån med en väldigt upprörd häst red jag terrängen 😅
Lite näsblod har väl ingen dött av liksom 🙄
Ärtan var en tiger som vanligt och vi slutade trea 😍
Så det var ju en bra tröst efter min misär efter dressyren 😅

Visa bifogad fil 172036
Fast den dressyrpoängen är ingen misär och du ska vara stolt över den, allrahelst om domaren dessutom var snål 🥰 Ni är ett superteam!

Fast den dressyrpoängen är ingen misär och du ska vara stolt över den, allrahelst om domaren dessutom var snål 🥰 Ni är ett superteam!

Det är ju inte ett jättedåligt resultat, mest att vi ska vara bättre än så och min känsla var så himla bra. Blev sjukt besviken 😅
Men det var jag inte ensam om att bli.
Träffade min tränare som inte var så brydd över det, "hen har inte mer poäng än så att dela ut"
Så jag får lita på min känsla och försöka vara nöjd ändå 😄

Ikväll åkte även Tekla, hon skulle egentligen varit här en vecka till men tror att ägaren var missnöjd... Hästen har varit lite stressad av flytten men jobbat fint med mig. Men ja, jag kan inte trolla på så kort tid tyvärr. Stallet känns tomt men rätt skönt med bara mina tre kvar. Om två veckor åker jag med Zacke och tävlar i Borlänge och efter det ska stallet tvättas. Det var otvättat när jag flyttade in så längtar efter att få det riktigt fräscht och nystädat!

Upptäckte igår att schabraket till mitt 2-veckor gamla Equiband gått sönder. Har nötts sönder i skänkelläget på båda sidor. Mailat återförsäljaren, hoppas få ett nytt. Har aldrig varit med om att ett schabrak går sönder såhär, möjligen efter väldigt många års användning..

Såg att återförsäljaren hade en massa text om reklamationer på sin hemsida på ett sätt som får mig att gissa att detta kanske är ett vanligt problem..
IMG_2324.webp

Upptäckte igår att schabraket till mitt 2-veckor gamla Equiband gått sönder. Har nötts sönder i skänkelläget på båda sidor. Mailat återförsäljaren, hoppas få ett nytt. Har aldrig varit med om att ett schabrak går sönder såhär, möjligen efter väldigt många års användning..

Såg att återförsäljaren hade en massa text om reklamationer på sin hemsida på ett sätt som får mig att gissa att detta kanske är ett vanligt problem..
Visa bifogad fil 172099
Oj! Rider du med det?

Visa bifogad fil 172099
Oj! Jag rider med mitt 3-4 gånger i veckan sen två år tillbaka och mitt ser fortfarande inte slitet ut. Hoppas du bara fick ett måndagsexemplar och att det löser sig smidigt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat