Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 044

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar kunna gå lite igen utan att halta allt för mycket😅. På måndag tänkte jag skritta Zacke en sväng! Var så himla ridpepp nu i juldagarna när ridhuset är ledigt om kvällarna så detta var så typiskt. Ändå skönt att Dio inte ska göra så mycket nu, Zacke är helt okej med att vila lite extra (hans medryttare ligger på sjukhus), Katt får vila till vi får tid hos vet plus att det verkigen varit skräpväder här med storm hela dagen.
Ja jäklar vad det ryter ute!
Våra lösdriftare får bo inne i natt. Ridhusporten blåste bort och det är ett typ 4 x 5 m stort plåtschabrak. Helt stört!

Skönt ändå att du börjar återhämta dig. ❤️

Skönt att jag tog in hästarna tidigt i stormen. Dios favorittall är knäckt och ligger på staketet mellan honom och Zacke... Gått och lagat sönderblåst staket nu på morgonen och håller mest tummarna att jag inte missat nåt hål så dom håller sig i hagarna🙈

Nova fick åka på träning idag! 🤣 modig häst, miljöträning!
Perfekt att vara i grupp första gången, i nytt ridhus och 0 krav på fysisk prestation. Tror hon tyckte det var kul och lagom utmanande uppgifter! Hon löste allt, men läskigast var duvor i taket och en annan häst som reagerade på hindren med att hoppa och fara lite. Så Nova hoppade och for lite hon med! Men de blev bättre och bättre det med.
Så intressant att verkligen se hennes reaktioner när hon inte förstår, när hon försöker, blir lite frustrerad och det sedan släpper. Stod länge och gäspade när hon vågat gå emellan två stöd med mjuka ”armar” som nuddade sidorna.

Men det är något med hennes mun, kanske nån tand. Lär kolla upp det så blir nog ingen mer ridning nu. Hon är kollad för drygt 3 månader sen men tandväxlingen krånglar nog lite igen. 🦷😮‍💨

https://www.instagram.com/stories/k...rce=ig_story_item_share&igsh=bGc2ZHU1Mzlra2Nq

Duktiga lilla Barka.
❤
Sista passen har jag verkligen lyckats rida loss nånting i ryggen/bakkärran i galoppen och oj vilka trevliga igångsättningar till trav hon har gjort som avslutning. Jag vet inte om det syns lika mycket som det kändes, men hon kom verkligen upp med frampartiet i igångsättningen. Sen orkar hon inte hålla i det hela traven, det är första stegen som är bäst, men hon är så mjuk i munnen och i sidorna.

https://www.facebook.com/share/v/17MqRZEip8/

Tränaren har haft 2-dagars julkurs, vi tömkörde på vårt pass igår och red idag. Nelly har varit superfin! Hon var väldigt drömmig att sitta upp på idag efter gårdagens tömkörning, och var så himla duktig när vi nosade på lite svårare saker!
Blev bara galopparbete idag, samla i öppna och vändningar med några steg mot piruett, och sen avslutade vi med att introducera bytesträningen!
Det är INTE lätt att rubba Nelly i galoppen, hon går som ett tåg på räls och tuffar på i förvänd lite oavsett😅
Vi fick tänka till lite, men till slut gjorde hon ett byte och då var vi supernöjda!🥳🥳🥳

Tränaren har haft 2-dagars julkurs, vi tömkörde på vårt pass igår och red idag. Nelly har varit superfin! Hon var väldigt drömmig att sitta upp på idag efter gårdagens tömkörning, och var så himla duktig när vi nosade på lite svårare saker!
Blev bara galopparbete idag, samla i öppna och vändningar med några steg mot piruett, och sen avslutade vi med att introducera bytesträningen!
Det är INTE lätt att rubba Nelly i galoppen, hon går som ett tåg på räls och tuffar på i förvänd lite oavsett😅
Vi fick tänka till lite, men till slut gjorde hon ett byte och då var vi supernöjda!🥳🥳🥳
Å de där rälsgalopphästarna, det är sån lycka att få till ett byte då!

Exakt!😁
Nelly bytte inte ens självmant som 3 åring om hon hamnade i fel galopp eller korsgalopp, och jag får henne inte ens att skifta galopp över bommar i hoppningen😅
Hon fattade absolut ingenting men kämpade på ändå, vi fick byta strategi och sen till slut slog hon om🥳🥳
Bra jobbat!

Träning i två dagar nu, första dagen igår. Är det bara jag som tycker det är svårt att rida när det är kallt? Jag blir dessutom ARG över att det är kallt! 🥶

Precis som förra vintern har min häst hamnat i lite ”av” eller ”på”, och hon skiftar snabbt däremellan, ibland flera gånger under samma långsida. 😅 Försöker sitta still och inte göra henne upprörd.

Vi bytte varv i galopp och red förvänd galopp, hon ville bara byta. Tränger mot skänkeln och när jag korrigerar tar hon det som en byteshjälp. När jag då saktar av för att göra en ny fattning tillbaka till förvänd galopp så blir hon sur, stannar och vägrar gå! :rage: Till slut fick vi fatta förvänd galopp från ryggning och då blev hon mycket mer balanserad och vi kunde rida lite förvänd. Bad sen om ett byte, fick det och hon fick massa beröm och då ser hon supernöjd ut!
Vad är det för fel på min häst? 😳🤣

Dressyrpass i gryningen idag, min älskade pony (nordsvensk 162 cm) som inte kunde fatta galopp för 6 månader sen sätter nu fina och mjuka fattningar i lugnt tempo. Älskade häst. Hon är bara riden 1 år och pass på ridbana max 1/ vecka så hon kämpar på riktigt bra. Blir djup i formen men det får hon bli, jobbar på att lätta upp kontakten samtidigt som hon ska få över lite mer vikt på bakbenen. Inte ett surt öra någonsin utan bara tuffar på. :love:

Träning i två dagar nu, första dagen igår. Är det bara jag som tycker det är svårt att rida när det är kallt? Jag blir dessutom ARG över att det är kallt! 🥶

Precis som förra vintern har min häst hamnat i lite ”av” eller ”på”, och hon skiftar snabbt däremellan, ibland flera gånger under samma långsida. 😅 Försöker sitta still och inte göra henne upprörd.

Vi bytte varv i galopp och red förvänd galopp, hon ville bara byta. Tränger mot skänkeln och när jag korrigerar tar hon det som en byteshjälp. När jag då saktar av för att göra en ny fattning tillbaka till förvänd galopp så blir hon sur, stannar och vägrar gå! :rage: Till slut fick vi fatta förvänd galopp från ryggning och då blev hon mycket mer balanserad och vi kunde rida lite förvänd. Bad sen om ett byte, fick det och hon fick massa beröm och då ser hon supernöjd ut!
Vad är det för fel på min häst? 😳🤣
Hon gillar inte heller kyla? 😆

Nu har Katt kliniktid bokad 21/1. Blir en lite längre resa för att åka till kliniken där hon varit innan hon kom till mig. Så blir en ny upplevelse med en veterinär jag inte mött tidigare men har väldigt gott rykte! Ska tydligen vara duktig på just ryggproblematik.

Frusen ridbana idag, men helt slät eftersom vi alltid sladdar efter ridning så här års. Vi saltade men det hann inte ta riktigt, så det blev ett pass med mest skritt. Jag jobbade superkonsekvent med halter där jag ber om stillastående genom att lätta skänkeln och framåt genom att lägga skänkeln om/emot sidan. Är jag konsekvent så har ju inte Polo några problem att förstå. Efter ett tag lade jag till ryggningar (skänkeln om längre bak) och sidvärts (en skänkel emot). Hästar är verkligen fantastiska, får de tydlighet är de otroligt lättlärda! Nu måste jag träna mig på att vara helt konsekvent, så kanske vi kan slippa piaff i halterna så småningom...

Måste stöta och blöta en sak...
Lilla hästen kom ju till mig, i stort sett helt utan 'ridmuskler'. Nu har hon varit här i snart fem månader och har breddat och musklat sig jättefint och hon orkar såklart mycket mer.
När hon kom var det mycket 'turbo' när hon blev trött (min tränare kallar det 'hej då') och man upplevde henne som en obalanserad 'pigg spigg'.
Nu har det slipats bort och vid uppvärmning är hon nästan lite seg (i jämförelse)för att sedan bli varm, framför skänkeln och tuffa för egen motor.
Först tänkte jag att det är nått fel (hej nojig matte) men hon känns så himla fin efter att kroppen kommit igång.
Jag är väl medveten om att det tar ett tag för muskler att bli varma samt att mental lösgjordhet också tar udden av 'het häst' men det är så väldigt stor kontrast. 😅
Har ni upplevt något liknande?

Bifogade filer

• _20251228_155941.webp
    _20251228_155941.webp
    14,6 KB · Visningar: 2 163
Lilla hästen kom ju till mig, i stort sett helt utan 'ridmuskler'. Nu har hon varit här i snart fem månader och har breddat och musklat sig jättefint och hon orkar såklart mycket mer.
När hon kom var det mycket 'turbo' när hon blev trött (min tränare kallar det 'hej då') och man upplevde henne som en obalanserad 'pigg spigg'.
Nu har det slipats bort och vid uppvärmning är hon nästan lite seg (i jämförelse)för att sedan bli varm, framför skänkeln och tuffa för egen motor.
Först tänkte jag att det är nått fel (hej nojig matte) men hon känns så himla fin efter att kroppen kommit igång.
Jag är väl medveten om att det tar ett tag för muskler att bli varma samt att mental lösgjordhet också tar udden av 'het häst' men det är så väldigt stor kontrast. 😅

För en viss typ av häst tycker jag att 'spring fort' är ett väldigt vanligt tecken på att den inte orkar. Och att, när man ger den möjlighet att orka, får man en 'helt annan häst'. Att den andra hästen egentligen är hur hästen är, på riktigt.

För en viss typ av häst tycker jag att 'spring fort' är ett väldigt vanligt tecken på att den inte orkar. Och att, när man ger den möjlighet att orka, får man en 'helt annan häst'. Att den andra hästen egentligen är hur hästen är, på riktigt.
Jag tänker som du men har alltid valt de mindre pigga hästarna tidigare så detta är lite nytt för mig.

Dio är likadan. När jag värmer är han nästan seg och jag får jobba rätt mycket övergångar för att få honom lättare sas. Efter en skrittpaus och att jag plockar upp formen så är han igång😅. Det är som en annan häst. Men jag tar gärna den början av av passet för han är avspänd och får komma igång med kroppen i sin egen takt.

Min är ju inte någon het häst, men det är väldigt tydligt med honom hur han förändras när han är uppvärmd både fysiskt och mentalt. Han är seg i början och masar sig runt, men när han känner sig varm och igång så är det som att slå på en strömbrytare och han bara går och går -och man kan istället behöva be honom att dämpa sig för han vill så mycket. Han blir inte pigg så han exploderar/skvätter -men blir PIGG/turbo när han är värmd 😁

Dio är likadan. När jag värmer är han nästan seg och jag får jobba rätt mycket övergångar för att få honom lättare sas. Efter en skrittpaus och att jag plockar upp formen så är han igång😅. Det är som en annan häst. Men jag tar gärna den början av av passet för han är avspänd och får komma igång med kroppen i sin egen takt.
+ @villhöver

Vad skönt att höra för det låter ju exakt som min. Jag har ju självklart upplevt 'segare vid uppvärmning/piggare när varm' på många andra men har ju fått till mig infon att min nya är en heeeet häst. Och helt plötsligt står jag här med en häst som jag inte alls upplever som het. Inte hela tiden iaf. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat