Måste vara ett sanslöst vackert föl! Inte alls partisk..Han är så himla lik mitt ena föl! Utseendemässigt alltså. Förhoppningsvis blir fölet lite mer sansad och vattentät![]()
Hans uppfödare brukade alltid säga att: ”Det var tur att han var så vacker. Annars hade han varit korv för länge sedan.” När han var 4-6 typ tvivlade man väl en del på att det skulle bli lite lätt det mesta.
Nu är han ju förvisso energisk. Men reaktiviteten och framför allt arbetsviljan är mkt bättre. Oftast är han chill när man jobbar. Nu har de inte rört sig så mkt i hagen när det varit lera, knöggel och kuling. Annars rastar han sig hyfsat själv med olika äventyr.
Dock fick sambo nyss uppleva vad jag menade med att även om han blir skraj och överreagerar med att kasta sig så är det bort från människan och utan att dra i grimskaft/tygel.
Med sambo försöker häst gå före när de ska ut. Han backade honom och hästen sätter sig väldigt i backning. Då kom en elmoppe svischande förbi precis bakom dem och dök upp bakom stallet. Hästen var så satt iom backningen och när han skvätte till sköt han av uppåt istället för fram. Sambo på 186 hade hovarna i öronhöjd och tänkte att ”helvete, idag av alla dagar har jag inga handskar och kommer bränna sönder mig av friktionen”. Men hästen kände grimskaftet och rullade in halsen bara och inget ryck direkt.
Däremot hade han tryckt av så hårt mot regnmättade marken att han grävt ner sig 15 cm till bärlagret och det kom upp en hög stora stenar.
Lite mindre dramatisk kan man väl önska dock, även om han aktar folk.
Fick självplock i foderladan sen idag.