Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är så himla lik mitt ena föl! Utseendemässigt alltså. Förhoppningsvis blir fölet lite mer sansad och vattentät 😅
Måste vara ett sanslöst vackert föl! Inte alls partisk.. :angel:
Hans uppfödare brukade alltid säga att: ”Det var tur att han var så vacker. Annars hade han varit korv för länge sedan.” När han var 4-6 typ tvivlade man väl en del på att det skulle bli lite lätt det mesta. 😅
Nu är han ju förvisso energisk. Men reaktiviteten och framför allt arbetsviljan är mkt bättre. Oftast är han chill när man jobbar. Nu har de inte rört sig så mkt i hagen när det varit lera, knöggel och kuling. Annars rastar han sig hyfsat själv med olika äventyr. 🙄
Dock fick sambo nyss uppleva vad jag menade med att även om han blir skraj och överreagerar med att kasta sig så är det bort från människan och utan att dra i grimskaft/tygel.
Med sambo försöker häst gå före när de ska ut. Han backade honom och hästen sätter sig väldigt i backning. Då kom en elmoppe svischande förbi precis bakom dem och dök upp bakom stallet. Hästen var så satt iom backningen och när han skvätte till sköt han av uppåt istället för fram. Sambo på 186 hade hovarna i öronhöjd och tänkte att ”helvete, idag av alla dagar har jag inga handskar och kommer bränna sönder mig av friktionen”. Men hästen kände grimskaftet och rullade in halsen bara och inget ryck direkt.
Däremot hade han tryckt av så hårt mot regnmättade marken att han grävt ner sig 15 cm till bärlagret och det kom upp en hög stora stenar. 😳
Lite mindre dramatisk kan man väl önska dock, även om han aktar folk. 🙄😅
Fick självplock i foderladan sen idag. 😅❤️
IMG_1895.webp

Måste vara ett sanslöst vackert föl! Inte alls partisk.. :angel:
Hans uppfödare brukade alltid säga att: ”Det var tur att han var så vacker. Annars hade han varit korv för länge sedan.” När han var 4-6 typ tvivlade man väl en del på att det skulle bli lite lätt det mesta. 😅
Nu är han ju förvisso energisk. Men reaktiviteten och framför allt arbetsviljan är mkt bättre. Oftast är han chill när man jobbar. Nu har de inte rört sig så mkt i hagen när det varit lera, knöggel och kuling. Annars rastar han sig hyfsat själv med olika äventyr. 🙄
Dock fick sambo nyss uppleva vad jag menade med att även om han blir skraj och överreagerar med att kasta sig så är det bort från människan och utan att dra i grimskaft/tygel.
Med sambo försöker häst gå före när de ska ut. Han backade honom och hästen sätter sig väldigt i backning. Då kom en elmoppe svischande förbi precis bakom dem och dök upp bakom stallet. Hästen var så satt iom backningen och när han skvätte till sköt han av uppåt istället för fram. Sambo på 186 hade hovarna i öronhöjd och tänkte att ”helvete, idag av alla dagar har jag inga handskar och kommer bränna sönder mig av friktionen”. Men hästen kände grimskaftet och rullade in halsen bara och inget ryck direkt.
Däremot hade han tryckt av så hårt mot regnmättade marken att han grävt ner sig 15 cm till bärlagret och det kom upp en hög stora stenar. 😳
Lite mindre dramatisk kan man väl önska dock, även om han aktar folk. 🙄😅
Fick självplock i foderladan sen idag. 😅❤️
Visa bifogad fil 179497
Han är väldigt söt 😍
IDA_6380.webp

Just nu är han dock mest fluffig vinterpäls och vill bli kliad så det är svårt att fota 😅, men sånt där sjöhästaktigt huvud har han också 😍. Kommer bli en toppenhäst och jag är lite smått avundsjuk på den som till slut köper honom (men försöker upprepa för mig själv att jag varken har tid eller råd att behålla alla, tyvärr)

Han är väldigt söt 😍
Visa bifogad fil 179498
Just nu är han dock mest fluffig vinterpäls och vill bli kliad så det är svårt att fota 😅, men sånt där sjöhästaktigt huvud har han också 😍. Kommer bli en toppenhäst och jag är lite smått avundsjuk på den som till slut köper honom (men försöker upprepa för mig själv att jag varken har tid eller råd att behålla alla, tyvärr)
Men åh, vilken underbar! 😍
Är det Morgan eller ngt annat?

Jag longerade Doris idag och är mycket nöjd med det för hon visade upp, för att citera min farfar ”vigenheter”. 😅Ska sätta ihop nån sorts träningsschema för henne och ändra lite foder för tycker hon är lite tunn, inte direkt dåligt hull utan lite dåligt musklad.

Fumo har jag satt igång under veckan och igår hade vi snö upp över knäna vilket var perfekt för då orkade han inte sticka med mig, vilket uppenbart var hans egentliga plan… 😂

Idag red jag på banan som stallägaren plogat och han var riktigt fin. Megahet, men fin. Otroligt mjuk i munnen, tandkollen visade ju inte mycket men lite vassa kanter och en pyttig foderficka hade han och jag tänker att det räcker nog för att göra lite ont.

Äntligen red jag igår🤩! Kroppen känns betydligt bättre efter några dagars extra vila. Zacke var gladaste gubben i byn och väldigt pigg❤️. Älskar att han går in på sitt 19onde år och känns så här fin. Nitton friska minusgrader var det på turen men han höll mig varm😁
20260104_215333.webp

Jag upptäckte idag på Instagram via ett hyfsat viralt klipp att det är jättemånga som inte vet att dressyrstövlar har dragkedjan på insidan. Massa människor i kommentarerna som skrattar åt ett par dyra De Niro och typ ”HAHA ingen riktig ryttare skulle nånsin ha dragkedjan på insidan” och ”jag skulle vilja se hur sadeln ser ut om hon försöker rida i de där!” Jag är typ lite chockad? 😅

Jag upptäckte idag på Instagram via ett hyfsat viralt klipp att det är jättemånga som inte vet att dressyrstövlar har dragkedjan på insidan. Massa människor i kommentarerna som skrattar åt ett par dyra De Niro och typ ”HAHA ingen riktig ryttare skulle nånsin ha dragkedjan på insidan” och ”jag skulle vilja se hur sadeln ser ut om hon försöker rida i de där!” Jag är typ lite chockad? 😅
Min (ickehästiga) syster ringde och ville att jag skulle prata förstånd med systerdottern, som väl kanske var 9-10 år då. Hon hade fått ett par shortchaps och mamman ville att hon skulle ta på dem med dragkedjan på insidan, men barnet hade ju tillräckligt med kunskap för att sätta dragkedjan utåt. Mamman menade att det ju var HELFEL! Jag lugnade syrran och stöttade systerdottern i frågan!

Här har vi tappat farten helt. Jag skulle ha tränat i fredags. Då ringde tränaren och sa att det var jättehalt på vägen ner till ridnuset så vi flyttade träningen till igår. Då var det snörstorm, så vi flyttade till idag. Idag är det visserligen plogat utanför oss, men inte sandat, jag gled åt sidan när jag försökte stå på vägen. Efter att ha plogat gården och skottat fram bil och släp, lagat staket i djupsnö, dragit fram varmvatten till hagarna, och alla andra sysslor har jag kommit fram till att det nog inte blir ridning alls idag.

Igår red vi igenom S:t Georg för första gången 🫣 inte så snyggt eller precist, men det var inte omöjligt! Behövde satsa om ett par gånger på serierna i var tredje, men när jag hade samlat fokuset hos oss båda så gick det fint. Blir iallafall väldigt tydligt att man behöver vara med och ha hästen framme för hjälperna och inte såsa runt 😆
Idag blev det istället en uteritt i snön och en skön galopp på långa rundan. Imorgon börjar jag jobba igen och jag är såååå otaggad så jag vet inte hur jag ska palla, men det är bara att göra. Jag vet att jag är inne i det efter ett par dagar men jag är verkligen inte bäst på att gå från ledig till att jobba.

Jag har inga dressyrstövlar men jag sällar mig till skaran som tycker att det är orimligt att ha dragkedjan inåt. O_o Ett sandkorn repar lädret, vad ska då inte en dragkedja göra? Förklara, varför vill man ha det? Och hur funkar det? Är det inte obekvämt? Sliter det inte på sadeln? :confused: Så många frågor och så tydligt att jag inte är dressyrryttare... :o

Mvh,
Lady_S

Jag har inga dressyrstövlar men jag sällar mig till skaran som tycker att det är orimligt att ha dragkedjan inåt. O_o Ett sandkorn repar lädret, vad ska då inte en dragkedja göra? Förklara, varför vill man ha det? Och hur funkar det? Är det inte obekvämt? Sliter det inte på sadeln? :confused: Så många frågor och så tydligt att jag inte är dressyrryttare... :o

Mvh,
Lady_S
Man har den snett frampå så inte helt på insidan. Tycker ger mkt mindre skav än att ha den bakpå, det är inte alls bra tycker jag

Mvh,
Lady_S
Dragkedjan sitter fram på insidan och inte mitt på.
Jag har för mig att man gick över till det för att det lättare gick sönder då man hade dragkedjan bak. Det blev mer tryck när man skulle få i foten tex och dragkedjan var där man skulle komma ner med hälen. Tror också det blev mer slitage vid ridning och rörelse med den på baksidan.
Jag har inte fått något märke på mina sadlar, trots att alla varit kalvskinn. Har heller aldrig råkat göra märken på någon kunds häst.

+1 på det de andra skriver om dragkedjan. Sitter på insidan, snett fram -tar inte i sadeln för mig och jag har aldrig fått märken. Och anledningen att den är där är för att det håller bättre och mindre skav 😊

Exakt! Och som @tuaphua skriver nedan blir det mindre belastning på dragkedjan där när det blir mindre veck och allmänt slitage. Jag har heller aldrig fått några märken på någon sadel av att ha dragkedjan där
Plus att det är väldigt mycket snyggare när dragkedjan inte syns. :D Och, som sagt, den sitter ju såklart inte så att den tar i sadeln. Om den gjorde det skulle ju ingen vilja ha dressyrstövlar. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka