Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det märkliga är att jag alltid fryser annars! Sover i mjukisbyxor, hoodie, tjocksockar och varmaste täcket. Lever under min värmefilt!

Men när man kommer in efter att ha varit ute och blivit kall är vidrigt. Det är då man antingen duschar eller vrider upp värmefilten på max!
Jag vill ha en värme-onepiece! Skulle vara beredd att gå klädd i den konstant genom de värsta veckorna. (ok lite svårt kanske om den är inkopplad med en sladd :) )

Ridit Zacke en stund i ridhuset ikväll och nu märks det att jag inte ridit riktigt på ett tag. Det är lite styvt och stelt och Zacke är pigg och inte riktigt på hjälperna. Men så skit i det för jag är så GLAD att jag rider🤩! Efter senaste flygturen så sattes saker i perspektiv igen och jag är så så tacksam att jag kan rida och träna som jag gör.

Jag fryser typ inte heller så ofta om händerna, rider i vanliga tunna ridhandskar genom hela vintern. Däremot tål jag inte att frysa någonstans på kroppen. Så jag rider i vinter fodrade uggs i tjocka militärstrumpor, tjocka teddy leggings under termo skidbyxor, underställd tröja, ulltröja, vinter väst och sedan vinterjacka 😁

Men jag jobbar ju också ute hela dagen så vägrar frysa. När jag värmt upp mig och häst så åker vinterjackan av och jag rider runt i vinter västen bara 🤗

Nä jag gillar inte vintern. 🙃 Tur att jag inte fryser om händerna iaf .. 😂

Snön ska slaska bort i veckan, så när Barkas mage ändå krånglar och vi inte kan få till nåt jobb, så passade jag på att lulla runt i paddocken istället. Då fick hon åtminstone lyfta på benen lite extra. Blev väldigt spännande travtakt när man inte är van att rida i snön, det skumpade lite mer. ;)

Bifogade filer

• PXL_20260112_141126897.webp
    PXL_20260112_141126897.webp
    115,3 KB · Visningar: 3 640
Jag testade plasthandskar för första gången igår, det funkade nog när jag väl blev tillräcklig varm men var lite halvkall om fingrarna redan innan jag börjat rida (nollgradigt i stallet) och då blev det ändå svinkallt från start.
Mina vanliga vinterridhandskar är superbra upp till kanske 7-8 minus, men igår var det några grader kallare.

Usch, glad att detta inte är standardtemperatur hos oss på vintern!
Mitt tips annars om man har en Uhip-kappa, att är fälla ut ärmarna över händerna. Fantastiskt att det kan funka så bra! O_o

Mvh,
Lady_S

Mitt tips annars om man har en Uhip-kappa, att är fälla ut ärmarna över händerna. Fantastiskt att det kan funka så bra! O_o

Mvh,
Lady_S
Jag skulle få värmeslag om jag red dressyr i min kappa, tar av mig till tröja (flera lager såklart) när jag börjar jogga igång sålänge vi är i ridhuset😁

Jag skulle få värmeslag om jag red dressyr i min kappa, tar av mig till tröja (flera lager såklart) när jag börjar jogga igång sålänge vi är i ridhuset😁
Nu tänker jag att du inte bor i Norrland, åker jag till ridhuset så har jag en funktionströja och tunna ridhandskar, för där är det varmt! :D (Det är klart att det finns oisolerade ridhus här också, jag raljerar lite. :angel: )

Men ska jag rida ute när det är kallt, då har jag kappan på och fäller ut ärmarna. :)

Mvh,
Lady_S

Nu tänker jag att du inte bor i Norrland, åker jag till ridhuset så har jag en funktionströja och tunna ridhandskar, för där är det varmt! :D (Det är klart att det finns oisolerade ridhus här också, jag raljerar lite. :angel: )

Men ska jag rida ute när det är kallt, då har jag kappan på och fäller ut ärmarna. :)

Mvh,
Lady_S
Nej jag bor i Östergötland, här är oisolerade ridhus standard😁

Äntligen plusgrader så man kan få något vettigt gjort här! Har först mockat hagarna på fm och sen blev det ponnyridning, markarbete på ridbanan. Jag fick äran att hoppa med dotterns D ponny som är lite speciell av sig, het och stark, bakben som bara matar på oavsett vad.
Alltså den hästen är så fantastisk att rida 🤩.
Ja hon är het känslig och stressar lätt upp sig/kan inte vänta, men my god en sån känsla i hoppningen! Jag har själv mest tävlat hoppning men blev dressyrtant på gamla dar, men nu vet jag inte om hoppådran vaknade till liv igen för åhh vad roligt det var. Den ponnyn är svår på många sätt, men när en häst bara vill över till andra sidan, man känner det i hela kroppen- allt blir ju så mycket lättare !

Det här kan jag leva på länge. Värt många skottkärror med hästskit !

Får se om jag får rida henne imorgon igen.

Ska väl frysa på i veckan igen så då fortsätter vi med skrittjobbet, lite backe också.

Jag korrläser en självutvecklingsbok (typ, lite svårt att förklara) och hamnade i en intressant reflektion om vad jag egentligen går igång på. En av sakerna som hamnade på listan var dressyrridning. En lite oväntad insikt, så jag får väl börja skriva mer i den här tråden. ;)

Nu till den viktigaste frågan. Kan man ha vinrött schabrak till en rödbrun sadel? Urusel bild med brunt schabrak, men det var den enda jag hade.

IMG_8488.webp

Kom på att jag hade sadeln hemma (tänkt lämna in den på försäljning).

Så vad säger proffsen?

Såklart byts sadeln ut om den inte passar Pål, men han har väldigt lik rygg som Ariel, så om den passar. Skär det sig?

IMG_8489.webp

Jag korrläser en självutvecklingsbok (typ, lite svårt att förklara) och hamnade i en intressant reflektion om vad jag egentligen går igång på. En av sakerna som hamnade på listan var dressyrridning. En lite oväntad insikt, så jag får väl börja skriva mer i den här tråden. ;)

Nu till den viktigaste frågan. Kan man ha vinrött schabrak till en rödbrun sadel? Urusel bild med brunt schabrak, men det var den enda jag hade.

Visa bifogad fil 180099
Har rödbrun sadel och funderar aldrig vad som skulle passa. Kör på både rött, lila, rosa. Bara man gillar det själv 😃

Kom på att jag hade sadeln hemma (tänkt lämna in den på försäljning).

Så vad säger proffsen?

Såklart byts sadeln ut om den inte passar Pål, men han har väldigt lik rygg som Ariel, så om den passar. Skär det sig?

Visa bifogad fil 180100
Kör i vind! Orkar inte riktigt bry mig längre om matchning osv. Har tom börjat reagera med förvåning när folk rider med lindade ben för det känns så förlegat nu med all forskning. Det enda jag undviker färgmässigt är att kombinera vinrött med rosa-det skär för mycket i mina ögon😅.

Visa bifogad fil 180099
Man kan väl ha det man VILL ha :confused: ? Tycker du själv om det? Vad andra tycker är väl helt oviktigt?

Kör i vind! Orkar inte riktigt bry mig längre om matchning osv. Har tom börjat reagera med förvåning när folk rider med lindade ben för det känns så förlegat nu med all forskning. Det enda jag undviker färgmässigt är att kombinera vinrött med rosa-det skär för mycket i mina ögon😅.
Samma här. Jag var matchningsnörd som ung. Kunde inte ens blanda silverspännen på tränset med mässingsringar på sadeln. Eller ha två olika bruna nyanser. Matchade till och med min egen klädsel med schabrak/skydd mm. Och självklart skulle hjälm och stövlar matcha osv.

Nu bryr jag mig inte och blandar hej vilt, inklusive brunt träns och svart sadel eller omvänt. Eller brun sadelgjord till svart sadel. Har till och med haft bruna shortchaps till svarta skor. Och färger på saker om de matchar eller ej har jag helt släppt. Både egen klädsel och schabrak. Ska jag visa mig offentlig och se proper ut kör jag marinblått

Jag hade dock inte ens på min matchningsgalna tid sett några större problem med den sadeln och det schabraket som @Habina visade, förutom att vinrött aldrig varit ”min färg”. Men jag tycker inte det skär sig.

Och om någon så tyckt det - strunta i dem. Ha det du tycker är fint!

Visa bifogad fil 180099

Jag uppfattas nog som en färgblind om någon ser när jag är ute med hästarna här hemma. Igår t ex: orange stickad tröja, mörkt vinröda ridbyxor, en blå vindjacka med anskrämligt neongult foder och ett vitt schabrak med blågul rand. Tur att jag ofta rider när det är mörkt. :D

När jag ska till ridhuset eller ta foto/filma så försöker jag minska röran något. Men jag har hittills aldrig prioriterat att shoppa för att kunna färgmatcha 100 %.

Och: ska man nu ändå fundera på några färgkombinationer så är det fint med vinrött till fjordfärgen tycker jag!

Det är mera tur om jag lyckas matcha något till vardags 😅.
Till "fin" kan jag tänka till lite och skulle inte ha vinrött med rosa men inte annars. Skulle aldrig tänka att schabrak inte matchar sadel dock. Sadeln syns ju knappt när jag sitter i den ändå 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka