Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 043

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker Nelly har det lite svårt i galoppen, framförallt vänster. Bra stundtals men väldigt svårt att få till bärig och rund galopp i vänster, trots att hon verkligen kämpar på. Känns bra att vi snart har tid för vet check inkl UL av bakknän, och att jag har sparade IRAP-doser på kliniken vid behov😊

Igår plockade jag fram pivon och gopron och skulle filma ordentligt. Sjävklart krånglar pivon och stänger av sig flera gånger. Gav upp till slut så blev tyvärr ingen film på de delar jag hade velat se. Fick bara med lite arbete i början av passet.
Vet inte vad som var problemet. Den gav inget felmeddelande utan plötsligt var bara pivon avstängd. Batteriet kanske, men den hade typ 35% kvar när jag startade igång den igen så känns ändå konstigt?

Liten filmsnutt från igår:
https://www.instagram.com/reel/DToV3HzDJ6r/?igsh=MWo3Ymtvc3owOTJ6cw==

Samma här. Jag var matchningsnörd som ung. Kunde inte ens blanda silverspännen på tränset med mässingsringar på sadeln. Eller ha två olika bruna nyanser. Matchade till och med min egen klädsel med schabrak/skydd mm. Och självklart skulle hjälm och stövlar matcha osv.

Nu bryr jag mig inte och blandar hej vilt, inklusive brunt träns och svart sadel eller omvänt. Eller brun sadelgjord till svart sadel. Har till och med haft bruna shortchaps till svarta skor. Och färger på saker om de matchar eller ej har jag helt släppt. Både egen klädsel och schabrak. Ska jag visa mig offentlig och se proper ut kör jag marinblått

Jag hade dock inte ens på min matchningsgalna tid sett några större problem med den sadeln och det schabraket som @Habina visade, förutom att vinrött aldrig varit ”min färg”. Men jag tycker inte det skär sig.

Och om någon så tyckt det - strunta i dem. Ha det du tycker är fint!
Nu går praktiskt före matchningen här🤣
Har också varit nörd och vet inte hur många matchande schabrak och lindor jag har. Och någon matchande tröja till också!

Nu har jag brunt träns till min svarta sadel. Och ett svart pannband på det bruna tränset också 🤣
Såklart om jag köper nya grejer så väljer jag färgen jag redan har. Men har så mycket ”favoritgrejer” sparat så nu får det gå före.
Det är ändå bara jag som bryr mig!

IMG_2487.webp

Nu går praktiskt före matchningen här🤣
Har också varit nörd och vet inte hur många matchande schabrak och lindor jag har. Och någon matchande tröja till också!

Nu har jag brunt träns till min svarta sadel. Och ett svart pannband på det bruna tränset också 🤣
Såklart om jag köper nya grejer så väljer jag färgen jag redan har. Men har så mycket ”favoritgrejer” sparat så nu får det gå före.
Det är ändå bara jag som bryr mig!
Och hade du inte sagt något hade jag inte ens reagerat på pannband/träns.

Och man tänker nog inte på det här heller. Tränset är mörkbrunt, tyglarna mellanbruna, sadeln svart. Omedvetet matchade jag schabrak och ludd (grått) men mössan är marin

Mitt gamla jag hade helt ärligt fått ångest och utslag. Nu ser jag det som sagt inte ens. Och antagligen inte de flesta andra heller
IMG_0843.webp

Trots de bästa intentioner ändå en rätt svajig start på det tänkta stora dressyr- och träningsåret 2026:

3-4 januari: Jaaa! Äntligen kan vi åka och träna! Markarbetskurs i två dagar, nu jävlar är vi på gång!
6 januari: Skit också! Dominus har fått ett skumt sår med svullnad på insidan av framknäet - ingen ridning på några dagar.
10 januari: Skit också! Svullnaden har gått ner, men då är det i stället tio minusgrader och snö med begränsad entusiasm för ridning på en frusen hård ridbana.
17 januari: Jaaaa! Snön har smält och det är plusgrader. Dressyrpass i paddocken, dessutom i dagsljus, nu jävlar är vi på gång, igen!
Lite senare 17 januari: Skit också! Efter en extra promenad några km för att gå och beta vid hand, så kommer en bil med något släp och en halvt lös, intensivt smattrande presenning och blåser förbi lite för nära i 70 km/h (vi var alltså inte på samma väg men inte så långt bort). Dominus blir förklarligt skrämd, välter mig och landar med en skodd hov och en hel del kilon på insidan av min vrist och hälsena. Så, nu är det jag som är rejält svullen och halt - och åt helvete med dagens emotsedda ridning. Får väl vara tacksam att det verkar begränsat till mjukdelsskador.

Nu ser vi med skräckblandad spänning fram emot torsdag 22 januari - kommer de nyckfulla ridgudarna att tillåta att vi ska kunna åka iväg på vår första egna dressyrträning (efter denna "briljanta" uppladdning årets första tre veckor)? Jag har redan noterat att de äckliga minusgraderna verkar vara på väg tillbaka, så helt "jaaa!" är det i alla fall inte...

Ja, nu är det äntligen tinat (vi får ju inte åka någonstans eftersom vi haft nån form av smitta i stallet) var set meningen att jag skulle rida idag! Så drar hästen av sig en sko och är varm, svullen och halt. Oklart än så länge om det är hoven eller om han knixat till benet när han drog av skon.

Har verkligen släppt så mycket "principer" som jag tidigare hade runt utrustning och hur jag matchar/inte matchar. Bara det att jag red SM med utsläppt man för att Zacke spänner till när han är flätad. Skulle aldrig ens rida en likal LB utan flätor för några år sen😅. Och att jag slutat tävla i vita ridbyxor!

Det är skönt att bli äldre och jag blir mer och mer lik min mamma som alltid står ut i färg🙈😅.
20250629_163406.webp

Jag matchar ofta, men det är mer så att sakerna jag har (både till häst och ryttare) funkar med varandra nästan oavsett vad man tar -så det är inte så mycket aktiv matchning utan det blir lite halvmatchat till vardags och om jag ska visa mig i något mer offentligt sammanhang än hemma på gården så väljer jag mer medvetet 😜

Jag matchar nog alltid om jag ska träna, ha clinic eller så. Hemma kan det bli lite varierande looks. Men även hemma i min ensamhet kan jag tycka om att använda fina saker och matcha. Det gör mig glad på något sätt. Även om jag också kan ha sambos för stora jacka, mysbyxor, mössa och pannlampa allt i olika färger.. 😅

Jag matchar ofta, men det är mer så att sakerna jag har (både till häst och ryttare) funkar med varandra nästan oavsett vad man tar -så det är inte så mycket aktiv matchning utan det blir lite halvmatchat till vardags och om jag ska visa mig i något mer offentligt sammanhang än hemma på gården så väljer jag mer medvetet 😜
Så är det för mig med!

Har bara mörkblå ridbyxor och alla mina schabrak är antingen mörkblå eller grå med blå passpoal. Då matchar man liksom oavsett 😂

Efter en lång ofrivillig ridpaus pga väglag och väder är jag nu igång igen! Ridhuset i fredags och igår, idag två hästar hemma, en ut på vägarna och en på ridbanan. Så skönt, nu hoppas jag att det rullar på framåt och snart blir vår. Polo har en hel del överskottsenergi och det blir rätt sprattligt men han jobbar på duktigt ändå. Jag hoppas det blir lite mer sans och balans i saker när han är igång på riktigt. När vi var i ridhuset och hade långa diagonaler och speglar att tillgå passade vi på att prova lite serier, och det funkar ju riktigt bra. Vi behöver fortfarande arbeta en hel del med kontakt, mjukhet och stabilitet, men han blir bara finare och finare.

Blev ett bakslag här med.
Idag var Ärtan svullen på utsidan av ett bakben strax nedanför hasen. Lite varm men inte öm och svullnaden såg ut av vara på väg nedför benet.

Tog en promenad med henne, skrittade på glatt och rörligt helt utan obehag. Såg betydligt bättre ut efter, svullnaden var mer platt och låg längs med skenbenet istället.
Gissar på att hon fått sig en smäll, kommer hålla koll och fortsätta promenera/skritta henne ett tag.

Var så bra underlag på vägarna här med den packade snön. Sen blev det plusgrader, snön smälte för att sen frysa på igen 🙄
Nu är det hårt med fläckar av is istället så skritt passar bra.
Ska komma mer snö nästa vecka.

Ligger en förnimmelse av vår i luften och det är helt underbart!
20260119_105640.webp

Blev ett bakslag här med.
Idag var Ärtan svullen på utsidan av ett bakben strax nedanför hasen. Lite varm men inte öm och svullnaden såg ut av vara på väg nedför benet.

Tog en promenad med henne, skrittade på glatt och rörligt helt utan obehag. Såg betydligt bättre ut efter, svullnaden var mer platt och låg längs med skenbenet istället.
Gissar på att hon fått sig en smäll, kommer hålla koll och fortsätta promenera/skritta henne ett tag.

Var så bra underlag på vägarna här med den packade snön. Sen blev det plusgrader, snön smälte för att sen frysa på igen 🙄
Nu är det hårt med fläckar av is istället så skritt passar bra.
Ska komma mer snö nästa vecka.

Ligger en förnimmelse av vår i luften och det är helt underbart!
Visa bifogad fil 180160
Hos oss frös allt igen inatt. Jag jobbar hemifrån idag och utnyttjade lunchen till att sprida ut lite salt på ridbanan. Jag hoppas det blir tillräckligt bra så jag kan rida hemma ikväll.

Fick också ett bakslag här men det berodde helt på mig. Undee fredagens träningar började jag må dåligt inför andra gruppen. På tio minuter så var det som att kropen bara stängde ner och till slut bar inte benen så jag föll ihop🙄. Min man fick komma och hömta mig sen låg jag fullt påklädd under dubbla täcken och skakade i nästan två timmar innan det lättade. Antagligen fått nåt vurus som kroppen bara inte kunde hantera..

Varit trött under helgen och bara skrittat Zacke en runda. Känner mig ändå rätt ok nu så hoppaa jag orkar trappa upp Zacke nu och Dio ska ovkså igång mera.

Jag matchar på finträning för tränare, övrig tid ser jag lite hemlös ut.

Har svart utrustning på Fumo vilket är enkelt, men Doris vill jag ha brunt på och är fortfarande så pass kinkig att det måste vara samma brun på träns och sadel.

Däremot skiljer jag helt på färg på läder och färger på tyg, så sadeln och schabraket behöver inte matcha. Jag tycker inte heller att hela jag måste ha bruna grejer typ stövlar och hjälm om hästen har brun utrustning.

Jag matchar på finträning för tränare, övrig tid ser jag lite hemlös ut.

Har svart utrustning på Fumo vilket är enkelt, men Doris vill jag ha brunt på och är fortfarande så pass kinkig att det måste vara samma brun på träns och sadel.

Däremot skiljer jag helt på färg på läder och färger på tyg, så sadeln och schabraket behöver inte matcha. Jag tycker inte heller att hela jag måste ha bruna grejer typ stövlar och hjälm om hästen har brun utrustning.
Men det är så snyggt när någon fått ihop helt brun utrustning med stövlar, hjälm och kavaj!! På en fux! 😍
Har också brun dressyrsadel men svart kavaj, stövlar och hjälm. De går också fint, men allt i brunt är 👌🏻
Köpte en Boudreaux färgad pikeurkavaj som är urläcker men har aldrig använt den. Nån blandning av mörklila och lite vinrött. Den hade jag velat ha bruna stövlar och hjälm till, samt ett cremefärgat schabrak.

Nova är inne på 4e veckan vila. Har tänkt promenera med henne lite, men har inte hunnit?! Och så har det varit för kallt. Nu är det is eller stenhårt.. är ledig tre dagar i helgen så kanske kommer vi ut. Om det inte är jättehalt kanske Mini får åka till ridhuset för miljöomväxling!
6 åringen som är en av mina hjärtehästar, bara inte min på pappret, är skadad och jag tror det är illa. Allt står på paus. Imorn kommer min veterinär med röntgen och UL.
Men hoppas på bra och lugnande besked💕

IMG_0663.webp

Jag var så klantig i går. Resultat - både sidostycket på mitt SD-design träns och tyglarna gick sönder. Hoppas att tränset går att laga, har en fd kollega som är utbildad sadelmakare. Skulle behöva nya tyglar dock. Vill helst ha både med gummi på insidan och stoppar eller så läder med stoppar. Inte för breda och mjuka. Förslag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka