Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just du är jag tacksam för alla tips så jag funderar ett varv till.Det är inte omöjligt, vi har varit inne på det. Speciellt nu när det är så kallt och hon inte verkar vara förtjust i kallt vatten. Jag vet att hon dricker bra typ från intag kl 14 till kvällsfodring, då behöver hon påfyllning. Och hon dricker säkert bra första delen av kvällen/natten innan det blir för kallt. Sen är det sådär i hagen. Så det kan absolut påverka att drickandet blir ojämnt under dygnet.
@Linda_A Min häst börjar bajsa när jag kör fram transporten… På hennes mamma räckte det att ta fram tranportskydden. Så lite lagom stresspåslag?
Vill minnas att jag läst nånting om mash? Funkar det att ge ljummen mash innan jobb? Finns det inget motsvarande katrinplommon en kan ge till häst.
Paraffin olja funkar ju fint ge som smörjande
Men jag tror på en ThermoBar i hagen…
Kostar och kräver att dra ut ström till hagen (sommartid) så fattar att det är en stor grej men även veterinär besök kostar ju pengar
@Linda_A vår ena som har lite torrare bollar än de andra hon får olja. För jag vet av erfarenhet att hon får fart på magen av det.
Min häst dricker mycket mer vatten inne nu (utebox) när det är minusgrader och hans värmehink är påslagen. Han dricker kanske 15 liter kallt vatten, men minst 25 liter när det är uppvärmt. Det är kanske lättare att ordna varmt vatten i boxen än ute? Men bäst är såklart båda.
Är hon bara ute fram till 14 kan även en isolerad men inte uppvärmd vattenbalja funka. Det har vi till ponnyerna och den håller värmen rätt bra ffa om man har i varmvatten.
Det tror jag är en bra idé, ofta enklare få fram ström och billigare köpa inMin häst dricker mycket mer vatten inne nu (utebox) när det är minusgrader och hans värmehink är påslagen. Han dricker kanske 15 liter kallt vatten, men minst 25 liter när det är uppvärmt. Det är kanske lättare att ordna varmt vatten i boxen än ute? Men bäst är såklart båda.
Är hon bara ute fram till 14 kan även en isolerad men inte uppvärmd vattenbalja funka. Det har vi till ponnyerna och den håller värmen rätt bra ffa om man har i varmvatten.
Jag ger det i mashen, men kanske för lite. Hur mycket tror du?
Jag har gett vanlig rapsolja, 1 dl om dagen.Stresspåslag funkar absolut, det är lite det min tränare testar i ridningen, med övningar där hon måste gå upp i varv. Transport hade varit utmärkt, då bajsar hon som bara den, men vi hyr tyvärr till de få resor vi gör. Spola henne i spolspiltan funkar också, men lite fel årstid att blöta ner hästen.
Jag gör det just nu, 5 dl gastro mash i en hel hink med vatten. Det har absolut gjort henne ridbar gentemot vägrar att röra sig alls. Dock lite osäker på vad som vore en lämplig tidsperiod mellan mashen och jobbet. Man är ju inte själv så pigg på att jobba efter att ha ätit.
Ja, jag tror också det hade gjort stor skillnad. Priset är inte problemet i sig utan det är strömmen, speciellt eftersom vi inte har en fast hage, det blir ommöblerat då och då eftersom hon går med ridskolehästarna.
Paraffinolja eller nåt annat?
Hrm, bra jämförelse. Barka står i icke-uppvärmt stall, så nog inte så mycket varmare än en utebox.
Vi har isolerat med liggunderlägg kring hinkarna i stallet och har dem upphängda (2 st 18 liters) så de inte står på golvet och fyller med varmvatten. Men ja, ska höra igen om det går att dra nån förlängningssladd från huvuddelen av stallet där det finns uttag.
Paraffinolja eller nåt annat?
På min paraffinolja från veterinären står;
"Förebyggande av förstoppning vid torr avföring: 1-2 dl blandas i fodret 2-3 gånger dagligen under ett par dagar."
Ah, tack. Har inte köpt "häst"-paraffinolja (dock är den ok att ge, så klart). Men sen är ju frågan om man kan ge så mycket under längre tid. Mer än en fodring per dag är dock inte möjligt i nuläget, men jag brukar ge runt 1 dl.
Det jag hört om ”risken” med långvarig paraffinolja till häst är att hästen lär sig bryta ner den. Dvs du får inte den smörjande effekten längre utan samma effekt som vilken annan olja som helst.Nu ger ju jag mitt till katter, så det är helt olika matsmältningssystem (och skalan är ml) men riskerna som nämns är att för mycket kan ge oljig och lös avföring (vilket ju reglerar mängden ganska tydligt
) och att det vid långtidsbruk finns en risk att det blir för dåligt upptag av fettlösliga vitaminer (där är rådet att inte ge vid varje måltid helt enkelt).
Hade inte varit direkt orolig för att öka mängden du ger till ett par deciliter utifrån vad som skrivs, dosen för att häva en pågående förstoppning är 0,5-4 liter!![]()
Jag undrar om det är möjligt?Det jag hört om ”risken” med långvarig paraffinolja till häst är att hästen lär sig bryta ner den. Dvs du får inte den smörjande effekten längre utan samma effekt som vilken annan olja som helst.
Sant eller ej vet jag inte
Jag tror (obs tror) att det är en myt faktiskt. Kroppens egna enzymer kan inte spjälka mineralolja. Vad jag vet är det bara vissa bakterier som producerar enzymer som skulle kunna göra det, men de borde knappt förekomma i normal tarmflora, åtminstone inte i så stor mängd att det har någon avgörande effekt… Undrar om det finns studierDet jag hört om ”risken” med långvarig paraffinolja till häst är att hästen lär sig bryta ner den. Dvs du får inte den smörjande effekten längre utan samma effekt som vilken annan olja som helst.
Sant eller ej vet jag inte
Linfrökaka är väl också milt laxerande, lite enklare att fodra med.Glömde klassikern linfrö. Inte lika laxerande som paraffin men nyttigt på många fler sätt än för det ”slem” den ger i magen (omega-3, proteiner) så kanske värt att ge som tillskott?
Linfrökaka är väl också milt laxerande, lite enklare att fodra med.
Kanske kan vara något att prova för er @Linda_A?
De får ju såklart inte bli för tjocka, men om det skulle hjälpa magen kanske det ändå är värt det även om hon är lite för rund?Hrm, ja. Skulle kunna laborera med det också. Kan inte ge för mycket utan att dra ner på nån annan mat, hon är lite åt det runda hållet. Men kanske lite mindre mash och så fylla ut med linfrökaka.
Jag tänker att om magen blir bättre kanske hon blir piggare och lättare att motionera och då förbränns de extra kalorierna?Hrm, ja. Skulle kunna laborera med det också. Kan inte ge för mycket utan att dra ner på nån annan mat, hon är lite åt det runda hållet. Men kanske lite mindre mash och så fylla ut med linfrökaka.
Jag tänker att om magen blir bättre kanske hon blir piggare och lättare att motionera och då förbränns de extra kalorierna?