Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 844

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä har kört med glansspray
Jag har fått förklarat för mig, rätt eller fel, att de får skav när de fäller för att stråna torkar och blir spröda. Det där stiftet innehåller vax som ska göra att stråna inte blir lika spröda. Vad pälsglans innehåller vet jag inte? Jag har ett sånt stift och använder det på min som fått skav av schabraket bakom sadeln. Vet inte om det funkar helt, ibland glömmer jag att använda det, men i år har han inte fått skav än i alla fall.

Mvh,
Lady_S

Lilla Mini har varit på löshoppning idag.
Tyvärr stod min medhjälpare på läktaren så blev inga bra filmer.. Men hon glänser 😍 tror hon kommer bli fin❤️ jag är partisk men hon är så fin! 💕 är ju rädd att det blir för svårt 🙈 men får hoppas hon är tillräckligt snäll och förlåtande helt enkelt. Har bra hjälp, får kosta på mycket om vi behöver. Tänk så går hon att rida lite om ett år..!
Skötte sig utan anmärkning också, smidig att ha med sig. Nu får hon vara i några veckor igen.

https://www.instagram.com/stories/k...rce=ig_story_item_share&igsh=bzBndjJqbml5cG9j

IMG_3043.webp

Betydligt bättre temperatur idag så jag gav mig ut på tur 😄
Var visning på granngården som stått tom ett år så våra hästar var väldigt uppe i varv när jag kom. Stallet ligger lite isolerat och det händer inte mycket där. Gården ligger på en kulle ovanför och nu var det plötsligt fullt av folk som traskade runt överallt och inspekterade marker och byggnader.
Ärtan stod och vibrerade inne i stallet när jag gjorde iordning henne 😅
Hade jag haft samma konsekvenstänk som en normal människa hade jag tagit andra vägen men nej, klart jag skulle rida genom gården, förbi en jäkla massa bilar och folk 😆
Men det gick så bra! Hon var spänd men litar på mitt dåliga omdöme så taktade förbi allt som vanligt ❤️
Hon är så rolig att rida! Hoppas det vänder nu och håller sig på mer rimliga temperaturer.

20260215_155224.webp

Tränade ett pass idag igen, red igenom programmet och gjorde om det mesta flera gånger innan jag red vidare, nyttigt! Sen drillade vi byten, och just nu känner jag lite att vi kan ju sätta dem åt båda håll, vi missar ibland, men han byter på hjälpen och det blir ett byte om än ibland ett uns efter bak. Då kan vi lika gärna starta på, vi kommer inte få noll på dem.

Gjorde mycket byten på serpentinen och det var riktigt bra för oss, där blev de flesta rena åt båda håll.

Två ridpass idag också ute på gräsåkern, och stämmer nu prognoserna så vankas det åtminstone någon eller ett par plusgrader nästa helg. Bara det nu inte blir på/av så det blir ömsom tö och ömsom isgata. Men tänk om det är mindre än en vecka kvar med vintertemperaturer nu!

Hann också med en avsutten träff hos tränaren nu på eftermiddagen, fika med allmänt hästprat samt om målsättningar och träningsupplägg under 2026. Kul! Många ponnyryttare så jag höjde medelåldern en del, men var i alla fall inte helt ensam som vuxenryttare. Det har en gång varit en väsentlig del i mitt liv att lägga upp planer och tävlingsmål inför varje säsong, men det är många år sedan. Så med eget stall och efter att ha varit ifrån tränings- och tävlingsvärlden i så många år, så känns det roligt att bli en del av någon slags träningsgemenskap igen.

Jag har fått förklarat för mig, rätt eller fel, att de får skav när de fäller för att stråna torkar och blir spröda. Det där stiftet innehåller vax som ska göra att stråna inte blir lika spröda. Vad pälsglans innehåller vet jag inte? Jag har ett sånt stift och använder det på min som fått skav av schabraket bakom sadeln. Vet inte om det funkar helt, ibland glömmer jag att använda det, men i år har han inte fått skav än i alla fall.

Mvh,
Lady_S
Beställde ett nu. Beställde det till människor som kostade hälften. Verkade vara liknande innehåll.

Alltså jag älskar denna vinter med snö! Nu har det gått fint att rida ut i alla gångarter och Mr Boll har skött sig strålande. Så jag struntar i å rida i ridhus och kör nog uteritter tills detta försvinner.

Bifogade filer

• IMG_8451.webp
    IMG_8451.webp
    497,9 KB · Visningar: 2 569
På dressyrtemat så har jag idag även njutit av Justin Verboomens GP med Djembe de Hus i Neumünster (för snål för Clipmyhorse, så ser bara det jag kommer över gratis på YT). Så välbalanserat, lätt och rytmiskt, sluten mun och spetsade öron rakt igenom. Synd att den ska säljas, för har de kommit till denna harmoni på mindre än ett år så hade det varit väldigt kul att följa utvecklingen en längre tid.

Jobbar på att kvicka upp min dam för skänkeln med mina favoriter - övergångar. Och vilken ambitiös tjej jag har. ÖVERambitiös , så pass att vi tydligen ska börja med tramp redan. 😅Berömmer hennes försök och vi jobbar vidare. Hon har sånt tryck och vill så mycket. :heart
Så himla roligt att få sitta på en nordsvensk men ändå känna att hon börjar svara för små skänklar och börjar lätta av i handen.
Längtar tills det är barmark och ridbanan tinat så att jag kan boka in årets första dressyrträning. ( Vill inte boka i ridhuset, trivs bättre med att rida på vår egna ridbana själv)

Red Katt ikväll och hade hjälp av en vän från marken. Kändes så SKÖNT att komma upp och rida henne🤩. Och med hjälpen jag fick så inser jag var det gått fel för oss och jag ser en ljusning framåt. Kommer ha fortsatt hjälp att rida henne framöver men nu tror jag faktiskt saker löser sig!
20260216_214943(1).webp

Red Katt ikväll och hade hjälp av en vän från marken. Kändes så SKÖNT att komma upp och rida henne🤩. Och med hjälpen jag fick så inser jag var det gått fel för oss och jag ser en ljusning framåt. Kommer ha fortsatt hjälp att rida henne framöver men nu tror jag faktiskt saker löser sig!Visa bifogad fil 181358

Så roligt att höra. :) Älskar modellen på häst, hur hög är hon? Ser precis lagom ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar