Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 856

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas kunna få det under sommaren, men vi är bara fem i privatstallet och jag är den enda som rider dagtid, de andra är yngre och går i skolan. Men på loven funkar det ibland. Barka vill helst att det är typ 3-4 hästar, hon räknar väl med att risken för att bli uppäten av en brevlåda är mindre om det finns fler byten att välja på. ;)
Min W var som allra tryggast med flera sällskap. Bäst var en före och en efter. Då kunde inga jagularer äta upp en 😅 (Hon gick jättebra att rida ut med ett sällskap ”bara” men märkbar skillnad med flera. Ensam så det gick men hon var ganska ängslig plutten).

Ridit genom LC1 med Vina idag och hon kommer bli en sån dressyrprinsessa! Otrolig gåvilja och blev mer och mer att sitta på-älskar den känslan🤩. Ska förhoppningsvis starta i mitten av maj som livsdebut😁
20260429_173544.webp

Sista fröken ut ikväll var Katt. Hon har fått vila en vecka och lite till efter den konstiga hältan och svullna benen. Men alltså wow! Hon är verkligen som en ny häst! Tömkörde och hon är så avspänd och har fullt fokus på jobbet. Inga knasreaktioner utan verkligen bara superfin🤩
20260429_220124.webp

Jag kommer inte heller upp utan något att stå på. Letar upp en sten eller stor stubbe 👍
Plus ett på den.

Jag sitter dessutom av minsta jag blir harig så det har varit pass jag suttit av och suttit upp igen 3-4 gånger 😅 Särskilt nu med ny häst som jag vill ge bra upplevelser utan att jag sätter spänning i henne. Så tex en tur förra veckan satt jag av innan vi gick igenom motorvägstunneln, när vi gick förbi hunden som ligger bakom en buske och kommer fram vilt skällandes när man nästan är förbi, när vi behövde ta oss över ett dike - och så samma ställen (minus diket) på vägen hem. Man lär sig exakt var det finns bra stubbar, stenar osv :)

Edit. Har man dåligt med ställen så kan man även ställa ut en pall eller hink eller liknande j skogen i förväg

Apropå både diskussionen om galopptempo och om uteritt - min tantponny är bäst. När vi är ute ensam får man den växel man lägger i. Inte mer, inte mindre. Oavsett bortåt eller hemåt. 🥰

(Med sällskap kan man behöva bromsa lite hemåt och både växellåda och bromsar kan vara aningens kärva - men inte så det är något egentligt problem )

Men oj, vad hände med kvaliten? Eller är det bara hos mig det ser grynigt ut? 🥺

Red till slingan enligt plan och Ärtan var glad ❤️
När vi kommer till galopprakan blir hon crazy banana och skjuter iväg som en kanonkula, men den är väl bara typ 800 meter.
När vi svänger upp mot slingan kan hon jogga lugnt innan vi rullar över i galopp, men då vet hon att hon kommer få galoppera några km och blir inte alls lika laddad. Den är ju ganska kuperad också vilken är kul och bra för balansen och styrkan att kunna galoppera på framåt även nedför utan att ramla iväg på bogarna, byter galopp klockrent i varje kurva också 👌

Grannens får har fått lamm 😍
Så himla söta 🥰
Jag vill gärna stanna och titta en stund, Ärtan tycker det är dötrist och totalt ointressant.
20260430_104739.webp

Har ridit privatlektion på ridskolehäst igen, äntligen! Det är så lustigt, för trots att det var en för mig helt obekant häst, fåglar hoppade på ridhustaket och det smällde rejält utanför ridhuset så var jag inte ett dugg nervös eller spänd. Hästen skötte sig finfint, men hade steglängd som en shettis och var ganska tungriden - ungefär tvärt emot mina egna 😅.
Nu väntar en till ridskolehästlektion, sen ska vi ta vid med ponnyn. Det kommer säkert bli jättebra, för då kan jag ha mer fokus på ridlärarens instruktioner än på att måla upp skräckscenarion

Apropå både diskussionen om galopptempo och om uteritt - min tantponny är bäst. När vi är ute ensam får man den växel man lägger i. Inte mer, inte mindre. Oavsett bortåt eller hemåt. 🥰

(Med sällskap kan man behöva bromsa lite hemåt och både växellåda och bromsar kan vara aningens kärva - men inte så det är något egentligt problem )

Å vad mysigt!!

Och otrolig stabilisator på telefonen! Hade jag filmat med min så hade man blivit sjösjuk delux. 😆

Vilken härlig väg/stig! 😍

Å vad mysigt!!

Och otrolig stabilisator på telefonen! Hade jag filmat med min så hade man blivit sjösjuk delux. 😆
Jag har satt den i ”urringningen” på ryggskyddet. Annars är det hela havet stormar och noll styrning när jag ska försöka galoppera på en hand och hålla i. Jag har provat 😅

Min gubbe drog till ryggen när han brakade iväg för några v sen. Dagen efter hade han låsning där han aldrig brukar ha och var allmänt ngt stressad i hagen etc. Sambo behandlade och han blev sitt vanliga jag. Så skönt att ha honom vid akuta saker!
Vi har tuffat på lite och han är så himla härlig att jobba med. Enormt med energi som är styrbar. Bästa gubbi! ❤️
Vår lånehäst måste tyvärr flytta. Ägaren har fått förändrade förutsättningar. Så nu velar jag kring ersättare. Hade ju innan jag blev sjuk tänkt köpa unghäst och rida in etc. Känner att jag vill vara igång mer för det. Så jag velar lite kring att ta hem någon rehabhäst, någon annan sällskap eller någon mer färdig att själv komma igång på själv. Eller ngt stadigt som kanske sambo kan åka med ut i skogen på. Hade hoppats på att ha kvar vår kompis tills jag var mer klar för unghäst. Får se var det landar!

När man är 20 år och endast lyckas odla tveksamma moppefjun får man försöka göra lös-mustasch av kompisen man kliats med. 😂
C20550B2-7C5B-47C8-A644-B08A4839671E.webp

Gammal banvall 😍 Tyvärr bitvis ganska stenig, men ändå hur mysig som helst. Och vill man galoppera på bra underlag så finns en grusgrop där det finns preppad rakbana. Ridvägarna är en av de absolut bästa sakerna med att stå uppstallad i det här området!
Låter jättehärligt!
Fastän jag stått nära Sthlm med häst större delen av livet har jag haft galet mkt bättre ridvägar där än här ute på landet i Södermanland på olika ställen. 😅

Bästa var där jag hade min ponny först. Sandmark nästan överallt och anlagda promenadvägar i mil efter mil. Och grustag och grusbackar, sandstrand etc. Och många små hinder längs vägarna. 😍
Dit hade jag kunnat åka bara för att rida ut.

Ni som tävlar, hur duktiga är ni på att ta beslut under själva tävlingsritten?

Jag tycker jag brukar ha hjärnan med mig, är duktig på att ha lärt mig exakt vad som ligger i vilket moment så skiter sig ett moment vet jag hur långt det momentet är och kan använda hela det till att komma tillbaka till ridning, men ifjol drabbades jag av tävlingsnerver deluxe och glömde HELT använda huvudet i en klass 🫣

Den gången fastnade vi i fiberunderlaget i den ökade traven och höll på att fara i backen (nere på framknäna) och jag blev rädd och trodde hästen var skadad osv men hjärnan sa upp sig helt och jag bröt inte ens av ordentligt och började om eller la en volt eller nåt och sen var resten av programmet jättedåligt och jag helt fast i vad som hände i den första ökningen….

Tävlingen efter red jag mycket bättre, och i ena programmet till och med planerat (det gick jättebra och jag förstod att vi var bra och safeade sista linjerna) men nu när jag börjar närma mig tävling igen får jag lite flashbacks av den misslyckade starten och funderar på hur jag ska preparera hjärnan för att OM missar sker komma ihåg att offra det momentet för att de efter ska bli bra 😅

Låter jättehärligt!
Fastän jag stått nära Sthlm med häst större delen av livet har jag haft galet mkt bättre ridvägar där än här ute på landet i Södermanland på olika ställen. 😅

Bästa var där jag hade min ponny först. Sandmark nästan överallt och anlagda promenadvägar i mil efter mil. Och grustag och grusbackar, sandstrand etc. Och många små hinder längs vägarna. 😍
Dit hade jag kunnat åka bara för att rida ut.
Samma här, sand nästan överallt så även mitt i snustorr sommar finns vägar att skritta och galoppera på.

Det du beskrev lät snäppet än bättre dock 😍

På tal om ridvägar; jag är ju rätt ny i mitt stall och typ ingen annan rider ut längre turer, så det har tagit mig ett tag att ”kartlägga” uterittsmöjligheterna. Igår fick jag tag i travfolk på andra sidan en större väg, som har en preppad slinga som hänger ihop med kilometervis av fina skogsvägar där man kan galoppera. Det är tydligen helt ok både att rida på deras slinga och att gena över deras gård in i skogen, vilket kortar vägen dit med säkert 2 km. Min häst bryr sig inte om trafik så att korsa vägen är inga problem. Åh vad jag är glad nu!!! :love:

Vi har en absolut perfekt slinga i skogen som är ca 1500 meter i lätt uppförslut. Nu är det dessutom en ny travkille som preppar slingan så underlaget är tiptop🤩. Var ute där igår med Dio som handhäst till Zacke och galopperade. Dio var typ som en heliumballong😅. Men det var bra för idag var han sååå fin på stora banan. Inget utåtagerande, brann inte upp och kunde lägga på ben och göra byten utan att han luftade bak😍! Så jag anmälde till lite tävlingar😁.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar