Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 854

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har heller inte särskild koll på var bedömningspunkterna börjar och slutar, är glad om jag rider åt rätt håll mellan typ rätt bokstäver i någorlunda rätt gångart! :angel: :D

På fälttävlan förra helgen fick jag ÄNTLIGEN en 8:a på uppridningen i början! Har stört mig som fan på att andra kan rida in på 7,5-8 medan jag får 6-6,5 med kommentaren ”vingligt” eller ”vid sidan om medellinjen”. Nu var framridningen för en gångs skull på en ridbana med bokstäver så jag vände upp på medellinjen och red friskt framåt i mellantrav och lättridning några gånger och lyckades uppenbarligen pricka rätt under programmet. :banana:

Ofta är fälttävlans dressyrframridningar på en gropig gräsplätt, ibland med terränghinder på och ibland en rejäl lutning…

Sen på avslutande uppridningen fick jag 6 igen, med kommentaren ”till vänster om medellinjen”. 🤷‍♀️

Bytena är domarna kinkiga med att de sker PÅ HJÄLPEN och inte för att hästen vet att den ska byta så upplevs det som ett omslag (av hästen) och utan att hjälpen ges får man 0 poäng. Hänt mig med.
Nitar de i halten vid X får man heller inte bra poäng men man brukar iaf få några poäng ;)
Nja det är en sanning med modifikation 😛

Vi får lära oss att inte titta på hjälpen. Alla byter olika. Jag kanske lärt min häst att byta 3 steg efter jag flyttar skänklarna eller säger kurridutt eller lyfter en hand osv osv
Vi tittar vart bytet är placerat och kvaliteten på bytet och galoppen innan och efter.

Oftast har ju folk lärt hästen att byta på den direkta hjälpen och om den inte gör det så brukar bytet i sig bli felplacerat eller dåligt.
Men jag skiter i om du ger hjälpen 5 steg tidigare om bytet är på rätt plats, rakt och bra kvalitet.

Fast är det verkligen korrekt dömt att döma så? Bara nyfiken i största allmänhet
Just den situationen kan dömas så tufft, men också på det "snällare" sättet. Den tuffare bedömningen är mer "bokstavstrogen" och därför kanske den mest korrekta - men jag tror den snällare bedömningen väljs av rätt många domare i den situationen. Det skulle ju till och med kunna vara så att det vid tre domare blir väldigt olika resultat beroende på hur de väljer att döma en sån grej. Men som sagt - läser man programmet strikt så stämmer bedömningen, så korrekt dömt är det. Men samtidigt straffar det ju väldigt hårt.

Eftersom jag är domare själv har jag bra koll på momenten. Alla år med begränsade hästar har gjort att jag blivit en rätt bra programryttare. Vet också var jsg kan fuska och hur väl en ser el inte ser från C😁.

Nja det är en sanning med modifikation 😛

Vi får lära oss att inte titta på hjälpen. Alla byter olika. Jag kanske lärt min häst att byta 3 steg efter jag flyttar skänklarna eller säger kurridutt eller lyfter en hand osv osv
Vi tittar vart bytet är placerat och kvaliteten på bytet och galoppen innan och efter.

Oftast har ju folk lärt hästen att byta på den direkta hjälpen och om den inte gör det så brukar bytet i sig bli felplacerat eller dåligt.
Men jag skiter i om du ger hjälpen 5 steg tidigare om bytet är på rätt plats, rakt och bra kvalitet.
Men varför fick jag då 0 på ett byte med kommentar ”byter innan hjälpen”?
Då borde ju ett tidigt byte fortfarande generera några poäng?

Som jag uppfattar @Jfrelin är det placeringen av bytet som avgör, inte din hjälp. Så där borde det kanske stått "för tidigt byte". Det innebär ju att det inte kommer något byte där det ska vara, och då har domaren inget byte (på rätt plats) att bedöma. Precis som i mitt exempel tidigare. Men som sagt, det är rätt hårt dömt kan man tycka, särskilt om bytet är bra. Men jag antar att domaren inte tycker det är bra om man inte klarar av att lägga det på rätt plats (vilket ju i praktiken oftast handlar om att det inte är på hjälpen).

Bytena är domarna kinkiga med att de sker PÅ HJÄLPEN och inte för att hästen vet att den ska byta så upplevs det som ett omslag (av hästen) och utan att hjälpen ges får man 0 poäng. Hänt mig med.
Nitar de i halten vid X får man heller inte bra poäng men man brukar iaf få några poäng ;)
Ja det vet jag ju - men i Wargs exempel bytte hon ju men för tidigt. Och då borde väl domaren sett hjälpen tänkte jag. Och då kändes det hårt?

Edit. Även om man bortser från hjälpen som @Jfrelin skriver om så borde den väl fått nån poäng för nästan rätt ställe?

Tur jag aldrig kommer rida program med byten känner jag 😅

Fast ett byte före hjälp är ett omslag. Så det ska till någon sorts hjälp. Men om du drar hästen i örat eller en vanligare hjälp är lite upp till dig (överdrivet men du fattar)… Med det sagt är jag inte MsvB-domare. :)

Fast ett byte före hjälp är ett omslag. Så det ska till någon sorts hjälp. Men om du drar hästen i örat eller en vanligare hjälp är lite upp till dig (överdrivet men du fattar)… Med det sagt är jag inte MsvB-domare. :)
Min häst har ju tyckt att det faktum att jag har tänkt på ett byte är tillräcklig signal… Om jag rider in på linjen med byte i tanken så räcker det att jag tar ett djupt andetag så byter hon.
Nu är det inte lika spännande längre, så numera brukar hon vänta på min signal. Som alltid kommer ”fel”.

Tränaren frågar om det var på hjälpen och jag säger ja, fast nej. Ja för att jag tänkte byta där, men nej för att jag själv var efter min egen hjälp… :angel::banghead: 🤷‍♀️

Men grejen var ju att jag gav byteshjälp med ;) men det dömdes som att hästen förekom mig. Bytet blev tidigt, och hästen var inte så befäst i bytena så hjälpen mer knuffade hästen att byta galopp än var distinkt och bra.

Jaja, efter det blev jag väldigt noggrann med att vara tydlig med att JAG ger hjälpen.

Vi ska tävla ft nästa helg, H80 över två dagar. Är lite sugen på att rida en LA på klubben på fredagen men vet inte om det blir mycket tävling för henne.
Nu är ingen av starterna någon ansträngning, 15 minuter resväg som mest osv.
Brukar rida dressyr hemma dagen innan ft så ingen skillnad på upplägg.
Frågar jag min ft-tränare kommer jag få ett självklart ja!
Men jag vet inte.

Vi ska tävla ft nästa helg, H80 över två dagar. Är lite sugen på att rida en LA på klubben på fredagen men vet inte om det blir mycket tävling för henne.
Nu är ingen av starterna någon ansträngning, 15 minuter resväg som mest osv.
Brukar rida dressyr hemma dagen innan ft så ingen skillnad på upplägg.
Frågar jag min ft-tränare kommer jag få ett självklart ja!
Men jag vet inte.

Hur känns det för dig?
Vore det skönt med en tävling (fredagen) som inte blir så viktig/uppvärmning inför FT eller känns det bortkastat tävla utan att egentligen vilja satsa på den tävlingen?

Jag tror nog hästen kommer spegla dig så känn hur det känns för dig, roligt eller onödigt

Hur känns det för dig?
Vore det skönt med en tävling (fredagen) som inte blir så viktig/uppvärmning inför FT eller känns det bortkastat tävla utan att egentligen vilja satsa på den tävlingen?

Jag tror nog hästen kommer spegla dig så känn hur det känns för dig, roligt eller onödigt

Jag skulle tycka det var trevligt, alltid kul att rida på "min" klubb.
Som uppvärmning för Ärtan är det nog bra och hon gillar ju dressyr på det sättet att hon vet exakt vad som förväntas och vad hon ska göra.

Min stora ståtliga häst. :heart Nyss hemkomna från ett dressyrträningspass i värmen, idag var det lite mindre spänd galopp också i ridhuset, skönt. Han har så fantastiskt bra balans och takt när han är avslappnad och gör så lätta fina övergångar så jag vet inte vad som varit haken att han spänt sig just i ridhuset. Nu bestämde vi att bara göra fattningar och så bryta av direkt om han blir spänd och då blev det också bättre.

Har också bytt från Micklemtränset till vanlig kombinerad nosgrimma och samtidigt bytt från tredelade bettet till ett novabett, det verkar han tycka mer om. Och så har jag uppgraderat minneskortet i filmkameran så nu jävlar ska det filmas så mycket jag bara orkar på hemmaplan - så jag får analysera ridningen och skärpa till mig med mina fula slokande axlar och händerna i magen. En så otroligt fin häst som Dominus förtjänar en pilot som levererar på topp!

Skärmbild 2026-05-01 135654.webp

Kan vara så att jag kommer behöva ha Erreplus ändå, hästen är formad som en krocketbåge. Vad är det du har? 😆
Ajdå ha ha! 😆 Det är en rödbrun enkelkåpad Rembrandt, normal bom och 18”, årsmodell 2017. Jag tycker att den är jätteskön, men hästen växte ur den jättesnabbt och den skulle inte bli bra till henne även om vi hade värmt om den.

På tal om ridvägar; jag är ju rätt ny i mitt stall och typ ingen annan rider ut längre turer, så det har tagit mig ett tag att ”kartlägga” uterittsmöjligheterna. Igår fick jag tag i travfolk på andra sidan en större väg, som har en preppad slinga som hänger ihop med kilometervis av fina skogsvägar där man kan galoppera. Det är tydligen helt ok både att rida på deras slinga och att gena över deras gård in i skogen, vilket kortar vägen dit med säkert 2 km. Min häst bryr sig inte om trafik så att korsa vägen är inga problem. Åh vad jag är glad nu!!! :love:
Uppdatering:
IMG_1827.webp

Ajdå ha ha! 😆 Det är en rödbrun enkelkåpad Rembrandt, normal bom och 18”, årsmodell 2017. Jag tycker att den är jätteskön, men hästen växte ur den jättesnabbt och den skulle inte bli bra till henne även om vi hade värmt om den.
Ah, 18” blir nog för stort! Men jag letar vidare 😆

Så härligt med det här vädret! Igår red jag lite travbommar på banan med G och åkte med P till skogen och red en lång runda. Han har inte varit ute ensam så många gånger men jag inser nu vilken klippa han är, trots mycket elektricitet och energi. Vi såg vildsvin, höll på att krocka med hjortar och en duva (!), rådjur och highland cattle. Jag såg två örnar också, men jag tror inte P såg dem. Idag har G hoppat och P varit hos dressyrtränaren. Vi jobbade en hel del med halterna som ju ställde till det för oss på helgens tävling. Vi red också lite programdelar, och jag förvånade tränaren med att visa en fin travökning. Hon trodde nog inte att min lilla häst kunde öka så. Vi har mycket att jobba med, men det är kul att se att det går framåt hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka